رواية ليلتي بقلم سلمي ابراهيم
قاسم..السكوت علامة الرضا…… زياد كان حاسس انها مش موافقه بس محبش يتكلم أدام ابوه او يضغط عليها دلوقتي….. خرج علي وكان مخنوق اوي…عاوز يدخل في حض@ن صاحبه وعشرة عمره يحي….اتصل عليه واتفق ع مكان يتقابلو وكان مكان فاضي نسبيا زي جنينه كدا……واقفين هما الاتنين……. يحي..طب اهدي يعلي عشان خاطري علي..انا مش عارف هي لي عملت كدا….مش عارف بصراحه يحي..مش انت بتقول ان امك قالتلها حاجه عليك…. علي..يعني معقول امي تتفق مع لين وخالتي…عليا انا…ع ابنها يحي..مش عارف بقا بصراحه…..بس مفيش تفسير غير كدا علي..انا عمري ما هسامحها لو طلعت عملت كدا فعلا….. يحي..طب اهدي يحبيبي…اهدي….واخده في حضنه اوي…. علي..انا بحب ليلي اوي ييحي…مش هقدر تبعد عني…مش هقدر..هموت يحي..هترجع والله…انشاءالله هترجع……… وصلت ليلي لحد بيت عمها ودخلت…. حنان..اهلا يليلي يحبيبتي…عامله اي ليلي كانت تايها شويه..الحمدلله يمرات عمي….. حنان..والله كنا فاكرينك سافرتي مع امك…… ليلي..هو نتو متعرفوش مكانها…أصلها اختفت خالص
حنان..وهي امك دي حد بيعرف مكانها…دي كفايه انها اتجوزت بعد ابوكي……. ليلي..لو سمحتي متتكلميش ع امي كدا…… زياد..خلاص يجماعه…اتفضلي يليلي….ادخلي الاوضه دي غيري هدومك ودي اوضه اختي منار..بس هي بتدرس ف جامعه عين شمس وواخده سكن هناك….هتلاقي بقا فيها لبسها وكل حاجه…. ليلي..شكرا…..ودخلت الاوضه وغيرت لبسها وزياد خبط عليها….. ليلي..ادخل……دخل زياد وساب الباب مفتوح….. زياد..عامله اي….. ليلي..الحمدلله…… زياد..بصراحه..انا شايف انك متردده شويه ف موضوع الجواز دا…… ليلي..بصراحه اه…انا مش عاوزه استعجل…وبعدين انا لسه معرفكش زياد..مهو هتعرفيني بعد الجواز….. سكتت ليلي ومردتش……….. زياد..طب خلاص…انا هديكي فرصه تفكري….وصدقيني لو مش موافقه عادي هتبقي اختي..ولو وافقتي هتعيشي معايا أجمل سنين..عن اذنك اسيبك بقا براحتك…..وسابها وخرج وقفل الباب….هي دموعها نزلت اوي كان نفسها تتجوز علي وتكون ليه…لكنها للاسف مش قادره تعمل حاجه كانت رضوي قاعده مع علياء ولين… لين بدموع..شوفتي…..هو بيحبها رضوي..بقولك اي..سيبوه في حالو بقا….ربنا يريح قلبك يا ابني….انا هقوم ارن عليه…… علياء..بقولك اي يلين….انا عاوزاكي تنزلي خبر عالفيس انكو انتي وعلي هتتجوزو لين..اي….ازاي بس
علياء..اعملي اللي بقولك عليه..انا عارفه مصلحتك لين..اي دا..انتي عارفه لو علي عرف علياء..ملكيش دعوه..اعملي اللي بقولك عليه بقا……. داخل علي من البيت لقا رضوي مستنياه…مبصلهاش وداخل اوضته رضوي بدموع..دانا اموت فيها يعلي لو مكلمتنيش وزعلت مني علي..يعني ينفع يا امي اللي انتي عملتيه دا….بعدتيها عني وخلاص رضوي..انا اسفه يبني..لو عاوزني اقولها واروحلها انا موافقه علي..هو نتي قولتلها اي يا امي..خلاها كدا……. وبدأت تحكيله رضوي وو….. كانت قاعده ليلي بتقلب في الفيس لقت لين منزله انها هتتجوز علي قريب وكدا ليلي مبقتش قادره تمسك نفسها وزاد الحزن والكس.ره والعند وخرجت برا لعمها وابن عمها ليلي..عمي…انا موافقه اتجوز زياد….حددو المعاد……. خرجت ليلي بمنتهي الاندفاع… ليلي..عمي..انا موافقه اتجوز زياد…حددو المعاد….. زياد قام بفرحه..بجد يليلي ليلي بدون رياكشن..اه….موافقة قاسم..علي خيرت الله…..كتب الكتاب الاسبوع الجاي…. ليلي..ونا جاهزه…عن اذنكم….واول ما لفت وشها عيطت اوي ودموعها كانت شلالات……. ودخلت الاوضه وقفلت الباب وفضلت تعيط اوي……. عند علي… علي..بقي قولتيلها كل دا يا أمي…حرام عليكي…ع فكره هي لسه مخفتش…انا خايف بس تعاند ومتاخدش العلاج
رضوي..يالهوي….هي ممكن متاخدش العلاج…. علي..هو نتي لسه جايه تعرفي ليلي دلوقتي….ليلي من زمان وهي عنيده كدا…..منتي عارفه…ومبتخليش حد ابدا يجي ع كرامتها او يظلمها رضوي..لازم تروح لها يعلي…ليلي بتحبك اوي علي..دلوقتي….دلوقتي عاوزاني اروح لها وارجعها…بعد ما زعلتيها رضوي بعياط..هاتلي ليلي بنتي يعلي ونبي….لو بتحب امك هاتلي بنتي ليلي……. علي اخدها في حضنه..حاضر يا امي…..هرجعها…عشان نفسي انا كمان…بس لازم اسيبها تهدي شويه لين وامها كانو لسه قاعدين فالاوضه…. لين..بس انا مش فاهمه انتي لي خليتيني اعمل كدا…… رضوي..انا هفهمك…وانا جايه مع عمها وابن عمها..كانو بيقولو انهم هيجوزوها لزياد دا…وحسب منا سمعت من علي ورضوي ان البت دي عنيده اوي..فلما تعرف انكو هتتجوزو..اكيد هتعاند وتوافق لين بضحكه..يبنت اللعيبه يماما…لا جامده اوي رضوي..دا لسه متخلقتش..اللي تزعل بنتي……راحت لين فحضنها واطمنت ان كدا خلاص علي ليها يحي صاحب علي رن عليه وقالو انو عاوزه ضروري ولازم يتقابلو…… علي..اي يبني خضيتني يحي بزعل وصدم#مه من صاحبه..انت صحيح هتعمل كدا علي بقلق..اللي هو اي..انا مش فاهم منك حاجه…… يحي..اومال اي اللي لين منزلاه دا علي..الله يخربيتك…ما كفايه تشويق بقا وقولي….
يحي فتح فونه وورالو اللي لين منزلاه علي اتصدم يحي..بقا معقول هتتجوز لين وتخلي بليلي مش دا صاحبي ابدا علي..اقسم بالله يبني ماعرف حاجه غير منك دلوقتي…… يحي..بجد…يعني مش هتتجوزها علي..لا طبعا…..وربنا لاوريها….قوم معايا ييحي قام معاه يحي ووصلوا للبيت…… دخل علي وهو بيزعق جدا..لييين……ليييين خرجت لين من الاوضه بخضه..مالك يعلي في اي…. مسك علي دراعه جامد وشعرها..اس اللي انتي مهبباه عالفيس دا لين بوجع..اه….سيبني يحيوان انت… علي بزعيق شديد..بقولك انطقي….مين خلاكي تعملي كدا وجبتي الكلام دا منين لين..علي…..اهدي…. يحي..خلاص يعلي…اهدي علياء خرجت..سيب بنتي يعلي…بتعمل اي….. علي..انا المفروض اعمل كدا فيكي انتي……بس للاسف انتي خالتي رضوي..عيب كدا يعلي…. علي..لا مش عيب….وطبق ايده اكتر ع دراعها..هتنطقي ولا اكس.ر ايدك… شدو يحي..اهدي يعلي……هتكس.ر دراعها علي..منا لازم افهم ييحي….بيعملو كدا لي
رضوي..هي عملت اي بس….. علي..كتبت عالفيس اني هتجوزها…. علياء..انا اللي قولتلها تعمل كدا يعلي….عارف لي علي..لي… علياء..عشان ليلي تعاند وتتجوز ابن عمها زياد…مهو عاوز يتجوزها..ووريني بقا هتعمل اي..اديك عرفت علي بقا ف صدم#مه مش عارف حتي يتحرك منها..انتي قولتي هيتجوزها علياء..اه….هيتجوزها علي..خالتي….خدي بنتك….واطلعي برا بيتنا…ارجعو بلدكم…… علياء بصدم#مه..ايييي علي بزعيق..تاخدوا حجاتكم…..وتخرجو برا البيت دا……فاهمه يلا…. لين باحراج شديد وكس.ره..يلا يماما…انا مستحيل اقعد هنا دقيقه واحده دخلو هنا الاتنين يرتبو شنطهم رضوي طبعا مقدرتش تتكلم عشان متزعلش ابنها منها تاني…… قعد يحي وعلي ف اوضته مع بعض يحي..هديت…… علي..مش ههدي غير لما يغورو من هنا..وليلي تبقي فحضني…..مش هرتاح غير بكدا ييحي يحي طبطب علي كتفه..اهدي يحبيبي وخير والله
علي ودموعه اللي مش بتنزل اصلا نزلت..انا مش هقدر ان حد تاني يتجوز ليلي ييحي…مش كفايه مستحمل بعدها عني…مش هقدر انا ممكن اموت بجد…انت مش مصدق صح…عشان عمرك ما حبيت…إنما ليلي انا بعشقها مش بحبها بس….مش هقدر بجد…… اخدو يحي فحضنو وفضل يواسيه….وبعدها خرجت لين وعلياء…. علياء..متشكرة جدا يرضوي ع اللي حصلنا في بيتك رضوي مردتش عليها وبعدها مشيت لين وعلياء بغلل شديد عدي الاسبوع دا ع ليلي بزعل شديد ودموعها منشفتش من ع خدها….علاجها بطلت تاخده وبقت مستغنيه عن حياتها اللي علي مش معاها فيها وجهه يوم الفرح…..كانت قاعده عالسرير بفستان الفرح مستنيه دخول زياد عشان ياخدها ويكتبو الكتاب وبعدها يعملو الفرح…….. دخل لها زياد..يلا يعروسه ليلي مشيت معاه بدون كلام ولا اي رياكشن و…… علي خرج من البيت بعد ما عرف بيت عيله هواري اللي هيتعمل فيه الفرح وكمان عرف مكان الفرح…..ركب عربيته ووصل لحد بيت يحي يحي نزل لعلي مخضوض……. يحي..مالك يبني..خضتني علي..انت عارف اني مش هقدر ابعد عن ليلي..او انها تتجوز حد غيري..صح يحي..علي..انت سخن….مالك يحبيبي….. علي بعصبيه..ليلي فرحها انهارده يحي بصدم#مه..اي…طب وهتعمل اي…. علي..انا هقولك………….وركبو العربيه و…… خرجت ليلي وقعدو ادام المأذون…
المأذون..اومال فين ابوكي..ايمن السباعي ليلي بدون اي رياكشن..اهلي كلهم مسافرين البرازيل المأذون.. ومين هيكون وكيلك قاسم..انا وكيلها…….والعريس وكيل نفسو……. المأذون..موافقه يبنتي.. ليلي سكتت وجهه في دماغها كل ذكرياتها الجميله مع علي..لكن آخر حاجه فارقت خيالها هي كلام ام علي..اه موافقه المأذون..علي خيرت الله…قول ورايا يا زياد…… علي..فهمت.. يحي..طب معلش قول تاني عشان اتلخبطت علي..هفف…انت هتروح تشد سكينه الكهربا….ونا هدخل ف الضلما اجيب ليلي يحي..ونت هتشوفها جوه ازاي بقت علي..هشوفها بقلبي…..مهي لابسه فستان زفت ابيض..بينور ف الضلمه دا يحي..اشطا…ادخل يلا المأذون..اتفضلي امضي يبنتي………مسكت ليلي القلم ولسه هتمضي..النور قطع…… الكل استغرب وفجأه لقت حد بيشيلها صرخت لكنو حط ايده علي بوقها واخدها وخرج بسرعه ركب العربيه ويحي هيروح لوحده…….. ليلي من جواها كانت طايره من الفرحه لكن مبينه ادامو……
ليلي بعصبيه..ممكن اعرف اي اللي انت عملتو دا…….انت بتخطفني من فرحي بصلها علي بطرف عينه فخافت هي وسكتت طول الطريق وهو ساكت خالص وصلو لحد بيت كدا اول مره ليلي تشوفو…..نزل علي من العربيه ومشي شويه وقف كدا وحط ايده في جيبه وواقف كدا….. نزلت ليلي وراه بسرعه وراحت عندو واتكلمت بحده ليلي..انت ازاي تخطفني ففرحي ونا عرو…… مكملتش كلامها ولقيته اتكلم بعصبيه شديده…. علي..انتي اتجننتي يبت انتي…عاوزه تتجوزي حد غيري…دا لسه متولدش فاهمه سكتت ليلي كدا وفضلت تبصلو لانو وحشها اوي ليلي..يسلام..اومال عملت فيا كدا لي علي..امي كانت بتضحك عليكي يليلي….وشرحلها كل حاجه ليلي بفرحه وابتسامه..بجد يعلي علي..اه بجد يليلي….ليلي انا بحبك اوي وهتجوزك ليلي ومش مصدقه نفسها..بتحبني بجد يعلي علي..بمoت فيكي يليلي…… ليلي ضر. بتو فكتفو..وساكت كل دا لي….. مسك ايديها..حما.ر…..انا كنت حما.ر……انا عمري ما اسيبك يليلي….بحبك ليلي..انا كمان يعلي بحبك اوي…..وراحت في حضنه اوي وهما الاتنين مبتسمين وفرحانين……وفجأه رن فون ليلي وكان زياد ووووو………
فجأه رن فون ليلي وكان زياد….. ليلي بخضه..الحق…دا زياد علي..ثانيه واحده…هو نتي مش المفروض زف.ت عروسه….ازاي معاكي الفون…… ليلي بضحكه..عروسه اه…..اصلي كنت والله حاسه انك هترن عليا…. علي..لا والله ليلي وعماله تضحك..اه والله…… علي ضحك لضحكها..انتي بتضحكي علي اي…… ليلي بضحكهاكتر..اصلي ونا بتخطف وبردو ماسكه الفون….. ضحك علي اوي وهي كمان ضحكت وبعدها بشويه سكتو…. ليلي..طب هنعمل اي دلوقتي….. علي..هاتي الز.فت دا……ومسكو طلع منو الخط وكس.ره…. ليلي..بتعمل اي… علي..عشان محدش يعرف مكاننا……. ليلي..طب وفونك انت كمان…. علي..اديته ليحي…ممكن بقا نفصل من الدنيا دي خالص شويه…….. ليلي بابتسامه..ممكن….انا فعلا عاوزه افصل شويه…….. علي مد ايده ليها وهي حطت ايديها علي ايده وشبكوها في بعض ودخلو سوا البيت………. في بيت الهواري…. زياد بعصبيه شديده..يعني….اتخطفت…… حنان..او هربت….
زياد..مستحيل…مستحيل ليلي تهرب…… حنان..وهو عارفها اوي….هي واخده نفس طبع امها…. قاسم بزعيق..بس……اسكتو بقا…… زياد..لا مش هسكت…مراتي تتخطف مني يوم فرحي…..اكيد الزفت علي هو اللي عمل كدا…. قاسم..اشمعنا علي زياد..مش فاكر كان عامل ازاي واحنا بناخد ليلي من بيتهم فكر شويه قاسم وبعدها..تعالي معايا يزياد نروح بيتهم…….. كان الجو برد شويه بليل كدا…وكان البيت دا كبير وفيه جنينه كبيره….قعدو هما الاتنين فيها…. علي..الجو سقعه شويه…. ليلي..اه….. علي..دخل جابلها جاكيت ولبسهولها…..البسيه عشان انتي تعبانه مش ناقصين برد… ليلي بابتسامه..ماشي….. علي..انتي بتاخدي علاجك صح….. ليلي اتوترت شويه لكنها بينت عكس كدا..اه طبعا…باخده….. علي..هوووف طمنتيني….عامله اي يليلي ليلي بصت في عينه اوي..والله انا بجد كنت تعبانه منغيرك اوي يعلي…انا متعوده كل يوم في حياتي علي وبس…اقوم اصحي الاقي نفسي خلاص..الأمل اللي كنت عايشه عشانو…مبقاش موجود……كنت تعبانه اوي يعلي…. سكت علي وفضل باصص في عينيها فبدات تتكسف هي…..
ليلي بكسوف وابتسامه..هتفضل باصص ليا كدا كتير…… علي..دي احلي حاجه عندي ف الدنيا….افضل باصص لحبيبتي وبنتي وصاحبتي…وكل حاجه فحياتي ليلي..عرفت انك بتحبني امتي يعلي…… علي..حبيتك تقريبا كدا يوم ما نتيجه 3 اعدادي ظهرت…فاكره ساعتها خدتك فحضني لما طلعتي من العشره الأوائل…ولما حضنك حسيتك بتكبري…وأدام الناس..انتي بتكبري..إنما انتي فعيني ولحد دلوقتي….ليلتي الطفله القمر دي ليلي..بحبك اوي يعلي علب..ونا عشقتك يليلي……ومسك ايديها حضن ايده بايديها بحب شديد…….. وصل زياد وابوه لبيت علي وكانت رضوي بس هي اللي هناك..وهي عارفه كل اللي علي عمله ومتفقه معاه راحت فتحتلهم….. زياد..لو سمحتي…فين علي وليلي رضوي..ليلي…ما انتو خلاص..خدتو ليلي وحرمتوني منها….إنما علي بقا..معرفش قاسم..يعني علي ابنك مخطفش ليلي بنتنا رضوي..اولا كدا..ليلي بنتنا احنا…مهو مش اللي خلفو..لا اللي ربو….غير كدا بقا..علي ميعملش كدا زياد..طب لو سمحتي..اول ما علي يظهر تكلميني ع الرقم دا…. رضوي..علي عيني..هات الرقم….وادالها زياد الرقم وسابها واول ما مشيو…قطعت رضوي الورقه فثانيه وضحكت كدا…… في الجيزه بيت علياء ولين… لين بعياط شديد..لا يماما….علي مش هيضيع مني كدا…. علياء..انا مش مهم عندي علي…انا المهم عندي ان البت دي متاخدوش منك ومتكسبناش لين..ونا كمان يماما…..انا مش هسيبو ليها علياء..لين…هو مش عيد ميلادك الشهر الجاي….. لين..اه…..بتفكري ف اي علياء..بصي يستي…احنا هنعزمهم و…….. في مكان مجهول….. كمال..مش ناويه تخلصينا بقا…طولنا اوي مروه..طب بص بقا يكمال…عارف لو وقفت علي شعر راسك…مش هيحصل كمال..دا لي بقا انشاءالله…….. مروه..بقولك اي…انا عاوزه اخش الحمام……. كمال..انتي لسه داخله من شويه…. مروه..معلش يكمال….عندي ظر..وف….سوري….. راح فكها كمال ولحسن حظها كان سكر..ان المره دي……..وكانت اول مره كذا حاجه تكون متسهله ليها…… مسكت خشبه من عالارض وضرب.ته في راسه بس مكانتش خب.طه قويه..ففتح هو المط.وه وضرب.ها ف جنبها لكنها استعملت كل قوتها وضرب.ته مره كمان ع راسه..غاب عن الوعي…….فضلت ماسكه جنبها اوي بوجع واخدت المفتاح من جيبه وقامت فتحت وخرجت…لقت نفسها في مكان ف القاهره وهي عارفاه طبعا كانت بتتو.جع اوي..لكن قدرت ع نفسها..والط.عنه كانت مش قويه اوي لانو كان سكر..ان….فضلت تجري وتجري عاوزه توصل لأي مستشفى و….. كان علي قاعد جنب ليلي وحس انها سقعانه شويه……
علي..مالك يليلي….كويسه… ليلي..انا فلل…متقلقش علي..طيب هقوم اول.ع نا.ر ليلي..لا…متتعبش نفسك..انا هقوم اعمل شاي سخن هيدفينا….. علي..ماشي..بيتك المستقبلي بقا…. ليلي بابتسامه..يارب بقا يعلي….. حست ليلي بوجع في بطنها مره واحده كدا…. علي..مالك..انتي كويسه ليلي بتطمنو..اه…هقوم اعمل الشاي علي..ماشي……. قامت ليلي ومشيت شويه وفجأه وقع.ت ف الارض…جري عليها علي برعب….شالها بسرعه واخدها عالمستشفي….. (فهل للأم وبنتها معاد آخر)…..ووو… يتبع………. (فهل للأم وبنتها معاد آخر)…. شالها علي وهو هيموت من القلق عليها وركب العربيه وصل للمستشفى ونزل وهو شايلها علي برعب عليها..الحقوني يجماعه….. الممرضه..دخلها جوه هنا والدكتور هيجي حالا……وكانت دي هي المستشفى اللي الدكتور بتاعها بيشتغل فيها…… شويه وخرج الدكتور بحده..انا حذرتك انها لازم تاخد علاجها وبردو مسمعتوش الكلام….. علي بقلق..ازاي..هي كانت بتاخده…….
الدكتور..لا…بقالها تقريبا اسبوع العلاج مدخلش جسمها….لو لقدر الله كنت اتاخرت شويه كان ممكن…..الحمدلله لحقناها علي بقا واقف مرعوب…هي فعلا كانت ممكن تمو.ت وتسيبني..لا…مش هقدر يارب ع كدا…ارحمني يارب علي بألم.. طب..ممكن ادخلها…… الدكتور..اه..اتفضل هي فاقت من البنج……وخدها بردو انهارده. عادي…. علي..تمم..انا هنزل ادفع تحت الاول وبعدها ادخلها…….نزل علي وكانت واقفه مروه… مروه وحاطه ايديها علي بطنها بوجع شديد..بقولك معييش فلوس…..انا مضر.وبه بسكي.نه البنت..ونا بقول لحضرتك دي مستشفى خاصه..مش حكومه…ولازم يكون معاكي فلوس…. مروه وبدات تلفظ انفاسها الأخيره..بقولك همو.ت….. علي سمعها بس مركزش في ملامحها… علي بعصبيه..في اي…مفيش اي رحمه…..دخليها ونا هدفع كل الفلوس… مروه وغابت عن الوعي وجم الدكاتره شالوها من عالارض بسرعه ودخلت الاوضه وبدأو يعالجوها…. طلع علي لليلي فوق وهو مضايق منها جدا…. علي..قومي يلا ليلي..علي انا… علي..انتي اي…..انتي اي يليلي…..انتي مستهتره…مش عارفه تاخدي بالك من نفسك….كان ممكن تروحي مني انهارده يليلي فاهمه ليلي وبدأت تدمع..علي….متزعقليش…. علي..تمم…قومي يلا بقى….اخلصي قامت ليلي معاه ونازلين افتكر الست دي….ونزل وقف أدام اوضتها……….شويه وخرج الدكتور…. علي..خير يدكتور طمننا…….
الدكتور بحزن..احنا عملنا اللي علينا…والباقي علي ربنا علي..لي..هي الطع.نه كانت قويه كدا الدكتور..مش اوي..بس عشان هي متلحقتش بسرعه…ربنا يسترها وطبعا هنبلغ البوليس عشان نعرف مين عمل كدا..تقدر تدخلها..ومشي ليلي..مين دي يعلي علي..دي واحده ست غلبانه كانت مضر.وبه بسكي.نه ومكانش معاها فلوس ونا حاسبتلها ليلي بابتسامه..انت فعلا طيب اوي..انا بحبك اوي…. علي اتنهد.. بتحبيني وعاوزه تسيبيني ليلي..لا يعلي…بس ساعتها والله كنت ياست من الحياه ومن انك ترجعلي علي..اوعديني يليلي…عندك ما تبطلي تاخدي العلاج…عدت ع خير المره دي…عشان خاطري ليلي..حاضر يحبيبي….. علي..تعالي ندخل لليت دي…… ليلي حست بحاجه غريبه..انا…مش عاوزه ادخل علي..لي…. ليلي..مش عارفه…..مش عاوزه اشوفها…. علي..هو نتي عارفاها ليلي..لا…بس…..طب خلاص تعالي ندخل…..استغرب علي جدا ومسك ايديها وفتحوا الباب وهي كانت ضربات قلبها بتزيد ولما دخلو بصت ليلي وعلي بصدم#مه….ليلي بتبص لقيتها امها…امها اللي اتحرمت منها…امها اللي كانت نفسها فحضنها وبس…..جريت عليها ليلي وكانت مروه مش مصدقه نفسها….. ليلي بعياط شديد..مااامااا….حبيبتي يماما…….
حضنتها مروه بقوه رغم المها ووجعها….. مروه بتتكلم بصعوبه..حبيبتي…انا كنت متأكده…إن ربنا هيخليني اشوفك تاني…. ليلي بعياط شديد..ماما…انتي كنتي فين…واي حصلك…… مروه..كمال….كمال الكل.ب كان حابسني…عاوزني امضيلو ع كل املاكي……. ليلي..ونتي..عملتي اي….. مروه بضحكه وسط وجعها..عملت زيك….ضربت.ه علي راسه يحبيتي…المهم ليلي..اي يماما…… مروه..انا…كتبت كل املاكي…باسمك….والاوراق انا شايلاها معايا طول السنين دي…امضي يليلي ليلي..انا في اي ولا اي يماما….. مروه بتاخد نفسها بالعافيه….امضي يليلي ريحي قلبي……. علي..امضي يليلي…عشان تريحيها……مضت ليلي بسرعه وهي بتعيط…… مروه..كنت مخبيه الورق دا معايا فهدومي طول السنتين دول يليلي….خد بالك منها يعلي.. علي كان ساكت سايبهم في لحظتهم دي… ليلي..انتي هتقومي يماما وهتاخدي بالك مني….. مروه..اوعي تسيبها يا علي…..(اشهد ان لا اله الا الله…واشهد ان محمد عبده ورسوله ) وخرجت آخر نفس ليها عالحياه.. ليلي بصدم#مه..ماما…..ماما….وصرخت..لا متسيبنيش يمااااامااااااااااا……راح وحضنها جامد حاول يهديها و……..
عدي اليوم دا وادفن.ت امها وكانت قاعده ليلي بتعيط اوي ف اوضتها وتفتكرها دخل علي ليها..ليلي…ممكن ادخل ليلي بتمسح دموعها..اتفضل……. دخلها علي..ليلي…ماما اكيد فمكان احسن دلوقتي..صح ليلي..صعبانه عليا اوي….مشفتش ايام حلوه…نص عمرها فمرضها..والباقي مخطو.فه….واول ما اشوفها تمو.ت..حاسه اني هكون زيها… علي..اوعي تقولي كدا….امك حصلها كدا اكيد قضاء وقدر….وربنا اكيد عوضها بحاجه زي ما هيعوضك بحاجه طبعا ليلي..انا مش عاوزاك تبعد عني يعلي انت وبس..انت كل حاجه ليا علي..ونتي كمان يليلي….ممكن بقا…متسيبنيش ليلي..حاضر……هاخد العلاج علي جابلها العلاج واخدتو وفضل يملس علي شعرها بهدوء لحد ما نامت….. خرج علي من الاوضه وكان الباب بيخبط وكان زياد علي..اتفضل زياد..انا عارف ان الوقت مش مناسب..بس والله احنا معرفناش غير لما انت رنيت وقولتلنا علي..زياد..انا جايبك اتكلم معاك بهدوء….. زياد..اتفضل علي..زياد..خالتي ضحكت عليكم…انا اللي مربي ليلي…وليلي بتحبني ونا كمان بحبها زياد..انا عارف…….
علي..عارف…..طب لي كنت هتتجوزها زياد..عشان ابويا…ومينفعش هي تكون موافقه ونا لا….سمعتها كتير وهي بتكلم نفسها عليك..بتحبك اوي علي..شكرا انك فاهم زياد..اطمن…انا اه كنت بحبها.. اسف اتي قولت كدا ادامك….بس انا راجل ومقبلش اتجوز واحده بتحب حد تاني..وكدا كدا هي عالورق بنت عمك…فخلاص هتفضل معاك علي..انت فعلا راجل اوي زياد بابتسامه..ربنا يخليك….هو صحيح الراجل اللي عمل كدا فمرات عمي…حصلو اي علي..محدش عارف مكانو…هربان زياد..طب خد بالك منها بقا…عن اذنك علي..تسلم….واطمن…وسابه ومشي…..حس علي ان في جبل اتشال من ع قلبو…. عدي ايام كتير لحد ما عدي شهر…..بدأت ليلي تفوق من اللي هي فيه..كانو التلاته قاعدين فالصالة علي..لا….لا نروحلهم ولا يجولنا رضوي..بقولك خالتك رنت وقالتلي ان خلاص…بنتها شالتك من داغها علي..مش مطمن رضوي..دا عيد ميلاد لين….لازم نروح هما ملهومش حد غيرنا علي بص لليلي..هتيجي معانا ليلي..لا…روحو انتو
علي..خلاص مش رايح ليلي..عشان ماما رضوي متزعلش يعلي…روح انت ونا هقعد هنا علي..مش هسيبك لوحدك انا ليلي..هقفل ع نفسي والله ومش هخرج علي..قولت لا….. رضوي..خلاص يعلي بقا…وهي هنقعد ساعه زمن وهنيجي في الاخر اقتنع علي وهما خارجين علي..اوعي تفتحي لأي حد وخدي بالك من نفسك ليلي بابتسامه..حاضر..ونت احترم نفسك ومتتكلمش معاها علي..حاضر متقلقيش…..ومسك خدها بخفه..سلام….. وسابوها مشيو وفضلت تلمس مكان ايدو بحب شديد وعملت اللي قالها عليه وقفلت الباب ودخلت تذاكر وصل علي ورضوي للبيت بتاع علياء لين متكلمتش مع علي خالص وعلي نزل يجيب حجات الاحتفال علياء..اومال ليلي فين رضوي..مجاتش بقا علياء..والله ما يحصل لازم نجيبها رضوي..خلاص بقا احنا جينا علياء..قومي يرضوي..والله العظيم لازم اصالحها واجيبها..بيتكم قريب يعني رضوي..طب بتحلفي لي…خلاص لما علي يجي هخليه يجيبها
علياء..انا حلفت انا اللي هجيبها قومي….ف الاخر خرجت علياء ورضوي وسابو للين لخطتها مع علي…. وصل علي البيت وفتحتلو لين علي..اومال هما فين لين..خرجو…تعالي ادخل….. دخل علي..راحو فين يعني لين..بيجيبوا طلبات بس..عاوزه اتكلم معاك علي..لين…انا بحب ليلي وهتجوزها…تمم لين..براحتك يعلي…..اشرب العصير طيب…… علي..اه نا عطشان…..طعمه غريب…اي دا لين..بص هو عصير بس عليه خم.را علي..اي……بس طعمه حلو هاتي تاني….كانت حاطالو حبوب هلوسه تخليه غايب عن الدنيا شرب علي العصير ولين كمان وبعدها بشويه غاب عن الدنيا لكن بيتحرك عادي شدتو لين لحد الاوضه وقلع.تو القميص ونيمتو عالسرير وحطت حاجه لونها أحمر عالسرير كانها عذر.يتها ونامت جنبو…… عدي كام ساعه ورجعو رضوي وعلياء ومعاهم ليلي دخلو جوه رضوي..هما فين علياء..مش عارفه….يلين…ودخلو الاوضه لقوهم نايمين اتصدمت رضوي وعلياء مثلت كدا ليلي لسه داخله..مالكم في اي……….واتصدمت من المنظر ووووو……….
ليلي..مالكم في اي……دخلت الاوضه واتصدمت من المنظر…علي حبيبها وابوها وكل ما ليها ف الدنيا ف حضن اكتر واحده بكرها فحياتي….يعني هو طلع بيكدب عليا…يعني هو بيحبها هي ونا لا…….لا لا…اكيد لا…علي ميعملش كدا…..دمعتها متعلقه في عينيها علياء بتمثل العصبيه..ينفع اللي ابنك عمله دا رضوي بصدم#مه شديده..متخافيش يحبيبتي….هنتصرف اكيد……. علياء راحتلهم وبدأت تصحيهم……ولين كانت صاحيه بس بتمثل النوم… لين بنوم وماسكه دماغها..اااه…..هو اي اللي حصل…بصت جنبها ع علي…ولطمت..يالهوي علياء..عملتو اي يلين لين بتمثل العياط..والله ما عملتلو حاجه……هو اللي…….. علي بدأ يفوق من النوم ودماغه اد الدنيا ومصدع اوي…بيبص جنبه لقا لين واتصدم وقام بسرعه لبس وهي كمان لبست… علي بخضه وصدم#مه..هو…اي حصل انا مش فاهم حاجة بص ع ليلي اللي كانت واقفه عيونها مليانه دموع وبتعيط بحر.قة…….. علياء..انت تخر.س خالص….عملت اي ف بنتي يحيو.ان…..بقا هي دي الامانه يعلي…برافو عليك..مهي كانت ادامك بالحلال رضوي بتهديها..هدي نفسك يحبيبتي…..اللي انك.سر يتصلح….وهيست.ر عليها ويصلح غلطته علي بص بصدم#مه..انا…..مش فاكر حاجه لين بدموع وعياط بتمثل..منك لله…..قعدت اقولك بلاش…ونت اللي اصريت تقرب مني….ومن بعدها ونا مش فاكره حاجه…. ليلي خلاص مبقتش قادره تقف تسمع باقي الكلام سابتهم وخرجت جري……. علي مقدرش يستحمل وخرج وراها بسرعه وهي كانت بتجري….. علياء..اقسم بالله يرضوي اللي ابنك عملو دا منا ساكته عليه
رضوي..هيتجوزها…خلاص بقا وربنا يسامحهم ع اللي عملوه…..متخافيش يعلياء انتي ولين…….وراحت رضوي للملايه اللي المفروض عليها الد.م طبقتها وشالتها معاها كان علي بيجري وراها وهي مش عاوزه تقف لحد ما لحقها ومسكها علي..استني هنا..انتي رايحه فين ليلي بدموع وعصبيه..ابعد عني ملكش دعوه بيا يعلي تاني علي..ليلي.انا…مش فاكر دا حصل ازاي…..ليلي انا ليلي ضر. بتو بالقلم علي وشو..اخرس…متجيبش سيرة اسمي ع لسانك تاني….انت عارف انت….انت زا*ني……فاهم…انا بكرهك علي ودموعه نزلت..ليلي…كلامك قاسي اوي عليا….. ليلي بدموع وعصبيه اكتر..قاسي….انت لسه مشوفتش حاجه…لسه عذ.اب ربنا…..ابعد عني بقا..دمر.تني وجايه تمشي مسكها بايده جامد..ليلي متسيبنيش…..انا بحبك…… ليلي دموعها نزلت اكتر..ونا بكرهك…روح است.ر ع بنت خالتك……. علي دموعه بقت شلالات……… ليلي بدموع اكتر..بنت خالتك اللي انت اديتها الفرصه ترجعك ليها تاني وتتجوزها كمان انا زعلانه عليك اكتر ما زعلانه منك…..وزق.ت ايده لكنو مسكها تاني علي..انتي رايحه فين……انا مش هسيبك ليلي بدموع..متخافش….مش همشي انا مليش مكان غير بيتكم عشان اروحه…..ونا مش عيله صغيره هتوه من اهلي..سيب ايدي…وز.قت ايده ومشيت وفضل هو واقف دموعه نازله جدا ومش عارف يعمل اي حاسس انو مخنوق اوي…….. وصل للبيت ولين كانت في حضن امها وبتهديها من عياطها اللي كلو تمثيل ورضوي قاعده جنبهم……