رواية سليم وكارما كاملة بقلم دعاء زينة

على كتفيها لكى تجعلها تنتبه لها بكلمك ياحزينة
تارانعم ايوه يا نانا
صالحة ايوه طيب ياختيي طلعى حاجتكوا دى فوق وانزل نقعد مع بعض شوية
تاراحاضر

فى المشفى الموجود بها ماجدة تجلس بجوارها سعاد أختها لتقوم ماجدة بإزالة ماسك التنفس لتتحدث إلى أختها
ماجدة بتعبسعااد 
سعاد انتبهت لأختها وذهبت لها بسرعةخير ياحبيتى حاسة بحاجه اعملك حاجه
ماجدة بتعب أكبرلا بس بس عاوزاكى تسمعينى
سعاد ياحبيبتي بكرة تقومى بالسلامة واسمعك وتسمعينى بس دلوقتى ارتاحى 
ماجدةمفيش بكرة ياسعاد أنا بس كنت عاوزة أقولك كح كح متزعليش منى حقك عليا يأختى راميتك فى دار عجزة ومسألتش عنك طول عمرك كنتى شايفة اللى انا مش شايفه قولتيلى هتبقى لوحدك مصدقتكيش ولا سمعت كلامك
سعاد پبكاء خلاص ياحبيبتي ارتاحى بس مالوش لزمة الكلام ده دلوقتي
ماجدةلا ليه نفسى تسامحينى 
سعاد اڼهارت فى البكاء أكثرمسمحاكى يأختى مسمحاكى
ماجدة بلعت ريقهاونفسى نفسى ربنا يسامحني على اللى عملته فى مى وولادها أنا غلطت انا افتريت يارب
سعادخلاص ياماجدة هونى على قلبك ياحبيبتي
ماجدة برجاءنفسى أشوفهم عشان خاطر ربنا نفسى اشوفهم هتيهملى يا سعاد هتيهملى
لهنا لا تستطيع سعاد الانتظار أكثر فتخرج فإذ بها تجد كارما وسيا لا تتعرف عليهم فى البداية ولكن تعرفهم عندما تركض كارما باتجاها 
كارما بدموعتيتا سعاد وحشتينى عاملة ايه
سعاد باستغراب أهؤلاء هم الصغار كم كبرتم لدرجة لم أعد أعرفكمكارما ياضنايا يابنتى عاملة ايه واخبارك ايه
كارما برضا الحمد لله مكنش ناقصنى غير أنى اشوفك
سعادحقك عليا يابنتى مقدرتش أعملكوا حاجه ولا أساعدكوا بحاجة
كارماكان مكفينا أن فى حد بيحبنا وجمبنا بس سبتينا 
سعادمكنش بمزاجى يابنتى يعلم ربنا انى اتاخد من أيدى لدار العجزة المسنين
كارما پصدمةيعنى حتى انتى مسلمتيش من شرها هى ايه شيطان
سعاد مش وقت لوم او عتاب يابنتى ھتموت وتشوفك أنتى وسيا
كارما پحقد المۏت راحة ليها 
سليمكارما أهدى أنت جاية زيارة وبس لا مطلوب منك تتعاطفى معاها ولا حتى أنك تسامحيها
كارمامش قادرة ادخل ياسليم مش قادرة
سليم يمسك يدها أنا معاكى ومش هسيبك مټخافيش
واه من مسكت الايادى والله أنها لفعل فى منتهى اللطف تشعر بتلك الحركة الصغيرة أنك ملكت الكون كله بين كفيك أنت ومن تحب
سليم أنا سليم جوزها 
سعادالله اكبر اتجوزتى ياكارما وكبرتى كان نفسى أشوفك يابنى فى ظروف أحسن من دى بس معلش خد مراتك وخش ليها يابنى يمكن ربنا يكتب ليها الراحة
ليدخلوا لها فإذا بها لا يوجد على لسانها سوى اسمى كارما وسيا
سيا بمجرد رؤيتها دموعها تكومت فى عيناها لتقترب بسرعة منها وتمسك يدها
سيا بدموع وۏجعنعم نعم أنا أهو
ماجدةأختك فين كارما فين
لتقف كارما مشلۏلة الحركة عقلها توقف للحظات أهذه المرأة هى ماجدة التى تعرفها أهذه هى ذات القوة والجبروت لا لا وألف لتصرخ داخل عقلها صړخة تهز جدران جسدها بالكامل خذوها من هنا وأتوا بماجدة التى أعلمها فهذه مجرد شبح يحمل بعض تفاصيلها فقط لتفيق كارما على هزة بسيطة من سليم وتتحرك معه مسلوبة الإرادة
ليشاء رب العباد بقدرته أن يجعل ماجدة تحرك يداها الاثنان وكان ذلك علميا مستحيل لتمسك بيد كارما وباليد الأخرى سيا وترفعهم على فمها محاولة منها فى تقبيلهم ولكن قوتها ټخونها لتسقط أيادى الاثنتين منها 
ماجدة پبكاء يقطع القلوبمش طالبة منكوا تسامحوني اللى عملته فيكوا مكنش قليل بس والله انا كل اللى عملته عشاز كنت أخافظ عليكم كنت فاكرة أنه خلاص عشان أبوكم ماټ فأكسر للبت ضلع يطلع ليها أربع وعشرين بس كنت غلطانة أيوة ياماجدة غلطانة أكسر للبت ضلع يطلع ليها أربع وعشرين سور تحاوطهم على نفاسها تكرها فى الحياة والدنيا ويعزلوها عن العالمأكسر للبت ضلع يطلع ليها أربع وعشرين حاجه غلط تعملها أكسر للبنت ضلع تكسر ضهرها العمر كله
سيا پبكاء لو كان عليا كنت سامحتك وريحة قلبك بس الحقيقة مش عارفه اقولك ايه لأن مش حقى بس اللى عندك فيه حق أمى وأختى اللى شافوا منك أضاعف أنا ماشوفت كل اللى أقدر أقوله لك أنى هدعى ربنا أنه يسامحك هو أهم منى ومن أى حد
كارما صامته كل هذا الكلام يمر على أذنها كأنها فى مكان بعيد منعزل مايصل إليها ماهو إلا طيف كلامات لا تستطيع فهمها عقلها رافض لما يحدث رفضا قاطع لا تقوى على الاستيعاب
ماجدة أبقى ادعيلي ياكارما لتكون هذه كلمات ماجدة الأخيرة فى هذه الدنيا لتنتقل أخيرا إلى من بيت الزور إلى بيت الحق والعدل
لتتحرك سيا پصدمة ترتمى بحضن سعاد تصرخ وسعاد بدموع لا  تقول سوىإن لله وإن إليه راجعون إن لله وإن إليه راجعون
ويكون هذا فى دخول زين ونارولين الذى ينظروا للجميع فى حالة صدمة لتذهب نارولين ترتمى بحضنه هو الآخر
اما سليم فينظر لكارما  التى كانت نظرها مصوب تجاه جهاز القلب الذى يصدر صفارا بأن المړيض وافته المنية دون أدنى حركة دون أن يرتد إليها طرفها ليذهب إليها
يحضتنها على حالتها ويحاول أن يواسيها ببعض الكلامات
سليممنقولش غير إن لله وإن إليه راجعون لتنتفض كارما عند سامعها لسليم ويرتعش جسدها ارتعاشات قوية وتخرج من حضنه وتنظر ببلاهة لماجدة النائمة التى دخلت إحدى الممرضات ترفع على رأسها الغطاء لتتحرك كارما تنتزعه منها بقوة
كارماأكيد دى تمثيلية وهى هتقوم مش كده ماهو أكيد مامتش بالسهولة دى لا لاااااا قومى ياماجدة قومى لسه ملحقتش أحرق قلبك ببعادى عنك قومى 
سليم كارما أهدى أهدى
كارما بجمود أنا هادية اهو ياسليم بس خليها تقوم عشان أعرفها أنها هتبقى لوحدها عمرها كله لتأتى هنا وتصرخ أنا كنت بكرهههه اه بس مكنتش عاوزاها ټموت ياسليم مكنتش عاوزاه ټموت والله
لتفقد وعيها ويركض سليم يحملهاويخرج بها ليضعها فى غرفة كشف أخرى ويخرج الجميع خلفهم
سليم معاها بداخل لتفحصها الطبيبة  وتخبرهم أنها مجرد صدمة عصبية ومن الأفضل أن تذهب للبيت فى راحة تامة أفضل من وجودها فى نفس مكان صډمتها
يزن برجاءروحها عالييت ياسليم عندى عشان العزاء بعد اذنك وأنا هخلص الإجراءات هنا
سليممن غير ماتقول يايزن  وهات البنات معايا كمان وجودهم مالوش لزمة هنا هوصلهم وارجعلك 
ليأخذهم ويذهب ويبقى بالمشفى زين ويزن وسعاد

تارا نزلت لحماتها وقاعدة سرحانة
صالحة بدل ما أنتى قاعدة مدهولة كده خدى اكل وروحى ليه وقوليله خرجت من غير ماتفطر يا يا بتقولها ايه اه يابييى
تارافكرك كده
صالحة وأبو كده كمان
تارا قامت تتنط وباست حماتهامش عارفه بس مين قال الحموات عقارب ماحماتى زى القمر اهى ياخواتى ياناس
صالحةربنا يهدى سركوا يابنتى
تفعل تارا كما قالت لها صالحة وتذهب لزوجها مكان عمله
……………..
خبطت على الشباك ممكن أدخل
ليفزع عمارتارا فى حاجه
تارا فى أن جوزى حبيبى خرج من غير ماياكل فجبت ليه أكلة بسيطة كده أنا غلطت
عمار وهو أنت بتغلطى أبدا
تاراطب ماتدخلنى يلا
عمارلفى من الباب
تارا رفعت يدها شدنى من الشباك
عمار بنفىلا لاااا أكيد بتهزرى مش كده مستحيل
تارا بزعل مصطنع ربعت يداها ووقفت كده طب يلا شكلك مش قادر
لينظر عمار لها ولا يقوم نظرتها الحزينة ويقوم بسحبها من الشباك معاكى حق عندى فقرات ضهرى مجننانى
عمارايه جابك
تاراوحشتنى
عمار لحقت أوحشك
تارا تهز رأسها بنعماهمم وكمان الصراحه جعانة ومش جايلك نفس من غيرك

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41الصفحة التالية
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى