رواية سليم وكارما كاملة بقلم دعاء زينة
وينزل بها عالسرير ويكون قرابين من بعضهم بشكل كبير
سليم حط ايده على رأسه وأيده الثانية أسفل كارماينفع اللى عملتيه ده
كارما بتوتر وقوة مزيفةوينفع انك تدخل زى الحرامية ومن غير استئذان
سليم بصوت عالى بجانب أذنهامن اهم قواعد الجواز اللى لازم تتعلميها أن مينفعش الراجل يخبط على مراته الباب
كارما رفعت أحد حاجبيهانعم ومين قال كده بقى
يبعد سليم عنها وبغرورأنا ويبدء فى فك ازارار قميصه
كارما بعصبية أنت بتهبب ايه
سليم نظر إليهاعريس والنهاردة كان كتب كتابى هكون بعمل ايه غير انى بغير عشان إنام ويحدف لها القميص لتنصدم وتغمض عيانها فور رؤيته
سليمالقاعدة التانية الست مينفعش تتكسف من جوزها ليقرب عليها بعد مالبس تيشرت بيتى عشان اللى بيتكسف من بنت عمه ما ………….. ايه ياشاطرة
لتعقد مابين حاجبيها وهى لا تفهم المثل الذى قاله ولا مادخل ابنة عمه بها ليدخل الحمام ويخرج بعد مدة وقف أمام المراة يسرح رأسه
كارما باستفهامهو أنت هتنام فين
سليمالقاعدة التالتة مكان وجود الزوجة يوجد الزوج ياعزيزتى يعنى هنا فى الاوضة اللى تساع من الحبايب ألف دى
كارما بنرفزة أنت هتقضيها قواعد يعنى ولا ايه مش فاهمه
سليم بخبث اقترب منها لو عاوزه عملى فاشطا أنا جاهز
كارما زقته پعنف إياك تفكر تقرب بالطريقة دى مرة تانية
سليم بۏجع خفيفاممم اديك تقيلة يابنت المنياوى
كارمامش اتقل من دمك يابن الزناتى وشوفلك اى ركن اتخمد فيه مش عاوزة صداع تعبانة ومحتاجة ارتاح
سليمماشى هشوف اى ركن أنام فيه وهسيبك براحتك لحد ماتختارى الجهة اللى هنام فيها جانبك ياكرملة
كارما كانت غمضت عيونها ولم تكون نائمة وفى سرهاده طلع قليل الأدب اوى بس ورحمة امى لربيه وبعدين افتكرت اسم كارملة شفايفها ابتسمت بشكل خفيف وغضت فى نوم عميق
لبستيقظوا صباحا على صوت دق باب غرفتهم
ديجا صباح الخير ممكن خمسة نشاط عشان عندنا سفر ياعرايس والفطار جاهز كل سنة وانتوا طيبين
سليم بنوماوك ياديجا حايين وراكى ليحس بثقل على صدره فيجد أن كارما بدأت تفوق
كارما بتتمطع وتتثئاب وكانت ستقع ليلحق بها سليم فورا لينظروا فى أعين بعضهم لبعض الوقت وفجأة تفزع كارما
كارما أنت بتعمل ايه هنا
سليم بنفس الفزعة أنتى اللى بتعملى ايه هنا دى الصوفية اللى نايم عليها وفجأة بصوت عالى وشهقة ياااااااااه استغليتى الموقف يابنت المنياوي واتحمرشتى بيا وانا نايم
كارما بتقززاتمحرشت اوعى كده سبنى انزل
ليرفع سليم يداه فتسقط كارما على رأسهااهااااا يخربيت الغباوة
سليمقومى يامتحمرشة اجهزى عندنا سفر
لتقوم كارما وتحك رأسها بتفكير كيف أتت إلى هنا ولكن لم تجد إجابة
جهزوا جميعا وفطروا وتحركوا إلى الفيوم حيث أهل والدة سليم ليصلوا بعد فترة ويلقوا ترحيبا حافلا من كل أهل البيت
سليم يذهب ويقبل رأس أمهأزيك ياست الكل
أمه بقوة أهلا ياغالى وتأتى ديجا تقبل رأس أمها كذلك وتقف الأخرى كارما لا تعرف ماذا تفعل لتنظر لها والدة سليم صفاء بنظرات غير مفهومة من رأسها إلى قدمها
صفاء بحدة وغموضمين دى اومااال
سليم ….
صفاء بتساؤل اوماااال مين اللى واقفة تتلفت زى الحرمية دى
كارما بتشاور على نفسها أنا
صفاء أكيد مش أنا
كارما بحدة اممم طيب والله حضرتك انا مش حرامي
سليم يقاطعهادى كارما مراتى يا أمى
صفاء بغموض شكل مراتك لسانها طويل ياسليم
سليم بنفىأبدا يا أمى أنتى بس متعرفيهاش
كارماالظاهر أنى مش مرغوب بيا هنا ودى حاجه مقبلهاش على نفسى
سليم لا يا كارما أنتى مش فاهمة الفكرة ان
صفاء تقاطعه وتقترب من كارماسيبها ياسليم انا
ليقاطعها دخول مرح لفتاة تجرى تعانق سليم
_فين هدية العيد
سليم بفرحةمادية
_طبعا فين
سليم نزلها من حضنهطب قبل الهدية تتعرفى على مراتى
_ايه ده بجد ولا بتهزر
سليمجد جدا كمان كارما دى أش أش تفاحتى
أش أش ايوه انا تفاحته ولم تنتظر ليعرفها على كرما لترتمى فى حضنها وأخيرا عشت وشوفت اليوم اللى سليم بيه اتجوز فيه
لتتفاجأ كارما من فعلها
أش أش بحب انتى مالك متخشبة كده ليه مش هاكللك ياعمتو مرات ابنك مش بحبوحه لا
صفاءأش أش بس وانت ياسليم خد مراتك واطلعوا ارتاحوا
أش أشطب والهدايا
سليمبالليل يا اوشة
أش أش بضجر طفولىمتقوليش يا أوشة
سليمطب يا أوشة يا أوش اش
أش أش بصړيخيا عمتووووو
صفاءمتغلسش على بنت خالك ياسليم
سليم حاضر ياست الكل يلا ياكارما
صفاءسليمم ليقف سليم ويلتفت لأمه لتكمل هى أنت ناسى عواديدنا ولا ايه
سليم بابتسامةودى تيجى ياست الكل ليقترب من كارما وفى أقل من ثانية تجد كارما نفسها محمولة بين أيدى سليم محاصرة بقوة محببة إلى قلبها ولكن تأبى التصديق
كارما بهمس بتفرك ايه الهبل ده نزلنى
سليمحركة كمان وأقسم بالله وارميكى تنزلى متكسرة
لتستسلم لحضنه المجبورة عليه ويأخذها الى غرفتهم وفى الليل يبدء المعازيم فى المجئ
أش أشايه الجنان اللى بتقوليه ده تارا أنتى اتجننتى
تارا الجنان اللى بجد اللى هو عمله وهو عارف انى عاوزاه هو ومش عاوزة حد غيره
أش أش أنتى واعية بتقولى ايه سامعة نفسك ده النهاردة حنتك يعنى خلاص وكمان هو اتجوز اللى بتقوليه ده مينفعش حد ولا يرضى ربنا
تارا أنا وافقت ومشيت كل حاجه على أمل انه يحس ويوقف الدنيا فى الوقت المناسب
أش أش ياحبيتى اللى بتقوليه ده كلام روايات أفلام مش واقع عيشينه
تاراوحياة امى لوريها
ديجا دخلت عليهمهتوري مين يا ست تارا
اتوترت تارا وأش أش بشكل ينم على أنه يوجد شئ ولكن سرعان نا أدركت أش أش الموقف
أش أش مستحلفة ليكى انتى ياست ديجا أنك مجتيش من بدرى عشانها
ديجا والله طيب روحى يأش أش نادى كارما عشان تنزل معانا وانا هجهز تارا وهننزل
أش أش بتوتر من لهجة ديجااوكيهه
باب كارما بيخبط
_على الباب انا على الباب تيرا راا افتحلي يابواب
كارما باستغرابادخل يابواب
أش أشانا بواب ياست كارما ماشى اتفضلى قدامى يلا مطلوبة حيا او مېتا
كارمانعم
أش أشلا ده أنتى صعبة اوى
سليم من وراهالا صعبة ولا حاجه هى بس مش واخدة على هزارك وبص لكارماقصدها تنزلى عشان حنة البنات اشتغلت وكمل ل اش أش وأنت ياست أش أش اتفضلى انزلى شوفى هدايكم تحت
صفاء من وراها وأنت انزل وزع الهدايا ياسليم وسيبلى انا كارما
سليمبس ياماما
صفاء مبسش يلا
ليأخذ سليم أش أش تارك خلفه صفاء مع كارما ولا يدرى ماذا سيحدث
صفاء عارفة انك متاخدة من المكان ومش قادرة تتأقلمى مع الناس شكلك لسه خام
كارماخالص أنا اتعاملت مع ناس كتير وشوفت ناس اكتر بس علاقتنا كلها رسمية حتى اهلى علاقتى بيهم رسمية لابعد حد
صفاءانا مش هقولك ليه ولا هسألك ايه السبب اللى يخلى ابنى يدخل عليه فى يوم وليلة ويقولى دى مراتى تؤ أنا بس هقولك أن جيت لناس جديدة ودنيا جديدة ناس غير اللى تعرفيهم فحاولى تتعودى عليهم تخدى الحلو منهم وتسيبى ليهم وحشهم
كارما دموع ملت عيونها ولسانها مش مساعدها ترد
صفاء اقتربت منها بهدوء وحضنتها يمكن ربنا رزقنى بديجا وبجوازك من سليم رزقنى دايما بقول سليم ده فرحه هيبقى غير جايز محضرتش كتب كتابه بس فرحه الكل هيحكى ويتحاكى عنه
كارما وكأن صاعق كهربى قوتهفولت أصابها بالإضافة إلى قشعرة جسدها من كلام تلك السيدة
كارما بداخلها ياالله كم أتمنى ضمھا