أدهم و نيهال الجزء الأول

نوال بإحراج : معلش بقا علي الازعاج اللي عملته ليك في اول يوم ليك هنا بس لازم تتعود علي كدا الاستاذه مبتاكلش غير لما تطفحني الدم
ادهم اخد منها الطبق ببتسامه : ولا يهمك علشان لسه صغيره بس وباين عليها شقيه هأكلها انا متقلقيش ” وبص لغزل ” هناكل ونروح نشتري حجات حلوه ولا مناكلش ومنشتريش حاجه ؟
غزل بتفكير : مناكلش ونشتري حجات حلوه
ادهم ضحك : الاقتراح دا مقولتوش خالص بس ايه رأيك لو اكلتي الطبق دا هخليكي تختاري كل حاجه انتي عيزاها من الدكان بتاع الحلاوه
” غزل سقفت علي اديها وفتحت بوقها وادهم فضل يأكلها بحنان ونضافه ”
سلوي بصت عليهم ببتسامه : قلبه حنين وطيب طول عمره ربنا يديك من نيتك يا ادهم يابن قلبي يارب ويوقعك في بنت الحلال اللي ترضي قلبك
” في المطبخ ”
” صلاح دخل المطبخ كانت نوال بتغسل في المواعين وهي مضايقه من تحكما.ت حما.تها كالعاده راح صلاح حض.نها من ضهرها ”
نوال بخضه : ابعد يا صلاح امك واخوك برا
صلاح وهو بيقرصها من جنبها : ماللي برا برا احنا مالنا بيهم ركزي انتي بس معايا وانسي العالم
نوال بتحاول تفك ايده من وسطها : ارحمني هو انا هنسي العالم بليل والصبح كمان ابعد امك لو دخلت وشافتنا كدا هطين عيشتي وتقولي مبتعمليش ومبتسويش وانا مش ناقصه كلام
صلاح قفل الحنفيه وشدها من دراعها : تعالي بس نطلع شقتنا امي هتصلي الضهر وغزل مع ادهم في البرنده
نوال بتحاول تبعد عنه لكن بشدها : يا صلاح بالله متحرجنيش مع اهلك … صلاااح ” ولكن لا حياة لمن تنادي واخدها وطلع علي شقتهم ”
ادهم ضحك علشان شاف اخوه وهو بيشد مراته : بيدبسني في بنته مااااشي ليك يوم يعم صلاح
………………………………
” الساعه اصبحت ٦ المغرب نجوي بتقدم احسن ما عندها علشان تستقبل العريس ومحتاره تعمل اي ، تغريد بنسبالها عملت كدا اكتر من ٦ مرات طلعت احسن دريس عندها وكويته ولبسته احسن طرحه عندها احسن كل حاجه عندها طلعتها وهي مضايقه ومش حابه تشوف العريس اصلا ، رامي جاب بيبس وجاتوه من انضف الانواع وكل حاجه جاهزه لإستقبال العريس ”
” في اوضة تغريد ”
نهال لبست دريس احمر بحزام مجسم جسمها وطرحه بيج وميكب بسيط اوي وواقفه بتعمل ميكب لتغريد : ضحي هاتي الحكل الاسود من شنطتي
تغريد بعتراض : نهال بالله متعمليش ميكب كتير في وشي احمر خدود وروج ومسكره وخلاص لازمته ايه الكحل ؟
نهال اخدت الكحل من ضحي : الكحل هيبرز عينك بعدين انتي عروسه و العريس اللي جاي هيجي يشوفك اول مره لازم تكوني في احسن صوره ” وحطتلها الكحل ”
تفريد بصت في المرايا بضيق : بشرتي سمرا اوي حسه شكلي وحش اوي
ضحي بصتلها بحب : بالعكس شكلك جميل انتي سمرا اه بس سمراك محليكي البنات كلها حلوه بطريقتها الخاصه
نهال : خليكي واثقه في نفسك لو عندك ثقه في نفسك لو انتي اوحش البنات هتشوفي نفسك اجمل البنات
نجوي دخلت عليهم : خلصتو يا بنات ولا لسه ” وبصت لتغريد بتركيز ” نهال زودي لتغريد كريم الاساس فتحي بشرتها شويه
نهال بأعتراض : يا نجوي افتح ايه اسكتي تبقي اديها لون ووشها لون بطلو جهل هي كدا زي العسل عايزها عايزها مش عايزها احنا مش مايتين عليه يعني
” تحت البيت ”
” وصل ادهم اللي سايق عربيته لابس قميص بيج وبنطالون ابيض وكوتش بيج وفي كامل اناقته ومعاه ابوه وامه فقط ”
” راشد ورامي واحمد واقفين يستقبلوهم احسن استقبال ”
راشد ببتسامه : نورتو دكرنس يا حاج سالم انت والغالي
سالم ببتسامه بعد السلام : دكرنس منوره بيك يا حاج راشد ” وسلم علي رامي ” ازيك يا استاذ رامي ” وسلم علي احمد ” ازيك يا غالي
رامي ببتسامه : نورتونا والله العظيم اتفضلو اتفضلي يا حاجه اتفضل يا ادهم يابني
” ادهم مسك ايد امه يسندها وطلع السلم ”
نجوي وزينب كانو واقفين علي باب الصالون مستنينهم : نورتونا والله اتفضلو اتفضلو
نجوي ببتسامه وهمس لزينب : طول بعرض بهيبه ربنا يحميه لشبابه
زينب بتبويخ هامس : اسكتي يوليه هيقولو مصدقت جيه لبنتها عريس هتفضحينا ادخلي خليها تطلع علشان تقدملهم حاجه يلاا علي ما ادخل اسلم علي امه ” ودخلت علي الصالون ” نورتونا والله
سلوي ببتسامه : البيت منور بأهله يحبيبتي انتي مين ؟
زينب ببتسامه : انا زينب مرات المرحوم احمد الكبير عم العروسه
سلوي طبطت عليها : الله يرحمه يارب
سالم بص ل رامي : انا والحاج راشد اصحاب من زمان عشرة عمر
رامي ببتسامه : ربنا يخليكم لبعض ويطول في عمركم ” وبص ل ادهم ” حمدالله علي السلامه يا ادهم عرفت انك لسه جاي من السعوديه
ادهم ابتسم : بالضبط لسه جاي امبارح ” سكت شويه استني ابوه يتكلم لكن الصمت طال ” احم انا ادهم عندي ٣٥ سنه الكبير عندي صلاح اصغر مني ب ٥ سنين عندي مصنع رخام في السعوديه ليا شريك فيه سعودي احنا بيت عيله وعندي شقه خاصه بيا في اخر دور من البيت مش عايز الف وادور بس انا عايز زوجه واحده تكون فايقه لبيتها وجوزها وركز في كلامي انا عايز زوجه مش واحده تقولي هايزه اشتغل ولا الكلام دا كله
رامي ببتسامه : بسم الله مشاء الله ربنا يبارك فيك يارب انا عندي من البنات اتنين تغريد وضحي واحمد اللي بعد تغريد ٢٠ سنه ” وشاور علي احمد ”
ادهم بص لاحمد وابتسم : ربنا يخلي يارب
سلوي همست لزينب : هي العروسه فين ؟
زينب : انتي عرفه دلع البنات بقا يا ام ادهم اشي احمر واشي اخضر تلاقيها داخله دلوقتي
” برا في الصاله ”








