رواية مازالت زوجتي رحيم ورحمه بقلم كيان كاتبه

الشغل بس لو سبتنا نمشى ان شاء الله مش همشى من الشغل بكره غير
وانا مكلمه المهندس وهخليه يرجعك وتسيبك من حكايه السرقه دى….
عمر قعد على كرسيى ومدد رجله على طربيزه..رغى رغى رغى…رغايه انتى يا ندى …انا هسيبك تمشى المرادى بس بشرط…شاور بصباعه على خده…..وكمان سحبت الاعتذار علشان تعرفى تعملى محضر وتقولى فيه المرادى انى خطڤتك لان دى مش هتكون اخر مره وخلى بالك مش كل مره هتخرجى من هنا سليمه..وغمزلى بعينه وشاور بصباعه على خده تانى..
فضلت فتره ساكته بستغفر وبقرا قرأن فى سرى وبدعى من قلبى ربنا ينجينى انا وسهى ونخرج من هنا على خير ومنوجعش قلب اهلنا علينا وقبل ما ارد كنا سمعنا صوت جامد بره ودخل اكتر من واحد من الحرس..
فرد امن الحق ياعمر باشا عربيه البشمهندش شهاب داخله على الفيلا عندنا..
عمر قام بسرعه ومسكنى من ايدى..اخرج بسرعه عطلهم شويه..وانتى تعالى معايا..بدأ يشدنى علشان امشى معاه بس المخدر كان لسه مأثر عليا ووقعت كذا مره منه اخر ما زهق شالنى وطلع بيا على السلم..
ندى سبنى بالله عليك انا عملتلك ايه لكل دا…
عمر حظك الاسود ياندى رماكى فى سكتى وبقيتى اللعبه بتاعتى ومش هخلى حد ياخد لعبتى منى..
ندى أرجوك سبنى امشى وانا مش هجيب سرتك لحد وهنسى انى شوفتك وانت كمان انسى انك شوفتى وحياه مامتك..وقبل ما أكمل كان نزلنى وضربنى قلم بكل قوته لدرجه انى كنت هقع بس هو لحقنى وشالنى تانى واتكلم بكل ڠضب وهو بيدخل بيا اقرب اوضه…
عمر قولتلك متجبيش سيره امى على لسانك تانى رمانى على السرير پعنف وفضل يدور على حاجه معرفش ايه هيا زى المچنون ورجعلى تانى ماسك فى ايده قلم وورق…وعدلنى فى حضنه…امضى يابت..
ندى بدموع ڠرقت وشى وبحاول ابعد عنه ..مش همضى على حاجه عاااااا ايدى سيب ايدى هتتكسر فى ايدك ااااااه حرام عليك.
عمر امضى بقول بسرررررعه امضى والا وحياه امى حالا اخلصى امضى بأسمك كامل ورقم بطاقتك.. شكله رعبنى وخۏفت ينفذ تهديده مضيت على ورق فاضى كتير اوى…واخيرا ساب ايدى اللى كانت هتتكسر من شده مسكته وقرب من وشى اوى وهمس قدام شفايفى…انتى بتاعتى لوحدى.. نهى كلامه وانا ببصله بزهول كأنه تنين براسين فوقت على صوته..لسه بټوجعكحركت راسى بلا ساب ايدى وخد الورق وخرج من الاوضه…اترميت على السرير ابكى بحرقه…لكن برغم كل اللى بيحصلى مش عارفه ليه مطمنه وحاسه ان فى خير ورا كل اللى بيحصل دا ويقينى بالله عمره ما خاب…
شهاب اوعى من طريقى بقولك انت اټجننت يا ولد انت بتمنعنى ادخل بيتى..بعده عن طريقه ودخل يسند على عكازه وجنبه صديقه عبد الرحيم..عمر انت ياولد انت فين يازفت..
نازل ببرود على السلم وبيصفر كالعاده..
عمر اهلا اهلا بالبشمهندس شهاب منورنا والله..
شهاب قرب منه ومسك فى رقابته..البنت فين يا حيوان انت عملت فيها ايييه…حصلت ياعمر للخطڤ للدرجاتى اخلاقك بتنحدر..بعد عنه وقعد على اقرب كرسى بتعب…للدرجاتى انت ورثت صفاتى بس فوق يا ابنى اوعى تكون زيى ولا تغلط غلطى…
عمر قرب من والده وحط ايده على كتفه…متخفش يا ابو عمر انا مش هغلط غلطك..بالعكس انا هصلح الغلط اللى انت عملته زمان..وهتشوف..
شهاب انت مش هتبطل تفكيرك دا يابنى فوق لنفسك وانسى الماضى وخلينا نبدأ من جديد انت اللى فضلى بعد سفر اخواتك خليك جنبى انا كبرت ومحتاجلك…
عمر پألم وۏجع…انسى مش بالسهوله دى…وقبل مايكمل كانت ندى نازله تجرى من على السلم..وقفت بعيد عن عمر وبتتكلم بكل خوف وړعب واضح على وشها المضړوب…
ندى بشمهندس شهاب الحمد لله ان حضرتك جيت.. ارجوك خليه يسبنى امشى انا وصحبتى…وسامحو على اللى عمله وخليه يرجع شغله انا خلاص مش زعلانه منه….بس يخلينا نمشى ويحلف قدام حضرتك انو مش هيتعرض لنا تانى ابدا..
شهاب بص لصديقه عبد الرحيم بحزن وسند بأيده وراسه على العكاز..
عبد الرحيم اهدى يابنتى احنا هنروحك حالا اهدى متخفيش وصحبتك كويسه ومستنياكى بره فى العربيه مرضيتش تروح من غيرك… يله يابنتى تعالى..حاولت ابعد على اد ما اقدر عن عمر وسرعت خطواتى علشان امشى لكن هو كان اسرع منى
عمر دى بتاعتى ملكى محدش هيخدها منى …شدنى فى حضنه اكتر وهمس جنب ودنى…انتى بتاعتى يا ندى وقولتلك مش هتخرجى من هنا الا وانتى ملكى…فاااااااهمه.
ندى ابعد عنى انت ايه مبتخفش من ربنا اتقى الله يا اخى…انت فاكر نفسك ايه علشان تخطفنى انا وصحبتى وتقلق قلب اهلنا علينا بالشكل دا…. وقبل ما اكمل رد عمو وقال..
عبد الرحيم سبها يا عمر يابنى…وانتى اهدى يا بنتى احنا لسه راجعين من عند اهلك..
اهلى …الكلمه هزتنى وقلبى انقبض من كتر الړعب…حاولت افلت من ايده ولكنى كالعاده فشلت..عامل زى الكماشه ماسك فيا بأيده الاتنين ولما حاولت اجرى منه رفعنى عن الارض خالص …بصتلو بكل ڠضب ورجعت براسى لورا بتلاشى قرب وشه منى وهو بيبصلى بتسليه وابتسامه مستفزه على وشه….
ندى احترم نفسك يا قليل الحيا انت وابعد عنى…انت ايه قله ادبك دى كلها…قربنى اكتر وحط جبهته على جبهتى وقالى…
عمر اغلطى كمان مره وانا اعضك من لسانك حالا…
شهاب بكل عضب وبأعلى صوت…سبها بقى يا بن الكلب انت ايه مصنوع من ايه…سبها بقولك خلينا نروحها علشان تلحق العزا….
..انا سمعت غلط اكيد…عزا ايه وعزا مين معقول تكون امى لا لا يارب امى لا…لقيت ايدى الاتنين تلقائى بتمسك فى تيشرت عمر بكل قوتى رغم الألم الشديد اللى فى ايدى لكن الم قلبى اقوى.. وبصتله بړعب وبدأت اترعش بين ايده وبلعت ريقى بصعوبه واتكلمت بصوت مهزوز من شده خوفى..
ندى هو قال عزا….شدنى اكتر لحضنه ومبعدش بعيونه عنى…
واتكلم بكل حزم..
عمر عزا ايه اللى البشمهندس شهاب بيقول عليه يا استاذ عبد الرحيم…
عبد الرحيم ببالغ الحزن والأسى فى صوته…البقاء لله يابنتى والدك توفاه الله…..
….وكأنى خت سکينه فى قلبى قسمته نصين….وبدأ نفاسى يروح والدنيا تدور بيا…مسكت اكتر فى عمر…ونفاسى بدأ يقل اكتر واكتر…
عمر ندى اهدى…اتنفسى خدى نفس مټخافيش..شلنى بسرعه وهو پيصرخ باعلى صوته….عربيه بسررررررعه….
بعد مرور 6شهور……
..لو الدموع بترجع اللى راح كنت بكيت عمرى كله بس يرجعلى ابويا..مكنش ينفع استسلم للحزن…لازم اكون قويه علشان امى..اه امى يارب اشفيهالى واحفظهالى.
..حصل حاجات كتير فى الشهور اللى فاتو دول بس اهمهم انى…..اتجوزت….
فلاش بااااااااااك
عمر ماسك ايدى وبيسوق بسرعه مجنونه…اهدى واتنفسى مټخافيش احنا قربنا على المستشفى..نزل بسرعه وشالنى ودخل يجرى دكتور هنا بسرعه….بعد الكشف قالو عندى صدمه عصبيه حاده فضلت شويه فى المستشفى وهو جنبى مسبش ايدى طول الوقت مهما حاولت اشدها من ايده.
وكل ما دموعى تنزل على خدى يمسحالى.
وفجأه قرب منى وهمس قدام شفايفى.
عمر لو فضلتى تعيطى كده هعتبرها دعوه صريحه انى اسكتك بطرقتى..وبص على شفيفى وغمزلى بعيونه.
ندى بغيظ وڠضب ابعد عنى ملكش دعوه بيا.
عيطت اكتر انت اييييه كمان مش عايزنى احزن ولا اعيط على ابويا اما انك عديم الاحساس مش بس عديم الادب والأخ.. وحسيت انى اقدر امشى وطلبت من الدكتور اخرج.
لازم اودع
بابا لازم كنت اشوفه واعرف ماټ
ازاى وهو عمره ما اشتكى

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى