رواية أسيرة الشيطان كااااامله

نزل بيديه على كتفها رفعت ايديها صفعته بصريخ لم يهز له جفن 
: ساجعلك تندمين أيتها الغبيه 
وقف بجسده العريض أمامها نزع حز.. ام بنطاله ورفه بيده يضـ.. رب الهواء ليصدر صوتًا جعل جسد حوراء يرتجف من الخوف قام بضـ.. ربها ضـ..ربتان كان سيضـ.. ربها مره أخرى   لولا كسـ.. ر باب الغرفة 
نظر إليها واثار التعـ.. ذيب على وجهها وجسدها الضعيف بتفتح عنيها بضعف بيرا الخوف والرعب في عينها ليطلق رصا.. صه في منتصف رأسه سقط دارك جـ..ثة هامدة خرجت منها صرخة رفعت نظرها إلى نظراته المتسلطه على جسدها الذي يرتعش من الخوف بيقرب عليها بهدوء انحنا على قدمه أمامها نظرة إليه برعب وهي تتذكر وجه جيدًا فق أيديها لبتفاجا برأسها تميل على صدره فاقده الوعي حملها على كتفه وخرج من الغرفة

بيخرج الطبيب من غرفتها بيقرب عليه بخوف
: مفيش قلق خالص هي عندها شويه كدمات وختـ.. وش مكان التعـ.. ذيب أنا كتبتلها على أدوية تمشي عليهم وهتبقي كويسة أنا ادتها مهدئ علشان جسمها ياخد فترة من الراحه وهتفوق الصبح 
اوما له بهدوء وهو بيشاور بالخروخ خرج الطبيب بخوف من المنزل أتجه نحو غرفتها بيدخل بتكون الخادمه بجانبها قامت مسرعه بحترام من دخول سيدها شاور بصباعه بالخروج خرجت الخادمه قرب على السرير وقف يتفحص ملامحها الهدئه المليئه بالكدمات والجـ.. روح خرج من الغرفة رمق الخادمه ببرود
: خليكي معاها ومتسبهاش
: حاضر سيدي

طرقة وصال على الباب بهدوء ثواني واعطاها الأذن فتحت الباب ودخلت 
: بابا الأكل جاهز 
: روحي أنتي وانا هخلص الورق اللي قدامي وهبقي أكل 
قربت عليه بهدوء وقفت أمامه: بابا حبيبي أنت مكلتش حاجه من أمبارح وكده غلط عليك يلا قوم كل وخد العلاج 
: حوراء كلمتك

: لا رنيت عليها التليفون بيرن بس محدش بيرد بابا أنت ليه معرفتنيش أنك حجزتلها تذكّرت السفر 
: مكنتش عايزكي تعرفي لأنها مش مستحمله تشوف دموعك 
: أنا مش مصدقه بقي يوسف يعمل فيها كدا ومع مين مع صحبتها
: النصيب قوليلي مش بتنزلي الجامعة بتعتك ليه 
: هنزل من بكره 
قام جمال من على المكتب خرج مع أبنته دخله إلى غرفة السفره جلس كل منهم وبدأه يتناوله الطعام وكل واحد يفكر في شئ مختلف قاطع الصمت وصال بتسأل 
: بابا أنت مش بتأكل ليه بابا 
أنتبه إليها: كنتي بتقولي إيه
: كل يلا علشان أنت باين عليك أنك تعبان
مدت ايديها مسكت كف ايديه بحب: مش عايزك تقلق عليها حوراء هتتخطه الموضوع وهتبقي كويسه وهي أكيد دلوقتي بتتفصح هناك وشيفه نفسها وأحنا هنا حطين ادينا على خدنا وبنقول ياترا إيه اللي حصلك يا بنتي فوق بقي يا بابا ويلا كل طب والله لو مكلتش مش هأكل

في نهار تاني يوم أستيقظ بفزع قام من على السرير أخذ مسـ.. دسه من على الكومودينه وخرج من الغرفة وجد الحراس طلعين بأسـ.. لاحتهم اتجه نحو غرفتها فتح الباب ودخل نظر إلى زوية الغرفة كانت جالسه تضع ايديها على اذنها وتصرخ شاور للحراس بالخروج خرجه بصمت 
: والله ما سمعت حاجه أنا اسفه ونبي خليني أمشي من هنا 
رفعت وجهها تنظر إلى ملامحه التي باتت تحفظها: أنت

: اهدي مفيش حاجه هتحصلك تاني أنتي بقيتي في أمان
: أنا عايزه أمشي من هنا 
: مش هينفع تخرجي من هنا أنتي بتصرفك الغبي وقعتي نفسك في ديره ملكيش فيها 
: أنا عايزه ارجع مصر مش هقدر اقعد هنا تاني 
نظرة إلى المسـ.. دس اللي في ايديه برعب 
: هتقـ.. تلني 
: لا متخفيش مفيش حاجه هتحصلك 
: أنت قتـ.. لت قتـ.. لت الراجل قدام عنيه 
: أنا عملت كدا علشانك 
: أنا عايزه أمشي من هنا وممكن اروح الغي البلاغ 
: أنتي لو خرجتي من هنا مش هترجعي مصر عايشه وخروج من هنا تنسيه خالص 
: يعني إيه أنت مفكر ان مفيش قانون في البلد 
سندت بكف ايديها على الحائط استقامت بهدوء وبكاء مسك ايديها لوها للخلف 
: أنا مبحبش الزن بتاعك دا اسكتي مش عايز اسمع صوتك وكلمه كمان أنا اللي هخلص عليكي مش هستني حد تاني 
وضعت ايديها على فمها تمنع صوت بكائها برعب دفعها رجعت للخلف خبتط في الحائط خرج من الغرفة نظر إلى الخادمه 
: مش قولتلك متسبهاش 
: أنا أسفه سيدي 
طرقها واتجه نحو باب غرفته دخلت الخادمه قربت عليها مسكت ايديها وقربت على السرير جلسة مسكت حوراء رأسها بين ايديها بتعب

مسكت الخادمه الادويه وقربتها على فمها 
: اتفضلي 
: مش عايزه 
: أنتي مصريه 
رفعت وجهها إليها: أنتي بتتكلمي عربي 
: اه خدي المسكن دا وارتاحي شويا 
: أنتي عايشه مع الشخص دا أزاي 
: اتعودة عليه 
: أنا محتاجه ادخل الحمام 
: خمس دقايق ويكون الحمام جاهز 
قربت الخادمه على المرحاض نظرة حوراء إلى طفها بتعب خرجت بعد فترة  
: الحمام جاهز 
هزت رسها: أنتي أسمك إيه 
: اسراء
: شكرا يا اسراء 
دخلت المرحاض نظرة إلى الملابس الموضوعه على طرف البانيو وقفت أمام المرايا نظرة إلى البقع الزرقاء اللي على جسدها بدنوع قربت على البانيو نزلة بجسدها في المياه الدفئ تستريح من ألم جسدها 
طرقة اسراء الباب بعد فترة بقلق 
: أنسه حوراء أنتي كويسه 
: اه ثواني بلبس وخرجه 
وقفت اسراء تنتظر خروجها فتحت حوراء الباب وخرجت وهي ترتدي شميز طويل فقط 
: مفيش لبس غير دا 
: لا، ريان بيه مستنيكي على الغداء 
نظرة إليها بستغراب: غداء 

: أمال هيسيبك من غير أكل أفتحي الدولاب دا ممكن تتلقي حاجة أطول من كدا شويا 
: بس أنا مش هنزل مش عايزه منه حاجه 
: لا لا مينفع لازم تنزلي علشان تخدي الأدوية 
قربت اسراء على الدولاب طلعت فستان رقيق بحملات عريضه نازل بطول 
: دا ينسبك أكتر 
هزت رأسها بنعم أخذته منها ودخلت المرحاض ارتداته وخرجت نزلة مع اسراء إلى الأسفل اتوجهت نحو غرفة الطعام قربت على المقعد وجلسة بتوتر 
وضع الطعام في فمه ببرود 
حركة نظرها على ايديه وهي تنظر إلى اظافرها الطرقه أثر من يوم الطائرة 
: أنا همشي من هنا أمتا 
شاور على الطبق بهدوء: كولي 
: مش عايزه أكل جوبني الأول 
: أهلك معلموكيش ان الأكل ليه أحترام يلا كلي 
علت نبرة صوتها: قولتلك مش عايزه أنا عايزه أمشي من هنا 
: محدش بيمشي من هنا غير لما أنا اقرر واقول مين يمشي ومين لا وخروج من هنا مش هتخرجي غير لما اقولك 
: ليه أنت خطـ.. فني 
: أنا مبعدش كلامي مرتين يلا كلي 
نظر إلى الطبق وقطـ.. ع قطعة لحم بالسـ.. كين ووضعها في فمه بالشوكه
ضـ.. ربت الطبق وقع على الأرض 
: قولتلك مش عايزه أكل 
رفع نظره إليها: اللي بيقلل من نعمة ربنا مبشفقش عليه أبدًا لمي الأكل وكليه
: مش هأكل أكل من على الأرض 
: أنتي لو تعرفي أزاي بيأكله الحيـ.. وانات مكنتيش عملتي كدا
: كويس أنك عارف أتفضل انت 
قام من على الكرسي قرب عليها بهدوء سحبها من شعرها أوقعها على الأرض 
: لمي الأكل من على الأرض
مسكت الطبق بيد مرتعشه لمت الطعام المسكوب ببكاء 
: أطلعي أوضتك وممنوع عنك الأكل لمدة يومين 
زادت في البكاء أتعصب ريان منها 
: أنا قولتلك مش عايز عياط إيه مسمعتيش يلا أطلعي على أوضتك 
: مش عارفه أوضتي 
سحبها من معصمها وخرج من غرفة الطعام حاولة تلحق خطواته السريعه صعدت إلى الطابق الثاني فتح باب الغرفة دفعها وقعت على الأرض

وخرج

في المساء كان جالس على مكتبه ماسك الاب توب ينهي عمله سمع صوت صريخ من الخارج قام خرج مسرعًا وجد الحارس داخل من باب المنزل وفي يده حوراء رفعت وجهها للأعلى حتي تستطع رأية وجهه  تنظر إليه بأعينها الحمراء 
: ريان بيه الهانم كانت بتحاول تهـ.. رب من الباب بس أحنا مسكناها 
: سبها وأخرج برا ولو حولت تهرب تاني أستعمل معاها العـ.. نف 
أومأ له الحارس وخرج مسرعًا من المنزل قرب ريان بخطوات بطيئة وقف أمامها وهو واضع ايديه في جيب البنطال 
: كنتي بتحاولي تهربي مني أنتي لو في بطن أمك أنا هقدر أجيبك 
: أنا عايزة أمشي من هنا أكيد بابا قلقان عليا وبلغ السفارة خرجني من هنا وأنا مش هجيب سرتك خالص 
وقعت على الأرض بسبب ايده التي صفعتها على وجهها سببت في نز.. يف فمها شعرت بالـ.. ماء يملئ فمها وبفكها قد تكسر أثر الصفعه 

بدأت عينها بذرف الدموع 
نزل لمستوها مسك شعرها بعـ.. نف 
: أنا مش حذرتك قبل كدا أنك متعليش صوتك عليا ولا تخلفي كلامي ومع ذالك بتخلفي كلامي وأنتي عارفه أنك مش هتقدري تقفي قدامي وبتقفي بس مش ريان اللي واحده تقف قدامه أنا هعيد تربيـ.. تك من أول وجديد
افلت شعرها لتقابل الارض مجددًا 
: اقفي 
استقيمت وهي تشعر بدوخه شديده أثر الضـ.. ربه
: على أوضتك 
هزت رأسها بنعم واتجهت نحو الدرج وقفت أمامه ببكاء هي حقً لم تحفظ المنزل جيدًا اتجه نحوها من الخلف سحبها من معصمها وصعد إلى الأعلى أتجه نحو غرفتها دخل دفعها لتقع على السرير 
: مفيش خروج من هنا غير بإذن مني مفهوم 
أنها حديثه بنبرة تحذير هزت رأسها بالمواقف
بعتذر عن عدم نزول الفصل أمبارح 
الفصل الرابع

بتدخل البرنده بعد خروجه من الغرفة بتحاول تهدي نفسها بتنظر من البلكونة بتتفجأ أنها على حافت الجبل قبل ما بتستوعب بتتفجأ بزجاج باب البرنده بينـ.. فجر صرخت برعب في خلال ثواني بيكون ريان واقف أمامها وفي خلفه الحراس رياب  بيحمل حوراء المنكمشه على الأرض بخوف والحراس وقفين لحمايته بيدخل ريان الغرفة 
: أنا معملتش حاجه حرام عليكم سبوني أبعد عني 
وضعها على السرير مسك ايديها وحاول يهديها 
حوراء بصريخ: أبعد عني
: هششش أهدي شويا
رفعت وجهها نظر إليه بأعينها الحمراء
: أنا مش عايزة أهدي أنا عايزه افهم أنا هنا بعمل إيه أنت عايز إيه مني 
: كنت سبتك تمـ.. وتي احسن واخلص منك بدل وجع الدماغ دا 
: جوبني على سوالي أنا عايزه دلوقتي جواب
: عايزه أجابه لكل الاسئله دي تعالي ورايا 
اتجه نحو باب الغرفة استقيمت حوراء بخوف من وجود الحراس معاها في الغرفة خرجت خلفه هبتط الدرج قربت نحو الغرفة الذي دخلها 
: اقفلي الباب وراكي 
اغلقت الباب وقربت بخطوات بطيئة وضع اوراق على المكتب ببرود 
: تعالي أمضي على الورق دا هو دا الحل الوحيد اللي يخليهم يبعده عنك 
: دا ورق إيه 
قربت على المكتب مسكت الورق ثواني وصرخت فيه بغضب 
: أنت مجنون أنا مستحيل اعمل كده 
قرب عليها وهي رجعت للخلف بخوف سحبها من شعرها 
: الظاهر أنك مبتسمعيش الكلام قولتلك متختبريش صبري معاكي أنا لغيط دلوقتي مش عايز أتغابه عليكي مراعي أنك بنت شوفتي من قلم واحد بوقك أتعـ.. ور ونـ.. زف أزاي يلا أمضي على الورق 
: أنا المـ.. وت اهون عليا من أني أكون مراتك 
: الظاهر أن لسانك دا هقطـ.. عهولك قريب 
مسكت ايديه برجاء: ارجوك خليني أرجع لبابا أنا مستحيل أتجوز واحد قـ.. اتل
: لو مش خايفه على نفسك خافي على أبوكي ولا أختك اللي لسه في سنه تالته وحلم حياتها أنها تكون دكتوره 
: وصال أنت عرفتها أزاي 

: أنا قولتلك لو في بطن أمك هجيبك مش صعب عليا أجبلك هما بيعمله إية دلوقتي زي أن أختك في الجامعة وكمان عشر دقايق هتخرج 
: اه سيب شعري حرام عليك أنت بتعمل فيا كدا ليه 
: أنا بحاول احميكي
: من مين 
: من الناس اللي وقعتي نفسك معاهم لما روحتي بلغتي عن رجالة دارك 
: ما هو مـ.. ات هيعوز مني إيه تاني
: بس لسه أخوه عايش ها قولتي إيه 
هزت رأسها بنفي وبكاء 
شدد على شعرها أكتر: بترفضي
: أول مره حد يرفضك لو أنا اول واحده هنهدش جدًا أنت شخص مريض مختل عقليًا قا.. تل محدش هيحب وجودك في حياته أنا بكر.. هك بكر.. هك
دفعها وقعت على الأرض صرخت من ألم جسدها فهي تحتاج إلى الراحه من ضـ..رب دارك رفعت وجهها تنظر إلى وجهه الغاضب قرب عليها زحفت للخلف بخوف 
: همضي بس بشرط يبقي جوزنا على الورق وبس ومحدش يعرف في مصر وترجعني لبابا 
وقف ينظر إليها ببرود أعصاب: أمضي 
استقيمت بتعب قربت على المكتب مسكت القلم نظرة إلى الورق اللي أتبل من دموعها ومضت وهي تشعر أن قلبها سيخرج من مكانه بسبب الرعب طرقة القلم ونظرة إلى الأرض 
ندا ريان بصوت مرتفع: اسراء 
دخلت اسراء بعد دقايق مسرعًا: أمرك سيدي 
: مش هقولك تاني متسبهاش لوحدها 
: أنا أسفه سـ.. 
: خديها على أوضتي 
رفعت حوراء وجهها إليه: بس 
: مفيش بس يلا أمشي معاها 
سحبتها اسراء من معصمها وخرجت من الغرفة صعده إلى الطابق العلوي دخلت غرفة ريان طبطبت اسراء على ضهرها بحنان 
: متعمليش في نفسك كدا 
: أنا مش طيقاه مش عايزه أبقي معاه أنا بكـ.. ره 
: معلش يا حبيبتي هو اه شديد وعصبي بس قلبه طيب جدًا 
: قلبه طيب دا مسـ.. خ شيـ.. طان مستحيل يكون انسان 
: طب قومي معايا غيري هدومك وارتاحي شويا
: بس أنا ممعيش هدوم 
: البيه جبلك هدوم أفتحي الدولاب وطلعي اللي ينسبك 
نظرة إليها بستغراب: جبلي أنا 
: اه هدخل اجهزلك الحمام 
طلعت ملابس من الدولاب ودخلت المرحاض أخذت حمام دفئ نظرة إلى أنحا المرحاض ضربت رأسها بغيظ 
: اسراء ممكن تجبيلي الهدوم من عندك على السرير 
نظر ريان إلى ملابسها الموضوعه على السرير أخذهم واتجه نحو المرحاض فتح الباب شئ بسيط مد ايديه بالملابس أخذتهم منه واغلقت الباب ارتدات الملابس وخرجت وقفت مصدومه من وجوده معاها في الغرفة 
: هي فين اسراء 
: نزلة 
أخذ أوراق من الكومودينه وخرج اتنهدت حوراء براحه

خرجت من السكشن ركبت سيارتها مسكت الهاتف من الحقيبة حاولة تتواصل مع شقيقتها حوراء لم تجيب عليها شغلت السيارة وأنطلقت خرجت من الجامعة رن هاتفها بعد فترة نظرة على المقعد بجانبها تنظر إلى أسم المتصل قبل ما ترفع وجهها أتصدمت في الدكسيون فاقده الوعي 
وقف مصدوم نزل من السياره مسرعًا قرب على سيارتها فتح الباب رجع رأسها للخلف فزع من الـ.. دماء اللي على وجهها حملها وخرج قرب على سيارته وضعها في الخلف ورجع لسيارتها أخذ هاتفها وحقيبتها وأغلق السيارة وقرب ركب سيارته وأنطلق كان ينظر إليها من الحين للأخر في المرايا وصل إلى المستشفى حملها واتجه نحو المستشفى ثم إلى غرفة الطوارئ وضعها على سرير المستشفى أخذت جلفز ارتداه وبدأ في عمله فتح الباب بعد فترة وخرج بإرهاق 
: كلمته حد من أهلها 
: اه يا دكتور تامر رنينه على والدها وهو جاي في الطريق 
: طب كويس لما يجي أبقي نديلي من المكتب وخاليكي معاها 
: حاضر يا دكتور تعوذ حاجه تانيه 
: لا روحي أنتي وابعتيلي كوباية قهوه 
: حاضر 
فتح باب المكتب دخل المرحاض وقف أمام المرايا نظر إلى ملامحه فتح المياه غسل وجهه وخرج أخذ البالطو من على الشماعه ارتداه وجلس على الكرسي بتعب غمض عينها وهو بتذكر الحـ.. ادث
طرق الباب بعد دقايق أمر بالدخول دخلت الممرضه وهو ما زال مغمض عينه 
: دكتور تامر والد البنت اللي جت من شويا برا 
: روحي أنتي
استقام بهدوء خرج من المكتب أتجه نحو غرفتها فتح الباب ودخل 
فتحت عنيها تشعر بألم شديد في رأسها رفعت ايديها تضعها مكان الجـ.. رح مسك ايديها الطبيب
: لا متجيش يمت الجـ.. رح علشان ميتعبكيش 
غمضت عنيها وفتحتها مجددًا 
قرب على السرير جمال بقلق 
: أنتي عامله ايه دلوقتي حاسه بأيه 
: متقلقش يا بابا أنا كويسه هو إيه اللي حصل 
: أنا اللي عايز أسالك إيه اللي حصل 
: مش فاكره غير أن تليفوني كان بيرن ومش فاكره حاجه تاني
: بعد كدا متبقيش تبصي في التليفون علشان مش ذنبنا أنك تكوني متهوره في السواقه بتعتك
رفع جمال نظر إليه بغضب: أنت بتتكلم أزاي 
: حضرتك بسبب استهتار بنتك أنا كان ممكن أتسجن لانها كانت شايفه أنها ماشيه على طريق عمومي وفيه عربيات حوليها وبرضو بصت في التليفون أنا حولت أتفداها بس معرفتش 
حرك جمال نظره إليها: أنتي غبيه أنا مش قولتلك ميت مره مترديش على التليفون وأنتي ماشيه في الطريق عقاب ليكي بسبب أهمالك العربية هتتسحب منك
وصال بتعب: بابا
: اخرصي مفيش كلام، احنا اسفين يا دكتور
: تامر 
: أحنا اسفين يا دكتور تامر ولو فيه أي حاجة في عربيتك أنا متكفل بمصرفها 
: مفيش داعي يا فندم، ألف سلامة 
: الله يسلمك نقدر نخرج من هنا امتى 
: دلوقتي لو تحبه هبعتلها ممرضه تسعدها 
: شكرًا

في السماء دخلت الخادمه الغرفة بحترام
: الأكل جاهز سيدتي 
: أسمي حوراء مش سيدتي أنا مليش نفس
: مينفعش حضرتك لازم تكلي علشان ادويتك 
خرجت من الغرفة نزلة خلفها قربت على غرفة الطعام أتفجأة بوجود شاب جالس مع ريان على السفره صمت الشاب أول ما دخلت حوراء جلسة بصمت وبدأت تتناول الطعام 
نظر جميس إليها بستغراب: مين دي 
ريان وهو يمضغ الطعام: مراتي 
حركة وجهها إليه بغضب: دا مكنش اتفقنا أنك تعرف حد بجوزنا 
: شكلك لسه متعلمتيش أزاي تحترمي الأكل 
: متتهربش من أتفقنا أنت كدا خلفت الأتفاق 
مسك السـ.. كين اللي على السفرة ووضعه على رقبتها نظر جميس إليه بستغراب 
: كلمه كمان وهفـ.. صل رقـ.. بتك عن جسـ.. مك أنتي فاهمه 
نظرة إليه برعب بعد السـ.. كينه من على رقبتها قامت مسرعًا خرجت من الغرفة صعدت إلى الأعلى دخلت الغرفة القت بجسدها على السرير تكتم بكائها في الوساده
الفصل الخامس

استيقظ في نص الليل لم يجدها بجانبه استقام مسرعًا أتجه نحو المرحاض طرق على الباب بهدوء
: حوراء أنتي جوا 
لم يستمع لأي رد: لو مفتحتيش الباب حالًا أنا هدخل 
فتح الباب وجد المرحاض فارغ خرج من الغرفة دور عليها في جميع أنحاء المنزل سمع صوت صريخها أتي من الخارج رقض مسرعًا وفي خلال دقيقتاين كان أمامها 
كانت بتجري مسرعًا من الخوف اتلوت قدمها قبل ما بتقع بتلحقها ايد صلبه مسكت في حضنه وهي بتصرخ برعب وبتحاول متبصش خلفها
: فيه وحش الوحش ورايا 
مسح دموعها بهدوء: دا مش وحش دا الكلب بتاعي 
غمضت عنيها بتعب وهمست: خدني من هنا عايزه أدخل 
حاول يبعدها عن حضنه مسكت فيه أكتر: مش قادره أقف على رجلي 
ميل حملها لفت ايديها حولين عنقه ووضعت رأسها على صدره أتجه نحو المنزل دخل الغرفة وضعها على السرير كانت نائمه نظر إلى ملامحها الهادئه نزل بنظرة على رقبتها نظر إلى الجـ.. رح الصغير من أثر السكـ.. ين بالأمس غطاها بالحاف وخرج للبرنده طلع علبة السجاير من جيب بنطاله طلع واحده وضعها في فمه وأشعلها

أستيقظت تاني يوم على ضوء أشعت الشمس الضاربه على وجهها رفعت ايديها بنوم وضعتها على وجهها بضيق اتفتح الباب ودخلت الخادمه بحترام
: سيد ريان ينتظرك على الفطار سيدتي
: حاضر 
خرجت الخادمه استقيمت من على السرير دخلت المرحاض أخذت حمام دفئ وسرحت شعرها وخرجت من الغرفة أتجهت نحو غرفة الطعام فتحت الباب ودخلت وجدت نفس الشاب الذي رائته بالأمس كان يتناول الطعام مع ريان جلسة بصمت وبدأت تتناول الطعام فهي جائعه 
قطع الصمت جميس بتسأل
: أتجوزته أمتا 
: لما كنت في مصر 

: عربيه، يعني أنت كنت نازل تتجوز مش شغل زي ما عرفت الكل 
: خلصت الورق اللي طلبته منك 
: كل الأوراق جاهزه على مكتبك 
استقام جميس: أنا خلصت أكلي هروح أخلص بقيت الشغل
هز ريان رأسه بهدوء خرج جميس نظر ريان إليها
: كنتي بتعملي إيه أمبارح بليل في الجنينه 
: حسيت أني مخنوقه أمبارح ونزلة أشم حبت هواء أنا شبعت عن اذنك 
قربت الخادمه عليها بالعقار وضعتها أمامها: أدوية حضرتك 
أخذت العقاقير تناولتها وأتجهت نحو الغرفة دخلت نظرة إلى هاتفها الموضوع على الكومودينه أخذته بلهفه ممزوجه بفرح وطرقة على والدها لم يمر ثواني وأجاب على الفور
حوراء بلهفه ممزوجه بدموع فرح: بابا حبيبي عامل ايه 
: الحمدلله يا بنتي أنتي عامله ايه قلقتيني عليكي بقالي يومين بحاول اتواصل معاكي مش عارفه 
: معلش يا حبيبي مكنتش قادره ارد على حد 
: أنا مش عايزك تحطي الموضوع في دماغك أنتي كنتي قدامه وهو أخترها هيا أنا مش بقولك الكلام دا علشان تزعلي أنا بقولك كدا علشان تشليه من دماغك هو سابك بيديه 
: أنا خلاص نسيت الموضوع دا 
: لو عرفتي تخبي عن الدنيا كلها مش هتعرفي تخبي عني أنا عارف ان الموضوع صعب عليكي بس يا حبيبتي اللي ميبقاش عليكي متبقيش عليه وربنا شيلك الأحسن 
حاولة تخبي صوتها الباكي: وصال عامله ايه 
: الحمدلله كويسه هي دلوقتي في الجامعة 
: لما تيجي خليها تكلمني، بابا أنت صحتك عامله ايه بتاخد الادويه في معادها 
: أنتي عارفه وصال واللي بتعمله، أنا هقفل دلوقتي عندي شغل لما اخلص هكلمك
أغلق الهاتف ووضعه على المكتب أمامه بحزن رفع وجهه ينظر إلى الداخل دخلت وصال تنظر إلى الأرض 
: بابا الفطار جاهز 
: أنتي مرحتيش الجامعة أنهارده
: حاسه أني دايخه قولت أروح بكره 
: لو تعبانه نروح المستشفى 
: مفيش داعي هفطر وأخد الادويه وهبقي كويسه 
: حوراء كلمتني بس أنا فكرتك في الجامعة أبقي كلميها 
: حاضر 
خرجت من المكتب اتجهت نحو غرفة الطعام جلسة وبدأت تتناول الطعام بصمت وهي تنظر إلى والدها من الحين للأخر بحزن من تعامل الجاد معاها تناولة القليل وأخذت العقاقير 
: أنا رايحه الجامعة 
رفع وجهه ينظر إليها: مش قولتي مش هتروحي
: نسيت ان عندي محاضره مهمه
خرجت من الغرفة أخذت حقيبتها وأخذت سيارة أجري وصلت بعد فترة أمام الجامعة أعطت السائق الأموال ودخلت السكشن وجدت الدكتور في القاعه نظر كل الطلاب إليها أتجهت نحو البيدج جلسة بتوتر من نظرات الكل 
: الدكتوره اللي لسه دخله تتفضل تخرج برا 
قامت وقفت وهي تنظر إلى ملامحه بتشبيه 
: أنا أسفه يا دكتور بس 
قطعها بحد: بس إيه هتبقي تيجي للعيانين وتقوليلهم أعذار أتفضلي أخرجي برا 
نظرة إلى الطلاب بحرج ثم إليه حاولة الثبات أمامه

بس حضرتك مش من حقك تطردني من المحاضره دلوقتي لأني جايه في معادي لو بصيت في ساعة حضرتك هتتلقي أن لسه فاضل خمس دقايق على معاد المحاضرة 
أتعصب من ردها عليه خبط على المكتب بتاعه 
: الكل يبص قدامه، وأنتي اتفضلي اقعدي

دخلت الخادمه في المساء وجدت حوراء نائمه قربت عليها تيقظها 
: سيدتي 
حوراء فتحت عنيها بكسل: فيه إيه الواحد ميعرفش ينام شويا وهو مخـ.. طوف 
: السيد ريان مستني حضرتك تجهزي علشان الحفله 
: روحي قوليله مش هتروح معاه في مكان 
: حسنًا 
بتخرج الخادمه بترجع حوراء تنام بعد دقايق الباب بيتفتح بقوه بتتفزع حوراء من دخوله المفجأ
: نص ساعة وتكوني جاهزة مفهوم 
: مش هروح معاك في حتي 
: عايزة إيه علشان تيجي معايا 
: لو نزلة النجوم اللي في السماء على شعري هاجي معاك 
: يلا أجهزي قدامك نص ساعه 
: أنا مش قولتلك أني مش جايه معاك الحفلة 
: بس قولتي لو نزلة النجوم اللي في السماء على شعرك هتيجي 
خرج من الغرفة نظرة إلى الخادمه وهي تتجه نحوها ممسكه بفستان نبيتي وخلفها فتاة ممسكه بيدها حقيبة 
: أنتي مين 
: خبيرة تجميل سيد ريان بعتني لتحضيرك للحفل 
جلسة حوراء أمامها وبدأت الفتاه في وضع مسحيل التجميل 
ريان ببنتبه إلى صوت خطواتها بيرفع نظرة ينظر إلى قدمها كانت رفعه طرف الفستان بيديها برقه رفع نظره يتفحص تفصلها شعرها النازل على ضهرها وفيه خصلات نزله على عنيها الزرقاء نفخت في خصلات شعرها علشان تبعد عن عنيها النجوم من الماس الموضوعه على شعرها بطريقة جميلة ملامحها الهادئه الفستان الطويل متجسم عليها ظاهر تفصيل جسدها برقبه علشان يداري جـ..رح عنقها عاري من الظهر ولاكن يغطيه شعرها الطويل بتقف أمامه 
: أنا جاهزة 
: الفستان مش مبالغ فيه شويا 
نظرة إليه بغيظ وأبتسمت: لا شكله حلو 
سارة أمامه بكبرياء همس ريان: مين اللي جبلها الفستان دا 
جميس بتعجب: أنت 
سار خلفها هو وجميس خرجت من المنزل وقفت تنظر إلى عدد السيارات والحراس الوقفين ركب ريان السيارة نظر إليها بطرف عينه ينتظر ركبها رفعت طرف الفستان وهبتط الدرج ركبت بجانبه 
: إيه كل العربيات دي أنت عليك تـ.. ار وخايف يطلعه يمـ.. وتوك 
: أنا مش عايز كلام كتير طول ما أنتي معايا 
: مريض نفسي 
: الظاهر لسانك هيوحشك قريب 
بلعت رقها بتوتر وصمتت بخوف من تهديده وصله أمام قصر فخم نزلة بنبهار من حجم القصر وقف ريان بجانبها وهمس
: طول ما احنا جوا مش عايزك تبعدي عني مفهوم 
سار أمامها أتقدمت نحوه دخله إلى الحفل أتجه ريان على طوله بها فتاة تضع مسحيل تجميل بكميّات تقدمت حوراء منهم جلسة ووضعت قدم فوق الأخرى قامت الفتاة قبـ.. لة ريان وبعدها القت التحيه نظرة حوراء إليهم بشمئزاز
الفتاة بغرور: مرحبآ إيتها الساحرة الصغيره أنا بيلا 
: مرحبآ إيتها المشعوذه أنا حوراء 

الصفحة السابقة 1 2 3الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى