رواية نسيم العشق كاملة جميع الفصول بقلم يارا عبدالعزيز
خرجت بسرعة قبل ما تسقط دموعها اللي حاولت اخفاءها قدامه، طلعت اوضتها بسرعة، قعدت على الكنبة بحزن وهي تايهة ومش عارفه تعمل ايه لاقيت نفسها بتـ نـهـار من البكاء اتكلمت بشهقات وبكاء
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم🤎
:- يا رب انا عارفه اني غلطت لما اتجوزته عرفـ ي من ورا اهلي بس انا ندمت وتوبت عن اللي عملته يا رب رجعلي ابني انا مبقتش قادرة استحمل بعده عني نفسي اخاد ولادي الاتنين فى حضني ومخليهمش يبعدوا عني يا رب عطرني فيه انا تعبت انت السبب يا عاصم انت السبب انا استحالة اسامحك على كل اللي عاملته فيا وفي ابني
– صحـ يـت جنة بنوم ملقتش عيسى نايم جانبها، بصيت لنور الحمام لاقته شغال فعرفت أنه جوا، اتاوبت بنوم، خرج عيسى وهو بيضحك على شكلها
عيسى ببأبتسامة اظهرت وسامته:- صباح الخير يا كسولة هانم يلا عشان متتأخريش على الكلية
جنة بنوم وخجل:- هو انت ليه مش بتلبس تيشرت فى الحمام
عيسى:- والله دي اوضتي واللي عايشة معايا فيها مراتي فأنا مش بعمل حاجه غلط
كمل بخـ بـث وهو بيروح عندها، همس جنب ودنها، بصتله بخجل وهي بتتنفض من قربه اللي بقى مهـ لـك ليها، حطيت ايديها على صدره بضعف منها، لاقيت ضربات قلبه زايدة كالعادة بصتله بحب كبير
عيسى بهمس:- اتجوز واحدة تانية يعني عشان اتصرف على راحتي معاها
جنة بتلقائية وغيرة: دا انا اقتـ” لها واقتـ”لك يعيسى
ضحك ضحكة رجولية سرحت فيها جنة
جنة:- انت ممكن تتجوز عليا بجد
عيسى:- فى حالة واحدة بس لو شالوا قلبي وحطوه مكانه قلب تاني انا قلبي وعقلي معاكي انتي وبس يجنة
مسك ايديها بحب وحضن ايديها
:- مش عايز ابعد عنك انهاردة تيجي منخرجش
جنة:- عندي امتحان ولازم اروحه
عيسى: تمام يلا قومي البسي
جنة:- تمام
– مصطفى كان خارج من اوضته لاقى نور كانت لسه نازلة من على السلم
مصطفى:- نور
– وقفت وهي بتبص وراها لاقته هو جت تمشي مسك ايديها، فضلت تبعد وهو يقرب لحد اما لازقت فى الحيطة اللى جنب السلم
مصطفى بهمس وهو بيقرب منها
:- حضرتي لامتحان انهاردة كويس
نور:- اها انت جايبه صعب
مصطفى:- لا مش صعب اوي ممكن اعمل حاجه بس متخافيش ماشي
هزت رأسها بخجل منه ومن قربه، دخلها جوا حضنه بحب وعمق
مصطفى بهمس:- بقيت محتاج الحضن دا كل يوم يا نور
نور بدموع:- اللي انت عملته معايا مكنش سهل انا مجرد شـ.هـوة وبس يمصطفى انا كان نفسي تقرب مني ونجيب البيبي دا وانت بتحبني
كملت كلامها بدموع والم شديد فى قلبه كان صوته باين عليه العياط
نور:- انا عارفة ان الحب مش بأيدينا وعارفه انك مقدرتش تحبني بس انا كنت كل اللي طالباه هو انك تديني فرصة اخليك فيها تحبني ونعيش زي اي اتنين متجوزين بيحبوا بعض بس انت رافض انك تحبني لو سمحت طلقـ ني انا مش هينفع اعيش معاك تاني نفسي ارتاح من وجـ”ع قلبي والله هسامحك وهتمنالك الخير بس متخلنيش احس كل شوية انك رافضني كدا طلع احساس وحش اوي ان جوزك اللي بتحبيه اكتر من نفسك يكون شايفك رغبة مش اكتر طلعت بتوجع اوي يمصطفى والله العظيم انا تعبانة اوي والله
– كان بيسمع كلامها وهو قلبه بيـ” تـمزق مليون حتة على وجعها اللي هو السبب فيه
خرجها من حضنه وبص فى عينيها، رموشها الكثيفة اللي اتبلت بدموعها، طبع قبـ” لة صغيرة على خدها
مصطفى بحب: انا اسف اسف على كل حاجه اوعدك اني مش هوجعك تاني بس انتي متسبنيش انا محتاجك فى حياتي انا بحبك والله العظيم بحبك مكنتش فى وعي ومكنتش شهـ وة كان حب كبير
نور:- طب ليه كنت عايز تنـ”زل اللي فى بطني كملت بخجل
:- ليه مقربتش مني انبارح وقولتلي اخرجي دا لانك مش عايزني صح
مصطفى:- لا ومش هينفع اقولك السبب دلوقتي هبقى اقولك بعدين المهم متزعليش مني ومتبعدنيش عنك
نور بخجل:- طب ممكن تبعد عشان احنا على السلم وممكن حد يجي فى اي وقت على فكرة
مصطفى:- انتي مراتي على فكرة واللي يجي يجي
نور وهي بتتصنع الخوف:- والله يا جدو
مصطفى بعد بسرعة وخوف جريت نور، بص وراه وملاقش حد ابتسم على طفولتها بحب وهو بيحط ايده على شعره بوسامة
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه 🤎
مصطفى:- طب براحة طيب متجريش عشان مش حلو عشانك
في كلية الطب جامعة سوهاج فى كافتريا الكلية
جنة:- مصطفى كان جايب حتة امتحان ايه دا دا لو قاصد يسقطنا مش هيعمل كدا
نور:- معاكي حق والله بس الحمد لله أهو عدى على خير
مصطفى:- عملتوا ايه
جنة:- ايه يا عم الامتحان دا جايبه من المريخ بجد حرام عليك ضيعت مستقبلي وااه اااه اااه
مصطفى:- ابقي ذاكري وبطلي صيا”عة وتضيع وقت انتي وحنين
جنة:- احم دا ايه الاحراج دا
مصطفى وهو بيبص لنور:- عملتي ايه
نور بخجل من نظراته وخصوصًا أن جنة قاعدة:- الحمد لله
مصطفى:- يلا اوصلكوا البيت واطلع على المستشفى
نور:- جدو هيبعت عربية
مصطفى:- هستناكوا فى العربية متتأخروش
نور بصيت لطيفه واتنهدت بضيق طفولي: بيدي الاوامر واحنا علينا ننفذ
كريم:- انتهت المحاضره تقدروا تتفضلوا
خرج كل اللي فى المدرج وفضلت حنين، راحت عنده بضيق، كان بيلم حاجته وخارج
حنين:- دكتور لو سمحت
كريم بضيق:- نعم
حنين:- كنت حابة اسألك عن حاجه فى المنهج
كريم:- اتفضلي
فتحت الكتاب، بس فجأة لاقيت الدنيا بتلف بيها، سندت على البينچ بسرعة وهي بتحاول تاخد نفسها
كريم بخوف وقلق ظهر على ملامحه ونبرة صوته
:- مالك فيه ايه انتي كويسة
حنين بتعب:- مش قادره انا دايخة اوي وعيني مزغللة
كريم:- طب اهدي ومتخافيش تعالي اقعدي ومتخافيش
قعدت حنين بتعب، جاب شنطته بسرعة وبدأ يكشف عليها
كريم:- ضغطك واطي اوي لازم تروحي المستشفى
حنين بتعب ودوخة:- انا مش قادرة اتحرك ومش عارفه اخاد نفسي
كريم:- اهدي اهدي خدي نفس واهدي تمام اسندي عليا عشان نروح المستشفى
حنين:- مينفعش
بصلها بأعجاب برغم انها تعبان الا انها رفضت يقربلها حتى لو هيسندها
كريم:- طب هخرج انادي حد من البنات اللي برا تسندك لحد عربيتي وهوديكي تمام
هزت راسها بتعب شديد، راح نده على بنت من صحابها أو زميلتها دي اول سنة لحنين فى الكلية وملحقتش تعمل صحاب وخصوصًا انها مش اجتماعية وديما فى حالها ومتحبش تختلط بالناس
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎
– وصلوا المستشفى فى رقم قياسي فكريم كان سايق بسرعة كبيرة وهو خايف عليها جدا وكأنها مسؤولة منه، علقلها المحلول وبعد نص ساعة كان خلص
كريم:- بقيتي احسن ولا احجزك فى المستشفى انهاردة
حنين:- لا انا تمام شكرًا لحضرتك
كريم:- يلا انا هوصلك
حنين:- مفيش داعي انا هكلم جدو ولا عيسى يبعتوا حد ياخدني
كريم بتلقائية:- مش هسيبك اكيد الا اما اطمن عليكى
هزت راسها بخجل وعدم فهم على اهتمامه الزايد بيها واللي استغربته جدا وخصوصًا ان علاقتهم مش كويسة تماما
فى قصر الجبالي كانوا الكل متجمع ما عدا حنين اللي كانت مع كريم، دخل الغفير بسرعة
:- الحق يا كبير فيه واحد برا اسمه عاصم النويري قاعد يضـ”رب على الغفر نا”ر هو ورجلته وباين أنه ناوي على شر
بصله كامل بخوف شديد وتوتر كان خايف جدا من أن الموضوع يتكشف
عيسى:- بعد اذنك يجدي خليه يدخل
هز كامل راسه بمعنى تمام وقلبه كان هيقف من خوفه الشديد
عيسى:- دخله لوحده من غير رجلته
:- تمام يبيه
فريدة بخوف:- اكيد عرف اني هنا وجاي ياخدني اطلب الشرطة يعيسى انا خايفة عليك
عيسى بهدوء:- متقلقيش مش هيقدر يعملي حاجة
دخل عاصم بغضب، راح عند فريدة ومسك ايديها
عيسى بعد ايديه عنها بكل قوته:- قولتلك طول ما هي مش عايزة تيجي معاك انا مش هسمحلك تاخدها
عاصم بغضب:- ولاااااا انا سكتلك كتير والله لو ما سابتني اخاد مراتي هزعلك مش كفايه خدتها معاك سوهاج من ورايا
عيسى بغضب:- مش هتيجي معاك واعلى ما فى خيالك اركبه وانا قولت اللى عندى اقعد خد ضيافتك وامشي من هنا
عاصم وقتها طفح كيله طلع مسد”سه وحاطه فى راسه
بص جميع اللي فى القصر بصد@مة وخوف شديد على عيسى
جنة بخوف شديد وبكاء:- حد يبلغ الشرطة يا جدي
عاصم:- المرة اللي فاتت انت فلت مني المرة دي خلاص انا معبي منك كتير اوي يعيسى يجبالي
كامل بخوف شديد نده على كل الغفر
عاصم:- والله اللي هيقرب مني لهكون مخـ “لص عليه اوعوا
حنين:- تمام هنا شكرا لحضرتك
كريم:- هتأكد انك دخلتي البيت وهمشي وكمان لازم اقابل حد كبير من عيلتك
حنين بخوف:- ليه فيه حاجه هو انا عندي مرض خطير
كريم ببأبتسامة:- لا بس لازم اقولهم ياخدوا بالهم منك شوية عن كدا لانك عندك نقص حاد في الحديد وانيميا وانا من واجبي كدكتور اعرف اهلك دا واقولهم المفروض يعملوا ايه
حنين: تمام
وقتها كريم دخل مع حنين بص لعاصم بصد@مة شديدة
كريم:- بابا انت بتعمل ايه هنا انتوا بتعملوا ايه هنا
عاصم بغضب وجدية:- اطلع منها انت انا اللي يبعدني عن امك افعـ..صه انا هاخد مراتي غصبن عنك والا والله ميكفنيش اقتـ..لكوا كلكوا
عيسى:- مش هتقدر تعمل حاجة
كريم:- هو فيه ايه ماما انا مش فاهم حاجه انتوا بتعملوا ايه هنا
مصطفى بغضب:- هي سايبة يا جدع انت سيبه احسن ما والله هبلغ الشرطة تيجي تاخدك
عاصم حط ايده على المسـ..دس
كامل بصوت عالى وخوف شديد على عيسى حس انه مكنش قدامه اي حل غير كدا لانه عارف عاصم كويس وعارف هو اد ايه بيحب فريدة وممكن يفـ عـص اي حد يقف فى طريقه او يبعده عنها
:- متعملش حاجه تندم عليها
عاصم:- الحاجة الوحيدة اللى ممكن اندم عليها هو لو خرجت من هنا من غير مراتي
فريدة:- هخرج معاك وهعمل كل اللى انت عايزه بس سيبه ارجوك
عيسى:- على جثـ..تـي لو خرجتي معاه احنا صعايدة ودمنا حامي واستحالة اسيبه ياخدك وانتي مش عايزة
عاصم:- يبقى تتشا’هد على روحك بقى يا ابن الجبالي
كان لسه بيضغط على زر المسـ.. دس
فجأة كامل اتكلم بصوت عالى جدا وخوف شديد على عيسى
: هتقـ..تل ولدك
انت انت شكلك كبرت وخرفت ولا ايه
فريدة بلهفة وبكاء وهي بتروح تقف قدام كامل
:- ابنه ازاي يا حاج كامل عيسى يبقى ابن عاصم ازاي عيسى يبقى ابني صح
كريمة:- ابنك ايه يست انتي عيسى يبقى ابني انا
فريدة اتجاهلتها واتكلمت ببكاء وبعض الامل
:- ابوس ايدك اتكلم عيسى هو الولد اللي حاطته قدام باب جامع من ٢٨ سنة صح
كامل:- ايوا هو نفسه عيسى هو نفس الولد من ٢٨ سنة كريمة كانت بتولد اول حفيد لعيلة الجبالي بس الولد نزل ميـ.ت انا حطيت عيسى مكانها كبرته وربيته خليته عمدة البلد ونائب ديرتنا عيسى من حق عيلة الجبالي وبس
فريدة بلهفة جريت على عيسى وحضنته بحب وعمق
:- والله كنت حاسه من اول مره شوفت صورتك فيها كنت حاسة ان بيربطني بيك رابط قوي
عيسى بعدها عنه بجمود، راح وقف قدام كامل
عيسى:- بتهزر صح قول يجدي انك بتهزر انا ابنهم ازاي
كامل: هي دي الحقيقه يا ولدي انت اول ولد لعاصم وفريدة
عيسى بصد@مة:- ايه انتوا بتقولوا ايه
فريدة:- انت ابني يعيسى ابني وابن عاصم انا اللى حطتيك قدام باب جامع وانت عمرك ايام كان غصبن عني والله
عيسى بعصبية:- ليه رمتيني ليه لحظة كنت نتيجة علاقة محـ..رمة ما بينكوا صح
فريدة:- كان غصبن عني والله والله كنت بتقـ..طع طول السنين اللي فاتت وانت بعيد عني يبني
عيسى بعصبية مفرطة:- انا مش ابنك اليوم اللي جالك قلب فيه ورمتيني بقيت مش ابنك وكامل بيه انت مفكرتش طول السنين اللي فاتت تقولي الحقيقة كنت عارف انهم بيدوروا عليا ومع ذلك مقولتليش كل واحد فيكم كان اناني كل واحد فيكم فكر فى نفسه وبس من غير ما يهتم بيا
عاصم:- فريدة ملهاش ذنب انا السبب انا اللي اجبرتها بتصرفي تعمل كدا
عيسى بصله وابتسم بسخرية، راح ناحية جنة
عيسى:- ياا تيجي معايا ياا تفضلي هنا وهبعتلك ورقة طلاقك
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎
جنة:- عيسى انت بتقول ايه
عيسى:- انا قولت كلامي يجنة وانتي عليكي تختاري
جنة:- هاجي معاك
طلع عيسى الاوضة وجنة طلعت وراه
كريمة ببكاء:- ابني ما.ت يابا الحاج
كامل:- والله أنا ما ناقص يكريمة
فى اوضة عيسى وجنة
عيسى بجدية:- حضري الشنط بسرعة
جنة: طب ممكن تفكر شوية
عيسى بغضب:- جنة
جنة بخوف:- تمام
بعد ربع ساعة كان عيسى نازل بشنطته هو وجنة
كامل:- هتسيب جدك يعيسى
عيسى: انا ممنوك انك خدتني وربتني فى الوقت اللي اهلي الحققين اتخلوا عني يا كامل بيه
كامل بدموع: انا مش بيه عيسى انا جدك وهفضل طول عمري جدك
عيسى بغضب وقـ’ع التربيزة اللي كانت جنبه بغضب
:- انا مش ابن حد انا واحد جيه نتيجة غلطة ابوه وأمه ندموا فقرروا انه يخـ’لصوا منه فرموه
فريدة:- متسبنيش يعيسى انا ما صدقت لاقيتك متقساش عليا انا والله كان غصبن عني مكنتش عارفه اعمل ايه وقتها سامحني وخلينا نعيش انا وانت واخوك فى سعادة
عيسى:- اخوك وامك وابوك اقوي تلت علاقات فى الدنيا انتوا دمرتوهم بسبب انانيتكم انا مش عايز منكم حاجه سبوني فى حالي بقى كفاية عليا اللى انا فيه بسببكوا
راح عند كريمة
عيسى:- شكرا لانك ادتيني حنية الام اللي لولاكي انا مكنتش عمري هلاقيها برغم انك مش انتي اللي خلفتني ولا حتى رضعتني لاني كنت رافض الا انك ادتيني الحنية اللي امي اللى انا من دمها معرفتش تديهلي ابنك ممـ..تش ابنك لسه موجود لو احتاجتيه فى اي وقت
كريمة:- انت ابني غصبن عن اي حد
ابتسم ابتسامة خفيفة عكس اللى جواه من وجع والم
حضن مصطفى بحب وعمق واتكلم بهمس
:- خلي بالك من نفسك ومن ابنك ومراتك
مصطفى:- خليك يعيسى متمشيش
عيسى:- انا هفضل على طول جنبك
عيسى:- يلا
جنة خرجت وراه
حنين:- خليك عشان خاطري يا ابيه
عيسى:- حلوة كلمة ابيه منك يحنة متبطليش تقوليها
خرج ومعاه جنة من الڤيلا كلها
كريم:- ماما عيسى اخويا ازاي انا مش فاهم حاجه
فريدة:- مش وقته يا كريم انا مش قادره اتكلم في اي حاجه دلوقتي
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه 🤎
عاصم:- اهدي يا فريدة
فريدة بغضب:- انت السبب انت السبب فى كل اللي انا فيه ابني كرهني بسببك طلقني يا عاصم انا مبقتش طايقك طلقني بقى خلاص كريم عرف كل حاجه انا بكرة الصبح هروح اقعد فى بيت اهلي ورقة طلاقي توصلي فى اقرب وقت
قالت كلامها وطلعت الاوضة وهي منهارة من العياط
مصطفى:- هدوء عيسى قلقني خايف يعمل حاجة فى نفسه كامل:- عيسى اعقل من كدا
حس بدوخة وكان هيقع لولا ايد مصطفى اللي مسكته
مصطفى: جدي انت كويس
كامل:- ايوا يا ولدي انا طالع اوضتي
مصطفى:- طب استنى اطمن عليك
كامل:- انا كويس
فى عربية عيسى
جنة: عيسى انت كويس
عيسى:- اها ومش عايزة اتكلم فى الموضوع يجنة
جنة:- تمام
بعد اربع ساعات كانوا وصلوا القاهرة، وصلوا للڤيلا فى مكان هادي وشبه مهجور
عيسى:- اطلعي انتي نامي الوقت اتأخر
جنة:- مش هتنام
عيسى:- لا ويا ريت متجادليش يجنة واطلعي
جنة:- تمام
راح الجنينة وخلـ”ع قميصه نزل حمام السباحة، بعد شويه طلع، جنة بصيت عليه من البلكونة خدت فوطة ونزلت، كان قاعد على حافة حمام السباحة، جنة جت من ورا ضهره وحطيت الفوطة على ضهره، شال الفوطة وهو بيتنهد بحزن، قعدت جانبه ومسكت ايده بحب
:- البس القميص الجو برد هتتعب
عيسى:- اطلعي يجنة
جنة: مش هسيبك وانت كدا اتعصب يعيسى عيط قول اي حاجه متخبيش جواك
عيسى:- يا ريت اعرف انا ضايع بقيت حاسس ان وجودي فى الدنيا مش فارق طلعت ابن عاصم النويري عدوي انا تعبان تعبان اوي
خدته جوا حضنها بحب وطبطبت عليه
:- فترة وهتعدي باذن الله
عيسى بدموع وهو فى حضنها وحاطط رأسه على كتفها
:- يا ريت كنت انا اللي مو..ت احسن ما كنت اترمي على باب جامع وانا لسه عمري ايام كنت بسمع عن الاطفال اللي بيتلقوا فى الشوارع وعلى أبواب الجوامع مكنتش اعرف اني منهم
كمل وهو بيبكي زي الطفل:- طلعت بتوجع اوي كلهم انانين كلهم فكروا فى نفسهم يا ريتها كانت دفنـ”تني بالحيا ولا عملت فيا كدا هي وجوزها انا بكرهم استحالة اقبل بيهم
جنة:- خلينا منفكرش فى الموضوع دا دلوقتي اهدى وخد قرارك
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم🤎
خرج من حضنها بصتله بحب، مسحت دموعه، قبلت خده مكان دموعه
جنة بحب وهمس وهي بتمسك ايده:- انا جانبك
دفن راسه فى عنقها بتلقائية، طبع قبلة صغيرة عليه، اتنفضت بخجل
عيسى بعد بصعوبة:- انا اسف
قام وقف مسكت ايده وقفت وخلعـ..ت الروب بتاعها، حطيت راسها على صدره بخجل ومسكت ايده، شالها برفق وتوهان فيها ودموعه اللي بليت رموشه الكثيفة، دفنـ’ت رأسها فى عنقه بخجل، طلعوا الاوضة، حاطها على السرير برفق، راح قعد جانبها، مسك ايديها وقبل كف ايديها بحب
عيسى:- نامي يجنة
عيسى بهمس: محتاجك اوي يجنة
جنة: وانا جانبك يعيون جنة
اصبحت جنة زوجة عيسى قولا وفعلا
صحي عيسى من نومه وهو حاسس بشئ خفيف على صدره، لاقى جنة لسه نايمة شال راسها من عليه برفق، جه يقوم وقفه صوت جنة
جنة بنوم وهي مفتحة عينيها نص فاتحة:- رايح فين يحبيبى
عيسى:- هطلع شوية البلكونة
جنة بنوم وهي بتمسك ايده وبتتاوب:- طب بالله عليك البس القميص أو اي حاجه الجو برد وهتتعب
عيسى:- متخافيش يجنة انا متعود
باس راسها بحنية وحب:- تصبحي على خير
قام وقف فى البلكونة، بص للسما واتنهد نزلت دموعه وهو مش مصدق اللي حصل اتمنى لو يكون كابوس هيصحى منه قريب، جت جنة من وراه وحضنته من ضهره، مسك ايديها وهو لسه باصص للسما
عيسى:- صحيتي ليه يحبيبتى روحي نامي
جنة:- مش بحب اشوفك مضايق
عيسى:- شكرًا
جنة:- على ايه
اتعدل وبصلها فى عينيها واتكلم بأمتنان وحنية
:- عشان جيتي معايا وعشان بتحاولي على اد ما تقدري تسعديني انا عارف ان مشاعرك لسه متخلبط ومع ذلك سمحتيلي اقرب منك لانك عارفه ان دا هيفرحني واسف عشان كنت اناني معاكي
جنة:- عيسى انت جوزي انا اللي اسفة اني بعدتك عني طول الفترة اللى فاتت انت مغصبتنيش على حاجه
ابتسم ابتسامة خفيفة اظهرت وسامته اللي جنة بتعشقها
جنة وهي بتحط راسها على صدره:- انا هفضل طول الوقت معاك يعيسى وهنعدي الفترة دي سوا
عيسى:- ربنا يباركلي فيكي
فجأة فون جنة رن
جنة بأستغراب:- مين بيرن فى الوقت دا هروح اشوف ماشي
عيسى:- اكيد حد منهم
دخل الاوضة وبص فى الفون لاقى فريدة فصل المكالمة وقفل فون جنة
جنة:- طب نشوفها عايزة ايه طيب
عيسى:- انتي مش هتردي على حد منهم يا ريت لو تسيبي موبايلك مقفول احسن
جنة:- تمام بس مضايقش نفسك ماشي
عيسى:- تمام
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم🤎
فريدة بدموع:- ردي يجنة عايزه اطمن عليه بس
سمعت صوت الباب بيخبط، راحت تفتح لاقيت عاصم
فريدة:- انت لسه ممشتش لحد دلوقتي
عاصم:- الحاج كامل قالي ابات هنا الليلة
فريدة:- تمام اتفضل امشي من هنا بقى
عاصم:- ممكن تسمعني طيب
فريدة:- مش عايزة اسمع منك حاجه يا عاصم ولو سمحت بقى كفاية عليا كدا انا استحملت بما فيه الكفاية طلقني يا عاصم
عاصم:- انا عارف انك مضايقة عشان عيسى انا هعرف هو فين وهروح اتكلم معاه هو بس عشان مصدوم محتاج شوية وقت اديني فرصة يا فريدة فرصة واحدة اثبتلك فيها اني بجد بحبك ومش عايز من الدنيا غيرك انتي وولادي الاتنين
فريدة بغضب:- انت بجد مش مستوعب اللي احنا فيه انا ابني اللي بقالي سنين بدور عليه كرهني بسببك يا عاصم اليوم اللى لاقته فيه بدل ما اخده فى حضني ومسبوهش ابدا هو قرر اني مش أمه ومشي وكل دا بسبب اللي انت عملته انا خسرت ابني للمرة التانية بسببك بسببك دلوقتي عيسى موجوع وتعبان انت واحد اناني يا عاصم كل اللى انت عايزاه انك متبقاش لوحدك المهم انت والباقي مش مهم انا ولا ولادك مش مهم انا بقيت بكره نفسي عشان فى يوم من الايام حبيت واحد زيك
عاصم:- ليه ديما بتظلمني وتتهمني اني معنديش قلب انا كمان تعبان زيك انا كمان بيهمني أمر ولادي بطلي طول الوقت تعاقبني على غلطة عملتها من زمن
فريدة بصوت عالى:- الغلطة دي احنا بندفع تمانها لحد دلوقتي عايزني اسامحك يا عاصم تبقى ترجعلي أبني تخليه يسامحني هتقدر تعمل دا ما ترد يبقى متجيش تطلب مني اسامحك واتفضل اطلع برا بقى
عاصم:- اوعدك اني هحاول على اد ما اقدر بس سامحني انا مقدرش اعيش من غيرك متحكميش عليا بالاعدام اديني فرصه
فريدة وهي بتعقد على الكنبة وبتعيط
:- انا تعبت والله العظيم تعبت حاسة ان روح بتروح مني ببعد ابني عني
عاصم راح قعد جانبها وحط ايده على كتفها بحنية
:- اهدي
لاقيت نفسها بتدخل جوا حضنه وبتمسك فيه بقوة وبتعيط بشدة:- خليه يسامحني نفسي اخده فى حضني واسمع منه كلمة ماما اعرف مكانه فين وروح قوله امك بتتـ قـطع وانت بعيد عنها خليه يعاقبني اي عقاب غير انه يبعد عني
عاصم:- هيرجع هيرجع باذن الله
فريدة ببكاء:- يا رب
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎
كريم كان واقف على الباب، استأذن من كامل يعقد معاهم لحد اما يطمن على أمه كان رايح اوضتها عشان يفهم الموضوع بس وقف قدام الباب اما لاقى عاصم موجود بصلها بحزن كبير على حالتها ومشي
نور كانت فى المطبخ بتجيب مياه عديت من قدام اوضة مصطفى لاقته قاعد ودافـ..ن رأسه بين أيديه وباين عليه التعب والإرهاق، دخلت الاوضة وهي خايفة عليه
نور:- انت كويس ؟
مصطفى بأرهاق:- امشي
نور بدموع:- ماشي
كانت لسه هتمشي بس مسك ايديها، وقعها عليه وقعدها على رجله
مصطفى:- مش قصدي حاجه عشان تعيطي على فكرة
نور:- امممم انت غريب اوي يمصطفى ساعات بحسك بتحبني وعايزني وساعات تانية بحسك مش طايقـ..ني بجد
مصطفى وهو بيحاوط بأيده رقبتها وبيدفـ…ن رأسه في عنقها، اتكلم بحنية مفرطة
:- لسه زعلانة مني
نور:- قلبي مش عارف يكرهك حتى بعد كل اللى عملته مش عارفه خالص
مصطفى بهمس:- نامي فى حضني انهاردة يا نور ممكن
نور:- غصبن عني خايفة منك
مصطفى:- ياا تفضلي جانبي على طول ياا تبعدي على طول
نور بدموع:- يعني انت مش عايز ابقى معاك طب طلق
مصطفى حط ايديه على فمها بحب:- هششش بطلي تفسري كلامي على مزاجك انا مقلتش كدا بس انا خايف عليكي
نور بخوف:- انا هنزل اجبلك عصير انت باين عليك تعبان اوى
مصطفى بحب:- مش عايز خليكي معايا وبس مش محتاج غيرك
نور:- تمام
شالها برفق وحاطها على السرير نام جانبها وهو بيسحبها لحضنه وبيحط ايده على بطنها وذهبوا فى نوم عميق
حنين كانت قاعدة فى زواية فى الجنينة مفيهاش غفر ركن هادي كانت عامله هي وجنة كانوا بيعقدوا فيه، كانت قاعدة على الأرض، كريم كان ماشي فى الجنينة لحد اما لامحها قاعدة بتعيط، راح قعد جانبها
كريم:- اهدي عشان متتعبيش
حنين بشهقات:- ابيه عيسى طلع مش اخويا
كريم بسخرية:- تخيلي طلع اخويا انا
حنين: انا نفسي يرجع اوي ويعيش معانا هنا هو وجنة وحشوني اوي
كريم: اكيد هيرجع مش هيعرف يبعد عنكم كتير
حنين ببكاء:- يا رب
بص لعينيها بحب لمعة عينيها اللي مليانة بالدموع اتكلم بتلقائية وتوهان
:- انتي جميلة اوى يحنين
حنين بتوتر وخجل:- انا هقوم عن اذنك
جت تقوم قعد قصدها بسرعة، بص لعينيها بحب
كريم:- تيجي نبقى صحاب
حنين:- فوق يا دكتور احنا مش هنا فى أمريكا اللي انت اتربيت فيها احنا فى مصر ومش اي مكان فى مصر احنا فى الصعيد
كريم بحب حس بمشاعر مختلفة عليه كان لسه هيقرب منها لاقى قلـ..م قوي يسقط على وشه
بصلها بصد@مة وهو بيحط ايده على وشه مكان الضـ..ربة
حنين قامت بسرعه واتكلمت بغضب ودموع
:- انت واحد قلـ..يـل الادب ومش متـ..ربي
قالت كلامها وقامت بسرعه من قدامه
بص لطفيها بضيق وغضب من نفسه
:- ايه اللى انا هببـ..ته دا غبي
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه 🤎
جنة كانت قاعدة فى حضن عيسى على السرير، وكان ماسك ايديها، ودفـ..ن رأسه فى عنقها
جنة:- عيسى
عيسى:- هممم
جنة:- انا عايزه اشرب عصير فراوله
عيسى:- دلوقتي
جنة:- اها ممكن تنزل تعملي لو سمحت
عيسى:- بكرة هبقى اعملك
جنة:- يعيسى يلا بقى
عيسى:- مش قادر ابعد والله
جنة:- حاسة اني مهبطة ونفسي فيه
عيسى بخوف:- مالك
جنة:- انزل اعمله وهبقى كويسة باذن الله
عيسى وهو بيبعد بصعوبة:- ماشي
نزل عيسى، جنة خدت فونها بسرعة فتحته ورنيت على فريدة
جنة بخوف:- ردي يطنط قبل ما يجي انا عارفه انها اكيد هتـ..مـوت من الخوف عليه لازم اطمنها لو جيه ولاقني بكلمها هيزعقلي جامد بس لازم اطمنها
فريدة بلهفة:- الو جنة حبيبتى انتوا كويسين صح عيسى كويس طمنينى عليه
جنة:- اه والله هو كويس متخافيش انا معاه انا اتصلت بس عشان
قاطعها الباب وهو بيفتح ودخول عيسى
– وقعـ..ت التلفيون من ايدها بتوتر وخوف شديد من عيسى
فريدة بقلق:- الو الو جنة انتي روحتي فين
– عيسى قرب بهدوء ما قبل العاصفة مسك الفون وقفله نهائيا
عيسى بجمود:- هو مش انا قولت مترديش عليهم وتقفلي موبايلك تقومي انتي اللي تريني عليها
جنة بخوف شديد:- هو هو يعني
عيسى بغضب مفرط وعصبية ارعبت جنة بمعنى الكلمة
: هو ايه ما تنطقي
جنة بخوف ودموع:- والله هي قلقانة عليك وبتحبك جدا هي من حقها كأم تتطمن على ابنها
– عيسى بغضب مفرط رمى الموبايل من ايده على الارض بقوة ليتـ..كـسر مليون حتة من قوة الوقـ..عـة
:- متقوليش امي دي مش امي ودا مش ابويا انا استحاااالة اقبل بيهم كأهل ليا وانتي من وجبك كزوجة انك تقفي جنب جوزك وتدعميه فى قراراته انما انتي بتعملي ايه بتخرجني برا الاوضة عشان تكلمي الست اللي رمـ..يـت جوزك قدام باب جامع وهو لسه عمره ايام مهمهاش ايه اللى ممكن يحصلي محدش فيهم هم الاتنين همه انا هعيش ولا همـ…وت كملت حياتها وجابت ابنها التاني كمل بدموع
: انما أنا ايه اللي حصلي دا مش مهم عندهم ودلوقتي انتي جاية تقولي امي ومن حقها تطمن عليا
جنة بخوف من تحوله وفى نفس الوقت حاله صعبان عليها جدا:- انا آسفة يعيسى آسفة بس والله
قاطعها وهو بيصـ…فعها بكل قوته، بصتله بصد@مة وخوف، مسك معصم ايديها بقوة
:- والله العظيم يجنة والله العظيم لو اتكررت تاني لهكون مطلقك وبعتك لأهلك
– حسيت انها عجـ..زت عن الكلام من صدمتها لاول مرة في حياته يتكلم معاها بالطريقة دي لاول مرة يمـ..د ايده عليها، حسيت انها ندمت انها جت معاه وانها كانت غلط لما سابت بيت اهلها، جريت من قدامه بسرعة وهي مش طايقه، دخلت الحمام وقفلت الباب عليها بالمفتاح، راح ناحية باب الحمام، خبط على الباب بقوة
عيسى:- افتحي يجنة وبطلي شغل عياال
جنة ببكاء:- عيال انت ضربـ..تني يعيسى انت مدرك انت عملت ايه
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم🤎
عيسى:- انتي اللي عصبتني يجنة خلاص انا اسف افتحي
جنة بعصبية وصوت عالي:- مش فاتحة واطلع برا الاوضة انا اصلا مش طايقك
عيسى:- طب افتحي ونتكلم تعالي اضـ..ربني واعملي اللي انتي عايزاه فيا خدي حقك بس افتحي
– افتكرت كلامه وهو بيقولها انه هيطلقها بسبب غلطة هي شايفها من وجهة نظرها متستهلش حسيت هي اد ايه مش مهمة بالنسباله، بدأت تفتكر كل حاجه حصلت معاها من اول موضوع مصطفى حسيت بألم ووجع شديد فى قلبها للمرة المليون تحس انها مش محبوبة وانها مجرد سلعة وحاجه عيسى كان وهيفضل مجبور عليها، فضلت ترجع لورا وسندت على الدوش بكل قوتها، كسرت الحنفية لتسقط المياه بغزارة عليها، فضلت تبكي بشدة وهي صعبان عليها نفسها
جنة ببكاء:- حرام عليكوا ليه يعمل فيا كدا ليه يا ماما
عيسى بدموع:- طب افتحي ونتكلم انا اسف والله
– بدأ ميحسش بصوتها خوفه زاد عليها وهو حاسس ان ضربات قلبه هتقف من خوفه، كسر الباب بكل قوته، بصلها لاقها واقفة تحت المياه، راح عندها ووقف قصدها
عيسى:- جنة انا اسف
جنة بدموع:- انت مش بتحبني يعيسى صح انت قولت انك بتحبني وقتها عشان متزعلنيش وانت اصلا مش بتحبني
سحبها لحضنه وحاطه ايده على شعرها
:- اسف متزعليش مني غصبن عني تعالي نخرج من هنا عشان تغيري هدومك هتتعبي
جنة ببكاء: رد على سؤالي انت مش بتحبني صح
عيسى: انا بعشقك يا جنة
مسكت فيه بقوة وفضلت تعيط وكأنها كانت محتاجه حضنه عشان تطلع فيه وجعها
عيسى بحنية:- خلاص اهدي انا اسف كانت تنـ…قـطع قبل ما تتمد عليكي
جنة:- بعد الشر عليك
عيسى بحب وهو بيسند بجبينه على جبينها
:- بحبك
جنة بخجل:- وانا كمان
عيسى بهمس ولهفة:- وانتي كمان ايه
جنة بخجل:- صلح الدوش انا كسـ..رته من غير ما اقصد
– جت تمشي مسك ايديها وحضنها من ضهرها ودفـ…ن رأسه في عنقها اتكلم بحب وهمس
عيسى:- وانتي كمان ايه يجنة انا سامعك
لافها ناحيته، غمضت عينيها وهي بتتجنب النظر إليه
عيسى ببأبتسامة:- طب بصيلي طيب
بدأت تفتح عينيها تدريجيًا لتظهر رماديتها، بدأت تعطس بتعب
عيسى بخوف:- روحي غيري هدومك خدتي برد
جنة:- ماشي صلحها
عيسى:- تمام
خرجت من الحمام بخجل، وقفت فى غرفة الملابس اللي جنب الحمام وغيرت هدومها، بس كان شعرها لسه مبلول، خرج عيسى جاب فوطة من الدولاب وبدأ ينشفلها شعرها، بصتله بخجل وتوتر
جنة:- هات وانا هنشفه
عيسى:- بحب شكله اوي وهو مبلول بس لازم تنشفيه عشان متتعبيش اكتر هنزل اعملك حاجه سخنة تشربيها تمام
جنة: تمام
بصيت المرايا بخجل:- هبلة يجنة مش عارفه تقوليله انا بحبك عيسى انا بحبك ما هي سهلة اهي ليه بيجي قدامه ومش بعرف اتكلم
– كريم فضل قاعد في الاوضة وهو بيـ..لـعن نفسه على اللي عامله
كريم:- اروح اعتذر منها لو روحت اوضتها اكيد هتفهمني غلط وممكن تقول لحد من البيت طب اعمل ايه انا مش قادر استنى للصبح
– فتح موبايله وجاب صفحتها على الانستا لاقه برايڤت
كريم:- اعمل ايه طيب هو انا حاططها فى دماغي اوي كدا ليه انا هنام
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه 🤎