رواية حمل بالتراضي بقلم رانيا ابو خديجة

_ لأ طبعااا انا عايزة اجي معاك واتعرف على اخواتك واشوف العروسة … انا حاسه اني هبقى احسن لو جيت معاك … هتسافر امتى ؟؟! لقيته ابتسم من حماسي .. وموافقتي._ يعني يومين كدة… على حسب…. لحد ما احس كدة انك تقدري تتحملي تعب السفر . _ وانا بقولك اهو اني صاحية وحاسه اني افضل …ابتسملي وبعدين التفت يكمل اللي كان بيعملة وانا قاعدة بتفرج عليه.برغم اني بقيت احسن وفكيت الرباط اللي كان في رجلي لكنه برضه اصر يشلني وانا بنزل السلم عشان رجلي مترجعش تألمني تاني …. ساعدني اقعد في العربية وبعدين حط الشنط فيها … دي العربية اللي هو اصر انه ياجرها نسافر بيها مع اني اتحايلت عليه نروح بعربيتي لكنه رفض وقالي مينفعشمعرفش ليه مينفعش …. فيها ايه يعني نروح بعربيتي.. واخيرا طلعنا بالعربية رفعت عيني وبصيت للبلكونة والشقة وكاني بقولها باي باي هتوحشيني على ما أرجعلك … ياااه بقالي كام يوم بس عايشه هنا لكني ارتبط بالمكان جدااا .بلدهم دي بعيدة قوي فضل يسوق كتييير لحد ما اخيرا وقف في مكان بسيط حواليه اراضي زراعية من كل مكان .. كل بيت تقريبا قدامه او وراه ارض مزروعه … البيوت هنا شكلها مختلف مش بالوان ولا ديكورات زي بتاعتنا بالعكس دة واضح انها معمولة من التراب والميا حتى بيبانها مختلفه من الخشب القديم … بس منظر البيوت والاراضي الزراعية حواليها كدة شكلها جميل ومريح لاقصى درجة …. وقف بالعربية ونزل وساعدني انزل قدام واحد من البيوت ديايه دة في ايه!!!! … كان في اتنين ستات واقفين واحدة منهم ماسكة حديدة بتحرك فيها عشان تنزل ميا من الناحية التانية والتانية ماسكة حلة كبيره تنزل فيها الميا… بس الغريب انهم سابوا اللي بيعملوا وفضلوا يبصولي بطريقة غريبة قوي .. ايه دة هما مالهم دول بيبصولي كدة ليه خلوني ابص يمكن اكون فيا حاجة غريبه …هو انا لبسي ماله انا لابسه هدوم كويسة مش وچشه ولا يمكن عشان مش شبهم .. الله لبسهم فعلا شكلة مختلف بسيط بس حلو قوووي … كان احمد بيخبط عالباب الخشي ومستني اللي يفتح ولاحظ اني مركزة معاهم فبصلهم ولاحظ نظرتهم .راجل لابس جلبية هو اللي فتح الباب _ اهلاااا .. ازيك يا احمد يا ابني … يا مراااحب ._ ازيك يا عم متولي .. عامل ايه _ الحمد لله يا حبيبي.. اتفضل اتفضل .دخلنا فعلا وانا مش فاهمة حاجة خالص .. ومين دة ..هو قريبة ؟؟!بصلي لحظه وبعدين بعد عينة عني الكل… ومبروك يا احمد اتجوزت امتي واحنا منعرفش كدة. 

 _ مش دي المشكله يا عم متولي … دلوقتي بنتك سماح مدت ايديها على مراتي وض.ربتها واتسببت لها في چړح في دماغها والتواء في رجلها بدون حتى متعرف مين دي لمجرد انها شافتها في شقتييا نهاااار ابيض بقى دة بابا البنت اللي ض.ربتني !!!! _ ايه الكلام اللي بتقوله دي يا احمد يا ابني بقى سماح تعمل كدة وبعدين سماح سماح شافت مراتك امتى وايه إللي هيجبها شقتك … عيب يا ابني قول كلام غير دة._ لو مش مصدقني ناديها اسالها .فعلا نادى قال سماااااح … ايه دة هي دي فعلا البنت اللي ضربتني انا فكراهااا… ايوا واتفاجأت اهي لما شافتني مع احمد هنا … ايه دة هي بتبصلي كدة ليه .. لقيت نفسي بقرب من احمد وبستخبى فيه وبقول بصوت عالي_ ايواااا يا احمد .. هي دي … هي دي اللي اتهجمت عليا في الشقه .حط ايدة عليا وضمني وهمسلي_ متخافيش .. انا معاكي . _ تعااالي يا سماااح. .. انتي روحتي شقة الاستاذ احمد امتى ؟؟؟!مالهاااا خاايفه كدة ليه دي حتى مش عارفه تتكلم_ يا أبا .. 

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى