رواية ليلتي بقلم سلمي ابراهيم
دخل غلي اوضته وهو فرحان جدا والاحساس اللي كان جواه اتأكد….علي بيحب ليلي جدا..مش بس تعود عليها او تعلق بيها راحت علياء لبنتها لين… علياء..زعلانه لي…. لين..علي مبيحبنيش يماما…… علياء..انا اتكلمت مع أمه انهارده وزمانها قالتلو..هبقي اسالها كمان شويه لين..طب يماما علياء..فكي كدا….دانا حتي هفرحك….بقولك اي هي ليلي دي ملهاش قرايب لين..لا…امها كانت قايله ان اهل امها مسافرين وأهل ابوها متخانقين معاهم…. علياء..بس أهل ابوها موجودين هنا لين..اه..بتفكري في ايه علياء بابتسامه خبث..هقولك…بس مش دلوقتي…….. عدي يومين وجه اول معاد لأول جلسه لليلي وكان معاها علي وبس وصلو هما الاتنين لحد المستشفى وقبل ما يدخلو مسكت في ايدو اوي ليلي بخوف..علي…انا…..مش عاوزه ادخل علي بيطمنها..لي بس…..انتي خايفه ليلي..اه..خايفه اوي….هو انا هتوجع…… علي..ليلي….اي علاج في الدنيا بيوجع….دا الحقنه بتوجع..صح ليلي..اه…..بس موضوع الكيماوي دا….شكله مرعب….انا خايفه علي..ليلي..انا زي ما قولتلك..اكيد هيوجع..زيو زي ما الحقنه بتوجع الأطفال كدا…انا عاوزك تجمدي يليلي…وديما تكوني متفائله خير ليلي..هتفضل جنبي……
علي..مش هسيبك لحظه……يلا بينا ليلي..يلا…….دخلت ليلي وهي خايفه من جواها جدا لكن اللي مطمنها هو علي وبس…… وصلو لحد السكرتيرة…… علي..ليلي ايمن محمود السباعي……. السكرتيرة..اه تمم….اتفضلي…… داخلين مع بعض بس السكرتيرة وقفتهم السكرتيرة..لا….ليلي لوحدها ليلي مسكت فيه اوي وبدأت تخاف تاني ليلي..لا…انا مش هدخل منغير علي السكرتيرة..مش هينفع..لازم لوحدها علي..اهدي يليلي…هو ممكن اتكلم مع الدكتور لو سمحتي السكرتيرة..اتفضلو……….دخلو وعلي فضل يقنع ف الدكتور لحد ما وافق……. جهز الدكتور الكرسي اللي هتقعد عليه ليلي الدكتور..تعالي يليلي ليلي كانت ماسكه ايد علي اوي وخايفه جدا…. علي ملس ع شعرها بيطمنها..روحي يليلي….واقرأي الفاتحه واستعيني بربنا يقويكي ليلي بتوهان من خوفها..مش هتوجع يعلي
علي..انشاءالله مش هتتوجعي يا قلب علي…… الدكتور..يلا يليلي..اجمدي كدا….تعالي……فضلت تتقدم ليلي بخوف شديد وكل شويه تبص وراها لعلي وهو بيحاول يطمنها بتعبيرات وشو لحد ما وصلت للكرسي وقعدت عليه…..بدا الدكتور يركبلها اجهزه كدا وحجات كتير الدكتور..جاهزه يليلي…… ليلي هزت راسها بدون كلام……وبدا الدكتور يشغل الاجهزه دي والوجع ع ليلي بيزيد واحده وحده علي كان واقف وشايفها بتتوجع ودموعو نازله عليها اوي وكل شويه يسأل الدكتور هو لسه كتير ونفسو يروح يشيلها من عالكرسي دا اللي بيخلي حبيبتو وبنتو تتوجع وتتعب وهي بتتوجع اوي وصوتها طالع بالم شديد وهو بيتالم شكلها كدا ويمكن اكتر بسبب قلبو اللي هيموت عليها شويه ووقف الدكتور الجهاز دا وكانت ليلي مش واعيه للدنيا خالص…جري عليها علي…بيحرك وشها بايده علي..ليلي…..انتي كويسه الدكتور..معلش بس..هي من الالم داخت…شويه كدا وهترجع لوعيها تاني….. علي شالها من عالكرسي دا ونزل بيها لحد ما وصلو العربيه ونيمها في الكنبه اللي ورا وهي تعبانه جدا ومش قادره حتي تنطق..وصلو لحد البيت علي..ليلي…انت كويسه ليلي بصوت تعبان جدا..يعني…مش قادره عاوزه انام علي..طيب يحبيبتي…ساعديني بس ندخل وبعدها نامي براحتك وقام نزل من العربيه وحاول ينزلها وشالها وهو داخل للبيت…. كانت واقفه ف الوقت دا لين فالبلكونه ووووو………… يتبع……………. كانت ليلي مش قادره تتحرك ولا تتكلم ومعندهاش طاقه لأي حاجه..
نزل علي من العربيه وحاول ينزلها براحه وشالها وطالع بيها للبيت شافتهم لين من البلكونه والغلل اتكمن منها لين..لا…مش للدرجة دي بقا….وخرجت من البلكونه بسرعه فتحت الباب وكان علي طالع بليلي علي..لين..وسعي من عالباب…عاوز ادخل ليلي لين بعصبيه شديده..هي حصلت كمان…جاي بيها ونت شايلها علي..انتي اتجننتي يلين ولا اي لين بعصبيه اكتر..لا مهو مش للدرجة دي….ونا مش هسيب الكل.به دي تاخدك مني..فاهم وبدأت تضر.ب في ايدو اللي شايله ليلي وتضر.ب في ليلي كمان وتز.قهم لحد ما ليلي وقعت عالارض من ايد علي بص علي كدا وهو متعصب جدا ولقا لين راحه تكمل ضر.ب ع ليلي…راح مسكها من شعرها علي وصبرو نفذ..انتي اتجننتي يبت انتي…اي اللي انتي هببتيه دا لين بصراخ..اقسم بالله ما هسيبكم تتهنو ببعض يعلي….مش هسيب الزبا.له دي اللي انت لاممها من الشوارع تاخدك مني علي ساب شعرها..لا…دا انتي اتجننتي رسمي بقا…مالك يبت لين كانت زي ما تكون اتجننت مش قادره تسيطر على اعصابها خالص وعماله تخبط في علي كل شويه وتصرخ بصوتها والوقت دا كان رضوي وعلياء مش ف البيت وخرجو مع بعض…. لين بصراخ اكتر..انا قولتلك اهو يعلي…انا مش هسيبكم في حالكم..وليلي بتاعتك دي انا هرمي علي وشها مية نا.ر…..وربنا ما هسيبها..فاهم ف الوقت دا كان يحي جاي لعلي ولقي الباب مفتوح واتصدم لما لقي لين وشها متعصب جدا وبتنهج اوي وليلي واقعه عالارض شبه مغم عليها وعلي واقف مش عارف يعمل اي… يحي بقلق..مالكم يجماعه…ولي ليلي عالارض كدا
لين بتفس الطريقه..مش هسيبك يعلي….انا بقالي 9 سنين بحبك…..ومستنياك كل دا…تقوم ف الاخر انت اللي هتسيبني…لا يعلي يحي مسك لين وحاول يكتفها بين ايديه لأنها مانعه علي انو يشيل ليلي…… يحي وهو ماسك لين..يلا يعلي…بسرعه……. شال علي ليلي وقفل الباب بتاع الاوضه من جوه عشان لين في حاله مش طبيعيه…..نيمها علي عالسرير ليلي كانت بتعيط اوي من المها ودوختها وانها مكانتش قادره حتي تتحرك لما كانت مرميه عالارض علي ملس ع شعرها..ليلي حبيبتي….عدي خلاص…متقلقيش مش هتقرب منك تاني ليلي..هي بتحبك يعلي علي..منا عارف يليلي…..عشان كدا بتعذب…هي ملهاش ذنب في اللي حصل دا ليلي..اومال الذنب ذنب مين علي..امي وامها….علقوها بيا وعلقوني بيها..معملوش حساب اني لما هكبر هتغير ليلي..علي..انت مبقتش تحبها لي علي ابتسملها..هو كدا….حسيت ان مش هي اللي شاور عليها قلبي ليلي وكانت دموعها علي خدها لكن مبتسمه..اومال مين اللي شاور عليها قلبك علي اتوتر شويه..بقولك اي…يلا نامي بقا عشان انتي تعبانه……. ليلي اتاوبت كدا..انا شايفه كدا بردو…..بس هي هديت اوي كدا لي علي..مش عارف…صوتها راح فين صحيح……… بعد ما كان يحي ماسكها وهي بتقاوم بين دراعاته يحي زعقلها اوي فخافت..اهدي بقولك…اخرسي بقا سكتت لين كدا وبصتلو شويه وهو كمان فضل باصصلها يحي..ممكن نقعد شويه ونتكلم…..
هزت راسها لين بدون كلام وراحت قعدت وهو قعد قصادها يحي..مالك…اي كل اللي انتي عملتيه دا لين بتعيط اوي..عاوزني اعمل اي لما اشوف الانسان الوحيد اللي قلبي حبه بيعمل فيا كدا…بقالي 9 سنين حاطه فدماغي اني لعلي..تقوم بت لقيها ف الشارع تاكل عقلو وتاخدو مني..واسكت يحي..لين….وهو نتي يعني لما تعملي كدا هو هيحبك…..اكيد لا دا احترامو ليكي هيقل جدا…..فاهمه لين..اعمل اي يعني…انا اصلا مش طايقه ليلي دي….هو علي بيحبها سكت يحي كدا وبص ف الارض وبعدها رفع راسه للسقف وبعدها بصلها..اه….شكلو كدا بيحبها لين..هو قالك…… يحي محبش يقول الحقيقه..لا…بس هو باين عليه انو بيحبها….. لين..خلاص..مدام مقالهاش يبقي مش هتخلي عنو الا لما يقولي انو بيحبها..وسابته ودخلت الاوضه بتاعتها…… خرج علي بعد ما ساب ليلي نامت وقفل عليها الباب وراح قعد مع يحي علي..ها..اي الاخبار يحي..علي…خد بالك انت فتحت ع نفسك نا.ر…..لبن دي مش هتسيبكم علي بملل.. انا زهقت بقا بجد ييحي….رايك اعمل اي يحي..اتكلم مع امك وقولها علي..طب افرض بقا زعلت مني زي ما قالتلي
يحي..مش عارف بقا بصراحه…بس انت لازم تتخلص من لين دي…دي مجنونه علي..هفففف…ربنا يستر كانت علياء ورضوي مع بعض… علياء..يعني هو قالك عاوز يستني شويه رضوي..اه..ونا هكدب عليكي يعني..لين لعلي وعلي للين علياء..بس انا بقا بصراحه شايفه انو مش طايق لين خالص رضوي..بنتك بردو هي اللي مش مهتمه بيه…خليها تحسسو انها بتحبو بس مش بافوره فاهمه علياء..فاهمه يختي…بس انا حاسه انو بيحب البت ليلي دي رضوي بتوتر..لي يعني…. علياء..نظراتهم لبعض وكلامهم وخوفو عليها….كدا يعني رضوي..يبت ليلي دي بنتو او اختو….متفتكريش في غير كدا علياء..هي…ليلي دي كانت من عيلة اي…… رضوي..تقريبا كدا….عيلة اسمها هواري علياء..اه……ماشي…هتشتري حاجه تانيه….. رضوي..لا خلاص..يلا بينا……. علياء..طب بصي…روحي انتي….ونا هجيب حاجه كدا وهاجي رضوي..ماشي…وسابتها ومشيت….. علياء فتحت فونها..البت من عيلة هواري….اقلبلي الدنيا ع العيله دي عاوزه اعمامها فاهم المجهول..حاضر يهانم…….. قفلت فونها بخبث ووووو……
خلصت علياء المكالمه وبصت بخبث..انا هوريكي يليلي..عشان تبقي تنافسي بنتي اوي…. دخلت البيت علياء ولقت رضوي قاعده مع يحي وعلي….. علياء..اومال فين لين بنتي يحي..لين بنت حضرتك اعصابها تعبانه شويه…ياريت تتكلمي معاها رضوي..لي هي عملت اي…. علياء..الأحسن نسمع من بنتي…تعالي يرضوي…ودخلو ليها… علي بقلق..مش مطمن…. يحي..ولا انا بصراحه……… دخلت رضوي وعلياء للين وكانت لين قاعده بتعيط ف الارض… علياء..مالك يبنتي… رضوي..احكيلنا لين بعياط شديد..انا هقولكو…ونتو تحكمو……وفضلت تحكي ليهم اللي حصل كلو ورضوي خافت جدا وبدأت تقلق واتاكدلها ان علي فعلا بيحب ليلي ودا في دماغها مينفعش…فقررت انها لازم تدخل وتحل الموضوع علياء..شوفتي يرضوي…مش قولتلك ابنك بيحب ليلي… رضوي..ونا قولتلك خلي بنتك تتنصح وتقرب منو…ونا بقا هحل موضوع ليلي انشاءالله…… عدي الوقت كتير وليلي خلصت كل جلسات الكيماوي بتاعتها وعلياء بتدور ع أهلها ورضوي خايفه تكون كدا بتظلم ليلي لكنها قررت أن لين لعلي علي كل يوم حبه لليلي بيزيد ويزيد اكتر وليلي كمان بقت تحبو اوي…لكن علي لسه معترفش باي حاجه لليلي ودا مخوف ليلي شويه…..
عند الدكتور…… علي بفرحه شديده..يعني خلاص كدا يدكتور…مش هتحتاج جلسات تاني….. الدكتور بفرحه..اه الحمدلله…هي كدا شبه خفت…تمشي بقا عالعلاج دا لمده ٦ شهور وكدا انشاءالله هتكون كويسه ليلي بدموع فرحه..يعني خلاص…مش هيكون عندي كانسر الحمدلله الدكتور..اه الحمدلله…لكن لازم تفضلي ماشيه عالعلاج….لو بطلتيه يوم او كدا….هيرجع تاني وهيكون لازم عمليه..وكل شهر تعالي ابص عليكي علي..شكرا يدكتور ومتقلقش……واخد ليلي وخرج من العياده وهي عماله تجري زي الطفله بالظبط…ولا زي اي هي اصلا بالنسبه لعلي هتفضل الطفله اللي كان متعلق بيها ومازال متعلق بيها ويمكن كل ما بتكبر بيحبها اكتر واكتر…. ليلي وهي بمشي بطفوله وبتتنطط..انا مبسوطه….اوي….انا خفيت….خفيت يعلي علي بضحكه علي شكلها..اه…خفيتي يليلي….ببركه دعا امي ف الحرم وكمان لأنك نفسيتك كانت كويسه الحمدلله ليلي بصتلو..نفسيتي كانت كويسه عشان انت كنت معايا يعلي…انت حرفيا اغلي حد عندي علي بفرحه من جواه وابتسملها..بجد يليلي انا اغلي حد عندك ليلي..انت اللي مربيني…انت ابويا واخويا وامي كمان وحبيبي وصاحبي و…سكتت كدا لما قالت حبيبي واخدت بالها وفاقت…احم..صاحبي علي..حبيبك…..انا حبيبك يليلي…… ليلي بصت للارض بكسوف..اقصد يعني….اكيد بحبك..مش انت ابويا وكدا يعني علي بغمزه..بس كدا…. ليلي بكسوف شديد..اه بس كدا…ويلا هاتلي بقا آيس كريم زي زمان…. علي بضحكه..حاضر….واخدها من ايديها وراحو جابلها وفضلو يهزرو ويضحكو مع بعض كان من أجمل أيام حياتهم هما الاتنين…….. كانت قاعده علياء في اوضتها وجالها تليفون وردت…
علياء..الو…..بجد لقيتهم…..طب قولي العنوان……تمم ماشي سلام….وقامت لبست بسرعه وخرجت من البيت متجهه لبيت عيلة هواري….. وصلت لحد هناك وخبطت فتحتلها مرات عم ليلي حنان…. علياء..مساء الخير..مش دا بردو بيت عيله هواري…. حنان..اه هو…انتي مين…. علياء..انا اللي ربيت بنتكو ليلي…اللي انتو متعرفوش مكانها من سنين…….. حنان بصدم#مه..طب اتفضلي ادخلي عشان نتكلم…..دخلت علياء وقعدت وخرج لها عم ليلي قاسم….. قاسم..اهلا وسهلا…..حنان قالتلي انك عارفه فين مكان بنتنا..برغم من ان امها قالت انها اخدتها معاها وهي مسافره علياء..لا…امها قالت كدا عشان انتو متخدوهاش..إنما أنا وبنتي اللي ربينا ليلي…لكن خلاص مبيقناش عاوزينها قاسم..ودا لي بقا انشاءالله….لي دلوقتي علياء..تخيل…بعد ما انا لميتها من الشارع وربيتها لحد ما بقت كبيره دلوقتي داخله ع العشرين سنه..بقت طلبتها كتير اوي….وتتنك ع بنتي وساعات كمان بتضربها…ونا بقا وبنتي خلاص…..ياريت تيجو وتاخدوها قاسم..طبعا هناخدها….حنان نادي ع زياد ابنك عشان يجي معايا واحنا بنجيب ليلي حنان..حاضر……وراحت تناديله زياد..ليلي….بجد يا أمي حنان..اه…مش انت كنت عاوز تتجوزها من زمان…. زياد..ولسه لحد دلوقتي…هتجوزوهالي حنان..طبعا…يلا روحو هاتوها…….. كانت داخله ليلي هي وعلي للبيت وبيضحكو وفراحنين جدا…… كانت لين ورضوي قاعدين جنب بعض…. علي..سلام عليكم……..بصتلهم لين كدا بقرف وسابتهم ودخلت الاوضه…..
رضوي..وعليكم السلام….كنتو فين…… علي..امي….ليلي خفت الحمدلله……. رضوي بفرحه شديده..الحمدلله يبنتي….وحضنتها اوي ليلي مسكت ايد علي..الحمدلله يماما..كل دا بسبب علي…هو اللي وقف جنبي وساعدني…انا بجد مبقتش اقدر استغني عنو علي بابتسامه..ونا كمان…مبقتش اقدر استغني عنك….. اتقلب وش رضوي وفكرت في اختها اللي ممكن تقاطعها لو علي اتجوز ليلي وساب لين…… ليلي..هدخل اغير هدومي يعلي… علي..ونا هاخد دش واجيلكو…..دخلت ليلي الاوضه ودخلت وراها رضوي رضوي..ليلي حبيبتي..كنت عاوزه اقولك حاجه…… ليلي..خير يماما رضوي…………………. بعد شويه الباب خبط وراح علي فتح الباب…… علي..ايوه…مين قاسم..انا قاسم هواري…..عم ليلي…انت تبقي مين علي بلع ريقو برعب..وعاوزين اي…… قاسم..عاوزين بنتنا…اللي انت كتبتها باسم عمك ايمن…..
علي..اديك قولت اهو…ليلي بنت عمي انتو مش من حقكو انكو تاخدوها….. خرجت ليلي من الاوضه وهي بمنتهي الغضب..لا من حقهم ياخذوني…انا بنتهم يعلي…انا ليلي حسين الهواري مش ايمن السباعي زياد..اهي اعترفتلك وقالتلك علي كان مصدوم صدم#مه عمره ومش مصدق انها قالت كدا….. علي..ليلي…كدا هياخدوكي معاهم ليلي..ونا عاوزه اروح معاهم……مش عاوزه اقعد معاك…يلا يعمي علي مسك ايديها..انتي اتجننتي يليلي…..انتي عاوزه تبعدي عننا ليلي..لا انا عقلت…..وعرفت انت كنت بتعمل معايا كل دا لي خرجت لين وقفت كدا وتتفرج وهي مبسوطه جدا هي علياء رضوي مقدرتش تمسك نفسها..ليلي….انا كنت بكدب عليكي..الكلام دا محصلش ليلي..متحاولش تداري ع علي….انتو كلكو كدا كدابين….يلا يعمي علي كان ف صدم#مه مش قادر حتي يسال اخدها قاسم وزياد وخرجو…..ساعتها علي حس نفس الاحساس اللي حسو لما كانت مشيت وهو بيجيبلها الايس كريم انو قلبو هيتخلع من الخوف عليها وعاوزها باي طريقه وووووو………. كان احساس علي مش قادر يوصفه من كمية الوجع اللي كانت في قلبو وخوفو الشديد عليها…اول مره من 9 سنين هتبعد عنو..يعني اي مش هشوفها تاني خلاص كدا….كذا كلمه جوه دماغه مش عارف حتي يتكلم…….. لين..علي..مالك…خلاص رجعت للمكان بتاعها علياء..اه…مالك يرضوي بتعيطي لي…..
قام علي وقفلهم كدا وفاق… علي بصوت خوفهم منو..انا هسال سؤال واحد….مين اللي وصل لاهلها وجابهم محدش قدر يتكلم ولا ينطق….. رضوي..حرام عليكم…..انا كنت ما صدقت بقا عندي بنت…وحبيت ليلي اوي….. لين..ونا مش بنتك….اعتبريني انا بنتك علي..انتي اللي وصلتيلهم يخالتي…صح علياء..علي حبيبي….انا اللي عاوزاه..انك تتجوز بنتي لين…اللي انت مخليها جنبك بقالها 9 سنين دي بتحبك ومستنياك… لين..دا أقل حقوقي يعلي….اقلها علي ضحك بسخريه..هههه….ونتو بقا مفكرين اني كدا…هحب لين وهتجوزها….انا كرهتها اكتر وصدقيني….انا مش هتجوز لين..انا بقولك اهو يلين..انا مش هتجوزك..انا مش بحبك….انا بحب ليلي وهتجوزها…وهجيبها تاني..اوعو تفكرو انها هتبعد عني كتير….ماشي..بحب ليلي….. كانو سامعين الكلام دا وهيموتو من الغيظ ولين الغيظ اتمكن منها جدا….كان خارج علي من باب البيت لين..ونا مش هسيبكم كدا يعلي….وربنا ما هسيبكم تتهنو…وابقي وريني بقا….هترجعها ازاي ولا هتتجوزها ازي مردش عليها علي وسابهم ورز.ع الباب وراه…دخلت لين جري ع اوضتها وهي بتعيط اوي……. كانت ليلي راكبه معاهم العربيه ودموعها نازله اوي ومكسو.ره من جواها وافتكرت كلام رضوي…. فلاش باك ليلي..نعم يماما…كنتي عاوزه اي رضوي..بصي يليلي..انا عارفه انك بتحبي علي…وانك فاكره انو هو كمان بيحبك ليلي بصدم#مه..فاكره…يعني هو مش بيحبني
رضوي..لا….هو بيحب لين وهيتجوزها… ليلي..ازاي…انا سمعتو وهو بيتكلم معاكي و.. قاطعتها رضوي..هو كان عارف انك بتسمعيه.. واتفق معايا نقول الكلام دا..عشان تعرفي انو بيحبك ليلي بصدم#مه شديده..ايي…طب وهو لي بيعمل كل دا رضوي..عشان انتي مريضه..وأهم حاجه هي النفسيه عشان تكوني كويسه…فهو عمل كدا…… ليلي بدموع..اي……انا بكرهو…بكرهو…… وسمعت صوت عمها بره فخرجت…… باااك زياد..مالك يليلي….سرحانه في اي…. ليلي..ها…..مفيش زياد..ودموعك نازله لي…انتي زعلانه من حد……. ليلي..لا….انا بس تعبانه شويه…… زياد..هو نتي معاكي البطاقة بتاعتك ليلي..اه طبعا…بس لي….. زياد..هي ليلي هتفضل بنتهم كدا يبابا ولا اي….. قاسم..اه….عشان نرجع الورق هياخد وقت كبير اوي…فخليها كدا وخلاص…وكدا كدا انتو هتتجوزو فهو مش هيبقي ليه سلطه عليها انصدمت ليلي من الكلمه.. هنتجوز…هما مين دول زياد..انا ونتي يليلي..اي انتي مش موافقه.. سكتت ليلي كدا ومبقتش قادره تقول حاجه