رواية ق.ضية خ.لع ( كاملة جميع الفصول ) بقلم عمرو راشد

” طلبنا الاكل وقعدنا ناكل الاختراع الغريب بتاعه بس هو حلو بصراحة، حلو أوي يعني، خلصنا وطلبنا الكريم كراميل وطبعا كان عنده حق هو ميتاكلش فعلا، بصتله وضحكت ياريت تقوله يا حسام يركز في البيتزا بس = حذرته كتير والله ” مكنتش قادرة اسيطر على نفسي من الضحك، خرجنا واتمشينا لحد البيت شكرا يا حسام، بجد انا كنت محتاجة اغير جو = انا اللي كنت محتاج اتكلم وابعد شوية عن جو المكتب والمحاكم انا موجودة اهو لو احتاجت تتكلم في اي وقت = شكرا، يلا اطلعي ولو احاجتي حاجة كلميني حاضر = تصبحي على خير ” دخلت الشقة وانا فرحانة أوي، بقالي زمان مخرجتش واتمشيت لا وكمان بناكل برا وبنهزر، مش هبالغ لو قولت اجمل ساعتين في حياتي، اخيرا عرفت افرح ولو شوية صغيرين، غيرت هدومي ودخلت انام بسرعة عشان دا يبقا اخر حاجة في يومي، وفعلا نمت، صحيت تاني يوم على صوت التليفون وهو بيرن، قومت من النوم وبصيت في الساعة كانت 2 الضهر، رديت كل دا نوم، دي المرة العشرين اللي بكلمك فيها = معلش محستش خالص طب أولا صباح الخير = صباح النور فوقي كدا معايا، انا خلاص اتنازلت عن القضية، يعني خلاص احنا كدا خلصنا من الكابوس دا = شكرا يا حسام شكرا ايه بس، قومي اغسلي شك وافطري يلا = حاضر هكلمك كمان شوية ” كلمني كمان شوية وبعدها وبعدها، كتير، كل يوم بيكلمني تقريبا، بيطمن عليا، كل يومين بلاقيه بيخبط وجايب حاجات للبيت، سواء اكل أو فاكهة او حلويات، بيحاول يهون عليا بكل الطرق، انا كمان حاسة انه بقا جزء من حياتي، حاجة أساسية مينفعش اليوم يعدي من غير ما هو يكون موجود فيه، بقالي شهر وأنا في الحال دا، بحاول انسا واعيش حياتي دا غير اني خلاص هبدأ شغل جديد عند واحد صاحب حسام، كل حاجة هتبدأ تتغير لكن هل الماضي هيسيبني، اكيد لا، الماضي بيفضل يطاردك دايما زي ما حصل معايا لما لقيت وائل بيكلمني، بس مردتش عليه، رن كتير اوي لحد ما زهقت وقررت ارد عايز ايه

= مش عايزة تردي عليا يا نادية عايز ايه يا وائل، ياريت تقول بسرعة = هانت عليكي العشرة تسبيني كدا لو سمحت انا مش عايزة اتكلم في اللي فات = انا عايز، انا لسة بحبك يا نادية ومش عارف اعيش من غيرك، ممكن بس تيجي ونتكلم ااجي فين = شقتك لا دي مبقتش شقتي ولا ليا علاقة بيها = دي هتفضل شقتك يا نادية، عشان خاطري افتكري اي حاجة حلوة انا عملتها وتعالي نتكلم ” تتوقعو ايه، بالظبط كدا، انا وافقت وجهزت نفسي ونزلت روحتله لكن كنت طول الطريق خايفة ومينفعش حسام يعرف عشان ميقلبش الدنيا بس بحاول اطمن نفسي لحد ما وصلت، خبطت على الباب نادية ” كان مبتسم، شاورلي اني ادخل، وقفت في مكاني لدقيقة خايفة ادخلي يا نادية متخافيش ” دخلت وقعدت تشربي حاجة؟ = شكرا، قولي عايز ايه وبسرعة الكلام مش بيكون كدا يا نادية = انا مليش كلام معاك اساسا، بس انا جيت عشان تبقا كل الفرص بتاعتك معايا خلصت طيب ماشي، بصي يا نادية أول حاجة انا اسف على اللي انا عملته ممكن اكون اتسرعت بس…، انا هبقا أسعد إنسان في الدنيا لو خدت فرصة تانية ونرجع نعيش مع بعض زي الاول واوعدك عمري ما هزعلك و…. ” وسط كلامه سمعت صوت واحدة بتنده عليه، الصوت جاي من جوا هو انت معاك حد = ماهو انا كنت هفهمك ” قومت بسرعة من مكاني، لقيتها جاية عليا، واحدة لابسة…، لا دي مش لابسة، باللي هي لبساه دا ف تعتبر مش لابسة حاجة، جات وحضنته وباسته من خده اتأخرت عليا أوي يا روحي، كدا ينفع برضو ” مردش عليها لانه كان مركز معايا، قام وقف بصي يا نادية، دي ريهام مراتي = مراتك!! اه مراتي على سنه الله ورسوله = انا ماشية ” كنت لسة همشي لكن مسكني من ايدي استني بس انا هفهمك، انا اتجوزت ريهام عشان اريحك وارضيكي يعني انا مش هطلب منك اي حاجة من حقوقي الزوجية، أنتي هتكوني موجودة معايا في البيت عشان بحبك ومش عارف اعيش من غيرك اما بالنسبة ل حقوقي ف انا

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى