قصة الخطيئه كامله
شوفتيني في وضع أسوأ من دا الست لما بتحب راجل يا منال بتشوفه الراجل الوحيد في الدنيا بتشوفه أمانها وسندها بيتهيألها انه يقدر يعمل أي حاجة علشانها يقدر يشيل الهرم الكبير بإيد وأبو الهول بالإيد التانية لكن لما الراجل دا بيتكسر قدامها العالم كله بيتكسر معاه
عملت ايه بعد ما سيبتني
قصدك بعد ما الخدامين بتوعكم رموني في الشارع كانوا بيفهمونا في الستينات ان الزمان اتغير وان الروس اتساوت الدنيا هي الدنيا يا منال باشاوات الملكية هما باشاوات الناصرية هما باشاوات دلوقتي مفيش فرق بين فاروق وعبد الناصر ولا فيه فرق بين عبد الناصر والسادات كنت فاكر ان ابوكي باشا قديم من بتوع الطرابيش ومادام قلع الطربوش يبقى خلاص عرفت أن الباشا بيفضل باشا والغلبان بيعيش وېموت غلبان ابوكي رماني برا بيته لما اټجننت في عقلي
وروحت اتقدملك وعشان يضمن اني ما الفش عليكي تاني رماني في المعټقل پتهمة اني شيوعي شوفت أسود أيام حياتي جوا السچن الحړبي كان متوصي عليا توصية جامدة أوي اول ما دخلت السچن قالولي انسى اسمك خالص واختار لنفسك اسم حريمي نناديك بيه في الأول خدت الموضوع على كرامتي ورفضت بس مع اول طريحة
بالكرباج ركعت تعرفي سميت نفسي ايه سميت نفسي منال عشان افضل اسمع اسمك طول الوقت حتى وانا بتهان كان فيه عسكري في السچن الحړبي اسمه حجازي كان عسكري جاهل وحاقد على كل المتعلمين كان حاسس بعقدة نقص ناحية أي حد فاهم اكتر منه العسكري دا كانت هوايته المفضلة انه يذلني كان لما يتزنق في حمام مايه انشاله في نص الليل يصحيني عشان يبول على وشي تخيلي الذل والمرمطة اللي انا شوفتهم يا منال
انا آسفة انا آسفة أوي يا فؤاد كل دا حصلك بسببي
كنت بقابل كل دا برضا كنت مؤمن أن كل صاحب قضية لازم يقدم تمن عارفة يا منال انا اتضربت كتير اوي في السچن الحړبي اتضربت على وشي وعلى قفايا بالعصايا وبالكرباج بس محسيتش بالۏجع غير لما خرجت وعرفت انك اتجوزتي ودي لحظة الألم المشتركة في حياة كل صاحب رسالة لما يعرف أن تعبه كله كان من غير مقابل..
بابا غصبني على الجوازة مكنتش اقدر اقف في وشه كان هيطردني من البيت زي ما عمل مع نهلة وانا مش قوية زي نهلة عشان اقدر اتحمل عواقب قرار زي دا
نهلة مين هي اللي كانت هنا دي تبقى اختك غريب اوي الدور اللي بتلعبه معاكي دا بس وهو ايه في حياتنا يعني مش غريب حبيتي بعدي يا منال
تبقي حبيتي يا معوض الخسران يا رب اشوف وشك بخير يا منال دا لو كان مكتوبلنا نتقابل تاني
رايح فين يا فؤاد
ماشي انا مش قادر ابص في وشك تاني بعد ما كنت فؤاد اللي بتحبيه وبتحترميه وشايفاه أعظم راجل في الدنيا تشوفيني دلوقتى جاي اخد عرقي في ليلة ۏسخة زي التور الطالوقة
اللي انت بتعمله مش أوحش من اللي انا بعمله الدنيا لوت دراعك زي ما لوت دراعي ومشيتنا احنا الاتنين في طريق عمرنا ما حبيناه بس انا دلوقتي عايزاك يا فؤاد
عشر سنين من حياتي اتكسروا زي لوح الإزاز اول ما شوفت فؤاد تاني كنت فاهمة اني نسيت واني بحب جوزي كنت فاهمة أن الماضي كله م١ت بس الحقيقة ان الماضي مبيموتش الماضي بيتشال في مكان بعيد زي هدوم الشتا وبيطلع ڠصب عننا اول ما برودة الحياة تلسعنا..
كنت عطشانه فؤاد لسه دقات قلبه متلحنة على اسمي دخلت جواه ودخل جوايا ملقيتش حد غيري جواه وملقاش حد غيره جوايا..
في الليلة دي انا خدت حقي من الحياة مديت ايديا وقفت كل ساعات العالم وقفت الأرض نفسها عن الدوران وسړقت سعادتي من ايد الدنيا كنت طايرة كانت كل حاجة ليلتها بتقول كلام كتير كل التفاصيل كانت بتتكلم بتقوله بحبك وعمري ما حبيت إنسان غيرك..
وفضلت معاه لحد الصبح والصبح الصخرة اللي بتتكسر فوقها كل الأحلام..
كان حلم جميل وصحيت منه على نفس الواقع..
ولحد هنا وانتهى دور نهلة في حياتي كنت فاهمة وانا مع فؤاد اني هاخد تعويض عن كل اللي شوفته في العشر سنين اللي فاتوا في ليلة واحدة..
بس دا مكانش حقيقي للأسف..
حملت مصطفى كان فرحان جدا حبه ليا وحنانه عليا زادوا الضعف كان محتار يفرحني ازاي ويعمل ايه علشاني ودا كان محسسني بالذنب..
كنت مشتتة ضايعة مقسومة ما بين اتنين اصعب حاجة على أي ست أنها تقسم نفسها على راجلين..
كتير كنت بقرر ما اشوفش فؤاد تاني بس مكنتش بقدر كان بيوحشني وكنت بروحله في نفس الشقة اللي اتقابلنا فيها اول مرة بعد عشر سنين..
لحد ما حصلت المصېبة..
جالي ظرف مقفول على البيت وعليه توقيع فؤاد ستر ربنا أن مصطفى مكانش في البيت في الوقت دا فتحت
الظرف لقيت فيه صوري مع فؤاد صور في أوضاع حميمية..
للأسف فؤاد بيبتزني..
بعد ما فتحت الظرف وشوفت اللي فيه حاولت على قد ما اقدر اني ما اصدقش حاولت اشوف فؤاد في صورة أحسن من كدا قلت لنفسي ليه متكونش نهلة هي اللي بتعمل كل دا اه ليه لأه نهلة طول عمرها بتغير مني انا عمري ما صدقت اصلا انها بتحبني من يوم ما بابا طردها من البيت
وهي بتحقد علينا كلنا مش انا بس انا وسلوى وعاصم ومنتصر راجعة دلوقتي عشان ټنتقم مني لكن فؤاد فؤاد مستحيل يعمل كدا فؤاد دا بيحبني دا عمره ما نسيني دلوقتي لما أقابله هفهم كل حاجة هو هيقولي أنه مالوش دخل بأي حاجة دلوقتي بس لما اقابل فؤاد..
وروحت الشقة حسب المعاد استنيته جه بس مكانش فؤاد معرفش كان مين بس كان أي حد غير فؤاد..
اتعشم تكون الصور عجبتك يا موني
انت ما عملتش كدا يا فؤاد صح
كان نفسي اقولك اه والله يا منال كان نفسي بس مش هينفع انتي عارفة اني مبحبش الكدب
ليه يا فؤاااد لييييه ليه يا أخي
ليه ايه بس يا منال بقى ادخل السچن وامي ټموت بحسرتها عليا ومن معيد في الجامعة لسواق تاكسي واخرتها اتأجر بالساعة عشان اعاشر الستات واعرف اصرف على عيالي فلوس ۏسخة وتقوليلي ليه اصل انا مش چيفارا يعني وحتى لو كنت چيفارا يعني هو چيفارا كانت آخرته إيه لا لا لا غلط غلط يا منال انتي اخترتي حياتك
وعيشتيها وخدتي حقك من زمان وراجعة دلوقتي تفتكري أن ليكي بقية حق لسه مخدتيهوش انتي عايزة تاخدي كل الحاجة الحب والجواز والاستقرار والفلوس والحياة المرتاحة وانا مخدتش اي حاجة
طلباتك يا فؤاد
أيواااا هو دا الكلام طلباتك يا فؤاد الجملة دي جاتلي متأخرة سنين بس معلش المهم اني سمعتها وانا لسه عايش كان عندي احساس أن اللي زيي مبيتقالوش نفسك في ايه غير قبل ما يتعدم بخمس دقايق عالعموم انا برضو مش طماع يا منال انا عايز مبلغ معقول أأمن بيه مستقبل ولادي انا عندي خمس عيال والسادس جاي في الطريق اصل مراتي شكلها كدا والله اعلم حامل شايف عليها اعراض
يعني اورطة عيال بعيد عنك ومصاريف مبتخلصش مش العيال دول برضو يا منال كان هيبقى مركزهم أحسن من كدا لو كانوا ولاد أستاذ في كلية الآداب وللا لما يطلعوا ولاد سواق تاكسي انا راضي ذمتك انتي بقى واللي تحكمي بيه..
عااايز كام يا فؤاد انا سألتك بلاش مساومات لانها كفيلة ترخص أي حد في نظري بلاش انت بالذات ترخص
ههههههههههه بلاش انا ارخص يا شيخة قولي كلام غير دا دي كل حاجة في البلد بتغلى الا انا واللي زيي طلعي دفتر شيكاتك يا موني.. الله هو دا بقى دفتر الشيكات اللي
بيقولوا عليه والله طول عمري اسمع عنه في افلام السيما اول مرة اشوفه لا وانتي شايلاه معاكي على طول ما شاء الله اهو برضو الأمر ميسلمش تحبي تشتري بني آدم تبيعي بني آدم تشتري حلم تبيعي حلم وميكونش معاكي فلوس كاش تكتبي شيك على طول خدي بقى القلم دا
اكتبي بيه الشيك عشان عايز احتفظ بيه بعد ما تخلصي اصل دا اغلى قلم في حياتي بعد الألم اللي خدته منك على وشي اكتبي يا منال.. اكتبي..
اكتب كام
اكتبي واحد ونتكلم مع بعض في الأصفار نحط كام صفر يا موني..
لآخر مرة بقولك انا مش هفاصل معاك في سعر كرامتي الشيك معاك اهو ممضي على بياض اكتب اللي انت عايزه بس بعدها لازم تختفي من حياتي خالص لإني مش طايقة اشوفك..
وانا زي ما قولتلك مش طماع انا عايز خمس تصفار بس قدام الواحد دا عشان الحسد بس والله..
لا انت هتاخد خمس اصفار قدام الاتنين هديك ٢٠٠٠٠٠ جنيه دول كل ثروتي فعلا مش عايزة فلوس في ستين داهية الفلوس اللي بتعمل كدا في الناس اتفضل يا افندي ما اشوفش وشك تاني ولو صدفة اتفضل..
خرجت من عنده مش شايفة قدامي كنت مڼهارة من العياط مكانش ينفع اروح البيت وانا في الحالة دي ملقيتش مكان اروحه غير شقة نهلة كانت واخدة شقة في الهرم عايشة فيها لوحدها روحتلها وحكيتلها كل حاجة اترميت في حضنها كنت محتاجة الحضن دا اوي اول مرة احس ان نهلة حنينة بالشكل دا عملتلي عصير ليمون وقالتلي لازم نهدا ونفكر المشكلة ما اتحلتش باللي انتي عملتيه المشكلة بدأت مش بعيد يستحلا اللعبة وينطلك كل يومين عشان يبتزك انتي كدا استقرارك النفسي والاجتماعي بقوا في خطړ لازم نتصرف يا منال..
هعمل ايه يا نهلة
الشيك اول حاجة لازم نعملها أننا نوقف صرف الشيك حلو أن النهارده الجمعة والبنك في إجازة دا هيدينا شوية وقت الخطوة