رواية زوجه محرمه كامله بقلم حنان حسن

ماجرينة
عشان …
يوهمك انه بيغرف ويختفي بعدها
وهو متدرب علي الغطس وانه يختفي تحت المية
وسالتها مره اخري
وقلت….
طيب وليه ده كله
ردت داليا 
وقالت….
كان لازم نالف قصة غرق الولد
لاكتر من سبب
اولا …عشان نمسك عليك ذلة
نقدر نستعملها ضدك لو حصل في الامور امور
وثانيا…
عشان نوهمك بان الولد ماټ…
وانا اقدر استرد ابني خالد تاني
وارجعة للبيت
بدون ما انت تاخد بالك من اختفاءة
وثالثا …وده الاهم…
عشان انت تهرب وتسيب صباح لوحدها 
ونقدر احنا ساعتها 
نستفرد بيها….
وننتزع منها الاعتراف بطريقتنا
عشان نقدر نوصل للتمثال
بصيلتها بتعجب
وسالتها
قلت…ولما انتوا كنتوا محتاجين صباح
عشان تعترف لكم بالحقيقة
ليه مختار اعطي لها العصير الي فية السم 
وكان عابز ېقتلها
ردت داليا
وقالت…
الي حصل
ان بعد ما انت اعتقدت…
ان الواد غرق بسببك و هربت 
احنا بدانا نضغط علي صباح بكل الوسائل 
عشان …تعترف
لكن كانت رافضة تقول فين التمثال
ولولا هددناها …
اننا هنقتل امها
لولا… انها اعترفت
اخيرا 
علي المكان الي فيه التمثال
وقالت …
انها خبت التمثال عند جاره 
من جيران امها..
في بيت امها القديم ..
وكنا هنروح لبيت الجارة …ونفتعل اي حجة 
عشان نجيب التمثال
لكن… الجارة طلعت مسافرة وهترجع بعد اسبوع
وبعد ما وصفتلنا صباح المكان …واتاكدنا اننا عرفنا مكان التمثال…
اعتبرنا ساعتها ان التمثال بقي في حوزتنا خلاص
وكان ناقص بس اننا ننتظر الفرصة المناسبة
عشان
نهجم علي البيت باليل وناخد التمثال
لكن …في نفس التوقيت ده
عرفنا من تامر…
ان ياسر عرف ان ابن اخوه ماټ
وده كان بسبب الغلطة الوحيدة
الي ارتكبها تامر ….
لما اقترح عليك
تروح تعيش في بيت اخوك عمران القديم
ومكنش ساعتها واخد باله
انك ممكن تقابل الجيران… وتعرف منهم
ان ابن اخوك ماټ…
والتاريخ الي ابن اخوك ماټ فيه كان..
قبل ما اخوك عمران ېموت
ولما عرفنا انك …
بدات تنكش ورانا …
وناوي ترجع البيت عند صباح تاني
فا قررنا اننا نخلص منك انت وصباح…
وفي الاول..
حاولنا نوهمك ان صباح بتخونك مع مختار
فا طلبنا من صباح تفتح الشباك
اول ما نتصل بيها…
ونقولها انك في الجنينة
وبالفعل …حاولت صباح تبين 
ان في علاقة غبر شريفة … بتجمع بينها وبين مختار
وده كان عشان انت تثور…. وټقتلها
لكن انت معملتش كده 
وتجاهلت الي حصل
فا كان لازم نشوف حل تاني عشان ..
نخلص منكم ..
فا حولنا نعرفك ان صباح هي الي قټلت اخوك…عشان ټقتلها
فأحطلك مختار رسالة في الدولاب…وعرفك انها قټلت اخوك
لكن بردوا لقينا ان الموضوع مفرقش معاك
وكان الحل الاخير
اننا نحط السم لصباح في المج الي عليه بصماتك 
عشان …
صباح ټموت ..
ويتهموك انت بقټلها
وساعتها ..
هنبقيي خلصنا منكم انتوا الاتنين
وميبقاش في
حد يعرف قصة التمثال الفرعوني
لان مكنش حد يعرف موضوع التمثال غير…
عمران ….وام صباح
ودول ماتوا هما كمان
بصتلها بغيظ
وقلت..كملي
قالت…
المهم…بعدما مختار اعطي لصباح السم
انتظر في الجنينة عشان يتاكد انها شربتة فعلا
ولما مختار سمع صوت صړاخ
افتكر ان الي ماټ هي …صباح
فا بلغ البوليس..
عشان يحضروا بسرعة و يقبضوا عليك
وطبعا…. كنا متاكدين ان التهمة هتبقي لبساك
لان بصماتك كانت علي المج الي فيه العصير
لكن …الي حصل
اننا اكتشفنا بعدين 
انك اختفيت من المكان…
وان الي ماټت هي ام صباح…
والاخطر من كده …
هو…
اننا لما روحنا للشقة الي صباح قالت لنا عليها
ان فيها التمثال
اكتشفنا… ان صباح خدعتنا
ومفيش تماثيل ولا اي حاجة
هناك…
ولما بحثنا عن صباح بعدها
لقيناها اختفت 
ومعرفناش نوصلها لغاية
دلوقتي
وفي اللحظة دي
سالت داليا
قلت..
عشان كده ساعتها
تامر كان بيسالني عن صباح باستمرار
قالت..ايوه
قلت …تمام
انا كده فهمت الي كنت مش فاهمة
ردت داليا بتوسل
وقالتلي..
انا قولتلك علي كل حاجة بلكل صدق اهوه
اوفي بوعدك بقي…
ورجعلي ابني
بصيتلها وابتسمت 
وقلت ساخرا
ده في المشمش
انتي عايزة تاخدي ابنك… وتمشي
وبعد ساعة الاقي حد جاي بيضربني برصاصة في قلبي
لا مضمنكيش معلش
ردت داليا وهي بتتوسل
وقالت …
طيب عايز ايه ضمانات
عشان…
تصدق اني مش هاذيك
لما اخرج من هنا
قلت.. تكتبيلي تعهد 
بانك مش هتتعرضيلي تاني
قالت بلهفة
موافقة..
هات الورقة وانا امضيلك تعهد حالا
فكرت شوية
وبعدين 
قلت..لا يا حلوه
انا مش عايز تعهد منك لوحدك
انا عايز التعهد من كل افراد العصابة نفر نفر
ردت داليا
وقالت…
بس هما لو عرفوا انك عايز تمضيهم علي تعهد
بعدم التعرض 
مش هيرضوا يجيوا
قلت..خلاص متقوليش ليهم اني هنا اصلا
واطلبي منهم يجوا باي حجة تانية
اقولك…فهميهم انك لاقيتي التمثال
هنا في الشقة …واطلبي منهم يجوا ياخدوة
وانا متاكد انهم لما يعرفوا انك لقيتي التمثال هيجوا
بصتلي داليا بلؤم
وقالتلي..
انت متاكد انك عايزهم يجوا عشان الاقرار 
ولا عشان حاجة تانية
بصتلها بجراءة
وقلت.. عايزهم عشان حاجة تانية
عندك اعتراض
قالت..لا بس عايزهم يجوا ليه
قلت. بصراحة
انا ناوي اقتل مختار … عشان هو الي اقترح قتل عمران اخويا
وناوي كمان
اؤدب تامر صاحبي هو… ومراتة…
ولو ساعدتيني..هسامحك واخرجك من هنا
و هتبقي دي الطريقة الوحيدة
الي هتخلصي بيها نفسك انتي وابنك مني
فكري …وليكي الاختيار
بصتلي داليا شوية
وسالتني
يعني لو سلمتهملك هتسيبني امشي انا وابني
قلت..ايوه طبعا
ردت داليا
وقالتلي… انا موافقة اني اساعدك
عايزني اعمل ايه
قلت.. تستدرجيهم كلهم لغاية هنا
ردت داليا بحماس
وقالت..
هات الموبيل
قلت.. لا
الموبيل هيبقي في ايدي انا
وانتي كل الي هتقولية هي جملة واحده
انا لقيت الامانة
تعالوا بسرعة علي شقة صباح
وقبل ما اعطي لداليا الموبيل
حذرتها
وقلت..
خلي بالك انك هتفضلي هنا لغاية هما ما يجوا
فا خلصي نفسك وشوفي هتجيبيهم ازاي
وبالفعل اتصلت داليا بمختار.. وتامر… وعزة
واخبرتهم بانها وجدت التمثال فعلا في شقتي
وطلبت منهم يحضروا حالا
عشان 
يساعدوها ويعملوا تموية
لانها مش عارفة تخرج من الشقة بالتمثال
وواضح انهم بلعوا الطعم
لانهم… قالولها انهم جايين
وبعد ما اجرت داليا الاتصال..
ورجعتلي الموبيل
فضلت مترقب وصولهم…
وبحسب الثواني… وبدعي ربنا انهم يجوا

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى