رواية نسيم العشق كاملة جميع الفصول بقلم يارا عبدالعزيز

عيسى طلع الاوضة لاقى جنة قاعدة على السرير ومتغطية وباين عليها بردانة، راح عندها وحضنها بحب 

عيسى:- اشربي الليمون وهتبقي كويسة باذن الله

جنة دفنـ..ت راسها في صدره بعمق 

جنة:- انا مش بحب الليمون المغلي

عيسى:- لازم تشربيه يلا 

جنة بنوم:- عايزه انام يعيسى

قالت كلامها وذهبت فى نوم عميق، بصلها بحب تتنهد بحزن ونام هو كمان 

فى الصباح في قصر الجبالي 

– مصطفى صحي وهو حاسس بألم شديد فى رأسه، حط ايده على راسه بتعب، مسك الكوباية الازاز اللي كانت جانبه على الكمودينو وكسـ..رها فى ايده، بص لنور برغـ..بـة 

مصطفى بصوت عالى وغضب 

:- نور 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

صحيت منفوضة من شدة صوته، بصيت لايده لاقتها بتـنـ..زف، مسكت ايده بخوف 

نور: مصطفى ايه اللي حصل 

مصطفى بعصبية:- اطلعي برا الاوضة قومي يلا 

نور بخوف جريت جابت علبة الإسعافات، مسكت ايده، بعد ايده بتعب 

مصطفى:- بقولك امشي امشي اطلعي برا الاوضة

نور:- ايدك بتنـ..زف اوي تعال معايا نحطها تحت الميه

مصطفى:- وانتي مالك 

مسكها من ايديها بقوة وطلعها برا الاوضة وقفل الباب

نور بخوف:- طب هشوف ايدك وامشي 

حط ايده على راسه بتعب شديد وفضل يكـ..سر فى كل حاجه في الاوضة، راح ناحية الدولاب ورمى كل الهدوم على الارض وهو بيدور على الازايز بس ملاقاش حاجه

مصطفى بغضب:- عيسى عيسى اكيد خدهم طب اعمل ايه انا مش قادر

نور من الخارج خبطت على الباب

نور بخوف:- يمصطفى افتح طب عقمها انت طيب متسبهاش كدا

اتجمع على صوتها كل البيت 

كامل:- فيه ايه يبتي

نور بخوف وبكاء:- مصطفى تعبان ومش راضي يفتحلي خلي حد يكـ..سـر الباب انا خايفه عليه

صفاء بخوف:- مصطفى يبني افتح

– بدأ يحس بالدنيا بتلف بيه ليفقد توزانه ويسقط أرضا مغشيا عليه.

ضربات قلوبهم بدأت تقف من قلقهم عليه وخصوصًا لما مسمعوش اي صوت جاي من الاوضة بعد ما كانوا سامعين صوت تكـ…سـير 

جيه كريم وفريدة وعاصم على الصوت، قرب عاصم من الباب ودفعه بكل قوته وكسـ..ره، انصدموا اما لاقوا مصطفى واقـ..ع على الارض مغمى عليه وايده بتنـ..نـزف 

جريوا عليه بسرعة وخوف شديد

كريم:- نز..ف.م كتير ونبضه بيضعف لازم يروح المستشفى فورًا

صفاء ببكاء:- يحبيبى يبني ايه اللى حصل لكل دا 

كملت وهي بتبص لنور وبتتكلم بغضب 

:- اكيد انتي السبب اكيد انتي اللي زعلتيه

كامل بغضب:- مش وقته يا كريمة خلينا نسنده يبني للعربية تحت ونوديه المستشفى

كريم:- تمام 

سندوه عاصم وكريم وكامل، نزلوا بيه تحت ركبوا العربية وانطلقوا للمستشفي.

صحى عيسى من النوم، لاقى جنة لسه نايمة سند براسه على ايده ومسك ايديها وبصلها بحب وهو يقـ..بل يديها

جنة بنوم:- صباح الخير يحبيبى

عيسى:- صباح النور نمتي كويس

جنة:- اها لاني نايمة فى اكتر مكان برتاح فيه

عيسى:- والله اللي هو ايه بقى

جنة بخجل:- ما انت عارف 

عيسى وهو بيقلد صوتها:- لا مش عارف

جنة:- رايق انت انهاردة اوي اللي يشوفك دلوقتي ميشوفكش انبارح بجد  

عيسى:- بحاول محطش فى دماغي انا خلاص مبقتش عايز من الدنيا غيرك انتي وبس يا جنة هنعيش مع بعض ونكون عيلة وملناش دعوة بي اي حد

جنة بحزن وهي بتتعدل، اتعدل هو كمان واخدها فى حضنه ومسك ايديها وقبـ..لها بحب 

عيسى:- مالك 

جنة:- احنا مش لوحدنا يعيسى فيه جدي ومرات عمي وطنط فريدة

عيسى:- بلاش يا جنة بلاش عشان متعصبش عليكي وانا مش عايز كدا فريدة وعاصم النويري متجبيش سيرتهم تاني

جنة:- بس هم أهلك ودي الحقيقه اللي لا انت ولا أنا ولا حتى هم يقدروا يغيروها 

عيسى وهو بيحط ايده على فمها:- هششش مش عايز غيرك انتي وبس انا مليش غيرك يا جنة 

جنة بحب وخجل وهي بتمسك فيه اكتر: وانا هفضل طول العمر جانبك 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم🤎

عيسى:- ربنا يباركلي فيكي

جنة:- تقريبا فونك بيرن 

عيسى:- سيبك منه مش عايز حد يقاطعنا انا انهاردة هفضل معاكي 

جنة:- مش هتروح الشركة

عيسى:- لا مش هروح لمدة أسبوع عايز افضل جانبك ومعاكي 

جنة:- طب وانا هعمل ايه فى الكلية

عيسى:- هنقلك جامعة القاهرة

جنة بزعل:- تمام

عيسى:- ايه التكشيرة دي

جنة:- انا معرفش حد هنا واشتقت لقعدتي انا وحنين الصراحة

عيسى:- تيجي ننزل المياه

جنة:- مبعرفش اعوم

عيسى:- متخافيش انا معاكي

جنة:- طب انا هنزل احضر الفطار

عيسى:- تمام 

فى المستشفى فى سوهاج

صفاء بخوف وبكاء:- ابني عامل ايه يا دكتور

:- متقلقوش احنا لحقنه فى الوقت المناسب هو متجوز

نور:- ايوا انا

:- طب عايز حضرتك معايا شوية لو سمحتى

نور بقلق:- تمام 

صفاء ببكاء:- اكيد هي السبب يا عين امه من ساعة ما جيه معاها من بلاد برا وهو تعبان ومش مصطفى اللي نعرفه ربنا ينتقم منها

كامل بعصبية:- ممنوش لازمة الكلام دا يا صفاء مصطفى خلاص بقى كويس 

فى غرفة الدكتورة نور كانت قاعدة متوترة ومش فاهمة ليه الدكتور طلبها كانت خايفة جدا على مصطفى

نور بخوف شديد:- هو كويس صح 

الدكتور:- اه متقلقيش بس فيه حاجه بما انك مراته لازم تعرفيها

نور بخوف:- ايه هي

الدكتور:- هو انتي اسمك نور صح 

نور:- اه

الدكتور:- مبطلش يقول اسمك وهو تحت البنج ما علينا واحنا بنعمل التحاليل لجوز حضرتك اكتشفنا أنه فيه نوع من المخد…ر فى جسمه 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه 🤎

نور:- مخدر ايه مش فاهمة

الدكتور:- جوز حضرتك بيتـ..عاطى مخد..رات

نور بصتله بصد@مة شديدة وكان حد جاب جردل مياه سقعة ودلقوه عليها

الدكتور:- انا عارف ان الموضوع يصدم انا قولت لحضرتك لانك الوحيدة اللي ممكن تساعده واللي التحاليل بينته برضوا انه بقاله يومين مخدش اي جرعة ودا اللي سببله التعب والعصبية انهاردة حضرتك لازم تفضلي معاه الاسبوع دا وتمنعيه وباذن الله فى خلال اسبوع هيرجع لحالته الطبيعية وكل السمـ..وم دي هتتطرد من جسمه نهائيا بس الاسبوع دا هيبقى صعب جدا عليه فلازم تكوني جانبه انا قولت لحضرتك لانه مبطلش يقول اسمك وهو تحت تأثير البنج والمريض فى الفترة دي بيبقى محتاج حد بحبه يقف جانبه 

نور مكنتش مستوعبة كل الكلام اللي بيتقال

نور:- انا ممكن ادخل اشوفه

الدكتور:- اهاا اكيد وبكرة بإذن الله هكتبله على خروج

نور:- تمام

خرجت من الاوضة وهي مش حاسة بنفسها، حسيت ان هيغمى عليها سندت بأيديها على حيطة المستشفى، نزلت دموعها، خدت نفس عميق وراحت وقفت قدام باب اوضته 

كامل:- نور يبتي الحكيم قال ايه

نور بتوتر:- كان بيقولي بعض الحاجات عشان نراعه كويس فى البيت عن اذنكوا انا هدخل اشوفه

صفاء:- وانا كمان عايزه اطمن على ابني

كامل:- سيبي نور تدخله دلوقتي يا صفاء واحنا هندخله شوية كدا

صفاء بغضب وهي بتبص لنور:- ماشي يابا الحاج 

دخلت الاوضة وبصتله بحزن لاقته مغمض عينيه جريت عليه وحطيت رأسها على صدره

:- اسفة يمصطفى انا آسفة عشان كنت ديما بفهمك غلط بس ليه تعمل كدا فى نفسك ليه 

بدأ يفتح عينيه تدريجيا بتعب

مصطفى:- متعيطيش انا كويس 

نور ببكاء:- مقولتليش ليه

مصطفى:- مش فاهم 

نور:- انك مد..من

مصطفى بصد@مة:- انتي عرفتي ازاى

نور:- الدكتور قالي

مصطفى: وحد من اللي برا عرف

نور: لا محدش غيري عرف مقولتليش ليه يمصطفى هو مش انا مراتك

مصطفى:- هتعالج عشانك يا نور بس متسبنيش

نور مسكت ايده بحب:- وانا وابنك هنفضل جانبك انا بحبك اوي يا مصطفى

مصطفى:- وانا بعشقك يا عيون مصطفى 

الباب خبط ودخل كل العيلة 

كامل:- ايه اللى حصلك 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

نور بسرعة:- انا عصبته جدا يا جدي انا السبب

صفاء:- من غير ما تقولي عارفين ان انتي الف حمد لله على سلامتك يحبيبى

مصطفى:- الله يسلمك يا امي 

نور:- حنين ممكن تجيبي لمصطفى عصير من الكافتيريا اللي تحت لو سمحتى

حنين:- اه اكيد

خرجت حنين بص كريم لطيفها واتكلم وهو بيوجه نظره لمصطفى

:- حمد لله على سلامتك عن اذنكوا

خرج بسرعة ورا حنين

كريم:- دكتورة حنين

حنين كملت مشي وهي مضايقة منه، جري بسرعة ووقف قصدها

كريم:- انا اسف مش عارف انا عملت كدا ازاي بس والله ندمان

حنين:- انت غلطت واخدت اللي تستحقه

كريم:- اه قصدك على القـ..لم يعني 

حنين:- عن اذنك

كريم:- طب استني بس والله أنا اسف مش عارف ايه اللي حصلي اول اما شوفت عينيكي محستش بنفسي وقتها بعترف اني غلطت بس انتي برضوا اللي جميلة اوى

حنين بخجل:- انت جرئ اوي على فكرة

كريم:- المهم متكونيش لسه زعلانة

حنين:- ابقى فكر بس مجرد تفكير انك تكررها تاني وشوف انا ممكن اعمل ايه

كريم وهو بيقرب:- وريني

حنين بتوتر وخجل:- انا ماشية

قالت جملتها ومشيت بسرعة من قدامه، حط ايده على شعره بوسامة 

كريم: شكلي حبيت ولا إيه 

جنة كانت واقفة فى المطبخ بتقطـ..ع الطماطم، عيسى جيه من وراها وحضن ضهرها ودفـ’ن رأسه فى عنقها بعمق

عيسى بهمس: بتعملي ايه

جنة كانت بتنتفض بخجل، حس بحركتها ليطـ..بع قبلة صغيرة على رقبتها

جنة: عيسى 

عيسى: همممم

جنة:- ممكن تخرج عشان اعرف اعمل الاكل 

عيسى بهمس: لا هخليني كدا 

مسك ايديها بحب وبدأ يقطـ..ع معاها تحت شعور الخجل الشديد منها، خلصوا الاكل وراحوا عند حمام السباحة 

جنة: لا يعيسى انا بخاف انزل انت وأنا هتفرج عليك

عيسى:- تعالي بس 

سحبها من ايديها ونزلوا المياه، مسكت فيه بقوة وهي خايفة جدا 

عيسى:- متخافيش انا معاكي تمام

هزت راسها بخوف وهي بتحضنه ومحاوطة بأيدها رقبته فضلوا فى المياه شوية وطلعوا قعدوا على حافة حمام السباحة وعيسى كان ماسك ايد جنة بحب كبير، دفـ..ن رأسه فى عنقها بحب كبير وعمق وتوهان فيها

عيسى بهمس:- بقولك ايه

جنة:- ايه 

عيسى:- تيجي نطلع

جنة بخجل:- بس يا عيسى الجو هنا جميل وعاجبني

فرد جسـ…مها على الخضرة بتاعت الجنينة بتوهان وفرد جسـ..مه هو كمان قرب وشه من وشها بحب وطبـ..ع قبلة صغيرة عليه، غمضت عينيها واستسلمت كليا دفـ..ن رأسه فى عنقها بحب وغمض عينيه سمعوا صوت جرس الباب

جنة بخجل:- فيه حد بيرن الجرس

مردش عليها وهو ماسك فيها بقوة عشان متقمش

جنة:- عيسى

عيسى بضيق:- اما يزهق هيمشي

جنة:- طب قوم شوف مين

قام بصعوبة وضيق وهو بيمسح على وشه، خد القميص بتاعه من الكرسي لبسه بعشوائية، راح فتح الباب ملاقش حد بس لاقى ظرف ابيض موجود على الارض خده من على الأرض وفتحه لينصدم من اللى فيه 

هزت راسها بخوف وهي بتحضنه ومحاوطة بأيدها رقبته فضلوا فى المياه شوية وطلعوا قعدوا على حافة حمام السباحة وعيسى كان ماسك ايد جنة بحب كبير، دفـ..ن رأسه فى عنقها بحب كبير وعمق وتوهان فيها

عيسى بهمس:- بقولك اي

جنة:- ايه 

عيسى:- تيجي نطلع

جنة بخجل:- بس يا عيسى الجو هنا جميل وعاجبني

فرد جسـ…مها على الخضرة بتاعت الجنينة بتوهان وفرد جسـ..مه هو كمان قرب وشه من وشها بحب وطبـ..ع قبلة صغيرة عليه، غمضت عينيها واستسلمت كليا دفـ..ن رأسه فى عنقها بحب وغمض عينيه سمعوا صوت جرس الباب

جنة بخجل:- فيه حد بيرن الجرس

مردش عليها وهو ماسك فيها بقوة عشان متقمش

جنة:- عيسى

عيسى بضيق:- اما يزهق هيمشي

جنة:- طب قوم شوف مين

قام بصعوبة وضيق وهو بيمسح على وشه، خد القميص بتاعه من الكرسي لبسه بعشوائية، راح فتح الباب ملاقش حد بس لاقى ظرف ابيض موجود على الارض خده من على الأرض وفتحه لينصدم من اللى فيه

فتح الظرف لاقى فيه ورقة فتحها لينصدم من اللي فيها

” امك ممـ..تـش مو..تة طبيعية يجنة امك اتقـ..تـلت لو عايزة تعرفي اللي حصل تعالي العنوان دا ******* الساعة تسعة بليل “

بص للورقة بصد@مة وهو مش عارف يعمل ايه، حاطها فى الظرف ودخل لجنة فى الجنينة لاقها قاعدة على حافة حمام السباحة، راح قعد جانبها وهو شارد

جنة:- كان مين يحبيبى وايه الظرف اللي فى ايدك دا عيسى يا عيسى 

كملت وهي بتهز أيدها قدامه:- عيسى انت روحت فين 

عيسى وهو بيفوق من شروده:- بتقولي حاجة يجنة 

جنة: بقولك ايه!!!!! انت مش معايا خالص ليه كدا فيه ايه الظرف دا 

عيسى:- مفيش حاجه

جنة:- اوماال مالك 

عيسى:- حاجات تخص الشغل يجنة فكك خلينا فى نفسنا تيجي نطلع شوية 

جنة:- ماشي 

عيسى شالها بحب، وطلع بيها اوضتهم 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

نور:- الدكتور قال انك ممكن تخرج انهاردة بليل

مصطفى:- تمام شكرًا يا نور 

نور:- على ايه 

كامل:- طب نخرج احنا من هنا بقى نور هتجيب مصطفى وتيجي

صفاء:- لا يابا الحاج انا مش هتعتع من اهني الا اما اخاد ولدي فى ايدي 

 كامل:- صفاء انا جولت اللي عندي نور اما تيجي تخرجوا يبتي رني ابعتلكوا سواق

مصطفى:- مفيش داعي يجدي انا هسوق انا بقيت كويس خليه يجيب بس العربية فى جراج المستشفى تحت 

كامل:- تمام يا ولدي

خرجوا كلهم ومفضلش غير مصطفى ونور

مصطفى فتحلها دراعه جريت عليه ودفـ..نـت راسها فى صدره، فضلت تبكي بشدة وكأنها حابسة جواها بحر من الدموع وماصدقت تكون قريبة منه عشان تطلعه

مصطفى بحب وهو يقبل رأسها

:- هششش اهدي انا كويس والله 

نور بشهقات:- شكلك وانت غر..قان فى دمـ..كـ ومغمى عليك وجعني اوي حسيت ان روحي بتروح مني يمصطفى 

مصطفى:- اسف عشان خوفتك عليا

نور وهي بتبصله:- انا عارفه انه غصبن عنك بس ليه من الاول يمصطفى ليه تعمل فى نفسك كدا انت دكتور وعارف اد ايه الطريق دا مؤ..ذي وان اخرته المـ..وت مفكرتش فى اللي ممكن يحصلي من بعدك 

مصطفى:- انا كنت مش عايز اعيش يا نور كنت شايف اني مش مهم لحد بس طلعت غلطان انتي وعيسى السبب فى اني افهم دا كنت بنتـ..قم من نفسي من اللي عملته فيكي وعملته فى جنة وفى جدي وعيسى انا عارف اني غلطت واذيت ناس كتير اوي بس والله أنا مش وحش انا بس كنت ضايع ومش فاهم حاجه 

نور:- خلاص خلينا ننسى اللي فات يحبيبى ونفكر فى المستقبل مع ابننا

مصطفى:- عارفة اني بجد انا اسعد واحد دلوقتي عشان انتي حامل بأبني

نور بخجل:- ربنا يديمك لينا

مصطفى بحب:- ويباركلي فيكوا 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

في غرفة مكتب كريم فى المستشفى

فريدة:- هااا حبيتها امتى 

كريم بتوتر:- هي مين 

فريدة:- مش عارف اللي اول ما خرجت جربت وراها انهاردة الدكتورة حنين كارم الجبالي

كريم:- انتي ديما كاشفني كدا 

فريدة:- دا انا اللي مربياك وعارفك كويس المهم هنروح نكلم الحاج كامل امتى

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى