قصه ڤضيحه بنت من الريف كامله

وهي حضنته جامد أدم طويل جدا وبعد حوالي دقيقة ولسة حاضنها حس ان ايديها سابته وحبيبة تقلت بين أيديه وهبطت 
أدم بعدها لقاها مغمضة عيونها ومش بتفتح قلق اوي 
اټجنن ايه حصلها كانت كويسة
أدم…… حبييييييييييييييبة
شالها ادم وحطها علي الكنبة وبدأ يفوقها وجاب برفان كان قلقان عليها جدا زي ماتكون بنته
وبعد فترة مش طويلة فاقت حبيبة ..ادم اطمن بس لسة كانت عينيه مليانه قلق
ادم….حبيبة انتي كويسة 
حبيبة هزت راسها يعني ايوا
ادم بقا ماحبش يبين قلقه عليها…فقال.
ادم ….دانتي يا حورية طلعتي خفة اوي بقا من حضن واحد ټنهاري مني كده ويغمي عليكي اومال لو كنت بوستك كنتي هتعملي ايه اكيد كنا هنطلب لك الاسعاف
حبيبة اڼصدمت من كلامه وحبت تبرر موقفها…..ادم انت فاهم غلط وربنا انا…..قطعها ادم وخلهاش تكمل
ادم…بس بس ما تحاوليش تبرري انتي مش قادرة تقاومي سحري انا عارف 
حبيبة اتعصبت بقا وفضلت ټضرب بايديها الصغيرة في صدر ادم ….انت ظالم ليه مش مديني فرصة اشرحلك
ادم بيضحك …ما تحاوليش مش هصدق
حبيبة اتعصبت بجد….وعلت صوتها…ادم انت كنت حاضني جامد وكاتم نفسي ما عرفتش اتحرك ولا اتنفس..بس دي كل الحكاية..
ادم ….بجدية ….انتي كويسة دلوقتي
حبيبة…امممم
ادم ….تمام قومي بقا حضري لي العشا مدام انتي كويسة
حبيبة ….وهي بتقوم…وحاضر 
ادم مسك ايدها….انتي بجد كويسة
حبيبة هزت راسها يعني ايوا
رواحت تحضر العشا…ادم فونه رن
ادم ….عايز ايه 
مروان….كده بقا يا ابو الندالة تسيب الحفلة كلها وتمشي من غير ما تقول 
ادم ….مشيت من ام فقرك علي فقر صحابك ل
اللي دمهم يلطش
مروان فهم انه ادم مش عايز يحكيله اللي حصل مع رنا بس مروان اصلا كان مراقب الموقف كله وشاف كل حاجة…
مروان…بسهوكة….كده يا بيبي انا زحلانة منك خالص مالص ومخمصاك
ادم ….ضحك…..وانا اقدر برضو علي زعلك يا قلب البيبي
في اللحظة دي حبيبة دخلت تقول لادم العشا جاهز وسمعته واڼصدمت بحزن
ادم….بصلها….طبعا لو حلفتلك بأي حاجة انه دا مروان صاحبي وبنهزر مع بعض مش هتصدقي …لذلك اتأكدي بنفسك وفتح الاسبيكر
ادم ….مروان كلم حبيبة
مروان….ازيك يا حبيبة مبروك ع الجواز ربنا يسعدكم انتي والبيبي ههههههه
حبيبة …ضحكت بصوت عالي ….وقام ادم قافل التليفون في وش مروان وقرب منها 
ادم ….ممكن تعمليها صيلانت silent 
حبيبة ابتسمت….هي ايه دي 
ادم …ضحكتك اصلها بتقتلني بالبطئ
حبيبة ابتسمت وقالتله ….طب بطل غلبة وتعالي نتعشا
حبيبة مش غبية هي فاهمة كويس انه ادم لسة محبهاش بعده عنها دا مالوش غير تفسير واحد انه مش بيحبها بس هي مش هتستسلم هي ماشية بمبدأ
الاية الكريمة قال تعالي
ولا تيأسوا من روح الله ۖ إنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون 87يوسف
ومبدأها هو لا يأس مع الحياه ولا حياة مع اليأس
اكلوا هما الإتنين وأثناء الاكل 
حبيبة…..ادم ايه رأيك نعمل سباق مع بعض
ادم…..عايزة تجري دلوقتي يا حوية
بقلمي ايزيس بنت الصعيد 
حبيبة ابتسمت …لا مش سباق جري سباق حفظ قرآن 
ايه رأيك نظبط المنبه علي نص ساعة نحفظ فيها اول خمس ايات من سورة البقرة 
ادم بقلة حيلة …موافق
وفعلا بدأو يحفظوا وبدأ العد التنازلي لنص الساعة
بعد نص ساعة. استووووووووووب
حبيبة ….سمع بقا يا ادم
ادم بدا يسمع ويتهته ويوقف ويغلط وعك الدنيا 
جه بقا دور حبيبة
سمعت بكل ثقة وماغلطتش ابدا
ادم …لا يا حورية انتي كده بتغشي انتي اما ذكائك خارق او كنتي حفظاها قبل كده
حبيبة….لاوالله يا ادم ما كنت حفظاها قبل كده 
ادم ….اومال ايه السرعة دي كمبيوتر حضرتك
حبيبة ابتسمت…..ادم ممكن احكيلك قصة
ادم….احكي هو احنا ورانا حاجة
حبيبة …اسمع ابيات الشعر دي اللي قالها الامام الشافعي رضي الله عنه
شكوت لوكيع سوء حفظيفارشدني الي ترك المعاصي
واخبرني بأن العلم نور ونور الله لا يهدي لعاصي
ادم …التفسير بقا عشان صاحبك مش فاهم حاجة
حبيبة ابتسمت…..الامام الشافعي رضي الله عنه ربنا سبحانه وتعالي كان مديله نعمة وهي انه لو قرا صفحة من القرأن يحفظها تلقائي بعد قرأتها ..وفي يوم من الايام كان ماشي وقدامه كانت ماشية ست فضل باصص علي كعب رجلها
ولما روح البيت قرا صفحة من القرآن مرة واتنين وتلاتة وماقدرش يحفظها كالعادة ف راح لشيخه وكيع وحكاله عن عدم حفظه. ف وكيع قاله انه العلم دا نور من ربنا وربنا مش بيدي نوره للعاصي 
سرح ادم في كلامها وقال ….هو انتي شايفاني ماشي بمۏت ف خلق الله يا حورية. دا انا غلبان ووديع وبصلي اهو
حبيبة….ادم ربنا بيقول في كتابه العزيز. فلا تزكوا أنفسكم هو أعلم بمن اتقى 32 النجم 
والامام الشافي رضي الله رغم ايمانه وصلاح نفسه واخلاقه
كان ديما حاسس انه مقصر ف حق ربنا فما بالك ب احنا البشر العاديين نقول ايه ولا نعمل ايه تخيل الامام قال ايه
ادم باهتمام…… قال ايه….
حبيبة….قال احب الصالحين ولست منهم
لعلي انال بهم شفاعة واكره من تجارته المعاصي
ولو كنا سواء في البضاعة
تخيل رغم التزامه وايمانه كان حاسس انه مش من الصالحين
ادم بصلها……تصدقي بقا اني كان عندي حق لما سميتك حورية …انتي جميلة اوي يا حبيبة
حبيبة ابتسمت وقامت من مكانها ….تصبح علي خير يا ادم
ادم ماردش كان سرحان في حبيبة تركيبة غريبة جدا أحيانا تحسها طفلة بريئة ساذجة واحيانا انسة جذابة ومغرية واحيانا عالمة وبتقول حكم .وزوجة مطيعة وصاحبة وفية .يااااه اد ايه انا كنت مغمي عينيا ومش شايف الملكة اللي معايا دي حبيبة حورية بكل معني الكلمة …اما انتي يا رنا هعرف ما اخرجك من قلبي ازاي ..بعد تفكير وسرحان كتير دخل ادم اوضته ونام علي طول
في الصبح في شركة الالفي
وتحديدا في مكتب مروان
كارما قاعدة ولابسة نضارة النظر بتاعتها اللي مخبية جمال عينيها وبتاكل سندوتشاتها…. دخل مروان
بقلميايزيس بنت الصعيد
مروان…….صباح الخير مفجوعة هانم …
كارما……مش هرد
مروان….بصي يا كارما لو فضلتي بوضعك وكمية الاكل الرهيبة اللي بتفترسيها دي مش هنلاقيلك عريس هتعنزي يا كرملة
كارما……عيوطة اوي علي اقل حاجة بټعيط. ….عينيها دمعت 
وقالت …..استاذ مروان …مروان افندي….مروان باشا
مروان….حيلك حيلك ايه افندي وباشا محسساني اني في فيلم من ايام الاربعينات 
كارما ….انا حذرتك قبل كده ماتتكلمش معايا الا في حدود الشغل. ..دموعها نزلت
مروان حس انه زودها حبتين…..خلاص اهدي انا بهزر معاكي
كارما…بعصبية …..لا يا مروان انت مش بتهزر انت قاصد تفكرني بالغلطة اللي غلطتها زمان .انا كنت صغيرة وما كنتش عارفة الصح من الغلط وحضرتك ما قصرتش
مروان…..كارما انا مش فاكر انتي بتتكلمي عن ايه
كارما……انت كداب يا مروان وياريت تخرج من هنا ولا امشي انا 
مروان….علي ايه خليكي قاعدة وانا هاخرج شوية وراجع تاني تكوني هديتي 
خرج مروان من المكتب وهو
بيقول لنفسه ….كبرتي يا كارما وعقلتي …شكلي هتعب اوي معاكي لغاية ما انسيكي الچرح اللي جرحتهولك زمان
في مكتب ادم
ادم كان قاعد ومركز اوي ف شغله الباب خبط كانت رنا
ادم قال ادخل من غير ما يبص 
رنا …..هاي دووومي 
بقلمي إيزيس بنت الصعيد 
ادم …بص لرنا من غير ما يرد وبعد كده بص تاني ف الورق اللي قدامه
رنا قربت منه …اخص عليك يا دووومي مين اللي من حقه يزعل …بص كده يا دوومي انت عملت فيا ايه
مسكت ايد ادم وحطتها هلي على خدها مكان القلم اللي انضربته امبارح
ادم بص لقي خدها وارم وتقريبا بقها ڼزف ډم
ادم بصلها ب وش خالي من التعبيرات

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى