رواية نسيم العشق كاملة جميع الفصول بقلم يارا عبدالعزيز

كريم:- احنا لو روحنا دلوقتي انا هترفض

فريدة:- ليه 

كريم:- عشان هي مبتحبنيش تاني حاجه بقى والاهم هي دلوقتي مش بتفكر غير فى عيسى وعايزاه يرجع بأي طريقة هو ومراته

فريدة بحزن:- تمام يلا انا هسافر القاهرة

كريم:- بابا جاي معاكي

فريدة:- معرفش ومش عايزة اعرف حاجه عنه

كريم:- بلاش تقسي عليه يا ماما بابا بيحبك بجد وبيحب عيسى 

فريدة:- هحاول يلا سلام

كريم:- سلام 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه 🤎

كان قاعد على السرير وفارد جسمه وشارد فى الكلام اللي شافه فى الورقة وجنة كانت حاطه راسها وايديها على صدره

عيسى فى نفسه:- يا ترى الكلام اللي فى الورقة دا صح المشكلة اني مش عارف لاني كنت فى الارض وقتها واما رجعت قالولي مرات عمك ما..تت وهي اصلا كان عندها القلب اكيد حد بيهزر مع جنة اكيد أو عايز يضايقها

بص فى الساعة لاقها سبعة ونص 

فاضل ساعة ونص مبقتش عارف اعمل ايه

جنة بحب:- عيسى 

عيسى:- عيونه

جنة:- انت كويس بجد فيك ايه من ساعة ما روحت تشوف مين جيه وانت تايه فيه حاجه فى الشغل

قبل رأسها بحب واتكلم بحنية:- متشغليش بالك حاجات بسيطة

جنة بحب:- طب ممكن تخليك معايا وتبطل تسرح عشان انا بضايق 

عيسى ببأبتسامة وهو يقـ..بل يديها:- يعمري انا معاكي اهو طب عايزة نعمل ايه 

جنة:- تيجي نتفرج على فيلم

عيسى:- ماشي هدخل الحمام وانتي اختاري الفيلم اللي انتي عايزاه

جنة:- اشطا

ضحك على طفولتها بحب ودخل الحمام، قامت من على السرير وبدأت تدور على شرايط الفيلم وقعت قميص عيسى على الارض ووقع معاه الظرف، وطيت جابته وفتحته لاقيت الورقة بصتلها بأستغراب فتحت الورقة بصيت للورقة والكلام اللي جواها بصد@مة شديدة قعدت على الكنبة وهي بتحاول تستوعب، خرج عيسى لاقها قاعدة وماسكة الورقة راح قعد جانبها بخوف واتكلم بسرعة

:- هتلاقي حد عايز يضايقك اكيد غلط 

جنة ببكاء:- ماما ما..تت مقـ..تولة ازاي يعيسى ازاي

عيسى:- يحبيبتى اكيد مش صح طب اهدي 

راح بسرعة وجابلها كوباية مياه

عيسى:- خدي واشربي واهدي تمام اهدي

جنة ببكاء:- انا لازم اروح اشوف اللي بعت الظرف دا هو اكيد عارف ماما ما..تت ازاي ارجوك يعيسى خدني على العنوان دا انا والله ما قادرة

عيسى:- حاضر بس اهدي ماشي

جنة:- حاضر انا هقوم البس وخلينا نروح

عيسى:- تمام

خلصوا لبس وعيسى خد جنة فى عربيته وراحوا المكان كان عبارة عن بيت صغير فى أحد الحواري المهجـ..ورة دخلوا البيت الباب كانوا مفتوح دخلوا الشقة انصدموا لما لاقوا واحدة على الأرض وسايـ..حة فى دمها

دخلوا البيت لاقوا واحدة واقـ..عـة على الأرض وسايـ..حـة في دمها، جريوا عليها بصد@مة وجنة كانت مرعوبة بمعنى الكلمة، راحوا قعدوا جانبها على الأرض

جنة بخوف:- انتي انتي مين

سحر بتعب شديد اتكلمت بصعوبة وهي بتطلع فى الروح

:- حقي وحق امك يجنة متسبيهوش

عيسى:- مين اللي عمل فيكي كدا 

سحر:- محمود محمود الغفير ك ك كر

طلعت الجملة دي وروحها طلعت معاها، جنة بصتلها بخوف شديد وانهيار

جنة ببكاء وانهيار:- لا لا متمـ..وتـيش قوليلي ماما ما..تت ازاي متمـ..وتيش ارجوكي

نور بحب:- عيونها

مصطفى بحب وتلقائية:- بحبك 

ابتسمت بحب وهي طايرة من فرحتها 

نور:- خلاص خليني معاك يحبيبى وانا هستحمل وهنعدي الفترة دي مع بعض

مصطفى:- يا نور 

طلعت من حضنه وحطيت ايده على شفايفه:- هششش متقولش حاجه 

قبل ايده بحب:- لو حسيت اني هأ..ذيكي هتبعدي من غير جدال

نور:- ايوا بس 

مصطفى بمقاطعة:- مفيش بس انا قولت اللي عندي

نور:- تمام 

عيسى:- هديتي شوية 

جنة وهي بتشرب مياه:- اه احنا هنعمل ايه

عيسى:- لازم نسافر الصعيد ونعرف مين محمود الغفير ونعرف ايه اللى حصل بالظبط فى اليوم اللي ما..تت فيها ولدتك 

جنة:- طب هنعرف منين 

عيسى:- جدي اكيد عارف اللي حصل المهم مفيش اي حاجه من اللي حصلت دي حد يعرف بيها حتى جدي تمام 

جنة:- تمام 

عيسى:- طب يلا نحضر الشنط عشان هنسافر الصبح

جنة:- تمام 

طلعوا حضروا الشنط، اخدها فى حضنه وكل واحد فيهم مش عارف ينام من كتر التفكير وخصوصًا جنة اللي كانت صورة سحر وهي مقـ..تـولة مش راضية تروح من بالها

جنة:- عيسى 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه 🤎

عيسى:- ايه يحبيبى

جنة:- هو الشرطة هتلاقيهم هناك دلوقتي صح هم ممكن يقبضوا علينا احنا 

عيسى:- محدش شافنا هناك واحنا ملمسناش اي حاجه ملناش بصمات هناك متخافيش

جنة:- هو اللي قـ..تـل خالتو هو نفسه اللي قتـ..ل ماما صح 

عيسى:- اكيد لازم نوصل للغفير دا هو عنده حل لكل الالغاز اللي فى دماغنا

جنة:- ممكن يكون هو 

عيسى:- لا مش هو حد تانى وراه ولازم نعرفه

جنة:- يا ترى هيكون مين 

عيسى:- حد بيكـ..ره مرات عمي رانيا وكره ليها وصله انه يقـ..تلها 

جنة ببكاء:- حسبي الله ونعم الوكيل

عيسى:- والله العظيم ما هسيبه ودا وعد مني ليك متعيطيش اهدي

فضلت تعيط لفترة لحد اما سكنت ونامت فى حضنه، يصلها بحزن وهو قلبه بيـ..تـقطع عليها وبيتوعد للشخص اللي كان السبب فى نزول دموعها

فى الصباح حضروا الشنط ووصلوا سوهاج كانت الساعه ١١ الصبح، استقبلهم كل اللى فى البيت بفرحة كبيرة 

فريدة كانت خارجة ومعاها شنطتها شافتهم وقفت وهي بتبص لعيسى بدموع، تجاهلها عيسى واتكلم بجدية 

عيسى:- جدي عايزك لو سمحت

كامل:- ماشي يا ولدي تعال ندخل المكتب نتكلم 

كريمة بصيت بتوتر كبير وخوف بعدت وراحت اوضتها، رنيت على شخص 

كريمة:- انت متأكد انها ما..تت صح

:- ايوا يا هانم بس الاتنين اللي راحوا مشيوا قبل ما الشرطة تيجي ودلوقتي الشرطة بدور على القا..تل بس متخافيش مش سايب وراي اي دليل 

كريمة وهي بتاخد نفسها براحة:- ماشي اقفل دلوقتي

:- فين حقي

كريمة:- هبعتهولك على حسابك

كريمة:- معقول تكون قالتلهم حاجه بس هي ما..تت اكيد مقالتش حاجه بس ايه اللى يجيب عيسى كدا هو اكيد جيه عشان هو بيحب كل فرد فى العيلة دي ومقدرش يبعد ايوا انا عارفه عيسى كويس بس برضوا لازم تاخدي بالك يا كريمة عيسى مش سهل 

في غرفة مكتب كامل 

عيسى:- جدي ممكن تحكيلي اللي حصل فى اليوم اللي ما..تت فيه مرات عمي رانيا ام جنة

كامل:- وايه اللي خلاك تفتكر دلوقتي

عيسى:- عادي بس جنة بتفتكرها كتير اوي اليومين دول وانا افتكرت اللي حصل وحاسس ان فيه حاجه غلط يعني خالتي سحر وقتها اختفت ومجتش نهائي عشان تشوف جنة حاسس ان فيه حاجه غلط فيه حاجه انا معرفهاش

كامل بدأ يحكيله اللي حصل وعيسى كان بيسمع بأنتباه

عيسى:- يعني صدقت كلام الغفير يجدي من غير اي دليل وحكمت عليها انها خا..ينة

كامل:- انا مسألتش الغفير الا اما امك كريمة شافتهم بنفسها يا ولدي

عيسى بصد@مة شديدة حس ان حد جاب جردل مياه سقعة ودلقوه عليه:- امي كريمة 

عيسى بصد@مة:- امي كريمة 

كامل:- ايوا يا ولدي هي شافتهم واما سألت الغفير منكرش بس هرب بعدها ومعرفنلهوش طريج واصل

عيسى:- طب وخالتي سحر مفكرتش تزور جنة خالص

كامل:- لا بعد اللي حوصل معتبتش باب القصر

عيسى:- تمام

قام من على الكرسي وكان لسه هيفتح الباب بس وقفه صوت كامل 

كامل:- عيسى 

عيسى:- ايوا يجدي

كامل:- لسه زعلان مني يا ولدي مش آن الأوان نتصالح

عيسى راح عنده وحضنه بكل قوته 

عيسى بدموع: انا استحالة ازعل منك يجدي وانت عارف كدا كويس بس انا ضا..يع ومش عارف اعمل ايه

كامل:- اسمع امك يا ولدي امك بتحبك دا يعيني مضحكتش ولا ارتاحت من ساعة ما مشيت من البيت

عيسى:- امي اللي رمـ..تـني يا جدي وانا لسه حتة لحمة حمرة يجدي

كامل:- كان غصبن عنها يا ولدي كانت مجبرة على الاقل اديها فرصة

عيسى:- حاضر بس مش دلوقتي فيه موضوع فى دماغي هنهيه وبعدين هسمعهم

كامل:- ماشي يا ولدي ودا بيتك يعيسى

عيسى ببأبتسامة خفيفة:- اكيد

فى الخارج

فريدة:- مالك يجنة انتوا كويسين

جنة بشرود:- اها يخالتي متمشيش خليكي هنا فرصة كويسة عشان تتقربي من عيسى 

كملت كلامها وهي بتبص لكل الموجودين

:- عن اذنكم انا طالع

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

نور:- مش هتعقدي معانا شوية يجنة انتي وحشانا

جنة: مش دلوقتي يا نور انا تعبانة عن اذنكوا

طلعت جنة وفى نفس الوقت خرج عيسى من غرفة المكتب، فضل قاعد شوية مع مصطفى عشان كريمة متشكش فى حاجة بس كان قاعد وعقله فى كلام جده وكل اللي حصل كان بيفكر فى حل للموضوع وازاي يجيب حق ام وخالت جنة، طلع بعدها بشوية لما مقدرش يستحمل يسيب جنة لوحدها، طلع لاقها قاعدة على السرير حاضنة صورة مامتها وبتعيط، راح قعد جانبها

عيسى: مش كفاية بقى

جنة ببكاء:- مش قادرة حاسة انها ما..تت انبارح مش من سنين ليه يعملوا فيها كدا طب مفكروش فيا وانا هعمل ايه من غيرها انا عايزة اروح لماما يعيسى مبقتش عايزة اعيش فى العالم اللي كل الناس بتـ..قتل فيه فى بعضها

خدها فى حضنه مسكت فيه بقوة وهي بتبكي

جنة:- قلبى وجعاني اوي عايزة ماما

عيسى:- ربنا يرحمها يحبيبتى والله ما هسيب حقها واللي عمل كدا هيتجاز والله دموعك دي ما هخليها تروح كدا 

جنة:- انت عملت ايه مع جدو قالك حاجه

عيسى:- ممكن تسبيلي انا الموضوع دا ومتدخليش فيه انا هحل كل حاجه

جنة:- لا انا عايزة اعرف

عيسى بدأ يحكلها كل اللى حصل، انها0رت من العياط وهي بتسمعه 

عيسى:- اهو انا مكنتش عايز اقولك عشان كدا

جنة ببكاء:- مرات عمي اللي قتـ..لت امي

عيسى:- للاسف احتمال كبير تكون هي لانها الوحيدة اللي مستفيدة من مـ..وت خالتك سحر بعد ما كشفت سرها

جنة:- اللي هو ايه السر دا وهنتأكد منين ان هي

عيسى:- مفيش قدامنا غير الغفير لازم نوصله بأي طريقة

جنة:- فكرك يعترف

عيسى:- انا هعرف اخليه يعترف

جنة: طب هنلاقيه فين 

عيسى:- مش عارف بس الا اما نلاقي حاجه توصلنا ليه المهم انتي متضايقيش وبطلي عياط ماشي

جنة:- ماشي هقوم اغير هدومي

عيسى بغمزة:- اساعدك

جنة ببأبتسامة وخجل:- لا بعرف اساعد نفسي

عيسى:- همـ..وت واعرف لسه لحد دلوقتي بتتكسفي مني ليه دا انا جوزك

جنة:- هو انا كدا بقى

عيسى ببأبتسامة اظهرت وسامته:- طب مستانيك يقمر

جنة بخجل:- امممم

عيسى وقتها فقد حصونه من كتلة الجمال والخجل اللي شايفهم قصاد عينيه

عيسى بهمس:- لا دا انا اساعدك انا بقى

جنة بخجل:- بس يعيسى 

عيسى:- انتي خليتي فيها عيسى تعالي

 قرب من وشها سندت براسها على السرير ليقرب منه اكثر فمكنش بيفصلهم غير سنتي واحد كان السكوت عامم المكان مش بيفصلهم غير سنتي واحد 

عيسى بحب وهمس وهو يقبـ..ل خدها:- بحبك يا جنه

جنة غمضت عيونها بخجل وحطيت ايديها على صدره بضعف، دفـ..ن رأسه فى عنقها 

عيسى بحب:- نفسى كل حاجه تتحل واجيب طفل منك ونعيش مبسوطين مع بعض تفضلي على طول فى حضني ومبعدش عنك ابدا 

جنة:- انا

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

قاطعها وهو بيحط ايده على فمها:- هششش خلي صوت أنفاسنا هي اللي تتسمع وبس يجنة

فى الدور الارضي من القصر، نور كانت جاية تقوم بس حسيت بدوخة وكانت هتقع لولا ايد مصطفى اللي سندتها

مصطفى بخوف:- مالك فيه ايه

نور:- مش عارفه دوخت مرة واحدة

مصطفى:- تعالي نطلع فوق ترتاحي

كريمة بسخرية:- ما احنا حبلنا قبل اكديه محصلناش اكديه ليه كفاية تمثيل

مصطفى بغضب:- مرات عمي انا ساكت بس احتراما لعمي الله يرحمه وانك فى سن والدتي بس كله الا مراتى

كريمة:- تعال اضـ..ربني عشان السنيورة مستني ايه

مصطفى بضيق:- يلا يا نور 

شالها برفق وحب قدام كل الموجودين

نور بخجل:- نزلني يمصطفى انا هعرف امشي

مصطفى بجدية:- اسكتي يا نور 

دفـ..نـت رأسها فى عنقه بخجل من نظراتهم، طلع بيها الاوضة وحاطها على السرير

مصطفى بحب وهو بيمسك ايديها وبيعقد قصدها

:- حاسة بي ايه يعمري

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى