رواية مزاج

اسراء نايمه علي رجل يوسف وهو بيلعب في شعرها
يوسف: اسراء هو انا كنت عامل ازي قبل الحدث
اسراء اتعدلت: كنت مغرور اوي وعامل مفيش حد زيك في الدنيا
يوسف: كنتي بتكرهيني
اسراء: الصراحه اوي اوي
يوسف: يعني انتي مبسوطه وانا كده
اسراء حطت ايدها علي خده
: عارف يا يوسف نفسي ترجع زي زمان النهارده قبل بكره حتي لا هفترق عنك بعد كدا بس مش قارده اشوف نظرت الشفقه من الناس ليك
يوسف: اسراء هو انتي بتحبيني زي ما بحبك
اسراء قامت ومسكت وشه بين اديها وابتسمت
: اه بحب يوسف اللي بيلعب معايا ويدخل المطبخ معايا
يوسف بحزن: اسراء عايز اقول ليكي حاجه
***********
جاسر داخل يصفى ويغني
: الحياه طعمها سكري زي الملبن الطري
دخل الاوضه لقي ميسره قعده
اتوجه عند الدولاب يطلع هدوم وهو بيسال
: خير يا ميسره في حاجه
ميسره: كنت حابه اشكرك علشان الورق….
فجاء ميسره سكتت وبدات تقرب من جاسر وقفت قدامه وهي بتفك ليه ازرار القميص
جاسر بيحاول يبعدها: ميسره بتعملي اي ابعدي
ميسره خلصت القميص كله فك وبصت لي جاسر بصدمه ودموع لما شافت جسمه كله عليه اثار روج
ميسره بدموع: اي دا
جاسر ببرود: اي مالك عادي
ميسره: جاسر.. ان.. انت كنت مع وحده
جاسر: اه بتسلي فيها حاجه
ميسره بصت ليه بصدمه وصوت عالي
: انت واحد حيو’ان وانا بكرهك
جاسر: احترمي نفسك وبعدين انتي زعلانه ليه كدا هو انا وعدتك بحاجه
في اللحظه دي دخل شاهين
: في اي
*****

ادم قاعد في العربيه ونور في حضنه وبتعيط
ادم: يا بنتي اهدي القميص باظ وانا حالتي المديه زفت اليومين دول
نور ضربته علي كتفه
: انت مش خايف واخد الموضوع عادي ليه
ادم: نور انتي مش عارفه متجوزه
نور: بس عمي مش سهل خالص يا ادم
ادم: بلا عمك بلا منجا خليني في المنجا الي في حضني دي
نور ابتسمت خبت وشها
ادم وهو بيرجع شعرها لورها
: اتكلمتي اي انتي ومك
نور: احم اتكلمت عن صحته وعني شويه وعندك…. و.. و الحاجات الي بتحبها
ادم بستغراب: حاجات بحبه زي اي مش فاهمه
نور خبت وشها اكتير وبصوت واطي
: قلت لادب
ادم مقدرش يمسك نفسه وضحك عليه جامد وهي ضربته
: طاب خلاص خلاص بس اي رايك نجرب حاجه منها النهارده…. وهو بيغمز ليه
ادم وقف فجاء لم شاف…

شاهين: صوتكم عالي ليه
جاسر: مفيش يا بابا هو بس.. يعني
شاهين: واي الز’فت اللي علي جسمك دا
جاسر اتوتر وهو فاكر يوم ماكلم بنت وابوه عرف ضر’به قلم عمره ماينساه وفضل مخاصمه حوالي شهر
جاسر: دا.. انا…
ميسره بسرعه: دا انا اللي عملته يا انكل شاهين
شاهين بص له بصدمه: انت يا ميسره لتكون….
جاسر: لا يا بابا انت……
ميسره بسرعه: اه بنحب بعض
ميسره كانت خايفه علي جاسر من غض، ب أبوه وهي عايزه تطلعه منها باي طريقه غصب عنها افتكرة المره اللي فاتت وكدا كان موجوع وز، علان متعلق بباباه اوي
شاهين بلوم: مكنتش متوقع منك كدا يا ميسره خيبتي املي فيكي ويعني انتو لو كنت قولتو لينا حد كان هيرفض
كل دا كان واقف اسراء و يوسف اللي طلعوا علي الصوت العالي و محمد (ساميه تقريباً نايمه🧎🏼‍♀️)
ميسره: لحظة ضعف وشطان يا عمو
جاسر: بس انا…

شاهين بصوت عالي: اخرررس خالص وكتب كتابكم الاسبوع الجاي.. وانتي يلا علي بيتكم وقولي لي ابوكي
جاسر: بس انا مش عايز اتجوز
شاهين: اي لعبت وزهقت وعايز تخلع بس للاسف مش قادر الومك لوحدك
ميسره: يا انكل براحتو لو مش عايز خل….
شاهين: انا قولت كلمتي وخلاص
جاسر اتعصب وطلع و يوسف طلع وراه
اسراء راحت تهدي ميسره و شاهاين سابهم ومشي
ميسره بعياط: كنت خايفه عليه والله عارفه طبع عمي و جاسر متعلق بانكل اوي خفت عليه يحصل زي المره اللي فاتت
اسراء بتحضنها: اهدي واحكيلي في اي
ميسره: كان مع بنت فعلا ولما وجهته قالي بكل بجاحه اه…. انا بكر’ها
اسراء: أهدي متقوليش كدا
ميسره: لا بيكر. هني انتي شفتي قال لي عمي اي مش طايقني للدرجه دي
*****
اتنين واقفين قدام بيت شاهين في عربيه
1:اهم طلعو اضر. ب عليهم
2:لا استني لما نتصل بالمعلم ونتاكد
1:طاب خلص بسرعه
2:اووووف مش بيرد
1:يعم يلا زي مقولت ليك
*****

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى