رواية كنوز المستخبي جميع الفصول كاملة

حامل إزاي ي دكتور هي عندها 13 سنه.

دكتور: الاشعه قدامي هي الي بتقول كدا ي مدام…..اعمل ايه 

ثريا بخوف:حضنت بنتها وطلعت من عند دكتور بتقول كنوز ي حببتي متخافيش قولي ليا حد قرب منك.

كنوز:ببراءه لا ي ماما انا من صغري انتي معوداني إن محدش يبو*سني حتي.

ثريا:طب محدش قالك تعالي هنا روحي هنا ي كنوز قولي ليا ي بنتي عشان اعرف اتصرف……..

كنوز: تصرفي ازاي ي ماما هو انا مش دلوقتي بقي في بطني بيبي صغير.

ثريا:اسكتي خالص ي كنوز اسكتي اوعي لما نروح تجيبي سيره دي قدام جدك عمك.

كنوز:حاضر ي ماما……….قالت براءة هاااااا هتجبلي لبس العيد امتي.

ثريا:قالت ليها نشوف نحل المصيبه دي إزاي.

في بيت جعفر……….قاعد بالعكاز بتاعه بيقول………عاوز شركه تكون بتاعتك ي محمد تجوز كنوز.

محمد بصدم#مه:قام وقف وقال……..كنوز مين دي ي جدي الي اجوزها دي زي اختي صغيره.

جعفر: بكره صغيره تكبر تبقي عروسه……. عمك م١ت سابها انا عاوز اطمن عليها…..هي متعلقه بيك……….فتكبر معاك….. بعدين دا انت عشرين سنه الفرق بسيط.

محمد:انا اه عشرين سنه…..بس انت عارف اني شايل الحمل من وانا عيل صغير……….. بشوف كنوز زي اختي صغيره هي لسه بتتعلم.

جعفر:قام بغضب خبط بالعكاز بتاعه وقال مفيش علام للبنات هي تخلص الاعداديه تكتب كتابك عليها موافق خير بركه……….مش موافق هحرمك من كل حاجه.

محمد: بغضب:بس انا بحب واحده تانيه ي جدي حرام عليك الي هتعملوا فيا في كنوز هي عيله صغيره مش فاهمه حاجه.

كانت ثريا:وصلت…………وسمعت كنوز كل حاجه قالت هتجوزني ازاي ي ابيه انا في بطني بيبي.

كل بصدم#مه: نعمممممممم 

كنوز:هتجوزني ازاي ي ابيه انا في بطني بيبي……..بيقولوا اني حامل.

كل بصدم#مه:بيقول نعم………..اكلم جعفر بجبروت هي مين دي الي حامل ي ثريا.

ثريا:حضنت كنوز قال انهارك اسود منيل ايه الي انتي عملتيه دا مش انا قولت ليكي الكلام دا بيني بينك ي كنوز.

محمد:راح قعد قدام كنوز مسك أيدها بحنان وقال عرفني في ايه مش انتي بتحبني زي اخوكي كبير عرفيني الحقيقة.

جعفر:عينه احمرت من الغضب راح خابط محمد………محمد وقع…………وقال تقولك حقيقة انت قاعد بهدوء تسألها عن الحقيقة………..دي جابت لينا العار هي لسه حتت عيله عندها 13 سنه.

عيطت كنوز:جريت علي محمد حضنته جامد وقالت ولله العظيم ي ابيه محمد م عملت حاجه غلط ولا حد لمسني ولا جبت العار صدقني.

ثريا بخوف:قعدت عند رجل جعفر وقالت ونبي ي حج سامح بنتي…………بنتي لسه صغيره حتي مش عارفه مين الي عامله كدا دا مش فاهمه حاجه ابوس ايدك سامحها.

جعفر بغضب:دا استحاله البت دي لازم تمو*ت ياعني هتمو*ت.

وقف محمد بصدم#مه:بيقول انت بتقول ايه ي جدي انت بتقول ايه انت مش شايف انها عيله صغيره لازم نديها الامان عشان نجيب حقها بدل م نيجي عليها.

جعفر بغض:حق مين ي ابو حق البت

……….هي الي رخيصه باعت نفسها لما تعمل كدا في سن دا……….بما تكبر هتعمل ايه.

الكل واقف مصدوم…………..ازاي راجل دا واقف معدوم رحمه عاوز يخلص علي طفله عندها 13 سنه.

فاجأة كنوز:وقعت علي الأرض هي فاقده الوعي.

جريت عليها ثريا قالت بنتي……….بنتي.

محمد:جه قال وسعي ياعمه وشال كنوز طلع بيها الاوضه…..قال كلمي دكتور العيله.

جعفر:لا متجبش دكاتره عشان هكلم رجاله بتوعي عشان نخلص منها.

ثريا بصدم#مه بخوف علي بنتها:جريت ورا محمد وطلعت معاه الاوضه.

محمد:حط كنوز علي السرير قعد جنبها يتأمل ملامحها بيقول انتي بريئه اوي انا واثق فيكي دا انتي تربيتي قبل ك تكوني بنت عمي.

دخلت ثريا:قعدت تحت رجل محمد جايه تبوسها……..

محمد:بعد رجله بسرعه وقام مسكها قومها وقال اوعي تعملي كدا ي مرات عمي.

ثريا:هي بتعيط ونبي انقذ بنتي وقف معاها ي محمد أما ملياش حد في دنيا غيرك انت عارف قد ايه………..كنوز بتحبك……..انا واثقه في بنتي أنها اتعمل فيها كدا غ،ـدر

محمد: مسح دموع ثريا وقال قفي بره عشان هاخدها اهر ي

محمد:قفي بره ي مرات عمي انا هاخد كنوز اهرب بره.

ثريا بصدم#مه:وشغلك ومستقبلك هنا هتعمل ايه انا مش اقبل خالص انك تعمل كدا.

محمد:انا حياة كنوز عندي اهم من دا كله………هاخدها هعدي علي المأذون اكتب كتابي عليها عشان لو حصل في الأمور امور اكون متجوزها معايا ورق يثبت.

ثريا:مسكت ايد محمد جايه تنزل عشان تبوسها……… محمد شال ايده بسرعه وقال اوعي تعملي كدا دا انتي الي ربتني بعد مoت امي الي بعمله مع كنوز دا مش حاجه……..انتي عارفه قد ايه انا بحبها من صغرها انا مربيها دا اقل حاجه ققدمها ليها عشان ابعد عنها الخطر

ثريا:حضنته وقالت انت ابني الي مش خلفته مش عارفه ققولك ايه غير روح يابني ربنا يفرح قلبك تحصد مل الي عملته معايا مع بنتي تحصده خير.

كنوز:بتفوق بخوف بتقول جدو هيمو*تني مش عاوزه امو*ت…….ابيه محمددددد……امي الحقوني انا معملتش حاجه غلط.

محمد:راح عندها بسرعه وقال متخافيش ي حببتي انتي معايا هنسافر انا وانتي بس بسرعه.

ثريا:راحت وقفت عند بنتها وقعدت جنبها علي سرير دموعها نزلت وقالت أنا واثقه فيكي ي حبيبت امك……. عارفه اني هتحرم منك مده…..بس احسن م اتحرم منك العمر كله…….خلي بالك من نفسك انا عارفه أن محمد هيحطك جوه عنيه…….بس اوعي تنسي امك ي ضنايا.

عيطت كنوز:جريت حضنت امها وقالت أنا مش عاوزه امشي اسيبك دا انتي الامان بتاعي ي امي ارجوكي مش تبعدي عني.

ثريا:دا القدر ي بنتي اكيد ربنا ليه حكمه المهم اسمعي الكلام.

محمد:واقف بعيد بيقول يلا ي مرات عمي عشان محدش يشوفنا يلا.

جايه تطلع ثريا بره الاوضه…………بتطلع تجري كنوز عليها بتقول امي.

ثريا:بترجع بتاخدها في حضنها بتقول كل دا عشانك ي بنتي سامحني.

محمد:بيمسك ايد كنوز بيبص لي ثريا وغمض عينه فتحها وقال اوعدك من اول م كنوز تطلع معايا من دار…………. هتكون بنتي قبل مراتي.

كنوز:بتعيط بتطلع تجري مع محمد من الباب الي ورا عشان ياخدها يسافر.

جعفر:طالع علي سلم بيقول يلا ي رجاله خدها خلصونا منها…………

سكر:واحد من رجاله بيقول طب هنخلص منها ازاي من غير شك

جعفر:تترمي في ترعه صبح واحد منكم يصرخ يهلهل……….واحد منكم يقول ياعني دا البت كانت بتلعب في ترعه…….بكدا الناس هتعرف أنها مايته غرقانه.

سكر:تمام ياباشا.

ثريا:واقفه سامعه دا كله حطت أيدها علي قلبها بخوف دخلت الاوضه شافت محمد كنوز مش موجودين حمدت ربنا…………جايه تخرج من الاوضه.

جعفر: بغضب فين كنوز ي ثريا………………

أما كنوز:ركبت العربيه قعده حطت ايدها علي بطنها هي حاسه بوجع خايفه تقول لمحمد ف استسلمت لنوم ونامت.

محمد: ركب العربيه………..بص للفون بتاعه الي كان بيرن شاف المتصل حبيبه………بيبص علي دبله الي في ايده.

حبيبه:قالو ي محمد طمني عليك عامل ايه مش بترد علي تلفوناتي ليه.

محمد:بث علي دبله قلعها وقال سامحني ي حبيبه انا مش هقدر اكمل انا هتجوز انهارده يتبعععععع

بيمسك المسد*س………بيحطه علي دماغ ثريا بيقول هتقولي مكان بنتك ومحمد فين ولا اخلص عليكي انتي.

ثريا:قعدت علي الأرض وقالت احب علي رجلك سيب بنتي في حالها دي عيله………المفروض تدور علي الي ضحك علي بنتي.

جعفر:بغضب هي لو كانت تربيتك………تربيه محترمه مكنتش بنتك مشيت في الحرام ي ست ثريا قولي بنتك فين…………..بدل اقسم بالله………… فاجأة صوت ضر*ب نا*ر بيجي من ورا جعفر.

 عند محمد:بيبص علي دبله بيقلع الخاتم……… بيقول اسف ي حبيبه سامحني انا هتجوز انهارده.

حبيبه بصدم#مه:بيقع من أيدها كاس الوسكي بتقول نعم ايه الي انت بتقوله دا ي استاذ محمد فهمني.

محمد:فاجأة بيقع من ايده الفون لما يسمع صوت………كنوز هي ماسكه بطنها بتقول اه.

محمد:بيوقف العربيه في مكان تحت شجره بياخد كنوز في حضنه بيقول مالك ي كنوز في ايه حاسه ب ايه.

كنوز:لا مفيش حاجه متخفش عليا ي ابيه.

محمد:عشان يحاول يضحكها……..بيقول أبيه ايه بقي ي ست كنوز دا احنا داخلين علي المأذون.

ضحكت كنوز:وقالت يلا اهو كدا ضمنت حدوته كل يوم م انت هتكون جوزي………. فاجأة لفت وشها الناحيه التانيه وقلت ليه ي ابيه بعدت عن حببتك حبيبه.

محمد بحنان:مسك وشها وقال عشان محدش مهم عندي دلوقتي غير بس الست كنوز………بعدين يلا بينا علي المأذون.

كنوز:بصت ليه هي حاسه بإحساس غريب………….وقالت يلا بينا.

يوسف:صاحب محمد دراعه اليمين بيثةل انا يسدي شاهد علي كتب كتابك.

كنوز:واقفه مكسوفه بتقول……..مش ماما كانت تبقي معايا ي ابيه……..قصدي ي محمد.

محمد بحنان:ظروف عي الي حكمت علي كدا بعدين مش عجبك انا ومحمد وعمي ابراهيم راجل طيب الي شغال معايا.

كنوز:ضحكت وقالت يلا ي شيخ قول بارك الله لنا وجمع بينكم في خير.

فعلا المأذون بدء يكتب الكتاب…….محمد مسك القلم عشان يمضي…….بص لي كنوز لي اول مره يسرح في ملامح وشها النقيه.

بترفع كنوز: عيونها………بتسرح بتقول مش يمكن انت طائر الرفراف الي هتكون واقف جنبي اوفي ليا من كل……… وتاخدني بعيد عن الناس الي بتفكر في أن البنت وسيله عار وبس بصت ليه وسرحت في ملامحه لي اول مره حست انها كبرت عشرين سنه.

محمد:بياخد باله بيقولها يلا ي كنوز امضي عشان طياره مش تروح علينا.

كنوز:كسفت وقالت طبعا مسكت القلم وقلبها بيدق جامد دمعه نزلت منها هي بتمضي……….في ثانيه كانت ايد محمد بتمسح دموع الي نزلت منها بتقول

 العيون دي مش تعيط كول م انا موجود جنبك ي كنوز.

كنوز:حضنته لي أول مره هو جوزها هي غلي اسمه وقالت مش تسبني لوحدي ونبي انت الحد الوحيد الي بثق فيك.

محمد:عمري م هبعد عنك غير لو…… المoت فرقنا س كنوز..

يوسف:احم احم نحن هنا يلا ي عريس عشان طياره….

الف مبروك ي عروسه مع انك صغيره ضحك.

ضحكت:كنوز وقالت ممكن ي ابيه…….قصدي ي محمد نجيب ليا حلويات وحاجات اكلها في طياره عشان بحب اتسلي.

محمد: من العين دي قبل العين دي ي ست كنوزي.

أما عند جعفر الي ماسك المسد*س عاوز يخلص علي ثريا………بتدخل رجاله كتير……واحد منهم بيحط المسد*س علي دماغه بيقول محمد فين

انا ممكن ققول عادي اني انا الي قربت منها وأبعدها عن خطر جدي.

يوسف:ليه ي محمد كنت تعمل كدا…….الي عملته كدا احسن بص علي كنوز الي نايمه علي كرسي………بيقول انا ابص في وشها اشوف كمية براءه مش عند حد.

محمد:عشان كدا أنا واثق فيها جدا ي يوسف عارف استحاله كنوز تعمل حاجه غلط……….بس جدي مش اداني الفرصه اعرف مين الي عمل فيها كدا ولا حصل كدا ازاي.

فاجأة كنوز:صرخت في قلب الطياره………….هي بتقول ولله م حد لمسني والله يجدو مش تموتني………متسبنيش ي محمد.

محمد:اخدها في حضنه وقال متخافيش ي حببتي متخافيش انا جنبك.

يوسف:بتصعب عليه جدا بيقوم يشوف المضيفه يجب منها مياه.

كنوز:بتمسك محمد جامد بتقول متبعدش عمي ابدا انت الوحيد الي بثق فيه بعد امي ي محمد.

محمد:هو بيحضنها……حس بإحساس غريب بيقول عمري م هسيبك أو اخيب ثقتك فيا ي كنوز.

كنوز:نامت في حضنه هي ماسكه فيه خايفه يبعدددددددد بسبب الحلم الوحش الي حلمته.

واحد بيدخل بيحط المسد*س علي دماغه جعفر بيقول فين ابن…….ابنك محمد ي جعفر.

جعفر بغضب:بيسب المسد*س…………بيقول انت مين عاوز ايه من محمد انت مين اصلا ازاي ترفع سلا*حك عليا.

صديق:انا اخو حبيبه…….الي ابنك وعدها بالجواز وخلي بيها يقول أنا هتجوز انهارده.

جعفر:م هي لو اختك محترمه مكنتش قبلت تمشي مع ابن ابني في الحر*ام………بعدين انا معرفش هو فين ولا بيجوز مين لو لقيته حسابك معاه مش معايا.

صديق بغضب:جاي يمسك في جعفر……..رجاله جعفر كلها بتمسك فيه.

جعفر:بيقول طلعوا بره هو دبان الي معاه…….بيبص لي ثريا بيقول الي رحمك مني

القدر وبس.

ثريا:بتخاف بتطلع تجري تقعد في الاوضه بتاعتها هي ماسكه صورة بنتها.

أما في شركه راما في لندن…………بتقوم كارمن بتقول فاضل من زمن قليل يوصل الاستاذ محمد………شكله مطول في شركه مش عايزينه يحس بأي حاجه فاهمين.

بيقوم فريق شركه:بيقول فاهمين استاذه كارمن……….. بيقوم يقف احسان بيقول استاذه كارمن عاوزك.

كارمن:تعالي ورايا ي إحسان علي المكتب.

احسان:بيمشي وراها بيدخل المكتب بيقفله جامد…..بيقول بغضب هو ايه الي فكره بينا ي كارمن.

كارمن:مش هو  الوارث الاكبر فصاحب الشركه كمان ابوه كاتبها ليه………………هو سايبنا صدقه.

احسان بغضب:صدقه هو انتي شايفه كده هو مين الي عمل الشركه دي مش انا وانتي ولا هو..

كارمن بهدوء:استفز إحسان وقالت معموله بالحرام ولو عرف……

الطياره وصلت محمد نزل ومعاه كنوز ماسك فيها جامد

……….يوسف ماسك الشنط وماشي قدامهم.

كنوز:اهااااا تعرف انا اول مره اركب طياره في حياتي بصراحه حسيت اني كنت طايره زي طائر الهدهد

ضحك محمد وقال مش معنا بقي اختارتي طائر الهدهد مع إن في كتير بيطيروا.

كنوز:بصت ليه قالت الي علي لسانه ببراءه عشان طائر الهدهد دا شبهك في كل حاجه لأنه اوفي طائر في دنيا امان لي مراته هو نور ليها في وسط عتمه ي محمد عرفت ليه دايما بشوفك أو بحس معاك بكدا لانك تشبه طائر الهدهد..

محمد:بص في عيونها لي اول مره قلبه يدق بيبوس راسها بيقول اوعي في يوم تفتكري انك معيوبه أو عار علي المكتب انتي شبشبك برقبت اي حد قال عنك كلمه وحشه انتي كنوز في دنيا في الاخره ي كنوز حقك عليا اسف ليكي بكل كلمهخاو موقف أو من الي حصلك انتي في سن دا.

كنوز:حضنته وقالت ياريت الناس كلها تتحول لي طائر الهدهد زيك.

بيقول وصلوا علي لندن يعمي جعفر 

حاول تخط*ف كنوز عشان هي جت معايا انها لازم تنق*تل………ياعني تنقت*ل.

المجهول:بس يامعلم جعفر البنت صغيره……….خلاص كدا معدتش في عار اهي اجوزت محمد.

جعفر:هو انت بتحن يا………ولا ايه لا اظبط كدا بدل حياتك بدالها انت شكلك.

قطعه المجهول:قال اه انت عارف كويس ي جعفر أن انا بحبها من هي في اللفه بس انت الي حرمتني منها كنت مُصر تجوزها لي محمد.

جعفر:ولله وكبرت صوتك علي عليا بتقول جعفر حاف……..هعدي بس انا عارف الصح عشان انا الصح.

المجهول:انت شيطان………وقال معاه وقعد في الأوضه رايح جاي.

1 2 3الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى