رواية نسيم العشق كاملة جميع الفصول بقلم يارا عبدالعزيز

جنة:- وايه اللى مانعك

فريدة بدموع:- هاا متحطيش فى دماغك

جنة:- انا اسفة لو قولت حاجه تضايقك 

فريدة:- لا يحبيبتى مفيش حاجه انا مبسوطة جدا عشان معاكوا ربنا وحده اللي اعلم انا حبتكوا اد ايه وكأنكم ولادي

جنة ببأبتسامة: واحنا كمان حبانكي اوي 

:- ايوا يباشا طلع من بيته

:- نفذ 

وفجأة أطلقت طلـ”قة حاول عيسى انه يتفادها بس جت فى دراعه، الحراس كلهم بدأوا يضـ”ربوا نار بس من غير فايدة لان الشخص كان اختفى

فى الداخل 

جنة بخوف شديد:- ايه الصوت دا 

طلعت بسرعة لبست اسدال هي وفريدة وخرجوا برا بسرعة الصاروخ، لاقوا عيسى واقـ”ع على الأرض وسا”يح فى دمه، جريوا عليه بخوف شديد وخصوصًا فريدة اللي حسيت ان روحه بتطـ”لع منها

جنة ببكاء وصوت عالي:- حد يجي يسنده لازم نوديه المستشفى بسرعة 

جهم الحراس وسندوا عيسى ركبت معاه جنة وفريدة والسواق، اما الحراس فركبوا عربيتهم وانطلقوا ورا عربية عيسى

فى العربية

جنة بخوف شديد وبكاء وهي ماسكة ايد عيسى

:- نز”ف نز”ف دم كتير اوي انا خايفة عليه 

جابت منديل قماش وحطته على مكان الجـ”رح عشان توقف النـز”يف

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️

فريدة ببكاء:- بسرعة شوية

وصلوا المستشفى فى رقم قياسي، دخلوا بعيسى وحطوه على الترولي ودخلوا بيه غرفة العمليات 

جنة ببكاء:- يا رب يا رب يبقى كويس والله لو جراله حاجه انا هروح وراه يعيسى قاوم عشاني ارجوك 

بعد ربع ساعة خرج الدكتور وباين عليه القلق الشديدة، راح وقف قصاد جنة 

:- انتي مراته 

جنة:- ايوا هو هو كويس صح 

:- نا”زف دم كتير وفصيلته مش موجوده حاولوا تتصرفوا بسرعة والا حياته هتتعـ”رض للخـ”طر

فريدة بخوف:- هو فصيلته ايه 

: اوو موجب 

فريدة بلهفة وخوف:- انا انا نفس الفصيلة ممكن تسحب مني

:- تمام تعالي معانا 

خرجت فريدة بعد فترة من الوقت وباين عليها الارهاق، كانت هتقـ”ع لولا ايد جنة اللي سندتها 

جنة بخوف:- انتي كويسة يطنط

فريدة:- ايوا يبنتى المهم عيسى هيبقى كويس باذن الله متقلقيش

جنة ببكاء:- يا رب 

سندتها وقعدتها على الكرسي أمام غرفة العمليات

جنة:- تعالي اقعدي هنا 

مروا تلت ساعات عدوا على جنة وفريدة وكأنهم خمس سنين كانوا بيحسوا مع كل لحظة أن روحهم بتطـ”لع من خوفهم الشديد على عيسى، خرج الدكتور، جريوا هم الاتنين عليه

فريدة:- هو كويس صح 

:- اهدوا عدا مرحلة الخطـ”ر يفوق بس وهننقله غرفة عادية جنة:- هيفوق امتى يا دكتور 

:- نص ساعة عن اذنكم 

فريدة:- اتفضل 

اتنهدوا براحة وقعدوا على الكراسي منتظرين افاقة عيسى 

فى كلية الطب جامعة سوهاج وتحديدا فى مدرج الفرقة الاولى

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

كريم:- حنين كارم الجبالي

حنين قامت بخوف وتوتر اتكلمت بصعوبة من خوفها مرة واحدة لاقته بينادي على اسمها فى نص المحاضره

حنين:- نعم 

كريم:- صفر فى امتحان انبارح

بصيت يمين وشمال على كل الطلاب اللى كانوا بيبصولها بسخرية، اتجمعت الدموع فى عينيها واتكلمت بصوت مخنـ”وق من العياط 

حنين:- ليه يا دكتور انا متأكدة اني حلة كويس جدا

كريم:- قصدك اني بتبلى عليكي مثلا 

حنين:- يا دكتور

كريم بمقاطعة وصوت عالى ارعب كل الموجودين

:- مش هتجادل معاكي كتير عايزه تشوفي ورقتك تيجي مكتبي بعد المحاضره غير كدا مش عايز كلام انتي فاهمة

حنين:- حضرتك انا مقولتش حاجه بس اكيد فيه سوء تفاهم انا متأكدة من حلي 

كريم ببرود وهو بيبص فى اللاب بتاعه وبيتجاهل النظر ليها

:- هنشوف

حنين بدموع:- اقعد 

كريم:- اوماال يعني هتفضلي واقفة انتوا اللي دخلكوا الطب ظلـ..مه جاين من الزريـ..بة وعايزين يبقوا دكاترة 

قعدت وهي كاتمة دموعها بالعافية، نزلت دموعها غصبن عنها، بصلها وابتسم بأنتصار 

بدأ عيسى يفوق بتعـ”ب، لاقى جنة قاعدة هي وفريدة قدامه، وجنة مكنتش مبطلة عياط

فريدة:- يحبيبتى هيفوق دلوقتي متخافيش

جنة بشهقات: مش مش قادره اشوفه كدا يا رب يقوم بقى

عيسى بدأ يفتح عينيه وهو بيتكلم بتعـ”ب 

:- جنة

جريت عليه بسرعة، حطيت راسها على صدره وفضلت تعيط بشدة 

عيسى:- والله انا كويس خلاص متعيطيش

جنة ببكاء طفولي:- انت بتكدب عشان ابطل عياط صح 

عيسى:- والله كويس خلاص اهدي اقوم اقف يعني عشان تصدقي اني كويس

جنة:- لا خليك مرتاح يحبيبى

عيسى بصلها بحب وهو وبيسمح دموعها، ومحطش فى دماغه حتى فريدة اللي قاعده

عيسى بحب:- قولتي ايه 

جنة بتوتر وخجل:- هو هو طلعت مني كدا يعني

عيسى ببأبتسامة:- حبيتها اوي تصدقي

جنة:- امممم

فريدة:- احم نحن هنا 

جنة بصتلها بخجل واتكلمت بأمتنان

:- انا مش عارفه اشكرك ازاي بفضلك بعد ربنا عيسى دلوقتي كويس طنط فريدة هي اللي اتبرعتلك بالدم 

عيسى ببأبتسامة:- دا جميل عمري ما هنساه فى حياتي 

فريدة:- فيه ايه يجماعة دا واجبي مفيش داعى للشكر وانا اتكلمت مع الدكتور وقال تقدر تخرج بكرة بإذن الله

عيسى:- تمام كمل وهو بيبص لجنة اتكلم ببأبتسامة اظهرت وسامته 

:- بقيت كويس أهو اهدي بقى 

فريدة ببأبتسامة:- بتفكرني بخوفي على عاصم زمان 

جنة بتلقائية: مين عاصم  

عيسى بحدة لتدخل جنة فى حياتهم:- جنة 

فريدة:- عادي يعيسى انتوا زي ولادي عاصم يبقى جوزي يحبيبتى

جنة:- طب هو فين

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه ♥️

عيسى:- خلاص يجنة

جنة: انا اسفة

فريدة بدموع:- عاصم كان السبب فى بعد روحي عني ابني الكبير

عيسى:- حضرتك مش مضطرة تجاوبي على اسئلة جنة لو مش حابة تتكلمي خلاص

فريدة راحت عنده ومسكت ايديه بحب تحت نظرات الاستغراب والغيرة الشديدة من جنة

فريدة:- هو انا ينفع اعتبرك ابني ينفع تناديني ماما حتى لو مرة واحدة حابة اسمعها منك مش عارفه ايه السبب بس هبقى مبسوط اوي لو قولتها

جنة وعيسى بصولها بأستغراب

فريدة ببكاء:- ابني كان نفس سنك انت الوحيد اللي بتحسسني بوجوده من اول مرة شوفت فيها صورتك على موبايل جنة نفسي احس بشعور انه معايا والله وحشاني اوي نفسي اخده فى حضني ممكن انت تكون زي ابني

جنة لاقيت نفسها بدمع على حالتها

عيسى:- اكيد دا شئ يشرفينى كمل ببأبتسامة

:- بس انا امي لو سمعتني بقول لحد تاني يا اما ممكن تدبحـ”ني

فريدة:- هههههه حقها انا لو عندي ابن زيك استحالة اسمحله بكدا 

جنة بتلقائية:- كلها الا مرات عمي دي موريني النجوم فى عز الضهر رخـ”مة 

حطيت ايديها على فمها وهي بتحاول تستوعب اللي قالته

جنة وهي بتبص لعيسى بخوف:- اسفة مش هكررها تاني 

عيسى بحدة:- مش هسمحلك تقولي على امي حاجة تانية يجنة تمام 

جنة بدموع:- تمام 

:- فلت منها يباشا 

بعصبية مفرطة:- ازاي مش قنـا”ص محترف زيك مش عارف يـ”خلص عليه ازاي

:- طلع مش سهل فلت من الطـ”لقة وجت فى دراعه ودلوقتي كويس وهيخرج بكرة من المستشفى

:- غووووور من وشي 

طلع موبايلي ورن على حد 

:- فلت منها يا هانم بس مش هنستسلم ومش هسيبه

:- عشان انتوا شوية بهـا”يم متتصرفش اي تصرف من غير ما اديك الاوامر اقفل دلوقتي

فتحت درج مكتبها ومسكت صورة، نزلت دمعة من عيونها غصبن عنها، واتكلمت بصوت حزين 

سحر:- مش هسيب حقك يا رانيا هدفعهم التمن غالية عيلة الجبالي مش هسيب حقك يختي وهثبت برأتك فى الموضوع اللي كان السبب فى مـ”وتك بحسرتك

قالت كلامها وهي بترجع بذكراتها للماضي من تسعتاشر سنة

fℓαsн вαcĸ 

رانيا بأنهيار:- والله ما عملت حاجه يابا الحاج والله ما عملت كدا انا من ساعة ما محمود جوزي ما.ت وانا دافـ”نة نفسي بالحيا ومفكرتش ابدا اني ابص لغيره 

كريمة:- متصدقهاش يابا الحاج انا شفتهم بعيني وبعدين ما هو محمود الغفير اعترف بنفسه انها كانت بتواعده فى السـ”ر ومن ورانا 

رانيا بأنهيار: اخـ”رصي انا اشرف منك بمليون مرة صدقني يابا الحاج انا مخنـ”تكوش معملتش حاجه 

محمود بغضب:- والله لولا بتك لكنت دفـ”نتك بالحيا على اللي عملتيه كمل وهو بيبص لجنة اللي كانت صفاء ام مصطفى ماسكها وهي لسه عمرها شهور 

:- بس مش عايز حفيدتي تكـ”رهني اما تكبر سحر خدي اختك واطلعوا برا القصر ديه ومشوفش وشكوا تاني 

رانيا بأنهيار:- طب خليني اخاد بتي معايا انا مقدرش اعيش من غيرها مش هتشوفوا وشي تاني بس خليني اخاد بتي يابا الحاج هي لسه صغيره ومحتاجة حضن امها ارجوك 

كامل:- يا عوض انت يا زفـ”ت طلعهم كلهم برا يلا 

عوض بأحترام:- حاضر يابا الحاج 

كامل:- بالنسبة لى اللي خونـ”تي ابني معاه قوليله اني هجيبه حتى لو كان فين طلعوها برا يالا 

رانيا بأنهيار:- بتي يابا الحاج بتي عايزة اخدها معايا خليني اخاد جنة معايا مقدرش اعيش من غيرها 

خرجوا الحراس رانيا وسحر برا القصر ورانيا كانت بتبكي بشدة، اغمى عليها بمجرد خروجها من القصر لتفقد حياتها من السكتة القلبية فهي فى الاساس مريضة قلب 

вαcĸ

سحر:- اخاد حقك منيهم بس وهجيب الكـ”لب اللي اتبلى عليكي قدامهم يقول الحقيقه ويظهر برائتك وهاخد جنة تعيش معايا مش هسمحلها تعيش مع الناس دي اكتر من كدا فضلت طول السنين دي كلها مستنية اللحظة اللي هاخد حقك منهم فيها واكتر شخص هيوجـ”ع قلوبهم هو عيسى المفضل لجده وابن كريمة اللي اتبليت عليكي وطلعتك خايـ”نة قدامهم 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

* فى المستشفى وتحديدًا فى غرفة عيسى الجبالي *

فريدة: طب هروح انا اعمل مكالمة صغيرة وراجعة تاني

عيسى:- خدي راحتك 

خرجت فريدة من الغرفة، جنة كانت قاعدة على الكنبة ودموعها فى عينيها

جنة:- عيسى انت زعلان مني 

عيسى بألم وهو بيمسك ايديه، جنة راحت عنده بسرعة واتكلمت بخوف شديد 

:- مالك فيه ايه انادي الدكتور

عيسى وهو بيمسح دموعها:- مالك بتعيطي ليه

جنة بدموع:- انا مضايقة من نفسي عشان اتكلمت كدا على مرات عمي كريمة قدامك انا آسفة 

عيسى:- يعني لو كنتي اتكلمتي من ورايا مكنتيش هتزعلي من نفسك بصي يجنة انتي مراتي وانا بحبك وكل حاجه بس دي امي يعني عندي خط احمر مش هسمح ليكي أو لغيرك انه يتكلم عليها فى وجودي أو فى غيابي نص كلمة حتى وكل اما استوعبتي دا اسرع كل اما كان احسن ليكي تمام 

جنة بصوت مخـ”نوق من العياط 

:- تمام 

عيسى فتحلها دراعه السليم راحت قعدت جانبه وحطيت رأسها على صدره 

جنة:- انا آسفة يعيسى انت معاك حق انا لازم احترامها كملت ببكاء

:- بس انا نفسي يعاملوني زي ولادهم انا انا اتحـ”رمت من امي من وانا لسه موعتيش على الدنيا لما كنت بسأل عليها عشان كنت ببقى محتاجها اوي وكانوا بيقلولي طلعت عند ربنا كنت بروح لمرات عمي كريمة عشان تقعدني فى حضنها زي حنين عشان كنت ببقى محتاجه لحضن ام كانت بترفض كان نفسي تعاملني شببها اوي والله كان نفسي احس بالشعور دا 

عيسى بحزن على حالتها وبحنية مفرطة

:- هششش اهدي وانا روحت فين كل اما تحسي انك محتاجة لحضن تطلعي فيه حزنك انا موجود يحبيبتى كمل بغمزة 

:- هو انا اكره

خجلت من كلامه وهي لسه دافـ”نة رأسها فى صدره 

* فى كلية الطب جامعة سوهاج وتحديدا في مكتب كريم *

حنين بصد@مة وهي بتبص للورقة

:- دي مش ورقتي

كريم:- اوماال اسم مين المكتوب عليها ايه مبتعرفيش تقري حنين كارم الجبالي

حنين:- دا مش خطي ودي مش ورقتي اكيد فيه حاجه غلط

قام من على كرسي مكتبه بغضب وراح وقف جانبها

:- قصدك ايه انا اللي عملت كدا 

حنين:- هو ليه حضرتك بتقولني كلام انا مقولتش بقول لحضرتك اكيد فيه حاجه غلطة ممكن يكون حد من الطلبة ولو دورنا فى الورق اكيد هنلاقي ورقتي الحقيقة

كريم:- وليه لا امسكي ادي كل الورق امسكي دوري فيهم بس لو ملقتيش حاجه انتي شايلة مادتي

بصتله حنين بتحدي فهي واثقة جدا انها مش ورقتها مسكت الورق كلها وفضلت تدور فى ورقة ورقة بس من غير اي فايدة

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه ♥️

حنين بدموع:- والله ما ورقتي انا متأكدة يا دكتور

كريم بسخرية:- كلكم بتقولوا كدا لو مش اد الطب دخلتيه ليه يحلوة انتي الاحسن تروحي تسحبي ورقك وتحطيه للبهـ..ايم عندكم ياكلوه ولا روحي اديه لاخوكي اللي عامل فيها ابن السفير يشوفلك كلية تانية

حنين: انت بتعمل كدا عشان تضايق عيسى صح انت اللي بجد مينفعش تبقى معيد بأخلاقك دي انت واحد زبا”لة انك تضيع

كريم بمقاطعة وغضب مفرط وصوت عالي جدا

:- انتي بتقولي ايه يبت انتي واحدة زيك مينفعش تبقى فى طب ولا في اي مكان بقى بتشـ”مني انا والله لهوريكي قدامي على غرفة العميد

نور كانت معدية فى الطرقة بس شافت معيدة فى الكلية وهي خارجه من اوضة مصطفى وبتبص لنفسها فى المرايا وبتبتسم بأنتصار، بصتلها بغيرة شديدة وراحت عندها

نور بغيرة وغضب:- حضرتك كنتي بتعملي ايه جوا فى اوضة مكتب دكتور مصطفى

:- حاجات كبيرة عليكي عن اذنك

نور بصتلها بغيظ شديد ودخلت المكتب بغضب من غير ما تخبط لاقيت مصطفى قاعد على مكتبه ومركز فى اللاب توب اللي قدامه، راحت وقفت جانبه واتكلمت بغضب 

:- هي اللي كانت هنا دي كانت بتعمل ايه 

مصطفى قام من على مكتبه وقرب منها مسك ايديها بحب وحضنـ”ها واتكلم بحنية مفرطة

:- وحشتينى وحشتينى اوى من انبارح وانا جدي مانعني عنك بجد حاسس ان روحي بتروح مني عشان انتي روحي

نور كانت هتستسلم وتحاوط بأيديها ظهره، بس سرعان ما افتكرت كل اللى عامله، حاولت تبعد بس كان ماسك فيها بقوة 

نور بدموع: مصطفى ابعد

مصطفى:- ارجوكي يا نور

نور ببكاء:- بقولك ابعد مش قادره اتنفس

بعد عنها بخوف وهو بيبصلها لاقها بتعيط بشدة 

مصطفى بخوف:- انا اسف اهدي حاولي تاخدي نفس ماشي انا بعدت أهو تمام

نور بشهقات: كل كل اما بتقرب مني بفتكر كل اللى عملته معايا وبتعب مش بقدر

مصطفى بدموع:- خلاص اهدي انا اسف عشان وصلتك لكدا بس صدقني غصبن عني والله غصبن عني

نور بشهقات وهي بتمسح دموعها بكم بلوزتها زي الأطفال:- الدكتورة اللي كانت هنا كانت بتعمل ايه 

مصطفى:- بتغيري

نور بعصبية:- كانت بتعمل ايه يمصطفى

مصطفى:- احلى مصطفى اسمعها فى حياتي تصدقي

نور ببكاء: انت كنت بتخـ”وني معاها صح

مصطفى بحنية:- لا والله كنت بس بساعدها عشان الماجستير بتاعها مش اكتر

نور بغيرة:- كانت بتبص على نفسها فى المرايا وهي خارجه وبتقولي حاجات كبيرة عليكي

مصطفى:- تعمل اللي تعمله يا نور انا مش شايف غيرك ومفيش غيرك فى قلبي

كلامه كان بيطيرها من الفرحة بس تصنعت الجمود 

نور:- طب انا همشي بقى

مصطفى:- طب ما تخليكي قاعدة لحد معياد المحاضره الجاية

نور:- مش عايزة اقعد معاك 

خرجت من الغرفه فضل باصص لطفيها بحزن وشرود، قاطع شروده دخول حنين وهي بتبكي بشدة

مصطفى:- ايه مالك فيه ايه

حنين بشهقات:- العميد فصلني لمدة أسبوعين من الكلية

مصطفى:- ايه ليه 

حنين بدأت تحكيله اللي حصل وهي منهارة من العياط 

مصطفى:- طب اهدي وتعالي معايا انا هتصرف 

فريدة:- طب ممكن انزل معاكوا الصعيد اما تنزلوا حابة اسأل جدك عن حاجه

عيسى:- اكيد طبعًا تنورينا

مصطفى بجدية:- الموضوع مش مستاهل يا دكتور كريم 

كريم بغضب:- بقولك شتـ”متني دي واحدة مش متربـ”ية

حنين كانت بتسمع الكلام وهي منهارة من العياط 

مصطفى بغضب وهو بيروح عنده وبيقف قدامه 

:- كفاية كدا انا سكتلك كتير عشان انت بس ضيف فى بلدنا بس كلمة كمان وهطلعلك مصطفى الصعيدي ومش هرحـ”مك سيدة العميد 

:- ايوا 

مصطفى:- حضرتك تقدر تشوف الورقة وتقارنها بخط حنين فى امتحانات المواد التانية ووقتها هنعرف مين الغلطان 

قال كلامه وهو بيبص لكريم بتوعد 

كريم بخوف وتوتر:- خلاص انا هرجع ادور على ورقتها تاني مفيش داعي

مصطفى:- اعتذرلها

كريم:- لا طبعًا

مصطفى:- خلاص ندور احنا بقى

كريم وهو بيبص لحنين:- بعتذر انا اسف 

حنين:- تمام عن اذنكم 

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️

بعد مرور أسبوعين وكل واحد على نفس وضعه 

وصلوا جنة وعيسى وفريدة سوهاج

كامل بفرحة:- حمد لله على سلامتكوا

عيسى:- الله يسلمك يجدي اتفضلي يا فريدة هانم 

دخلت فريدة بصلها كامل بصد@مة شديدة وخوف

عيسى:- فريدة هانم مرات عاصم النويري هتشرفنا هنا كام يوم بعد اذنك يجدي 

كامل بتوتر:- م ماشي يا ولدي تنور 

فريدة:- عايزه حضرتك فى موضوع مهم يا حاج كامل بس على انفراد لو سمحت

كامل بخوف:- اه اكيد تعالي نتكلم فى مكتبي طلعوا حاجات الهانم فى اوضة الضيوف

عيسى:- يلا نطلع نرتاح

جنة:- اطلع انت هروح اسلم على مرتات اعمامي وجاية

عيسى: هستناكي هنا متتأخريش

جنة:- تمام

دخلت جنة المطبخ سلمت على صفاء وجت تسلم على كريمة

كريمة بعدت واتكلمت بسخرية:- يكش تكوني راجعة بأخبار حلوة داخلة فى شهر متجوزة اهو ولا اه اكيد مسمحتيش لجوزك يقـر”ب منك نسيت أنه اتجوزك عشان يصلح اللي عمله مصطفى ويحميك من ان البلد تتكلم عليكى

جنة كانت لسه هتتكلم بس دخلت نور وحنين وقتها

نور بفرحة: اول اما شوفنا عربية عيسى قولنا اكيد جاتوا حمد لله على سلامتك يحبيبتى

جنة:- الله يسلمكوا وحشتوني خالص

كريمة:- اهلا بالست الهانم التانية بشرني هتطلقي امتى وتخرجي من بيتنا مستنية اليوم دا بفارغ الصبر

نور بدموع:- شكرًا لحضرتك 

بدأت نور تحس بزغللة فى عينيها وحسيت ان الدنيا بتلف بيها لتفقد وعيها وتسـ’قط أرضا

فريدة:- الصراحة يا حاج كامل كنت حابة اسألك عن حاجه وبتمنى انك تفدني

كامل بخوف وتوتر:- أت اتفضلي

كانت لسه هنتكلم بس فجأة جيه صوت عالي من المطبخ

:- يا دكتور مصطفى الست نور اغمى عليها

جريوا كلهم على المطبخ بما فيهم فريدة وكامل، بص مصطفى لنور الواقـ’عة على الأرض بخوف شديد، شالها بخوف ونايمها على الكنبة اللي فى الصالة

مصطفى بخوف وصوت عالى:- حد يطلع يجبلي الشنطة بتاعتي من العربية بسرعة 

خرجوا الخدم بسرعة يجيبوا الشنطة، دخلوا القصر وادوله شنطته كشف مصطفى على نور بخوف شديد عليها

مصطفى بهمس وصوت منخفض جدا وصد@مة

:- حامل 

مصطفى بصد@مة:- حامل

– ارتفعت الزغاريط فى البيت والكل بدأ يبارك وظهرت علامات الفرحة على كل اللي فى البيت ما عدا كريمة اللي كانت هتمـ”وت بمعنى الكلمة 

مصطفى بغضب مفرط وصوت عالي:- بس اسكتوا انا مش عايز الطفل دا والحمل دا مش هيكمل

– بصله كل اللى فى البيت بصد@مة، اتحولت فرحتهم لحزن، وغضب كبير من كامل وعيسى، بدأت نور تفوق تدريجيًا بتعب وهي حاسة بدوخة بسيطة

كامل بغضب:- يعني ايه مش عايزاه انت اتجـ”ننت يااض انت

مصطفى بتحدي:- مش عايزاه يجدي انا هاخدها بكرة عند الدكتورة تنزله مش عايز اطفال مش عايز ابقى اب انا حر 

نور بصتله بصد@مة، بدأت تعيط غصين عنها وهي مش مستوعبة اللي قاله، لحد امتى هيفضل كدا معاها، لحد امتى هيفضل يكـ”رها فيه بتصرفاته، بدأت تقوم وهي حاسة بدوخة، كانت هتقع لولا ايد جنة اللي مسكتها وسندتها

جنة بخوف:- استريحي يا نور لو سمحتي

نور ببكاء وحزن:- سبيني يجنة لو سمحتى سبيني انا والله ما بقيت قادرة عملت ايه انا في حياتي عشان يحصلي كدا 

كملت وهي بتقف قدام مصطفى وبتتكلم بأنهيار

:- عملتلك ايه عشان تأذ’يني كدا دا جزاتي اني حبيتك حرام عليك حرام عليك عايز تقـ”تل ابني هتقـ”تل ابنك دا ابنك 

بصلها بحزن منع دموعه من النزول بالعافية بس سرعان ما حول ملامحه للجمود، واتكلم بنبرة صوت خالية من اي مشاعر

مصطفى:- انا مش عايز اطفال هتجيبي طفل ابوه مش عايزاه مش هكون ليه اب كويس ومش هعترف بيه فلازم تنز”ليه 

فجأة لاقى صفـ”عة قوية نزلت على وشه، اتصدم كل اللى فى القصر وخصوصًا مصطفى اللي بص لعيسى بغضب وهو بيحط ايده على وشه

عيسى بغضب:- والله العظيم لو ما فوقت من اللي انت فيه دا لهكون مربيك من اول وجديد انت اتجـ”ننت عايز تقـ”تل روح ربنا عايزاها تبقى موجودة فيه غيرك بيعقدوا سنين نفسهم فى حتة عيل فيه غيرك قلوبهم بتتملي بالحزن كل ليلية عشان مش عارفين يكونوا اب وام مليون غيرك بيتمنى كلمة بابا ومش لاقيها انت مين عشان تقرر قرار زي دا 

مصطفى بغضب وصوت عالي:- انتوا اللي مين عشان تقرروا عني انا ابوه وبقولك مش عايزاه ايه مبتفهموش

كامل بغضب:- وعلى جثـ”تي ان الطفل دا ينز”ل مش انت مش عايزاه خلاص أنا هربيه

مصطفى ببرود وهو بيخرج من البيت وبيديهم ضهره

:- اعملوا اللي انتوا عايزينه انا قولت اللى عندي

نور ببكاء:- يا رب انا تعبت والله ما بقيت قادرة استحمل دا كله هو ليا بيعمل فيا كل دا

عيسى:- اهدي هو شوية وهيعقل اكيد مش هسيب ضناه

نور بصتله بحسرة وحزن 

كامل:- حنين خدي نور ترتاح فى الاوضة وانتي يا كريمة حضرلها لقمة تاكلها

نور بحزن وهي بتمسح دموعها:- مش قادره اكل حاجه يجدي

كامل:- لازم تاكلي يبتي عشانك وعشان اللي فى بطنك

نور بخوف شديد:- هو ممكن يأ”ذي ابني أو يجبرني انزله

كامل:- ميقدرش يعمل اكديه وانا موجود متخافيش يلا اطلعي مع حنين ارتاحي انتي تعبانة ولازم ترتاحي يبتي

نور بحزن وحسرة:- تمام

جنة سندتها وطلعوا اوضة حنين 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️

فريدة كانت عايزة تتكلم مع كامل بس حسيت ان مش وقته فقررت تتكلم معاه فى وقت تاني، طلعت اوضتها اللي دلاها عليها الخدم 

عيسى بجدية وهو بيبص لجنة:- يلا 

جنة بأحترام:- تمام 

في غرفة عيسى وجنة

جنة: عيسى

عيسى:- عيونه

جنة:- هو انت لما كنت بتتكلم تحت كنت بتتكلم عليك صح انت بتتمنى انك تكون اب وانا مش محققلك دا انا بجد اسفة يعيسى احنا ممكن نتمم جوزانا ونخليه حقيقي دلوقتي

راح عندها مسك ايديها وحضن ايديها بحب واتكلم بهدوء وحنية مفرطة 

عيسى:- قولتلك قبل كدا انا مش مستعجل احنا لسه فى أول جوزانا والحياة قدمنا طويلة انا مش هقرب منك إلا اما تكوني متأكدة من مشاعرك ناحيتك مينفعش تندمي على الموضوع دا بالذات تمام

جنة حضنته بحب وعمق وهي حاسة بمشاعر غريبة عليها مكنتش بتحس بيها قبل كدا حتى مع مصطفى، حاوط بأيده ظهرها ودفـ”ن رأسه فى عنقها بعمق

جنة: عيسى

عيسى بحب:- اممم

جنة:- هو انا ليه حاسة باحساس غريب وانا معاك ليه بحب قربك اوي كدا 

عيسى ببأبتسامة:- اما تجاوبي على سؤالك ابقي قوليلي

جنة:- بس انا بسألك

عيسى:- انتي وبس اللى المفروض تجاوبي

جنة بتلقائية:- هو انا ممكن اكون بحبك

قلبه نبض بسرعة كبيرة من اثر كلامها بدأ يفقد السيطرة على نفسه 

عيسى بهمس:- بقيت خايف عليكي من نفسي يجنة

جنة:- دا حقك يعيسى

بعد عيسى بصعوبة وهو بياخد نفس عميق اتكلم بجدية 

:- هدخل اخاد دوش ممكن تطلعلي غيار وتحطيه على السرير لو سمحتي عبال ما اخرج

جنة بخجل:- تمام

دخل عيسى الحمام، جنة جابتله غيار وحطته على السرير، مسكت اللاب بتاعه لانها كانت عايزة تحمل حاجات للكلية بس لاقته معمول بباسورد

خرج عيسى من الحمام وهو بينشف وكان لابس بنطلون بس شعره بصتله جنة بخجل شديد 

عيسى:- عايزة اللاب فى حاجة

جنة:- ايوا بس مش عارفه افتحه ممكن تقولي الباسورد أو خد اعمله انت 

عيسى:- تاريخ ميلادك

جنة بفرحة شديدة:- قول والله 

عيسى ببأبتسامة:- والله 

راح قعد جانبها على السرير وخدها فى حضنه:- هاتي وانا افتحهولك 

بصتله بخجل وهي بتبص لعينيه:هو انا طلعتلك هدوم ممكن تلبس التيشرت يعني

عيسى ابتسم على خلجها بحب 

عيسى:- انا مرتاح كدا 

جنة وشها قلب طماطم وضربات قلبها بدأت تزيد، زاح شعرها ورا ودنها واتكلم بحنية

:- شكلك احلى كدا 

جنة بخجل:- انا هنام بقى ماشي

عيسى:- تعالي نعقد نحكي شوية قبل ما تنامي نتعرف على بعض اكتر

جنة بعدت بسرعة وقامت من على السرير وهي بتجيب التشيرت: طب ممكن تلبسه معلش

عيسى بحب وهو بيضحك عليها: طب يلا ابقى جوزك دلوقتي ايه رأيك

جنة بصتله بتوتر شديد وخجل:- هاا انا هروح اطمن على نور ماشي انت نام 

عيسى مسكها وحضنها من ضهرها بحب:- خلاص خلاص مش هعمل حاجه تعالي كنت بهزر والله

جنة بخجل وهي بتلتفت ناحيته:- تمام 

:- بحبك اوي يجنة بعشقك

غمضت عينيها، ابتسم عليها بحب ووسامة غمض عينيه وطبع قبـ..لـة صغيرة على خدها

جنة بهمس وهي بتفتح عينيها تدريجيًا:- عيسى

عيسى بهمس:- هشششش سيبي قلبي يفرح شوية بقربك يجنة

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه ♥️

غمضت عيونها بخجل، قرب منها اكتر مسك ايديها بحب وقبـ’ل رأسها

وفجأة الباب خبط، جنة فتحت عينيها واتكلمت بخجل وهي بتحط ايديها على صدره بضعف

:- الباب

عيسى بتوهان:- اسكتي يجنة

جنة:- الباب بيخبط يعيسى

عيسى بعد بصعوبة، اتعدلت وهي بتتجنب النظر ليه من شدة خجلها، قام لبس التيشرت بسرعة وهو بيبصلها بحب ومش عارف يشيل نظره من عليها، راح ناحية الباب وهو بيفتح ربع فاتحة

عيسى:- فيه حاجه يجدي

كامل:- اخرج شوف مصطفى فين قلقان عليه اسأل عادل صاحبه اكيد عارف هو فين متجيش غير وهو معاك

عيسى:- تمام رايح دلوقتي

مشي كامل دخل عيسى الاوضة

جنة بخجل:- هتخرج

عيسى وهو بيظبط هدومه:- اها نامي انتي احتمال اتأخر

جنة:- ينفع اروح اقعد مع نور عبال ما انت تيجي

عيسى:- تمام 

خرج عيسى من البيت كلم عادل صاحب مصطفى وقاله ان مصطفى فى شقته اللي في سوهاج، وصل البيت، رن الجرس، فتح مصطفى لاقى عيسى ساب الباب مفتوح ودخل من غير ما يتكلم، عيسى دخل وراه وقعد على الكرسي بهدوء

اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️ 

مصطفى:- جاي ليه عشان يقولوا عيسى واخد باله من الكل 

عيسى:- جدك قلقان عليك

مصطفى بسخرية:- ايه دا فعلا من امتى وهو بيقلق عليا يشيخ قول كلام غير دا 

عيسى قام وقف قدامه واتكلم بجدية

:- انت مالك كدا فيك ايه حبك ليها باين فى عينيك ليه بتكابر وبتعامله كدا فيه اب بيبقى عايز يقـ”تل ابنه 

مصطفى بدموع:- مينفعش مينفعش يجي لو نور خلفت الطفل دا هيتظلم مش عايزاه يسـ”تعر مني مش عايزاه يجي يلاقي اب ميـ”ت 

عيسى بأستغراب:- مش فاهم 

مصطفى:- امشي يعيسى امشي وقول لجدك انه السبب فى كل اللى انا فيه انت وجدك السبب دمـ”ر حياتي لما كنت بشوفه بيديك حبه كله وانا لا مين مصطفى عشان نهتم بيه وكأن مفيش حد غيره

عيسى بعصبية:- انت بجد مبتفهمش حاجة انت اللي اخترت تبعد يمصطفى مش جدك انت اللي قررت انك متنزلش الأرض من صغرك حتى لما كبرت سافرت ازاي بتتهم جدك بحاجة انت عملتها 

مصطفى:- تمام يلا امشي انا مش جاي معاك

عيسى: مش ماشي الا اما تقولي مالك 

مصطفى بغضب:- بقولك امشي يلا امشي من هنا مش عايز حد جانبي انا طول عمري لوحدي

عيسى:- مش ماشي الا اما افهم مالك 

مصطفى بدموع:- عايز تعرف مالي وليه انا مش عايز نور تخلف تمام 

– دخل الاوضة بتاعته فتح الدولاب جاب تلت ازاي صغيرة من بتوع الحقن بس كانوا مليانين بو’درة، اتنهد بحزن واخد نفس عميق وخرج بيهم قدام عيسى، حاطهم قدامه على التربيزة، بص عيسى للازايز بأستغراب

مصطفى بعصبية ودموع:- هو دا السبب يعيسى هو دا اللي مضيعاني هو دا اللي مخليني اعامل نور كدا دا اللى مخليني مش عايزاه تخلف

كمل كلامه وهو بيعقد على الكنبة بحزن واسى وبيدفـ”ن رأسه بين أيديه واتكلم بصوت مخنـ”وق بدموعه وحزنه

:- انا مد”من يعيسى انا بتعا”طى مخدر”ات عرفتوا انا فيا ايه

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى