روايه حكايه سهام البارت الاول

ان سيد كان واخد شقة دور ارضي في نص شارعنا والناس كلها طبعآ عارفة سيد انة خطيبي اه بس كمان دخولي شقتة ده ملوش غير معني واحد

سيد زعل وقالي انة مش هيخرج من شقتة وهيستناني ولو مجتش هيسافر وهو زعلان مني

حسيت في لغة سيد ليا تهديد اني لو مروحتش له هيسبني ومش هيتجوزني بعد ما اخد اللي عايزة وخد شرفي

بعد ما سيد مشي فضلت طول الليل بفكر في كلام سيد ليا وفي طريقة تهديدة ليا ومكنتش عارفة اعمل ايه

اروح ل سيد ولا مروحش

وبعد تفكير طول الليل ودموعي لسة بتنزل علي خدي من اللي حصلي ومن طريقة كلام سيد معايا بعد اللي حصل ما بينا

قررت اني لازم اروح لسيد واسيسة

علشان مخسرش سيد وادوي الفضيحة والعار اللي منتظرني

وفعلا تاني يوم بعد ما امي راحت فرشة الخضار بتاعتها واخويا حسن راح الشغل بتاعة

لبست انا هدومي ولسة التردد جوايا لاني عارفة ومتأكدة اني لو روحت لسيد مش هيسبني لان مبقاش شئ يمنعة مني

تاني يوم صحيت الصبح جهزت الفطار ل اخويا ول امي وبعد ما فطرو ونزلوا

دخلت انا لبست هدومي وكل تفكيري ازاي هدخل شقة سيد من غير ما حد يشوفني

خرجت روحت اشتريت كل الطلبات وبعدين عديت علي الفرن جبت العيش وخلصت كل طلباتي روحت البيت ودخلت اللي اشتريتة شقتنا وبعدين خرجت تاني

وقفت قدام باب البيت ورجلي افكر اروح ولا مروحش وفي النهاية قررت اني اروحلة

مشيت ورجلي من الخوف ان حد يشوفني بترتعش وخطواتي تقيلة

وصلت بيت سيد. وقفت قدامة شوية كأني مستنية سيد خطيبي يخرج وعنيا بتراقب الشارع والبلكونات قبل ما اقرر الدخول

بعد ما اطمنت ان مفيش حد شايفني دخلت بسرعة مدخل البيت وخبطت علي الباب بتاع شقة سيد دقيقيتن لغاية ما فتح وكانت المفاجئة اللي كنت خايفة منها و.. سيد فتح باب الشقة وانا بدخل جوا. لقيت صاحبة الزبالة رجب بيدخل من باب البيت ورايح ل سيد وشافني وانا رايحة ل سيد شقتة

راح باصصلي وابتسم ورجع تاني مشي

كان نفسي ساعتها الأرض تتشق وتبلعني واول ما دخلت جوا كل اللي طلع عليا اني الطم علي وشي ومفيش علي لساني غير يالهوي يالهوي رجب صاحبك شافني . يخرب بيتك يا سيد صاحبك شافني

سيد :: وهو بيضحك وبكل برود مالك يابت ركبك عفريت ولا ايه ما يشوفك

انتي تخصيني وخطيبتي وهتبقي مراتي ولا يقدر يفتح بقه

انا :: يخرب بيتك ياسيد واليوم اللي وافقت فيه عليك

سيد :: بقي كدة يا واطية وراح واخدني في حضنة وذنقني علي الباب ومسكني وانا عمالة اذوقة واقولة

انت ايه يا اخي مش همك غير في كدة بس

سيد :: يابت انتي بقيتي مراتي خلاص

انا :: مراتك ازاي ياخويا وانت كتبت عليا علشان ابقي مراتك

سيد :: انتي يابت مش موافقة عليا وانا موافق عليكي تبقي خلاص كدة مراتي شرعي وكمان دخلت عليكي

انا :: لا يا سيد ده مش جواز.. الجواز اللي بجد بيكون عند مأذون وفرح وناس.. مش تقولي رضا وقبول بس

سيد :: ما كل ده هيحصل بس الظروف تتظبط وهعملك فرح متعملش لبنت هنا في المنطقة

كل ده وسيد نازل فيا بوس 

انا :: طب كفاية يا سيد حرام عليك هتأخر وصاحبك رجب شافني وانا عندك… 

اول ما لمسنى  جسمي كلة ارتجف

وانا :: بلاش يا سيد ابوس ايدك

سيد :: بلاش ايه ؟ فيه حد يبقي قدامة القمر ده ويسيبه

 خلاص مبقاش قدامي غير اني اعمل كل شئ يطلبة مني في سبيل انه يصلح غلطته ويتجوزنى

ومسكني من ايدي ودخلني علي سريرة .. وقالي اقلعي كل هدومك

عمري في حياتي ما كنت قدام حد عريانة وكان الموضوع ده بالنسبة ليا صعب جدآ لكنة اصر علي تقليعي وبعد ما خد غرضه منى بعدها قومت ولبست هدومي ومشيت بعد ما سلمت عليه ووعدتة اني هشتري الموبايل قبل ما اروح وهبقي ارن عليه

يتبع

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى