قصتي مع زميل زوجي ……. انا اسمي نادية عمري 31 سنة متزوجة منذ سنوات, جميلة جدا ويمكن القول أن كل من يشاهدني يفت ن بجمالي ، وطويلة القامة ، ملفوفة القوا م وامتلك وجس م ملفوف أنا أساسا من عائلة ملتزمة دي نيا بل متز متة جدا . تقدم شاب ملتزم اسمه احمد وطلبني للزو اج, بعد أن عرف أبي أنه شاب ملتزم وأهله كذلك قرر تز ويجي له, لم يكن لي رأي في الأمر مجرد موافقة أبي كانت كافية لأكون زوجة له, أما أنا فكنت سعيدة كباقي الفتيات اللواتي يسعدن لزواجهن. بعد عده أشهر من الخطبة تزوجت من احمد وانتقلت إلى حياتي الجديدة مع الرغم من ان زوجي احمد لم يفهم عن العلاقات الزوجية أي شيء غير الممار سة العاد ية والتقليدية والواجب حيث كنا سعداء في عملنا انا في شغلي الخاص وهو في شغله المهم عشنا مع بعض وربنا رزقنا بالاولاد بدأت الأيام وأنا أد لل بأ ولادي وأرعا هم . حتى ذاك اليوم الذي ذهب احمد إلي مأمو رية خاصة بشغله تقتضي سفرة لعده أيام وبعد مرور 10 أيام اتصلت باحمد وطلبت وسألته عن موعد رجوعه فرد انه لسه فطلبت منه إرسال نقود حيث ان النقود التي تركها احمد خلصت في مصاريف الأولاد فرد عليه بان زميله حاتم مسافر اليوم وهبعت معاه الفلوس وقفلنا الخط مع بعض. وفي حوالي الساعة السابعة صباحا دق جرس الباب أكثر من مرة حيث لايوجد غيري في البيت فالأولاد كانوا في المصيف ليوم واحد مع اصحابهم فقمت مسرعا وفتحت الباب وجدت رجل فعرفني بنفسه انه حاتم زميل زوجي وانه جاء علشان الفلوس الي ادهالوا احمد المهم قولتله أتفضل من باب الزوق فقط ولم انوي إدخاله ولكنه دخل الشقه فقلت في نفسي اقوم بواجب الضيا فه سريعا لانه قادم من مكان بعيد دخل الصا لون واستأذنت لعمل الشاي ودخلت المطبخ وفاجاه ….. باقى القصه فى الصفحه التاليه اضغط متابعة القراءة وبس طلعت من الحما م بمنظر ي دي ببص بالصاله لقيت الشخص دي في الصاله قدامي وبيب ص عليا جامد اوووي . انا ابر جت بنفسي واتخضيت وبسرعه دفعت الباب وفتحته بسرررعه ودخلت اوضتي وقفلت عليا بالمفتاح وانا جسمي كله بيترعش ومش عارفه اعمل ايه وميته اووووي من الكسسوف . ورحت واقفه قدام المرايا وجسمي بيترعش و اتكسفت اوووي وانا ببص علي نفسي بالمرايا وانا لابسه وملابس يالملونه ظاهره اوووي ومقهورره بنفسي اوووي مين دي واي اللي بيعملوا هنا . وازاي انا في اللبس دي وروحت قاعده علي السرير وبندب حظي وومكسوفه من نفسي اوووي وازااي راجل غرييب في بيتي ويشوفوني بالمنظر دي . وعماله اتحسبن في سري علي جوزي الا هو السبب وبعد شوي بصيت لقيت جوزي داخل عليا وقمت من مكاني ووببصله بغيظ وقهر وكان نفسي ازعق اووي فيه واشخط بس مقدرتش اعمل كدا وعشان محرجوش قدام الراجل الا بره. وفضلت اشولحه بايدي وبكلمه بصوت واطي ومن جوااايا مقهوره اوووي منه وبكلمه بقوله ايه الا عملته دي وازاي تدخل عليا راجل غريب البيت ويشوفني خارجه من الحمام بمنظري دي انتي ايه مفيش نخوه عندك ابدااا. فجأة لقيت صاحب جوزى … لقيته بيبصلي كدا وتنح وببروود اعصاب يقولي ماهو دي مدير شركتي اللي كنت بعطيه الاكل وكان بيشكر فيكي دلوقتي بقي غريب . قهرني اكثر ونفسيتي تعبت من كلامه وباكل في نفسي اوووي منه وعايز اصرخ في وشه واسوط بش مش عارفه وكمان فوق دوول بيقول اللبسي قومي واعملينا غدا الراجل ماكلش من بدري. وبقيت بخبط في نفسي ومن بروود اعصابه دي واتحملت علي نفسي وقمت لابسة عبايه بيتي غامقه وهو خرج يقعد معاه وكانه مفيش حاجه حصلت وبعد ما لابسة العبايه واقفت قدام الباب ومكسوفه ومش جايلي قلب اخرج واطلع علي المطبخ . لانه هيشوفني انا وخارج ولابسة شالي فوق راسي وصمدت شويه ورحت فاتحه الباب وطلعت ع المطبخ وانا مخبيه وشي الناحيه التانيه عشان ما ابصش عليهم . ودخلت المطبخ وفضلت اجهز في الاكل وانا بفكر بالمنظر الا كنت فيه وجهزت الغداء وناديت علي زوجي واخد الاكل وفضلت انا بالمطبخ ومش عارفه اخرج منه مستنيه يخلصوا الاكل عشان انضف الاكل واخلص منهم . وخلصوا الاكل وزبطت مطبخي ودخل زوجي عندي بالمطبخ وقالي متعمليش شاي احنا هنشرب في القهوه ونادي عليا عشان انظف السفره وطلعت من مطبخي انظف السفره لقيتهم رايحين يخرجوا وخرج جوزي الاول وانا بنظف بالسفره وقبل ما يخرج صديق زوجي لقيته قرب منا وقال … وقبل ما يخرج صديق زوجي لقيته قرب منا وقال . هو مش الاكل بس طلع حلو وصاحبة الاكل كمان وهو خارج وقف لحظات ع الباب قبل ما يقفلوا وانا غصب عني بصيت عليه وانا مبتسمه. وبنفس اللحظه حسيت كلامه الا قال نزل عليا زي البلسم لانها بصراحه اول مره اسمع من راجل كلام زي دي انا جوزي عمره ما فكر حتي يقولي تسلم ايديكي ع الاكل مع اني كل يوم بعمل اكل وبحاول بشتي الطرق اعمل احلي الاكلات وانوع . هو انسان كويس ومش بيبخل عل البيت باي حاجه بس انا انسانه وليا حق اشعر بأن الا معايا دي بيحبي أو حتي يلمس مشاعري باي كلمه حلوه تحسسني بوجودي كانثي لكن بخل المشاعر عنده حاجه غريبه ومش طبيعيه . حياتي فعلا مش ناقصها معاه غير المشاعر واني احس اني متزوجه راجل يحتويني كانثي بكلمات ولو بسيطه وقتها راح احس بحبه ليا وبالامان ودي معندوش خالص شايفه برود بحياتي معاه احيانا بيحول لحياتي إلي كابوس زواج مظلم . وفوق كل دي بحس انه…الغيره معدومه عنده ومش بشوف اي غيره عليا منه ابداا يحسسني اني انا اسيره وملك ليه بعيد عن عيون اي شخص تاني. عشان كدا كلام صديقه نزل عليا بدون وعي وابتسامتي لكلامه لم ادركها ولكنها كانت تلقائيه من عذوبتها لانها الاولي التي طرقت اذناي منذ أن تزوجت. خرجوا الاتنين وبعد وقت طويل رجع زوجي البيت وبدأت افتح معاه موضوع ازاي يجيب صاحبه هنا وقلتله ياريت اي حد غريب ميدخلش بيتي تاني وفضلت أشد معاه في الكلام وقلت كلام كتير وبردو بيحاول يجمع بالمبررات بتاعته الا زهقت منها . بصراحه السذاجه والبرود دي انا مشغتوش قبل كدا ولسه مخلصه كلامه معاه . طلب مني اعمل قهوه وفعلا قمت اعمل القهوه وخلصت عميل القهوه وقعدنا مع بعض وقاعد بيشرب القهوه وساكت وبصلي شويه وقالي. ايه رايك… نعملك عيد ميلاد وانا عارف ان الشهر دي انتي مولوده فيه . بصيت عليه وانا مستغربه كلامه اووي وقلت بنفسي هو الراجل دي جراله ايه يكونش شارب حاجه سكت شويه وفضلت اضحك . بصلي وقالي مالك بتضحكي ع ايه قلت ليه وانا بستعجب من كلامه . يعني من امتي وانا بعمل عيد ميلاد مش غريبه دي انا من يوم ما تزوجتك ولا عمري عملت عيد ميلاد حتي عيد جوازنا مش بنعمله اي الا تغير يا تري. بصلي وضحك وقالي عادي انا عايز ابسطك ونفرح سوا وقررت اعملك عيد ميلاد فيها حاجه يعني. قلتله بصراحه مافيهاش حاجه خلاص اعملي عيد ميلاد ربنا يخليك ليا وحبيت اعمل تلطيف للجو وكدا .وبصلي وهو مبتسم. وقال طيب عشان الحفله تكمل بقي جهزي البيت ونفسك وانا هزبط ليكي احلي عيد ميلاد وكمان انا حددت اليوم وفيه كمان صحابي وازواجهم جايين وكمان صاحبي الا اتغدأ معانا النهارده بصتله وانا مصدومه من كلامه . وقالى كمان…. وكمان حدد المعاد وعزم صحابه يعني انا اخره واحده تتعزم علي عيد ميلادها. كتمت الغيظ بقلبي وقلت ليه. طيب وليه منحتفلش انا وانتا لوحدنا بسهره حلوه ومش عايزين حد يشاركنا فيها. لقيته اتفزع من كلامي وقالي لا طبعا وصحابي الا اعطيته كلمه يقولوا اي عليا انتي بتكسري كلمتي قدامهم. مقتدرش اتكلم عشان ميحصلش مشكله وقلت طيب خلاص انا هزبط البيت وهجهز نفسي لعيد ميلادي وبعد ما خلصنا كلام دخل ينام وانا رايحه علي المطبخ وببص بتليفوني لقيت رساله من رقم غريب بيقولي فيها… أكثر من كدا دي الا انا بتليفوني لقيت رساله من رقم غريب بيقولي فيها. كل سنه وانتي طيبه حبيت اكون اول واحد يقولهالك . اخدت وقت متنحه قدام الرساله والحيره امتلكتني وبعقلي بقول يا ايه الا في دماغ الراجل دي وازاي اقتحم حياتنا بلي مناسبه وازاي وصل لرقم تليفوني بالسرعه دي. معقوله زوجي يكون وراي كل اللي بيحصل دي وصلت بيه يعمل كدا مع مراته فكرت كتير اضغط ع الاتصال واكلمه وشوف قصته اي وعايز مني اي بس اترددت كتير وخايفه يطلع زؤؤء قدامي وانساق لكلامه وبكدا انا فتحت علي نفسي بوابه ملهاش اخر . ومره تاني اقول بنفسي انا اتصل بيه ع طول وادخل وازعق واشتم فيه وأخاف زوجي يعاتبني وتحصل مشكله بقيت محتاره اعمل اي واتصرف ازاي. وانا جوايا شك أن الراجل حابب يقرب مني ودي عمري ما هسمح بيه لنفسي يحصل كدا مهما زوجي كان انسان سلبي أو ساذج عمري ما هسمح لنفسي اني اميل لغيره أو اخونه. بس بنفس الوقت لازم هو يشعر بالغيره عليا ويسبني لوحدي اواجه المصير دي. سكت شويه وبعدها قررت أن مش هعمل اي حاجه غير ما اشوف تصرفاته معايا بعيد الميلاد وقاعدت لوحدي افكر بطريقه اخلص منها من الراجل دي ومزعلش جوزي مني. وبنفس الوقت طريقه تكون قاتله ليه وتحسسه بالغيره عليا والندم وازاي سمح لنفسه للناس الغريبه تدخل بيته وتنتهك عرضه وقاعده بفكر فيها الفكره وقت طويل لغاية ما جاتني فكره وقررت اعملها بعيد ميلادي واللي يحصل يحصل بقي. علي الاقل هعرف رد فعل جوزي بس ياريت الا بدماغي يحصل من صديق زوجي وانا هنفذ الفكره دي . وهى …… غضبا ن وبيجري استغرب الجميع والكل استنفر مني . وبسرعه لاقيت جوزي ناحيه وبيمسك فيه واتلم عليه كل الا كانوا موجود بالحلفه وانا بسرعه دخلت اوضتي وغير ت هدو .مي وفضلت منتظره باوضتي وسامعه اصوات الناس بتشتم فيه وطرد وه من البيت. وبدا كل الحاضرين في العتا ب علي زو جي واللو م عليه وبعد ها غادر كل صحابه وعائلاتهم من البيت والبيت فضي خالص وانا قافله اوضتي ومنتظره زوجي اشوف رد فعله وبعد ساعه كامله كان قاعد لوحده. لقيته بيخبط علي الباب بهدوء ويقلي ممكن تفتحي وانا بهدوء أعصاب قالت الباب مفتوح انا مش قافله.. ودخل عندي وبصراحه أول ما شو فته صعب عليا حقيقي مدايق ومش قادر يرفع رأ سه وحتي ملقيش كلام يقوله ومرد تش اتكلم وردد كلمة خا لص انا لحد ما نطق وقال. انا عارف انتي ساكته ليه وانا اسف معا كي حق والناس الا لمو ني كمان عندهم حق وانا عايزك تسا محيني وحقك عليا وقرب من وخد ني بحضنه وفضل حا ض ني ويلوم بنف سه ويقولي انا الا غلطا ن واول مره اعرف طيبتي دي : سذا جه وقلت وعي مني سامحيني مش هتكر ر الحاجات دي تاني. ودمو.ع الند.م أول مره اشوفها قدامي بعينه وكانه الا حصل دي غيره نهائي وعمل منه انسان حقيقي يغير ويحس ويعرف يعني ايه مينفعش أن يدخل بيته انسان غريب. وانا اتعا.طفت معاه وقولتله انا خلاص مسا.محاك طلما اتغير ت والحاجات دي مش هتكر.ر تاني وعدت شهور فعلا والحمد لله بطل العادا ت السلبيه الا كانت تحصل منه واختصر الز يارات بس لأهلنا وقر ايبنا الا نعرفهم وان الدرس الا علمته ليه كان قووي ورادع ودلوقتي عايشين في موده وحب وفعلا بدات السعاده تدخل بينا بخوفه عليا وانا حسيت اني فعلا دلوقت بامان وفي حمي ) وظهر ز وجي . وبكدا دي كل الحكايه مع صد يق زو جي. انتهت ..