رواية نسيم العشق كاملة جميع الفصول بقلم يارا عبدالعزيز

نور ببكاء:- بس انا مش عايزة هتاخد حاجه غصـ”بن عني هترضاها على نفسك

مصطفى:- مش هيبقى غصـ”ب عشان انتي بتحبيني وانا محتاجك

بدأ يقرب منها وهي بتبعد بخوف لحد اما حاصرها اتكلمت ببكاء وصوت عالي

: يا جدو يا جدو الحقني يا طنط كريمة حد يلحقني

نور بصوت عالى وبكاء 

:- يا جدو يا جدو الحقني حد يلحقني يا ناس

حط ايده على فمها ليمنع صوتها، فجأة خرج كل اللي فى القصر من اوضهم على صوت نور، اتجهوا كلهم ناحية الاوضة

كامل بغضب وهو بيخبط على الباب

:- افتح يمصطفى بقولك افتح الباب دا 

مصطفى: دي مراتي ومحدش ليه دعوة امشوا كلكم ومتدخلوش

كامل:- بقولك افتح متأ”ذيش مراتك متعملش حاجه تندم عليها

مصطفى تتجاهله وقرب من نور دفـ”ن رأسه فى عنقها بحب 

مصطفى:- قوليلهم يمشوا يا نور انا جوزك ودي حقوقي

نور ببكاء:- ابعد عني بقى حرام عليك كفاية تحسسني اني قليلة اوي كدا ابعد عني يمصطفى ارجوك 

مصطفى:- والله ما قادر والله حاولت كتير ومش قادر كمل وهو بيقرب منها اكتر 

:- محدش هيقدر يمنعني عنك يا نور محدش هيقدر

كامل بغضب:- كريمة

كريمة:- ايوا يا ابوي

كامل:- هاتي نسخ مفاتيح الاوض من اوضتي بسرعة

كريمة:- حاضر

دخلت الاوضة بصيت على المفاتيح بخـ”بث خدتهم ووقعتهم ورا السرير 

كريمة بشـ”ر:- خليها تتربى شوية بنت الاجانب فرحان فيها فرح اللي عامللي فيها الطيبة وهي حتى مش عايزة تدي لجوزها ابسط حقوقه واهو مصطفى يعملها ويقـ”عوا كلهم فى بعض

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

كامل:- هي كريمة اتأخرت اوي كدا ليه افتح يمصطفى 

راح قعد جانبها وقبـ”ل عنقها حاولت تفك نفسها منه بس معرفتش بسبب انه كان ماسكها بكل قوته 

مصطفى:- اتعاملي معايا بقلبك وبس يا نور انا عارف ان جدي مش هيسكت الا اما يفتح الباب اخرجي قوليليه انا عايزة جوزي 

نور بأنهيار:- انا ااه عايزاك بس مش بالطريقة دي متحسسنيش الاحساس دا ارجوك متسبهاش ذكرى بشعة فى حياتي مش عايزة تقرب مني لانك ضعفت افهمني بقى وابعد عني على الأقل اعتبريني زي حنين وجنة ترضى ان حد يعمل معاهم كدا ارجوك ابعد عني

مصطفى:- مش هبعد قولتلك اعلى ما فى خيالكوا كلكوا اركبوه جوازي منك هيكمل انهاردة

كريمة: مش لاجية المفاتيح يا ابوي

كامل بصوت عالى:- يا عوض انت يا زفـ”ت

: ايوا يا كبير

كامل:- تعال اكسـ”ر الباب ديه بسرعة 

طلع وكسـ”ر الباب بكل قوته، دخل كامل وكريمة وصفاء وحنين الاوضة، كامل شد مصطفى بقوة وبعده عن نور اللي كانت بتنتفض من خوفها الشديد من مصطفى

كامل شده بقوة ووقـ”عه على الأرض:- ابعد عنها

مصطفى بدموع:- انا عايزاها يجدي دي مراتي

كامل بغضـ”ب:- انت مهستهلش ضفرها حتى اتـ”فو على تربيتك انا اللي عملت اكديه انا اللي وصلتك للمرحلة دي بس مكنتش اتخيل انها توصل بيك انك تقـ”رب من مراتك غصـ”بن عنها

حنين راحت عند نور وخدتها فى حضنها وبدأت تملس على شعرها، اما كريمة بصتلها بضحكة شما”تة على حالتها، وصفاء راحت قعدت جنب ابنها

مصطفى بعصبية ودموع:- انت ليه بتبعدني عن مراتي دي مراتي روح اسأل شيخ كدا هيقولك اني معملتش حاجه غلط 

كامل:- اروح اسأل شيخ انا لو رحت سألت شيخ عن كل اللى عملته فى مراتك وقولتله على سبب جوزاك منها هيقولك طلقها ربنا خلق حواء عشان تكون ونس لسيدنا ادم فى الجنة هم موجودين عشان اكديه الرسول صلى الله عليه وسلم قال استوصوا بالنساء خيرا كانوا من وصايا الرسول صلى الله عليه وسلم ربنا سبحانه وتعالى ذكرهم فى القرآن الكريم تقوم تيجي انت يا اللي مش حاجة وتعامل مرتك اكديه 

مصطفى راح عندها ومسك ايديها:- تعالي معايا انا مش هقدر ابعد عنك يلا هنروح اوضتي

جنة كانت بتنتفض فى حضن حنين، بعد كامل مصطفى

كامل:- انت شكلك وحشك عقاب جدك وانت صغير

مصطفى بصله بخوف 

عيسى كان نايم وواخد جنة فى حضنه صحي على صوت تلفيونه بص فى الساعة لاقها تلاتة

عيسى:- الو يا عوض كل اللى عندك كويسين

عوض:- الحق يعيسى بيه الكبير هيتخـا”نق مع الدكتور مصطفى

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه ♥️

عيسى قام بسرعة وهو بيعدل جنة على المخدة

:- ايه طب اقفل اقفل دلوقتي 

كامل كان لسه هيرفع عاصيته على مصطفى بس صفاء وقفت قدامه واتكلمت بخوف وبكاء على ابنها 

صفاء ببكاء وخوف:- خلاص يا ابوي حقك عليا هو مش هيعمل اكديه تاني

كامل بغضب:- صفاء ابعدي ابنك لازم يتربى

بص لكريمة اللي جت بعدت صفاء، كان لسه بيرفع العصا”ية نور وقفت بسرعة قدام مصطفى

نور بخوف:- خلاص يا جدو انا اللي غلطانة اني بعدت جوزي عني مصطفى معاه حق 

كامل:- حتى انتي مش هتجدري تمنعيني اني اربيه انا كنت المفروض اعمل اكديه من ساعة ما جيت من السفر من ساعة ما كنت هتحط راسنا فى الطين وتضيع العمودية من اخوك لما طلجت بت عمك بس خلاص انا فاض بيا

مصطفى بصوت عالي وهو بيقف قدامه:- عيسى عيسى عيسى كلنا هنا بنعمل الف حساب لعيسى لو كنت بس اعتبرتني زيه ومفضلتوش عليا مكنتش هوصل لي اللي وصلتله بتعامله وكأن معندكش احفاد غيره

كامل:- انا مفرجتش ما بينكوا بس عيسى هو اللي اختار انه يكون جانبي سواء كان فى المصنع أو فى الأرض انما انت اللي اخترت تكون بعيد ربنا وحده اللى اعلم ان مفرجتش ما بينكوا فى التربية

عيسى:- رد رد بقى يا جدي محدش فيهم بيرد ليه انا انا عرن على الارضي  

جنة صحيت على صوته بصتله واتكلمت بنوم 

:- فيه حاجه يعيسى

عيسى:- هاا لا مفيش نامي انتي

جنة:- ايه اللي صاحاك

عيسى بعصبية:- قولتلك نامي يجنة مش ناقصكي والله 

قال كلامه وسابها ونزل الجنينة 

صافية:- عيسى بيه على التليفون وعايزاك يكبير

كامل فى نفسه:-اكيد حد قاله لو مردتش على عيسى احتمال يسيب القاهرة ويجي

مسك مصطفى وخرجه من الاوضة 

:- اوعى تيجي هنا تاني لما مرتك تبقى تقبلك ابقى خد منها حقوقك غير اكديه متقربش منها حنين

حنين:- ايوا يا جدي 

كامل:- نامي مع نور انهاردة متسبيهاش

حنين:- حاضر

كامل:- اتقـي شري وادخل اوضتك دلوقتي يمصطفى

مسح على وشه بضيق بص لنور بحب ودخل اوضته

عيسى:- خلاص يا جدي اهدى وانا هبقى اتكلم معاه

كامل:- متحطش فى دماغك انا هعرف اتعامل معاه

عيسى:- طب براحة يجدي ارجوك والله مصطفى طيب جدا بس فيه حاجات كتير هو مش فاهمها فاهمه براحة

كامل: تمام سلام

طلع عيسى لاقى جنة واقفة فى البلكونة، راح عندها وحضنها من ضهرها 

:- انا اسف اني اتعصبت عليكي

جنة:- فيه ايه

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️

عيسى:- تعبت من مصطفى اوي مبقتش عارف اعمل معاه ايه المهم متزعليش مني 

جنة اتعدلت وبصتله لفيت ايديها حول رقبته، بصلها بحب وابتسم، حطيت راسها على صدره وغمضت عينيها

:- انا قلقت لما لاقيتك صاحي اسفة لو ازعاجتك

عيسى حاوط بأيده ضهرها:- بتعاقبيني بس بطريقه غير مباشره يعني وبتتكلمي بأحترام لو زعلانة قولي يجنة 

جنة مسكت ايده وهي لسه حاطة راسها على صدره

: مينفعش ازعل يعيسى من واجبي اني امتص عصبيتك وغضبك من واجبي اني لو شفتك مضايق من حاجة مزودهاش عليك 

عيسى:- انا محتاجك اوي

جنة:- وانا معاك 

سحبته وراها وهو كان بيبصلها بحب كبير وماشي وراها

ناموا على السرير حطيت راسها على صدره ومسكت ايده، طبعت قبـ”لة صغيرة على خده بخجل، ابتسم بحب 

جنة:- يلا احكي

عيسى:- مش عايز عايز بس تفضلي فى حضني وماسكة ايدي دا يكفيني مش عايز غير كدا وبس

جنة بخجل:- امممم

عيسى: قولتلك يكفيني دا وانا مش مستعجل يجنة حتى لو هنفضل كدا طول جوازنا يكفي وجودك جانبي

كمل وهو. بيغمزلها:- بس اتعاملي مع جدك بقى قالي ارجع بأخبار حلوة

جنة بخجل شديد:- تصبح على خير يعيسى

ضحك على خجلها بحب كبير:- وانتي من اهله

فى الصباح صحيت جنة لاقيت عيسى واقف قدام المرايا وبيحط البرفن بتاعه

جنة:- ممكن اجاي معاك

عيسى:- انا رايح الشركة هتيجي معايا فين 

قامت بسرعة ومسكت ايديها: بالله عليك يعيسى عايزة اجاي معاك انا مش حابة اقعد هنا لوحدي

عيسى:- انا هفضل طول الوقت بشتغل وانتي هتملي هناك 

جنة:- ولا يهمك وافق بقى

عيسى:- زاننة اوي روحي البسى هنفطر ونروح

جنة بفرحة:- فوريرة 

لبست جنة وفطروا وصلوا الشركة

دخل عيسى الشركة بهيبته ومسك ايد جنة بصولهم كل اللى فى الشركة بأستغراب لان محدش يعرف بموضوع جوازهم

عيسى وهو بيدخل مكتبه:- ملفات وتصاميم المشروع الجديد تكون على مكتبي كمان خمس دقايق وقولي للمهندسين فيه اجتماع كمان نص ساعة

:- تمام يا فندم 

دخلوا المكتب قعد عيسى على كرسي مكتبه وجنة قعدت على الكنبة

عيسى:- تعالي اقعدي هنا

جنة:- انت جايب شخصيتك الجامدة اوي دي منين بجد

عيسى:- هههههه من جدي طبعا

جنة:- يا ريت اعرف ابقى ربعك بجد

فجأة دخلت بنت وراحت عند عيسى 

:- عيسى وحشتني اوي بجد فرحت جدا انك جيت 

نادين:- عيسى ازيك وحشتنى اوى فرحت جدا انك جيت 

عيسى:- الله يسلمك يا نادين 

– جنة اتجمعت الدموع فى عينيها حاولت تاخد نفس عميق واتكلمت بصوت مخـ نـوق

:- عيسى انا عايزة اروح 

عيسى:- ليه وبعدين مالك فيه ايه

نادين:- انتي مين اسفة مخدتش بالي منك وانا داخلة

جنة بدموع:- اه كنتي مركزة مع عيسى شوفتك انا

جت تقوم راحت ناحية الباب وجت تفتحه عيسى قام بسرعة ووقف قدام الباب اتكلم بغضب 

:- رايحة فين 

جنة بسخرية:- عايزة امشي عشان اسيبكوا لوحدكوا بتقولك وحشتها بلاش ابقى عزول ما بينكوا 

نادين:- مين دي يعيسى

جنة:- بنت عمه 

عيسى اتكلم بسرعة وهو بيبص لجنة وبيمسك ايديها

:- ومراتي 

نادين بتلقائية وغضب:- انت اتجوزت غيري

عيسى بجمود:- مش فاهم نادين انا قولتلك كتير ان اللي ما بينا شغل وبس جيتي عشان تسلمي عليا صح 

نادين:- اه

عيسى:- تمام مشكورة تقدري دلوقتي تروحي على شغلك

نادين بغيظ:- تمام 

خرجت نادين، عيسى بص لجنة بحب، مسك ايديها وسحبها وراه وقعد على الكرسي وقعدها على رجله، حط كف ايده على خدها

عيسى بحنية:- عايزة تعيطي عيطي

جنة:- وانا هعيط ليه يعني ولا فارق معايا ومكنش لازم تمثل عليا ان مفيش ما بينكوا حاجه

بص الناحية التانية وهو بيقبض ايده بغضب اخد نفس عميق وبصلها

عيسى:- بيتشك فيا تاني على الرغم من اني محذر قبل كدا من الموضوع دا 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

جنة بدموع:- انت مشفتش العشم اللي كانت بتتكلم بيه وكأنها هي اللى مراتك كملت بغيظ وهي بتـ شـوح بأيدها وبتبص لفوق 

:- لا وبتقولي انتي مين آسفة مخدتش بالي قولت اسيبكوا انا بقى وكنت هبعتلكوا اتنين ليمون

عيسى:- شكلك انتي اللي عايزة الليمون دلوقتي يجنة وانا ونادين كل اللى بينا شغل وبس هي حاولت معايا كذا مرة بس كنت بصدها لاني مش هعرف احبها ولا احب حد تاني غير

قال جملته وسكت 

جنة:- غير مين 

عيسى:- مفيش

جنة ببكاء:- ايوا معناها ان فيه حد فى قلبك عشان كدا لا عارف تحب الحلوة اللي كانت هنا ولا حتى عارف تحبني

عيسى ببأبتسامة اظهرت وسامته اللي جنة تاهت فيها

:- انتي عايزيني احبك

دفنـ”ت راسها فى صدره وهي بتبعد عن نظراته ابتسم عليها بحب واتكلم بحنية 

:- ممكن تبصيلي

جنة:- لا هو انت بجد بتحب حد 

عيسى ببأبتسامة وهو بيحط ايده على خدها

:- بحب امي يجنة وبحب حنين ومراتي عمي صفاء

جنة:- مفضلش غيري فى العيلة كدا 

عيسى:- انتي تختلفي انتي مراتي حبي ليكي المفروض يكون مختلف بس قبل اي حاجه انتي بنت عمي 

جنة:- مش فاهماك

عيسى:- ولا هتفهمي المهم هتفضلي متبصليش كدا كتير

جنة جت تقوم بخجل: انا آسفة

عيسى مسك فيها وشدها عليه اكتر

:- يا ريتك تفضلي كدا على طول بس لازم اجهز للاجتماع قولتلك متجيش

جنة:- طب سابني واشتغل وانا مش هزعجك والله 

عيسى:- ما هو انا لو عارف اسيبك كنت سبتك

جنة بتلقائية وهي بتحط راسها على صدره

:- انا برتاح اوي اوي كدا

فضلوا ساكتين لفترة وهم مستمتعين بقربهم من بعض لحد اما قاطعهم خبط الباب، جنة جت تقوم عيسى مسك فيها اكتر

عيسى:- خليكي متبعديش عني 

عيسى ضغط على تلفيون جانبه واتكلم بجدية

:- ابعتيلي الملفات على حسابي ومتخليش اي حد يدخل 

: تمام يفندم

جنة:- انا آسفة عشان بعطلك وانت اصلا مسافر مخصوص عشان شغلك 

عيسى:- بالعكس وجودك جانبي هيخليني اطلع كل طاقتي فى الشغل

جنة:- اما يجي وقت الاجتماع انا همشي خلي حد يوصلني البيت

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️

عيسى:- ليه ما تخليكي

جنة:- لا عشان معطلكش وهستناك على العشا هعملهولك بأيدي 

عيسى بحب:- تمام 

حط اللاب قدامه على المكتب وهي لسه قاعدة على رجله ودافـ”نة رأسها فى عنقه بعد عشر دقايق كانت ذهبت فى نوم عميق، حس بأنتظام انفاسها، شالها بحب وحاطها على الكنبة برفق قعد جانبها على طرف الكنبة ومشى ايده على خدها وطبع قبلة صغيرة عليه 

عيسى:- بحبك 

با”س خدها مرة تانية واتكلم بهمس:- انا بعشقك يجنة

دفـ”ن رأسه فى عنقها وفكلها طرحتها لينسدل شعرها الحرير امامه استنشق ريحته بحب كبير

كان لسه هيقرب من شفايفها بس فاق من توهانه فى جمالها وهو بيـ”لعن نفسه 

عيسى:- فرقت ايه عن اللي كان هيعمله مصطفى انبارح واللي جدك كان هيـ”ضربه بسببه فوق يعيسى دي بنت عمك قبل اي حاجه هتقرب منها وهي فى قلبها حد غيرك هترضاها على نفسك 

ظابطلها طرحتها وراح على مكتبه وبدأ يشتغل وكان كل شوية يبص عليها

فى قصر الجبالي على تربيزة السفرة كانوا كلهم متجمعين وبيفطروا ومصطفى كان بيبص على الباب كل شوية عشان يشوف نور

مصطفى:- حنين نور فين 

بصله كل اللى قاعدين وخصوصا جده

كامل:- وانت مالك 

مصطفى:- بسأل عن مراتي بشوفها اتأخرت كدا ليه عندها محاضره الساعة تسعة ومينفعش تتأخر

كامل:- هو دا السبب بس

مصطفى بتوتر وهو بيضغط على انفه وبيرشف:- اه هيكون ايه يعني

كامل بتوتر:- انت مالك فيك ايه حسك مش على بعضك 

مصطفى بتوتر وخوف وهو حاسس ان دماغه هتـ”نفجر وبيمسك دماغه:- مفيش انا كويس أهو 

صفاء:- دماغك بتوجعك يحبيبى اجبلك مسكن

مصطفى:- هاا لا انا طالع اوضتي

كامل حس انه مش طبيعي فكر انه هيروح لنور اتكلم بجدية

:- خليك كمل اكلك وقول لحد من الخدم يجبلك اللي انت عايزاه

مصطفى:- تمام

نزلت نور بصلها مصطفى بحب واتكلم بتلقائية

:- كل دا بتجهزي 

نور اتجاهلته وهي بتبص لحنين

:- حنين انا هروح الكلية معاكي انهاردة

كامل:- تمام يبتي السواق هيوصلكوا انتوا الاتنين

مصطفى قام بضيق وغضب زق الكرسي بقوة وخرج من القصر

كل اللي قاعدين بصوله باستغراب

صفاء ببكاء:- انا مش عارفه ماله فيه ايه مكنش كدا قبل ما يسافر اكيد محسود انا لازم اجيب شيخ يشوفه 

كامل:- ابنك مدلع يا صفاء هو دا اللى مخليه اكديه لو كنتوا سبتوهلي انتي وابوه اربيه بطريقتي مكنش دا هيبقى حاله

صفاء:- انت طول الوقت كنت مشغول بتربية عيسى يابا الحاج عن اذنكوا انا شبعت

بص كامل لطفيه بحزن وإحساس بالذنب لان كلهم بيتهموه بتقصيره فى حق احفاده وتميزه الدائم لعيسى

قاموا كلهم نور بصيت لكامل بحزن 

حنين: يلا يا نور

نور:- اسبقيني انتي وانا هحصلك

حنين:- تمام 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه ♥️

نور:- انت كويس يجدو

كامل ببأبتسامة:- ايوا يبتي روحي انتي عشان متتأخريش

نور:- احفادك موجودين ديما معاك يا احن جدو فى الدنيا

كامل:- ربنا يبارك فيكي يبتي 

نور:- عن اذنك 

خرجت نور كامل بص بحزن:- لو تعرفوا اهل عيسى الحقيقين عاملوا فيه ايه وانهم رامـ”وه قدام باب جامع وهو لسه عمره ايام كنتوا هتعرفوا انه يستاهل كل الحنان اللي فى الدنيا برغم من انه مش ابن العيلة دي الا انه اكتر واحد بيخاف على كل واحد فيها ويضـ”حي بحياته عشان العيلة دي تبقى متامسكة ومبسوطة 

فى كلية الطب جامعة سوهاج

مصطفى كان قاعد على كرسي مكتبه وهو بيش…م اتنهد براحة واتكلم بتوهان

:- دماغي كانت هتنف..جر انا مبقتش قادر ابعد عن نور مش هينفع فى القصر جدي هيمنعني لو بقينا لوحدنا اكيد هتس..لمني قلبها بس اكيد مش هترضى تيجي معايا اعمل ايه 

مصطفى:- طب اعمل ايه

فجأة جت فى دماغه فكرة لام حاجته من على المكتب وخرج من الجامعة 

جنة كانت نايمة صحيت لاقيت عيسى قاعد بيشتغل

جنة بنوم:- ايه دا انا نمت 

عيسى:- اها كملي نوم لو عايزة

جنة:- لا انا عايزة اروح مش هينفع انام هنا انت قدامك شغل كتير اوي

عيسى:- ايوا للاسف 

جنة:- طب انا هقوم اغسل وشي وخلي حد يجي يوصلني البيت

عيسى بزعل انها هتمشي هو كان حابب وجودها اكتر معاه 

:- تمام 

دخلت جنة الحمام وعيسى كمل شغل بس فجأة الباب خبط

عيسى بجدية:- ادخل 

نادين:- عيسى

عيسى بضيق:- اوف نعم

نادين وهي بتروح تقف جانبه:- انا بحبك أوي يعيسى انت ليه مش عايز تفهمني وبعدين البنت دي مش ذوقك خالص دي صعيديه

عيسى بغضب وهو بيقف:- وانا ايه طب ما انا صعيدي برضوا وحسك عينك تتكلمي عن مراتي كدا انتي فاهمة

نادين بدلع:- مقصدش يحبيبي بس انا بحبك اكتر منها وانا عايزاك يعيسى حتى لو مش هنتجوز انا مستعد اكون معاك فى اي حاجه بس خليني جانبك وافتحلي قلبك 

قالت كلامها وهي لسه هتقرب منه 

جنة خرجت وقتها مسكتها من ايدها وبعدتها عن عيسى بكل قوتها وصـ”فعتها بقوة 

نادين وعيسى بصولها بصد@مة

نادين وهي بتحط ايدها على وجهها وبتتكلم بغضـ”ب جحيمي

:- انتي اتجـ”ننتي ازاي تعملي كدا

جنة بغضب:- والله دا رد فعل طبيعي لما الاقيكي بتحاولي تتقربي من جوزي والقـ”لم دا اقل حاجه ممكن اعملها فيكي المرة اللي الجاية والله العظيم ما هـ”رحمك انتي فاهمة

نادين:- وانتي يا بتاعة انتي مفكرة انك هتخوفيني دا انتي حتة عيلة مكملتش العشرين سنة لا راحت ولا جت انتي متعرفيش مين نادين البحيري يا شاطرة دا انا افـ”رمك

عيسى بغضب وصوت عالي:- نادين انتي زودتيها اوي انا مسمحلكيش ابدا تتكلمي مع مراتي كدا 

نادين:- عيسى انت ايه اللى جرالك مش انا نادين اللي كنت عايز تبقى معاها وانا قولتلك سايبها للوقت دلوقتي انا بقولك انا بحبك زي ما انت بتحبني انا عارفه انك اتجوزتها عشان تنساني يحبيبى بس خلاص احنا مش هنبعد عن بعض والحـ”شرة دي هتخرج برا حياتنا 

عيسى:- نادين انتي فاهمة غلط 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

جنة اتجمعت الدموع فى عينيها وجت تخرج بس عيسى مسك ايديها بسرعة

:- والله الموضوع مش شبه ما هي بتقول

جنة وهي بتمسح دموعها:- خلاص يعيسى انت مش مضطر تبرر اللي هي بتقوله انت حر اعمل اللي انت عايزاه عن اذنكوا 

عيسى:- لا مش هتمشي استني 

بعدت ايديها عنه بقوة وخرجت 

عيسى جيه يخرج وراها بس نادين وقفت قدامه 

عيسى بصوت عالى وغضب:- انا مبحبكيش انا بعشقها هي بحبها هي وبس كنت عايز ادي لقلبي فرصة معاكي عشان انساها بس معرفتش معرفتش يا نادين معرفتش احب غيرها لا انتي ولا مليون واحدة غيرك هتشيل جنة من قلبي يا ريت تفهمي دا كويس وتبطلي تلاحقيني بقى انتي خـ”ربتي بيتي

قال كلامه وساب المكتب وخرج بسرعة ورا جنة 

جنة كانت واقفة قدام باب الشركة بتوقف تاكسي كانت واقفة بتعيط بشدة جت عربيه قدامها وفضلت تزمر بس هي كانت تايهة ومش سامعة حاجة فاقت من شرودها وهي فى حضن عيسى اللي شدها عليه بخوف

عيسى:- مش تحاسبي يا جنة كانت هتخـ بـطـك 

جنة بدموع:- نزلت ليه خليك ما حبيبة قلبك وملكش دعوة بيا

عيسى:- طب ممكن نطلع نتكلم فوق براحة

جنة:- مليش كلام معاك يعيسى وزي ما قولتلك فوق انت مش مضطر تبرر اي حاجه ولو سمحت لما نوصل الصعيد طلـ….قـني 

عيسى:- والله العظيم انتي فاهمة غلط والله العظيم ما بحبها

جنة:- كفاية كدب بقى اذا كان هي اللي قالت فوق انك انت اللي كنت عايزاها

عيسى:- اه انا بعترف أن اللي قالته صح بس مش عشان بحبها عشان انسى كنت بدي لقلبي فرصة معاها عشان اطلع الوحيدة اللي عشقتها من قلبي 

جنة: معناها انك بتحب واحدة تانية خلاص روح لى اللي بتحبها وسابني

قالت كلامها وهي بتمشي بس مسكها وشدها عليه لتتصدم بصدره بصلها فى عينيها بحب واتكلم بهمس وهو بيسند بجبينه على جبينها

:- انتي اللي بحبها انتي وبس

جنة بصد@مة:- ايه 

عيسى:- انا بحبك يجنة وكنت عايز ابقى مع نادين عشان انساكي

جنة:- ليه 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه ♥️

عيسى بصوت عالى ودموع:- عشان انتي كنتي مرات اخويا عشان مكنش ينفع احبك وانتي بتحبي اخويا مكنش ينفع وانتي على زمته بس والله العظيم حاولت كتير ومعرفتش انا مش خايـ”ن يا جنة بس قلبي هو اللي اختارك اعمل ايه 

جنة انصدمت من اللي سمعته كلامه كان بالنسبالها مفاجأة مش متوقعة فضلوا ساكتين فترة من الوقت وهم بس باصين لبعض قاطع سكوتهم صوت جنة وهي بتقول

:- انا عايزة اروح البيت خلي حد يروحني

عيسى:- جنة انا 

قاطعته جنة وهي بتتكلم بجدية:- مش عايزة اسمع حاجة تانية ممكن عايزة ابقى لوحدي شوية

عيسى بتفهم:- تمام يلا انا هروحك

جنة:- ابعت معايا السواق بقولك عايزة ابقى لوحدي 

عيسى:- تمام هبعت معاكي السواق

وصلت جنة الڤيلا قعدت فى الجنينة وهي شاردة وبتفتكر كلام عيسى

جنة بصوت عالى:- طب اعمل ايه اعمل ايه انا مش عارفه اصلا انا مشاعري ايه من ناحيته يا ريته ما قالي

:- فيه واحدة برا وعايزة حضرتك يا هانم

جنة:- مين 

:- بتقول جارتكم فى الڤيلا اللي جانبكم

جنة:- تمام خليها تدخل 

دخلت فريدة ( والدة عيسى الحقيقة) اتكلمت ببأبتسامة

: انا شفتك بتكلمي نفسك وانا واقفة فى البلكونة قولت اجاي اشوفك بس لو مش حابة انا ممكن امشي

جنة بأحراج:- امممم دا ايه الكسفة

فريدة:- هههههه ممكن اقعد 

جنة:- اكيد طبعًا اتفضلي

فريدة:- اعرفك بنفسي انا فريدة السيوفي بيت اهلي الڤيلا اللي جانبكم على طول

جنة:- اها تشرفت بحضرتك

فريدة:- بصي انا مش حابة ادخل بس حسيت انك محتاجة تتكلمي مع حد لو حابة تتكلمي انا هسمعك

جنة:- حضرتك باين عليكي طيبة اوي وبشوشة انا الصراحة ارتحتلك وهقولك عشان انا معرفش حد هنا وفعلا حابة اتكلم مع حد غير عيسى

فريدة:- دا حبيبك

جنة:- جوزي

بدأت جنة تحكي لفريدة كل حاجه حصلت معاها هي وعيسى ومصطفى

فريدة:- يحبيبة قلبي شكلك عانيتي كتير بس سيبك من كل دا وهسألك سؤال واحد انتي بتحبي عيسى

جنة:- مش عارفه انا برتاح اوي وانا معاه ومش بحب اسيبه انهاردة عرفت اني بغير عليه اوي وبيوحشني بس فى نفس الوقت مش قادره انسى اللي مصطفى عامله فيا

فريدة:- ادي فرصة لنفسك مع جوزك افتحيله قلبك انا عارفه انك مبقتيش بتثقي فى حد بسبب مصطفى دا بس عيسى ملوش ذنب اديله وادي لقلبك فرصة تحبيه

جنة:- انتي شايفه كدا

فريدة:- اكيد

فجأة جت لجنة مسدچ على فونها من عيسى

” انا اسف على اللي قولته اعتبريني مقولتش حاجه خالص”

بصيت للمسدج وابتسمت 

فريدة:- هتحبيه انا متاكده

جنة:- بتمنى

فريدة:- هو انا ممكن اشوفه

جنة:- اه اكيد

فتحت جنة معرض الصور ورتلها صورة عيسى، فريدة اخدت الفون وفضلت تكبر فى الصورة وتدقق فى ملامحه وهي حاسة بشعور غريب

فريدة بتلقائية:- هو عنده اد ايه

جنة:- ٢٨ سنة

فريدة بدموع: نفس سن ابني الكبير 

جنة:- حضرتك كويسة

فريدة: اه هسيبك انا بقى تفكري فى اللي قولته 

جنة:- شكرا جدا ليكي حقيقي ارتاحت جدا فى الكلام معاكي

فريدة:- حبيبتى انا موجوده فى اي وقت عن اذنك

فريدة فى نفسها وهي ماشية:- ليه حسيت بالشعور دا اول اما شوفته اكيد لانه نفس عمر ابني اكيد ربنا يعترني فيك قريب يحبيب ماما 

بعد الضهر نور كانت خلصت محاضرتها وفجأة رن فونها

نور:- الو 

كامل:- ايوا يا نور يبتي انا بعتلك عربية بالسواق عشان توصلك متروحيش مع مصطفى

نور:- تمام يا جدو شكرا

جت العربية نور كانت لسه هتركب بس فجأة فون السواق رن 

:- بتقولي ايه 

نور:- انت كويس يعمو

:- الواد ابني الصغير تعب اوي وعايزين دكتور

نور:- الف سلامه عليه طب خد العربية وروحله وانا هاخد تاكسي

:- لا يبتي كدا الكبير يزعجلي

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️

نور:- متخافش انا هقوله طب اقولك انا هاخد العربية وتسوق انا وانت وقف تاكسي وروح بيه ولو سألني عليك هقول وصلني ومشي تمام

:- ماشي يهانم ربنا يكرمك شكرا

نور:- على ايه ابقى طمني عليه واتفضل الفلوس دي اكيد هتحاتجها

:- ربنا يكرمك يبتي ربنا يجزيكي كل خير

بصتله نور وابتسمت وطلعت بالعربيه فى الطريق رن تليفونها برقم مصطفى رن كذا مرة ومردتيش رديت فى اخر مرة لانها خافت عليه

نور بضيق:- الو

مصطفى:- نور انا تعبانة اوي تعاليلي

نور بخوف شديد وهي بتفرمل العربية:- مالك فيه ايه

مصطفى:- تعالي بسرعه انا موجود فى شقتي فى سوهاج هبعتلك عنوانها بسرعة يا نور ارجوكي

ساقت العربية بسرعة جنونية وصلت العمارة رنيت الجرس بخوف شديد فتح مصطفى الباب بصيت بأستغراب على التربيزة اللي كانت فى الصالة واللي كان عليها خمـ”ور مصطفى بصلها برغـ”بة وسكر وقفل الباب راحت عنده واتكلمت بغضب

:- افتح الباب دا  

مصطفى بحب ودموع:- مش فاتح عايز ابقى معاكي لوحدنا وبس

نور جت تفتح الباب شالها ودخلها الاوضة وقفل الباب

حاطها على السرير برفق

مصطفى:- انتي ليه مش عايزة تفهميني انا عايزك اوي ومحتاجك اوي 

نور بخوف:- مصطفى انت شا”رب صح 

مصطفى بضحك: ااه يلا خلينا نبدأ حياتنا من دلوقتي وهنكمل جوزانا دلوقتي هعملك كل اللي انتي كنتي عايزاه واللي دلوقتي انا عايزاه اكتر منك

نور بخوف:- اعقل يمصطفى

مصطفى:- ما انا عاقل خالص اهو يلا يا نوري محدش انهاردة هيقدر يبعدني عنك مفيش غيري انا وانتي وبس

قرب منها بكل قوته معرفتش تبعده عنها استسلـ”مت كليا وهي حاسة انها ضعيفة جدا قدامه

فى المساء صحي لاقها قاعدة على السرير تانية رجليها وحاطة راسها على رجليها بصلها بصد@مة

حط ايده على كتفها واتكلم بحنية:- نور

نور ببكاء وهي بتتنفض:- ابعدددد عني متلمـ”سنيش انت انت مش طبيعي انت بني ادم مريض

مصطفى بلهفة:- انا فعلا مريض وواطـ”ي وزبا”لة يلا عاقبني اعملي فيا كل اللي انتي عايزاه

نور اتجاهلته وقامت لبست هدومها خدت المفتاح من على الكامدينو بصلها بحزن وهو بيـ”لعن نفسه جت تخرج من الباب جري وراها بسرعة

مصطفى بلهفة وكان عامل زي الطفل:- والله ما ببقى فى وعي والله العظيم مش ببقى فى وعي وانا بعمل اي حاجه تأ”ذيكي

بصتله بجمود واتكلمت بحدة: طلقني انا بكرهك مش عايزة اعيش معاك تاني لو عندك بس ذرة رجولة طلقني وابعد عني بابا كان معاه حق وهو بيقولي انك مش بني ادم المفروض كنت اتوقع منك اي حاجه بس مكنتش اتوقع ان حقـ”رتك ممكن توصل للدرجة دي بس برڤوا عليك بجد عرفت تتـ”نتقم 

قالت كلامها وفتحت الباب وخرجت من الشقة بسرعة

بص لطيفها بصد@مة وهو بيعقد على الأرض عيط بشدة زي الأطفال راح عند التربيزة اللي عليها الخـ”مرة وزقـ”ها برجله بكل قوته اتكلم بغضب من نفسه:- ليه عملت كدا ليه ليه انا واحد حقـ’ير 

نور نزلت وركبت عربيتها وهي سايقة بسرعة جنونية لحد اما جت عربية قصدها و 

عربية جت قصدها، فرملت نور عربيتها لتنصدم بالدركسيون وتفقد وعيها

كامل بغضب مفرط:- يا عبده انت يا زفـ’ت 

:- ايوا يا كبير

كامل:- نور هانم مرت الدكتور مصطفى فين 

عبده بخوف شديد:- هي لسه مجتش

كامل:- مش انا بعتك تجبها البيت

حكى عبده لكامل اللي حصل

كامل بغضب:- طب كنت رنيت عليا ابعتلها حد تاني هتكون راحت فين ابعت كل الغفر يدوروا عليها بسرعة

:- حاضر يكبير

كامل:- يا صافية

:- ايوا يكبير

كامل:- مصطفى جيه

:- لا لسه يكبير

كامل بصوت عالى:- طب غو’ري من وشي

كريمة:- اهدى يا ابويا زمانها جاية هتلاجيها وقفت مع حد ولا حاجه بنت اجانب بقى ومتعودة ترجع بيتها بعد نص الليل مش عارفه انا مصطفى ايه اللي يخليه يجبها ولا يتجوزها حتى

كامل بغضب مفرط:- كررررريمة

اتنفضت من صوته مشيت بسرعة من قدامه وهى مرعوبة من خوفها من عصبيته 

كامل:- الو 

:- حضرتك الحاج كامل 

كامل:- ايوا انا

:-……………………..

كامل:- ايه انا جاي بسرعة

– خرج كامل بسرعة تحت نظرات الاستغراب من كل القصر وخصوصًا كريمة وصفاء 

فى المستشفى جري كامل على الاستقبال اللي دلوه على غرفة نور اتجه ناحية الغرفة بسرعة كبيرة وخوف اكبر خوف اب حقيقي على ابنته

دخل الاوضة لاقى نور قاعدة على السرير ومدد رجليها وفيه شاش محطوط على دماغها وكانت قاعدة بتعيط

كامل:- نور ايه اللى حصلك يبتي انتي كويسة

نور ببكاء شديد:- مصطفى مصطفى

كامل بخوف:- ماله مصطفى هو كويس

نور بشهقات:- مصطفى إذ”اني اوي يا جدو انا خلاص مبقتش عايزة اعيش بعد كل اللى شوفته انهاردة

كامل:- اهدي يبتي اهدي واحكيلي عملك ايه 

بدأت تحكيله وهي منهارة من العياط وهي بتفتكر كل حاجه حصلت معاها والاذ”ى اللي اذهـ”ولها سواء كان جسدي أو نفسي

نور بشهقات:- انا خلاص مبقتش عايزة اعيش معاه تاني مبقتش حتى طايقة اشوف وشه ولا حتى افتكره يا رب خدني وريحيني منه بقى 

كامل كان بيسمعها وهو بيحاول يتحكم فى غضبه الشديد من مصطفى حاول انه يهدى 

كامل:- استهدي بالله واهدي وانا هجبلك حقك منه

نور ببكاء:- مش عايزة مش عايزة اي حاجه غير انه يطلقني ويبعد عني خليه يطلقني ابوس ايدك مش عايزة اعيش معاه تاني والله انا ادمـ”رت بسببه 

كامل:- مش هيطلقك انا عارفه مصطفى مبينجبرش على حاجه يبتي وخصوصًا انه بيحبك

نور بسخرية:- حتى بعد كل اللى قولته لك وبيحبني مصطفى دا واحد اناني مبيحبش غير نفسه وبس 

كامل:- انا اكتر واحد عارف احفادي مصطفى فيه حاجه غلط مصطفى مش طبيعي انتي بتثقي فيا صح 

نور:- اكيد 

كامل:- هترجعي معايا البيت

نور:- مستحيل مستحيل اعيش معاه فى بيت واحد بعد اللي عمله

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

كامل: مصطفى هيطلقك فى حالة واحدة لو استسلم منك لو حس انك خلاص مبقتيش قابله ولا استحالة تقبليه غير اكديه مش هيطلقك وبعدين لو خرجتي برا القصر هيأ”ذيكي بدليل انه عمل كدا برا القصر انما جوا هيخاف مني ومن عيسى

نور بخوف:- هسافر 

كامل:- طول ما انتي على زمته مش هيسمحلك تسافري

نور ببكاء وهي بتحط ايديها على دماغها بحزن واسى:- طب اعمل ايه اعمل ايه

كامل:- تيجي معايا البيت وانا اللي هميحكي منه شهر واحد وبس شهر واحد لو مطلقكيش انا هتصرف معاه

نور بتفكير:- بس انا خايفة منه

كامل:- متخافيش انا معاكي وعيسى اول اما يرجع برضوا هيبقى معاكي انتي مش عارفه مصطفى بيخاف من عيسى ازاي مش هيقدر يعملك حاجه وعيسى موجود هيخاف منه

نور:- تمام 

كامل خد نور ووصلها البيت وقعدها فى اوضة حنين،

مصطفى رجع البيت دخل اوضة نور ملقهاش موجودة فتح الدولاب لاقى الهدوم بتاعتها مش موجوده 

مصطفى بخوف شديد وهو حاسس ان روحه هتطـ”لع:- لا اكيد ممشيتش استحالة تمشي لا يا نور مش هسمحلك تبعدي عني 

خرج من الاوضة، لاقى الخدامة معدية

مصطفى بخوف:- نور نور هانم مشيت 

:- لا يبيه الهانم فى اوضة الست حنين

اتنهد براحة وروحه رجعتله مرة تانية، راح ناحية اوضة حنين لاقى نور قاعدة على الكنبة، دخل عندها بسرعة لما لاقى دماغها مربوطة بالشاش

مصطفى بخوف شديد:- نور ايه دا ايه اللي حصل

نور قامت بخوف من قدامه وجت تخرج برا الاوضة، وقف قدامها واتكلم بدموع 

مصطفى:- متخافيش والله ما هعملك حاجه بس قوليلي ايه دا ايه اللى حصلك طيب طمنينى يا نور ارجوكي

نور بصتله بجمود:- ممكن تطلع برا لو سمحت

مصطفى:- حاضر همشي بس قوليلي ايه اللى حصلك 

نور:- عملت حاد”ثة بالعربية

مصطفى بخوف شديد وهو بيقرب منها:- ازاي طب انتي كويسة طيب كمل وهو بيمسك أيدها 

 تعالي هكشف عليكي واطمن بنفسي 

بعدت ايديها عنه بقوة واتكلمت بقوة عكس اللي جواها من الخوف منه 

:- امشي اخرج من هنا ومتجيش الاوضة دي تاني لو سمحت

مسك ايديها بحب وقرب منها مكنش ما بيفرقهم غير سنتي واحد، حاولت تبعد بس مسكها بكل قوته 

مصطفى بحنية:- اثبتي والله العظيم ما هعملك حاجه

نور بضعف قدامه وقدام قلبها اللي لسه بيحبه برغم كل اللى عمله:- ابعد يمصطفى ارجوك اطلع برا حياتي وطلقني بقى 

مصطفى بهمس:- مش هقدر يا نور انا تعبان اوي ومحدش من اللي هنا حاسس باللي بعاني منه انا ضايع يا نور ضايع والله العظيم مش ببقى عايز إذ”يكي بس 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه ♥️

نور بمقاطعة وبكاء:- مش عايزة اسمع منك حاجه ومش عايزة اصلا افتكر اي حاجه من اللى حصلت وجودك جانبي بيفكرني بكل حاجه حصلت اختفى من حياتي بقى انا عملتلك ايه عشان تأ”ذيني كدا 

مصطفى بدموع:- نور انا محتاجك اوي اكتر وقت محتاجك فيه والله متبعدنيش عنك يا نور ارجوكي 

مسك ايديها بحب ودفـ”ن رأسه فى عنقها بعمق واتكلم بهمس 

:- انا بحبك 

كانت أول مرة تسمعها منه من بعد جوزاهم حسيت بنبضات قلبها بدأت تزيد، بعدته عنها بعـ نـف 

نور ببكاء:- انت كذاب محدش بيحب حد يعمل فيه كدا عايزة ايه تاني مني انت خدت كل حاجه طلقني بقى وخليني الم الباقي من كرامتي وامشي من هنا

مصطفى بعصبية:- متقوليش الكلمة دي بتـ”موتيني بيها انا مش هطلقك مش هسمحلك تبعدي عنها مهما عملتي 

وقتها دخل كامل اتكلم بجدية وهو بيبص لمصطفى

:- اطلع برا والاوضة دي متهوبش ناحيتها تاني احسن والله العظيم هبعت اجيب عيسى وانت عارف غضـ”ب عيسى بيعمل في اللي قدامه ايه 

مصطفى بخوف وهو بيبلع ريقه:- دي مراتي يجدي خليها تعقد معايا فى اوضتي وانا اوعدك اني مش هقرب منها بس متبعدهاش عني 

كامل بصرامة:- انا قولت اللي عندي اطلع برا ومتجيش هنا تانى

خرج مصطفى بضيق ودخل اوضته

كامل:- اوماال حنين فين

نور:- نزلت تحت تاكل 

كامل:- تمام تصبحي على خير يبتي

نور: وانت من اهله يجدي 

خرج كامل من الاوضة نور قعدت على السرير وحضنت المخدة وجملة انا بحبك بتتردد فى دماغها

نور:- فوقي فوقي دا بيكذب عليكي هو اثبت باللي عمله اني مجرد شهـ”وة وانا استحالة اسامحه 

دخل عيسى البيت كانت الساعه ١١ دخل وهو خايف من رد فعل جنة اما تشوفه بعد ما اعترفلها بحبه طلع ودخل اوضته ملاقهاش ممرش ثواني وجنة كانت خارجة من غرفة الملابس وهي لابسة قميص من بتوعه وكانت رابطة شعرها بصورة عشوائية بصلها بحب وهو مش قادر يشيل عينه من عليها، راحت عنده ومسكت ايديه ومشيت بأيدها التاني على خده 

جنة بدلع:- اتأخرت ليه انا بقالي كتير مستنياك 

عيسى بحب وهو تايه فى عينيها وجمالها:- هااا

جنة وهي بتحط راسها على صدره وبتبتسم:- بقولك اتأخرت ليه يعيسى

ضربات قلبه بدأت تزيد وفى نفس الوقت حاسس بصد@مة من افعالها اتكلم بصعوبة:- كان عندي شغل كتير

جنة مسكت في ايده اكتر واتكلمت برقة:- ماشي ربنا يقويك 

جنة برقة:- عيسى

عيسى كان وقتها فقد السيطرة على نفسه، حاوط بأيده ضهرها ودفـ”ن رأسه فى عنقها واتكلم بتوهان

:- هممم

جنة:- هو انا حلوة اد ايه فى نظرك

عيسى بحب: انتي اجمل بنت انا شوفتها وهشوفها فى حياتي

جنة طلعت من حضنه وطبعت قبـ”لو صغيرة على خده بخجل 

عيسى:- هو فيه ايه يا جنة انا مبقتش قادر والله ومش هقدر اتحكم فى نفسي كتير انتي كويسة

جنة:- اه كويسة جدا طول ما انت معايا

عيسى بتوتر:- طب طب انا هنزل اقعد تحت

اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️

جنة مسكت ايديه وقربت منه:- لا خليك معايا متسبنيش

عيسى:- مش هينفع دلوقتي بالذات لا عشان معملش حاجه تندمي عليه

جنة:- انا مش هندم يعيسى انا عايزة ادي علاقتنا فرصة عشان انا بجد فيا حاجه بتربطنى بيك 

عيسى:- ولحد ما تعرفي الحاجة دي خلينا بعاد عن بعض احسن

جنة قربت منه وفكـ”يت زرار قميصه، مسك ايديها وهو بيمنعها وهو بيقاوم نفسه وضعفه قدامها 

:- جنة انتي لسه صغيرة ومش فاهمة مشاعرك كويس بلاش عشان متجيش بعد كام يوم وتقولي انا ايه اللي خلاني اعمل كدا

جنة بحزن طفولي:- يعني انت مش عايزني يعيسى

عيسى بحنية:- مين قال كدا انتي مش عارفه اللي انا فيه دلوقتي انا والله العظيم ما قادر خالص بس عشانك مينفعش اكون اناني واستغل مشاعرك بالاعجاب ناحيتي واقرب منك انا مش كدا يجنة

جنة:- بس انا عايزاك يعيسى ومش هندم صدقني

سحبته وراها وهو كان ماشي وراها زي الطفل، اتفكت كل حصون عيسى وقتها

عيسى بهمس:- انتي متأكدة 

هزيت راسها بخجل وهي بتحط راسها على صدره، وكان لسه هيقـ”رب منها بس فجأة

و كان لسه هيقـ’رب منها بس فجأة سمعوا صوت جاي من الڤيلا اللي جانبهم 

جنة:- عيسى

عيسى بتوهان:- امممم

جنة:- فيه صوت جاي من الڤيلا اللي جانبنا 

عيسى وهو مش قادر يبعد عنها:- سمعه يجنة وملناش دعوة سيبك منهم

جنة:- دا صوت طنط فريدة هي ست كويسة جدا روح شوف ممكن يكون حرامي ولا حاجه

عيسى:- هتلاقيها بتـ”زعق مع حد من قرايبها سيبك بقى خلينا فى نفسنا

جنة بعدت بخجل:- روح شوف والله خايفة عليها

عيسى بضيق وهو بيسحبها لحضنه:- هنروح بكرة نشوفها

جنة:- يعيسى دلوقتي

فجأة سمعوا صوت عالي جدا من فريدة وهي بتقول الحقوني

بعد بصعوبة وهو بيعدل هدومه وكان لسه هيخرج من الباب

جنة:- اجاي معاك

عيسى بغضب:- تيجي معايا فين انتي مش شايفة انتي لابسة ايه خليكي هنا

جنة برقة:- تمام  

بلع ريقه وهو بيبصلها وخرج من البيت بسرعة، دخل الڤيلا لاقى الباب مفتوح ربع فاتحة، دخل وقف فى الصالة وهو بيبص يمين وشمال، سمع صوت جاي من فوق طلع بسرعة، فتح باب الاوضة، لاقى عاصم ماسك ايد فريدة وبيحاول ياخدها وهي بتحاول تقاومه بس مش عارفه بسبب قوته فعيسى واخد نفس جسم ابوه الرياضي 

عاصم:- يلا يا فريدة انتي هتيجي معايا انا مش هسيبك هنا كتير وازاي اصلا تخرجي من البيت من غير اذني

فريدة ببكاء وهي بتحاول تبعد ايده:- مش عايزة اجاي معاك مش عايزة ابقى معاك يا عاصم خليني هنا لحد اما يرجع كريم من السفر 

 راح عندهم وبعد ايد عاصم بقوة ووقف فى نصهم

عيسى بغضب وجدية:- قالتلك مش عايزة تيجي معاك يبقى خلاص متاخدهاش غصبن عنها

عاصم بغضب:- عيسى الجبالي انت هنا بتعمل ايه اصلا

عيسى:- مبحبش اعيد كلامي كتير طول ما هي مش عايزة تيجي معاك انا مش هسمحلك تاخدها

عاصم بغضب شديد:- انت مين يالا عشان تمنعني اني اخاد مراتي واخرج كدا يا بابا من هنا متفكرش عشان خدت مناقصة مني يبقى خلاص هتفرض سيطرتك لا فوق دا انا افـ”عصك 

عيسى ببرود:- والله وريني يلا عايز اشوف اخرك

عاصم طلع مسـ”دسه من جيبه وحاطه فى راس عيسى، فريدة حطيت ايدها على فمها بصد@مة وهي خايفة جدا على عيسى ومش عارفه ايه السبب

فريدة بخوف شديد:- خلاص خلاص يا عاصم انا هاجي معاك بس متعملوش حاجه ارجوك 

عاصم:- يبعد عن طريقي وهسيبه 

عيسى ببرود وابتسامة سخرية:- انا والله ما عايز اعملك حاجه لانك اد ابويا ومحترم فرق السن اللي ما بينا بس مش هصبر كتير 

ضر*به عيسى فى رجله بقوة ليسقط أرضا، خد المسـ”دس من على الارض 

اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️

عيسى ببرود: هااا هتمشي ولا نبدل الادوار واضـ”رب انا

عاصم:- مش هرحمك يعيسى المرة اللي فاتت خدت المناقصة المرة دي الموضوع بيتعلق بمراتي اللي هي بالنسبالي حياتي خاف مني بقى بعد كدا كمل وهو بيبص لفريدة:- مش هتبعدي عن بيتي كتير يا فريدة ولا دا ولا الف غيره هيمنعوني عنك 

قال كلامه وسابه وخرج بغضب مفرط

عيسى:- حضرتك كويس

فريدة:- ايوا شكرًا يبني

عيسى ببأبتسامة:- الشكر لله حضرتك زي والدتي

فريدة:- انت عيسى صح جوز جنة

عيسى:- اها

فريدة بدموع حطيت ايديها على خده بتلقائية منها وعيسى كان مستغرب تصرفها جدا بس كان بشعور جميل

فريدة:- ربنا يبارك فيك يحبيبى انت شبه عاصم اوي فى الشكل بس الطبع يختلف تماما

عيسى:- انا تربية الحاج كامل الجبالي كبير سوهاج كلها

فريدة:- انت من سوهاج

عيسى:- اه ممكن اطلب من حضرتك طلب

فريدة. – اكيد

عيسى:- حضرتك مينفعش تعيشي هنا هيجي تاني ممكن تشرفيني وتعقدي معايا انا ومراتي معانا هتكوني فى امان اكتر 

فريدة:- هسببلكوا ازعاج وانتوا لسه عرسان خليني هنا احسن وانا هدور على بيت تاني غير دا ميعرفهوش 

عيسى:- طب لحد اما نلاقي مكان وامنه انا بنفسي لو سمحتى

فريدة:- انت بتعمل كل دا ليه معايا

عيسى:- عشان انا عمدة بلدنا ومتعود على كدا وبعدين دا النبي صلى الله عليه وسلم وصى على سابع جار يعني دا واجبي

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه ♥️

فريدة ببأبتسامة اعجاب:- ونعمة تربيتك تمام انا هاجي معاك استنى خمس دقايق احضر شنطتي

عيسى:- تمام خدي راحتك انا هستنى تحت فى الصالة

فريدة:- تمام 

فريدة وهي بتبص لطيفه:- بتمنى مهما كان ابني فين يكون بنفس اخلاقك وتربيتك يعيسى

جنة بخوف:- هو اتأخر كدا ليه ربنا يستر حتى ساب فونه ومخدهوش معاه اروح اشوفه لو روحت هيزعقلي جامد وهيتحول عليا لو مجاش كمان ربع ساعة هروح

لبست الاسدال ولافيت الطرحة ونزلت قعدت تحت فى الجنينة تستناه 

خلصت فريدة وحضرت شنطتها وراحت مع عيسى البيت، لاقوا جنة قاعدة فى الجنينة وباين عليها الخوف

عيسى بغضب:- ايه اللى مقعدك هنا

جنة بخوف وتوتر:- انت انت اتاخرت فقلقت عليك انا اسفة

تجاهلها وبص لفريدة 

عيسى:- اتفضلي

دخلها البيت ودلها على غرفة الضيوف اللي هتعقد فيها 

فريدة:- جنة انا معندكيش مشكله صح 

جنة:- لا طبعا البيت بيتك اتفضلي

دخلت فريدة الغرفة وجنة طلعت الاوضة وعيسى طلع وراها 

 خلـ”عت الاسدال بغضب ودموع

عيسى راح عندها وحضـ”ن ظهرها بحب واتكلم بهمس وحنية مفرطة:- وحشتيني اوي فى الشوية دول 

شالت ايده بزعل طفولي وراحت عند السرير:- تصبح على خير

عيسى بحب وهو بيشدها عليه:- ايه الطريقة دي بقى

جنة:- بعاملك بنفس الطريقة يبشمهندس لكل فعل رد فعل

عيسى:- زعلانة عشان اتعصبت عليكي تحت

جنة بعتاب:- اه انت اتعصبت عليا قدام طنط فريدة 

عيسى:- انتي قاعدة تحت فى الجنينة قدام الحرس ومش عايزيني اتعصب 

جنة:- امممم

مسك ايديها وحضن ايديها بحب:- انا خايف عليكي مش بتحكم فيكي يجنة افهمي دا متزعليش

جنة:- تمام 

عيسى:- طب ايه

جنة بخجل من نظراته وهي بتحط وشها فى الأرض:- ايه 

رفع وشها بحنية وبصلها بحب 

:- بلاش دلوقتي يجنة عشان انتي مش فاهمة نفسك وعارف ان الموضوع صعب واحنا لسه فى بداية جوزانا وانا هكون معاكي فى اي قرار المهم تكوني مفكرة كويسة قبل اي حاجه تمام

جنة:- تمام

عيسى:- يلا ننام 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

سحبها من ايديها بحب واخدها فى حضنه، بدأ يحس بأنتظام انفاسها، فضل يدقق شوية فى ملامحها وهو بيبتسم بحب لحد اما ذهب فى نوم عميق

فى الصباح على تربيزة السفرة

عيسى:- اتمنى تكوني ارتاحتي معانا يا فريدة هانم

فريدة:- ممكن بلاش هانم دي قول حاجة تانية 

عيسى:- طنط كويس

فريدة:- اها هو انت تعرف عاصم منين

عيسى:- شغل يلا انا ماشي عايزين حاجة

جنة بحب وهي بتبص لعيسى:- سلامتك

عيسى بصلها وابتسم:- مش عايزة تيجي معايا

جنة:- لا هعقد مع طنط فريدة بس حاول متتأخرش عليا ماشي

عيسى:- تمام

فريدة:- يبت اتقلي شوية

جنة:- مش قادره خالص شوفتي الوسامة ولا الحلاوة ولا القمر ولا

فريدة بمقاطعة:- انتي معجبة بيه يجنة مبتحبيهوش

جنة:- يواه ليه انتي وهو بتقولوا كدا 

فريدة:- عشان دي الحقيقه بس هو بيعشقك على فكرة

جنة بفرحة:- بجد

فريدة:- اها وانتي شوية وهتحبيه بس ادي لقلبك فرصة 

جنة:- تمام بس هو انتي كويسة صح 

فريدة بتنهيدة:- بحاول ابقى كويسة بس مش هرتاح غير لما اخاد ولادي الاتنين فى حضني

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى