رواية ليلتي بقلم سلمي ابراهيم
علي..زي ما بقولك كدا….مش عارف لي بقيت كارفها يحي..كارفها ازاي يعني على..افهم يبني…يعني زمان كنت اول لما امي تقول لين لعلي وعلي للين…..كنت ببقا فرحان….كبرت شويه بقا الموضوع عادي ودلوقتي حاسس انو لا…انا ولين مننفعش لبعض يحي..علي..مينفعش يحبيبي..انت رابط البت جنبك بقالها كتير..هتسيبها دلوقتي علي..هي دي المشكلة ييحي…..مش عارف اعمل اي يحي..هو في واحده تانيه علي..لا طبعا…..بصراحه مش عارف ييحي…… يحي..مش عارف اي….قولي مين طيب اللي ممكن تكون هي…. علي..اقولك…بس اوعي اي حد يعرف الكلام دا ييحي…ممكن تبقي مشكله لو امي عرفت يحي فتح بوقه من الصدم#مه..اوعي يعلي تكون ليلي…… هز علي راسه بتعبير علي وشو مش مفهوم… يحي..ينهار ازرق….لا انت احكيلي بقا براحه………. علي..بص ييحي…مش عارف اول لما بشوفها بحس بحاجه غريبه…عاوزها أدام عيني علطول…..وقلبي بيتنفض كدا..عمري ما حسيت الاحساس دا قبل كدا….ساعات اقول يمكن تعود عليها لاني انا اللي مربيها…بس حاسس انو لا يحي فضل يتكلم معاه شويه وقعدو شويه وبعدها مشي…….
روح علي البيت لقاهم قاعدين يتفرجو عالتلفزيون هما التلاته…… علي..امي عاملك مفاجأة……. رضوي..خير يحبيبي علي..فاكره لما قولتيلي انك عاوزه تطلعي عمره…..انا جهزتلك كل حاجه وطيارتك بعد بكرا رضوي بفرحه شديده..بجد يبني…..يحبيبي…واخدتو في حضنها اوي وعيونها دمعت وقامت ليلي حضنتها بفرحه شديده……… كانت لين بتفكر بس انو ازاي علي وليلي هيفضلو مع بعض لوحدهم في البيت……… عدي اليوم وجه يوم سفر رضوي وكانت ساعتها لين رجعت بيتها… رضوي..خدو بالكم من بعض يولاد…خد بالك من ليلي يعلي علي..ليلي في عنيا..دي بنتي يا أمي ليلي ضحكت كدا بكسوف….. رضوي..ونتي يليلي..انتي خلاص بقا حفظتي كل جدوله بقا..خدي بالك منو ومن اكلو كويس ليلي بابتسامه..حاضر يماما….وحضنو بعض وودعتهم ولسه جايه تمشي لقت اختها علياء ومعاها لين علياء..ولا تقلقي ابنك في عنيا انا ولين…هنقعد معاهم الكام يوم دول انصدمت ليلي كدا وزعلت رضوي..ايوه كدا هتطمنيني اكتر…..وسلمت عليهم وسابتهم ومشيت…… علي..ماشي…الحق انا كمان اروح الشركه بقا…البيت بيتكم يخالتي……. علياء..دا بيتنا يبني…وبصت لليلي كدا واتغاظت من حلاوتها وانها قمر اوي علي..ماشي..سلام………… وسابهم ومشي…….
ليلي..طيب البيت بيتكم انا داخله اوضتي علياء بحده..مهو مش انتي اللي هتعرفينا ان البيت بيتنا…… ليلي..هو حضرتك بتزعقي لي………… كان علي نسي الفون بتاعه رجع عشان يجيبو ووووو……… علياء بحده..لا مهو مش انتي اللي هتعرفينا هو بيتنا ولا مش بيتنا….. ليلي..هو حضرتك بتزعقي لي….مش فاهمه يعني….. علياء بحده اكتر..انتي مالك انتي ازعق ولا مزعقش…..دا بيت اختي يعني بيتي…فاهمه ليلي..لا مش فاهمه..حضرتك قصدك اي يعني…دا بيتي بردو ضحكت علياء هي ولين…. لين..يبتك….بيت مين يبت انتي…انتي ناسيه علي جايبك منين…من الشارع..يعني لولاه كان زمانك شحاته دلوقتي…. بصتلهم ليلي كدا بصدم#مه من كلامهم وازاي بيجرحوها بالكلام كدا ومبقتش قادره تعمل حاجه..ولا حتي تتكلم…. في الوقت دا دخل علي اللي كان ناسي فونه..واتصدم لما لقا تعبيرات وشهم بتدل ع الخناق وقال في نفسو..احنا لحقنا علي..مالكم يجماعه…في حاجه…. ليلي زي ما يكون رجعتلها القوه تاني اول ما شافته واتكلمت بمنتهي القوه….. ليلي بحده..انتي لولا انك واحده كبيره من سن امي…مكنتش سكتتلك عالكلام دا…كان واقف علي ومش فاهم حاجة
كملت ليلي وبصت للين..إنما انتي بقا يلين…من نفس جيلي..فمش هقدر اسكتلك لما تقوليلي كلام زي دا…وجابتها من شعرها عالارض وكانت فوقها وفضلت تضر.ب فيها وبتشدها من شعرها زي ما كانت طفله وجري علي شدها من عليها بسرعه وكان شبه حاض@نها كدا وهي بتقاوم جوه حض@نه علياء بعصبيه وصدم#مه من ليلي..اي دي…هي ازاي تعمل كدا في بنتي… ليلي بعصبيه شديده وزعيق..واقت.لها كمان لو قالت عليا نص كلمه تاني….. كل دا وهي في حضن علي وبتحاول تفك نفسها منو عشان تكمل ع لين لكنها مش قادره..دا مدرب جيم بردو…. ليلي بتقاوم..سيبني يعلي…سيبني…. علي..اهدي يليلي….اهدي….. لين..انتي مش محترمه وزي بنات الشوارع بالظبط….. علياء شدت بنتها لين ودخلت الاوضه وقفلت الباب… ليلي اول ما هما دخلو دموعها نزلت اوي اللي كانت حبساها في عيونها وهي لسه في حضن علي وبتضرب فيه عشان يسبها علي..عشان خاطري اهدي…لو ليا خاطر عندك……بدأت تهدي ليلي وميلت راسها ع صدر علي بعياط شديد وكل قوتها حضن@ته بيها وهي مش واخده بالها لكنها حست بالأمان في حضنه وهو بدون اراده بادلها الحضن وفضل يملس علي شعرها بهدوء. علي..اهدي يليلي…عشان خاطري متزعليش….. وبعدين بعدو عن بعض بهدوء شديد وهو مسك ايديها وشدها براحه قعدها عالكرسي وقعد ع الكرسي جنبها….
علي بهدوء..اي حصل يليلي….احكيلي…… ليلي بدموع..بيقولو عليا ان لولاك كان زماني شحاته واني بنت شوارع….انا مش عارفه اي البجاحه دي علي طبطب علي ايديها براحه..طب اهدي….ووالله العظيم انتي لو زعلتي منهم تبقي هبله..يبنتي هما عاوزينك تضايقي صدقيني ليلي..واديهم نجحوا ف كدا…..يسيبوني في حالي بقا علي..لا..مش هيسيبوكي في حالك غير لما انتي تزهقي وتسيبي البيت…. ليلي..انا مقدرش اسيبك…قصدي مقدرش اسيب البيت اللي انا اتربيت فيه…. ابتسم علي كدا لما قالت مقدرش اسيبك..عادي يعني لما تقوليلي مقدرش اسيبك…انا كمان يليلي مقدرش اسيبك…. ابتسمت ليلي بدموع..بجد. يعلي علي..طبعا بجد…بصي انا لازم اروح الشركه دلوقتي..عاوزك متتكلميش معاهم خالص لحد ما انا اجي ونا هاخدلك حقك…فاهمه… ليلي..حاضر..فاهمه……وسابها وراح للباب فتحو وابستم لها وهي كمان ابتسمت ليه…وبعدها قفل الباب….. كل دا كانت بتراقبو علياء ولين… لين..شوفتي يماما…قولتلك البنت دي مش سهله… علياء..طلع عندك حق….شكلها بتحبه ع فكره…… لين..منا عارفه…خايفه هو كمان يكون بيحبها…. علياء..طب بصي بقا…انتي لازم تقربي منو زي ما انا قولتلك….لما رضوي ترجع من السفر انا هفاتحها في موضوع خطوبتكم…. لين بفرحه شديده..بجد يماما…. علياء..بجد يروح ماما…وحضن@تها……….
دخلت ليلي اوضتها وسمعت كلام علي ما احتكتش بيهم خالص….. راح علي الشركه وقاعد ع مكتبه ومش بيفكر غير فيها وبس في ضحكتها وطفولتها وقمرها…كل حاجه فيها وبقا عاوز يروحلها تاني ويشوفها….. دخل يحي مره واحد عليه خضو…. يحي..علي…. علي بخضه..يخربيتك….عاوز اي يبني….. يحي بضحكه..في اي يبني…اي اللي واخد عقلك…. علي..مش عارف ييحي وآلله….ليلي شاغله دماغي اوي…. يحي..بردو…طب ما تتكلم مع امك يعلي لما تيجي….. علي..مش هينفع يبني خالص…. يحي..طب لي فهمني… علي..انا اول ما لقيت ليلي وامي بدأت تتعود عليها وتحبها…لما ليلي كان عندها ١١ سنه تقريبا امي قالتلي….. فلاش باك… علي..خير يا أمي عاوزاني في اي… رضوي..بص يعلي..عشان تبقي عارف..ليلي مش هتفضل صغيره علطول اكيد هيجيلها يوم وهتكبر وخصوصا ان الفرق بينكم مش كبير اوي علي بعدم فهم..اه..وبعدين رضوي..علي…اوعي فيوم من الايام تبصلها بصة تانيه غير انها اختك أو بنتك يعلي..اوعي علي بصدم#مه..بصة تانيه..لا لا يا أمي مفيش الكلام دا..دي بنتي..وبعدين انا مش هتجوز غير لين….. رضوي..كدا طمنت قلبي واقدر اسيبها معاك لوحدكم لو في اي حاجه…..بس اوعي يعلي تعمل كدا..وربنا هقاطعك طول عمري……
علي..لا طبعا..ليلي دي بنتي وبس………. باااك………. يحي..يادي النيله السودا……… علي..شوفت بقا……. يحي..طب وهتعمل اي…… علي..مش عارف ييحي…بس لازم اتصرف……… كانت ليلي قاعده في البيت وفجأه حست بوجع في بطنها من تحت شويه….ودي مكانتش اول مره تحصلها لكنها مكانتش بتحط غي بالها…. قامت عملت لنفسها حاجه سخنه…وبردو نفس الوجع……… كانت خارجه من باب الاوضه وكان علي لسه جاي من الشركه…… وهي خارجه قامت وقعت وهي بتقول..الحقني يعلي….. جري عليها علي شالها بخضه شديده وووووو……. كان داخل علي من باب البيت وكانت خارجه ليلي من اوضتها ووقعت مره واحده وهي بتقول..الحقني يعلي.. جري عليها علي وهو في منتهي قلقه وخوفو عليها وشالها من عالارض وهو قلقان جدا ودخل بيها اوضتها وجابلها بيرفيوم وبدأت تفوق… علي..الحمدلله…مالك يليلي اي حصل ليلي بتعب..مش عارفه…بطني بتوجعني من الصبح ولما مشيت شويه حسيت اني مش قادره وان الدنيا بتلف بيا فوقعت علي..طب وجع اللي هو ازاي يعني…… ليلي..دي مش اول مره تحصل على فكره…. علي بتعصب وقلق عليها..مش اول مره.. ولي مقولتيش يليلي…ينفع كدا يعني….. ليلي..متزعقليش يعلي انا والله مش قادره…….
علي حاول يهدي..هوووف….طب خلاص….هنروح لدكتور انهارده…ماشي….. ليلي..ماشي……. دخلت لين بسرعه كدا والباب اصلا كان مفتوح… لين بغيظ لما لقيتو جنبها كدا..اي دا هو في اي علي..مفيش ليلي كانت تعبت شويه…… لين..اممم.لا سلامتها الف سلامه…مالك يليلي ليلي مردتش عليها..علي..انا عاوزه انام… علي..حاضر يليلي….وجاب البطانية حطها عليها وهي غمضت عيونها من تعبها وبعدها شد لين من ايديها بعصبيه وخرجو وقفلو الباب… لين وهو بيشدها.. اااه….براحه يعلي…انت ماسكني كدا لي… شدها لحد ما وصل لحد علياء……… علياء بنرفزه..اي اللي انت عاملو في بنتي دا….. علي بعصبيه لكن صوتو واطي..بصي يا خالتي..لو ع الصوت العالي والنرفزه فانا مليش منافس..انا بس موطي صوتي عشان مزعجش ليلي مش اكتر…فاهمين…..بصو لبعض لين وعلياء بصدم#مه واستغرب شديد… علياء..ودي تبقي مين ليلي دي اللي جاي تزعق لخالتك عشانها…بنت من الشارع علي..ليلي دي تبقي اغلي حد عندي ف الدنيا بعد امي..او يمكن يكونو اد بعض كمان..أما بقي يخالتي انا لحد دلوقتي مزعقتش ولا زعلتك مني..إنما وربنا لو جبتي سيرة ليلي بحاجه وحشه تاني…اقسم بالله يخالتي مش هتقعدي هنا دقيقه واحده…..
علياء بقت مص@دومة من اللي بتسمعو انو ازاي بيعلي صوتو عليها عشان بنت زي دي….. لين..علي…اهدي كدا انت بتكلم خالتك علي..صدقوني انا كدا هادي…مهو لما تقولي ع ليلي اللي هي تعتبر بنتي اللي انا مربيها.. انها بنت من الشوارع يبقي دا أقل رد فعل عندي ليكو.تمم علياء..طب خلاص خلاص…احنا اسفين…… علي..ملكيش دعوه بيها تاني خالص..لا انتي ولا بنتك…تمم…وسابهم ودخل اوضته…. لين..ينهار اسود…شوفتي يماما……بيحبها علياء..بيحب مين يبت..دي بس تلاقيها صعبت عليه… لين..بطلي تقوليلي كدا عشان تصبريني يماما…. علياء..طب هتشوفي يلين..انا هعمل اي واول ما امو تيجي بس…هتتخطبو علطول……… زاد الأمل تاني للين وبدأت تفكر خطوبتهم هتكون عامله ازاي….. دخل علي اوضته وهو متعصب بسبب اللي هما بيعملوه في ليلي وهو مش بيستحمل حاجه عليها……. خبطت لين عليه الاوضه… علي..مين…… لين..انا لين يعلي….. علي..بغير يلين…….. لين..طيب يعلي…..انا وماما هننزل نجيب حاجه من تحت بس لما اجي لازم اتكلم معاك…. علي..روحي يلين……. مشيت لين وخرجت هي وامها من باب البيت وهو خرج من الاوضه كدا وعينه ع أوضة ليلي……
مقدرش يمسك نفسو وراح لحد الاوضه وخبط لكن محدش رد عرف انها نايمه…فتح الباب بهدوء لقاها نايمه زي ما سايبها وقف شويه ادامها كدا فضل يبصلها وهي نايمه ومبتسم ومركز في كل تفصيله في وشها…وقرب وشو ناحيتها كدا بدون اراده كان هيبو.سها من خدها…لكنو افتكر انو مبقاش ينفع…كان زمان ممكن ينفع لكن دلوقتي خلاص…بعد عنها كدا وخرج من الاوضه بهدوء شديد…..قعد شويه ورن فونه وكان يحي علي..اي يبني….. يحي..مش هتيجي الجيم….. علي..جاي طبعا…تعالي خدني يسطا….. يحي..اشطا انا اصلا تحت بيتك اهو…..سلام…. علي..سلام……وقام دخل اوضته ولبس وجهز نفسو ولقا الباب بيخبط راح فتح ليحي… علي..انت ياض مش قولت انا تحت البيت… يحي..منتا علطول بتعملها فيا عادي يعني….في حد هنا علي..اه…ليلي بس نايمه…. يحي..يااه اخيرا قعدتو لوحدكم…… علي..ما تحترم نفسك ياض انت في اي…… يحي..طب أنجز.. هنمشي ولا اي…. علي..هدخل بس اعرفها واجي…. يحي..عرفها براحه هاا علي..اقسم بالله انت زبا.له…..انا داخل وخارج علطول……. دخل علي لقاها قاعده عالسرير….. علي..ها…عامله اي دلوقتي……..
ليلي..احسن حاجه بسيطه.. علي..طيب..انا هروح الجيم دلوقتي..هاجي عالساعه ٥ مثلا..تكوني لابسه وجاهزه عشان هنروح للدكتور ليلي..حاضر…خد بالك من نفسك علي بابتسامه..حاضر…..سلام…….وسابها وخرج علي..يلا بينا… يحي..يلا……وجايين يخرجو لقو لين وامها جايين……. لين..رايح الجيم علي..اه….. لين..طب متتاخرش عشان عاوزاك اتكلم معاك علي..هودي ليلي للدكتور الاول…..وبعدها نتكلم…. يحي..هي ليلي تعبانه… علي..تعالي هحكيلك في الطريق… ومشيو هما الاتنين لين..شوفتي يماما..ليلي بردو الاول…. علياء..اهدي بس..انا بظبطلها مهموز…اهدي بس….. راح علي وخلص الجيم وبعدها روح ولقا ليلي فعلا جاهزه ومستنياه..ودخل هو اخد دش ولبس واخدها وخرج وصلو لحد الدكتور علي..مالك خايفه لي…. ليلي..مش مطمنه بصراحه…….. علي مسك ايديها بيطنها..متقلقيش طول ما انا جنبك….
بصتلو بكسوف وابتسمت….. السكرتيرة..ليلي ايمن محمود السباعي علي..ايوا احنا…. السكرتيرة..اتفضلو…….ودخلو هما الاتنين وكانت ليلي خايفه اوي ومش مطمنه مش عارفه لي كشف عليها الدكتور..وبقالك اد اي ف الوضع دا…… ليلي..شهر تقريبا….بس الوجع زاد اوي اليومين دول علي بقلق..مالها يدكتور الدكتور..هنحتاج نعمل اشعه الاول عشان نطمن ليلي بقلق..طب حضرتك شاكك ف اي…..بصراحه الدكتور بحزن..احم…هو بصراحه انا شاكك انو…احم….كانسر….. ليلي وعلي اتصدمو وووووو……. الدكتور بحزن..احم…هو بصراحه انا شاكك انو….كانسر عالرحم……. اتصدم علي وليلي وبصتلو كدا وعيونها مليانه خوف جدا ودمعت كمان علي بنبرة حزن شديده..طب….وهو لو لقدر الله طلع كدا…..هنعمل اي يدكتور….. الدكتور..هنضطر نعمل جلسات كيماوي….وبعدها لو محصلش التحسن اللي في دماغي….لازم عمليه كانت ليلي مش قادره تتكلم ودموعها نازله وبس… الدكتور..لا…لازم تجمدي كدا يليلي…..اهم حاجه في العلاج النفسيه طبعا…لو نفسيتك حلوه هتخفي بسرعه جدا…
علي بيحاول يطمنها لكنو من جواه مرعوب..يبنتي متقلقيش….هتبقي زي الفل انشاءالله….. الدكتور..ولازم بقا تحافظي على مناعتك جدا…يعني حاول تتجنبي انك تاخدي برد علي اد ما تقدري….. علي..متقلقش يدكتور انا هفضل جنبها… الدكتور..هو حضرتك تقربلها اي… علي بصلها كدا..ابن عمها….. الدكتور..تمم….عشان الالم دا ميحصلش تاني…هتاخد العلاج اللي انا كتبتهولك دا واسبوعين كدا تكون نتيجه التحاليل ظهرت ونشوف هنعمل اي علي..تمم يدكتور شكرا….واخدها ومشيو……. كانت هي ماشيه تايها خالص وحاسه انها مخنوقه اوي وخايفه..هو نا ممكن اموت….يارب أقف معايا…. علي..ليلي..انتي ساكته لي…. ليلي بصتلو ومسكت ايدو..هو نا هموت يعلي….. علي عيونه دمعت..اوعي تقولي كدا يليلي…دانا كنت اموت وراكي علطول….انا بس عاوزك تعملي زي ما الدكتور قالك كدا…تظبطي نفسيتك علي اد ما تقدري…ومتخافيش من اي حاجه… ليلي بتوتان وخوف..انا…مش عارفه انا عملت خير في حياتي ولا لا….يعني لو قابلت ربنا دلوقتي هيكون راضي عني علي سابها تتكلم براحتها وتطلع كل اللي جواها وباصصلها ودموعه بتنزل وبس…. ليلي..انا خايفه اوي يعلي….خايفه ربنا يكون مش راضي عني علي طبق علي ايديها اوي..اهدي يليلي…انتي قلبتيها نكد لي كدا…والله هتبقي زي الفل ليلي..انا بثق فيك يعلي…تفتكر هبقا كويسه…..
علي..ونا بقولك هتبقي كويسه انشاءالله….قربي من ربنا وادعيلو كتير وهو عمره ما هيخذلك…ونا هكلم امي انهارده تدعيلك وهي ف الحرم ليلي بدأت تطمن شويه..طب…ممكن محدش من خالتك او لين يعرفو علي..دا اللي انا كنت لسه هقولك عليه…… واخدها وروح البيت….. لين..اتاخرتو لي….. ليلي..علي انا هدخل اغير هدومي….. علي..ماشي….ودخلت ليلي ولسه جاي علي يدخل اوضته مسكته لين من ايدو علي بص لايديها كدا وشد ايده من ايديها..عيب كدا يلين مبقناش صغيرين لين..انت بقيت تعاملني كدا لي…. بصلها علي كدا ورن فونه وكان يحي… علي..الو…..احسن بردو…تعالي…..سلام……. لين..مين جاي… علي..دا يحي….عاوزه حاجه….. لين..ممكن نتكلم في اوضتك…….نفخ علي كدا ودخلو الاوضه وساب الباب مفتوح… علي..نعم….. لين..اتغيرت معايا لي يعلي….. علي..لين….انا..مش قادر اكمل….
لين بتحاول متصدقش..نعم…..مش قادر تكمل اي… علي..العلاقه يلين….انا زمان كنت واعدك وقايل لأمي ولكلو اني هتجوزك..بس لما كبرنا حسيت اني..لا مش انتي..انتي اختي وبس لين بضحكه سخريه..ههه.. لا….متهزرش بقا يعلي….. علي لف وشو الناحيه التانيه..هي دي الحقيقة يلين…. لين مدت ايديها لمست وشو ووحركتو ناحيتها..بطلت تحبني يعلي علي كان باصصلها ومش قادر يتكلم اصلا فيه اللي مكفيه…. لين..يعني انا بعد ما استنيتك..لحد ما عمري وصل 25 سنه..جاي دلوقتي تقول كدا…وعشان مين…بت لقيها ف الشارع علي..لا…متتكلميش ع ليلي كدا انا قولتلك اهو…وبعدين صدقيني الموضوع ملوش علاقه بليلي خالص..المشكله مني انا… لين بدأت تزعق..طب انا بقا..مش هسمحلك بكدا يعلي…فاهمني…انت بتاعي انا وبس..ومش هسيب البت دي تكسبني..وسابتو ومشيت… علي كانت دماغه اد الدنيا…مش عارف يفكر في اي حاجه بسبب موضوع ليلي…شويه وجرس الباب رن راح يفتح وكان يحي…وقعدو مع بعض في اوضه علي بيتكلمو يحي..طب اهدي يعلي…انشاءالله هتكون كويسه….. علي.. انا خايف عليها اوي..ليلي لو حصلها حاجه انا ممكن اموت وراها يحي..اجمد كدا يعلي…المفروض انها هتاخد قوتها منك انت لازم تبان قوي ادامها..فاهمني
علي..فاهم…بس بجد الموضوع صعب اوي..انا حاسس انها بنتي بجد…. يحي.. طبيعي..مش انت اللي مربيها طيب يعلي…انت كلمت امك قولتلها تدعيلها علي..قولتها تدعيلها لأنها تعبانه..بس مقولتلهاش عشان متتخضش..لما تيحي هجيبلها الموضوع براحه..ونت اوعي حد يعرف حاجه يحي..متقلقش يبني…انت بس عاوزك تكون انت اللي مديها امل..وبعدين لسه نتيجه التحاليل مظهرتش..صح علي بحزن..الدكتور شكله متاكد..انا وهي لاحظنا كل دا…….. كانت ليلي قاعده في الاوضه بتاعتها خايفه جدا ومتوتره…الحاجه الوحيده اللي مطمناها هو علي وبس…حاسه انها هتكون كويس بس عشانو… عدي الوقت ويوم ورا يوم لحد ما عدي الأسبوعين ورجعت رضوي من العمره….وعلي حاول يجيبلها الموضوع براحه لكنها كانت حرفيا هتموت من الرعب ع ليلي..بتحبها جدا زي بنتها واكتر كمان…..الدكتور حددلهم اول معاد لأول جلسه وعلي بيعمل كل اللي عليه عشان تكون ليلي في حالة نفسية كويسه……….كانت قاعده علياء مع رضوي لوحدهم…. علياء..بقولك اي..احنا هنرجع الجيزه كمان اسبوع كدا…. رضوي..تنورو يحبيبتي…بس شكلك عاوزاني في حاجه تانيه… علياء..بصراحه اه….ابنك مخلي لين جنبو وسنها بيكبر….لازم ياخد اي خطوه رضوي..انا كنت هفاتحو في الموضوع دا ع فكره علياء..اه…هو مش محتاج حاجه..اي بقا اللي مخليه يستني
كانت معديه ليلي من أدام الاوضه وسمعتهم…حست انها زعلانه جدا وخافت ان علي فعلا ممكن يتجوز لين…. راحت لحد اوضته فتحت الباب منغير ما تخبط وكان هو بيخلص ورق علي بخضه من شكلها المتعصب..مالك يليلي..حد زعلك…. ليلي بعصبيه ودموع..هو نت فعلا هتتجوز لين دي… بصلها علي كدا وووووو……. دخلت ليلي الاوضه بسرعه منغير ما تخبط حتي الباب وكانت متعصبه جدا وخايفه فعلا ان علي يخطبها علي قام وقف بقلق من شكلها المتعصب..مالك يليلي في اي..حد زعلك ليلي بعصبيه ودموع..انت فعلا هتتجوز لين دي…. علي بصلها كدا بصدم#مه مش متفسره..مين قالك الكلام دا ليلي بعصبيه اكتر..رد عليا…هتتجوزها علي كان فرحان من جواه مش عارف لي..طب اهدي بس يليلي…… ليلي رفعت ايديها بتشوح بيها أدام وشو بعصبيه..انطق يعلي..هتتجوزها….. علي مسك ايديها نزلها وكان حاضن ايديها بايده..مهو انا لو اعرف مين قالك الكلام دا هرد عليكي ليلي رفعت ايديها التانيه..انا مش عارفه انت لي عاوز تعرف…انا بسالك…انت بتحبها وهتتجوزها
علي مسك ايديها التانيه ونزلها وبردو حضن ايديها بايده..طب ممكن تهدي ليلي..طب قولي….. علي كان ماسك ايديها الاتنين ورجعهم ورا ضهرها وكان مكتفها كدا وهي ساكته وبدأت تتكسف لما بص في عيونها اوي علي بهدوء..انتي…مش عاوزاني اتجوزها لي ليلي بتوتر شديد..عشا…..عشان انا…..مبحبهاش…. علي بنفس الهدوء ونبرة حنينه..ليلي…متكدبيش…..انتي مش عاوزاني اتجوزها لي ليلي بصت في الأرض بكسوف شديد……. علي..ليلي انت بتح……وفجأه دخلت علياء قبل ما علي يكمل الكلمه وساب ايدها بسرعه علياء..هو في حاجه ولا اي يعلي… علي..احم….لا ابدا يخالتي…خير كنتي عاوزه حاجه…… علياء..اه……امك عاوزاك في موضوع كدا.ّ.. بصتلو ليلي كدا بحزن….وهو فهم علطول…. علي..حاضر يخالتي…روحي انتي ونا جاي وراكي….. وخرجت علياء وهي متغاظه من ليلي جدا…… علي..امي عاوزاني ف الموضوع ده…صح ليلي هزت راسها……. علي ابتسملها..متقلقيش……وسابها وخرج….وهي كان عندها فضول شديد تعرف هيقول لامو اي…. في مكان تاني مجهول………
قاعد كمال ورابط مروه ادامو عالكرسي وواقف هو يشرب سجاير……. كمال..انتي اللي غاويه تفضلي محبوسه هنا….اسمعي الكلام بقا… مروه بعياط وزعل علي حالها..منك لله يا اخي….بقالك سنتين حابسني هنا…وبقولك بردو مش همضي علي حاجه كمال..مهو مش بمزاجك…انتي فضلتي برا مصر اكتر من ٥ سنين…..اتعالجتي وبقيتي زي الفل…كل املاكك دي انا هاخدها مروه..املاكي دي ملك بنتي ليلي……ومش هفرط فيها كمال..ونا بقولك اهو….هتفضلي محبوسه هنا..فالمكان اللي انتي حته مش عارفه حتي هو فين ولا في مصر ولا بره مصر….واملاكك كلها هاخدها مروه..دا انت لو قتل.تني مش همضيلك عليها……وحشتيني اوي يليلي……… راح علي لامه اللي كانت مستنياه في اوضتها لوحدها رضوي..اقفل الباب وراك يعلي…. علي..حاضر يا أمي….وقفل الباب وراح قعد جنبها…… رضوي..قولي بقا….انت مش ناوي تفرحني….. علي بتستعبط..ازاي يعني….. رضوي..متستعبطش يعلي…انت فاهم كويس انا اقصد اي….. علي..لا..انا مش فاهم…… رضوي..هييح..طيب هفهمك….لين يعلي
علي ملامحه اتغيرت..مش فاهم……
رضوي..انت رابطها جنبك يا علي من زمان…..لازم تاخد اي خطوه….. علي اتنهد..امي انا…..مش هتجوز لين….. رضوي بصدم#مه..نعم…….ازاي يعني… علي..مش بحبها يا أمي…..لين اختي وبس… رضوي..لا والله..انت جاي تقول كدا بعد ما ربطها جنبك دا كلو…البنت متعلقه بيك من وهي عندها 16 سنه علي..انتي وخالتي اللي علقتوها بيا يا أمي….انتو الاتنين السبب في كل دا رضوي..احنا السبب لي بقا علي..معملتوش حساب لاني لما هكبر تفكيري هيتغير…..ربطوها بيا ونا كمان كنت متعلق بيها…بس كان زمان الكلام دا رضوي..علي…هو في حد تاني……. سكت علي كدا واتنهد..بصراحه…اه ياامي…بس مش هحكي اي حاجه دلوقتي…عن اذنك…… رضوي لنفسها..اهو دا اللي كنت خايفه منو يعلي انت وليلي…… خرج علي ولقا ليلي واقفه أدام الباب وباصه ليه بابتسامه جميله اللي هو من زمان بيحبها لأنها سمعت كل الكلام وهو كمان ابتسم لها ومشيو هما الاتنين كل حد فيهم علي اوضته…. اول ما ليلي دخلت فضلت تلف في الاوضه كلها بفرحه ومبسوطه جدا وراحت وقفت أدام المرايا تبص لنفسها بفرحه شديده…..