خېانة زوجه _كامله

 جوزي شافني انا واخوه واحنا بنعمل…. 
_جوزي خرج راح شغله وانا روحت بره البيت عشان اروق البيت وكان سلفي قاعد جيبت المكنسه الصغيره وفضلت اكنس واتحرك قدامه وفجأه لقياه قام وقرب مني وعمل…
قبل ما اقولكم الحكايه اعرفكم بنفسي انا اسمي نهي من قريه في الارياف متجوزه ابن عمتي اللي عنده اخ اصغر منه وحماتي وقاعدين كلنا في بيت عيله..


حماتي ست كبيره مش بتقدر تتحرك من علي السرير وكنت انا اللي بخدمها ما هي عمتي وبرضو وما لهاش غيري انا اللي اخدمها واشيلها بما ان ولادها رجاله ومعروفه الرجاله في الارياف مستحيل تعمل حاجه في البيت هي سغلها بىه البيت يعملو اي حاحه بس جوه البيت بيخلو الشغالين اللي بياكلو يخدمو هما اللي يعملو كل ده..
وعلي فكره انا اقصد بالشغالين دول مرتاتهم واخواتهم لان الكل مقتنع ان الست مكانها الوحيد هو البيت وتقول حاضر ونعم.. 
جوزي ده كان اكبر مني بعشر سنين وكان متجوز ومطلق عشان مراته ما كانتش بتخلف واتجوزني عسان اخلف بس المشكله كانت من عنده وهو مش مقتنع بكدة وكان حاطط في باله انه هيروح للدكتور يبقي قل من نفسه ومش راجل في نظر نفسه واي حد يعرف…

انا كنت صغيره وحلوه وهو ما كانش عليز يطلقني او يتجوز غيري مع اني كنت بكرهه جدا ومش بطيقه ولا بطيق قربه مني بس كنت مغلوبه علب امري انا لو رجعت هرجع فين عند ابويا اللي عنده سبع بنات غيري بيجهو في اتنين وبياكل الباقي بالعافيه…
وعدت الايام وكبرت كام سنه بس جوزي كبر عمر بحاله بقي من المغرب ينام واللي يساله علي الخلفه يقول اني غلباانه واهلي ناس علي قدهم وحرام يطلقني وانه صابر عليا لحد ما اخلف رغم انه متاكده ان العيب منه لان الدكتوره قدامه قالت ان ما عنديش اي عيب والعيب من عنده هو اكتشفت ده بالاشعه والتحالليل..
المهم بقي ان حماتي قالت ان جوزي لازم يسافر يروح يشتغل في الارض اللي فالبلد التانيه اللي جنب بلدنا حماتي ايوه كانت ست مريضه بس شديده..


وجوزي سافر وبعد كده بدل ما كان يجي جوزي واخوه من الشغل واجهز ليهم الاكل واعملهم شاي لا بقي اخو جوزي لوحده..
وكان بيفضل يحكي ليا علي اللي مدايقه وانه كان زعلان عشان حماتي بعتت جوزي للبلد التانيه وسابته هو وقال انها ديما بتشوفه مستهتر مش خرج انه يتحمل مسؤليه..
وشويه شويه انا وهو اخدنو علي بعض وكان كل يوم وهو جاي يجيب ليا حاجه حلوه معاه وكنت بستني رجوعه علي فارغ الصبر..
وفي يوم الباب خبط روحت وانا فرحانه عشان افتح ليه لانه فكرته هو وروحت عشان افتح اټصدمت لما لقيت انه مش هو اللي جه لا ده

جوزي رجع من الشغل بتاعه..
استقبلته بس كنت مدايقه وهو كان عمال يتكلم ويحكي وانا كان كل بالي اني مدايقه اوووي عشان مش هبدر اقعد واتكلم مع اخوه ولما حه اخون من الشغل وشافه ادايق وكان بيبص ليا بغيره وحتي لما دخلت مع جوزي الاوضه كان هياكلني بعينيه..
وتاني يوم لقيته بيقول انه رايح يخطب وجوزي اجل السفر وراحو فعلا قالو كلام علي واحده من قرايبهم انا اليوم ده فضلت اعيط وكنت فعلا موجوعه انا قلبي حبه هو وحسيت باني ست زي باقي الستات في النظره اللي في عينيه..


ولما رجعو جوزي كان فرخان وعمال يقول لحناتي غلي العروسه وانهم شافزها وانها صغيره وحلوه ولما اتعصبت وقولت ازاي يروحو من غيري وكده حماتي وجوزي فكروني اني غيرانه علي جوزي..
طبعا معادا انا وهو كنا فاهمين كويس جدا اني بغير عليه وهو كمان بيغير عليا وحبيت استفزه ومسكت ايد جوزي وروحنا اوضتنا وجوزي من لما رحت كان بينام علي طول..
لاني كنت رفضااه وهو نفسه عزيزه اووي فا كان بيرفض انه يقرب مني بس كون بيلوي خلقته عليا كلامه بيبقي ناشف بس كل ده ارحم واهون من ان واحد مش بحبه ولو بطيقه يقرب مني او يلمسني..

وتاني يوم _جوزي خرج راح شغله وانا روحت بره البيت عشان اروق البيت وكان سلفي قاعد جيبت المكنسه الصغيره وفضلت اكنس واتحرك قدامه وفجأه لقياه قام وقرب مني ولمس جسمي بطريقه مش كويسه..
زعقت فيه وقولتله ازي يقرب مني كده واني مرات اخوه لقيته قرب اكتر وقالي انه بيحبني وانه مش متحمل يشوفني مع اخوه وفي اللظه دي قدام كلامه ضعفت وسلمتله نفسي..


بس بعدها حسيت يتأنيب ضمير واني خونت جوزي مع اخوه كمان وكنت بتعامل معاه بحدود ومش ببص ليه اصلا لاني هضعف قدااامه..
وبعدين بقي يقرب مني ويحيلي الاوضه وانا نايمه لوحدي ومره في مره ضعت قدامه وعملت معاه اللي حصل الاول تاني…
_بس اللي جرا بقي ان في يوم واحنا مع بعض جوزي جه وخبط واحنا فكرنا حد بيسال علينا وطنشنا وما فتحناش هو بقي لحت فتح الشباك ودخل…
ولما فتح باى اوضتما لقيني انت واخوه مع بعض الراجل ما اتحملش الصدمه ووقت طب ساكت ماټ وبعدها اخوه اتجوزني وخلفت بظل العيل خمسه بس كان الخير قليل هي نفس العيشه اخوه بعد الجواز كان زات وكان ديما الفقر موجود انا تعبت والله من تانيب الضمير..
هو انا معترفه اني غلطت بس الحقيقه انا كنت بريح نفسي ومش عارفه انه كانت هروح الغلط بنفسه واتمني ربنا يغفر ليا غلطي ويسامحني..

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى